Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte til England med hund.


ponsa

Recommended Posts

Jeg har tenkt å flytte til england om ett år for å ta bachlorgrad, å da lurer jeg på om jeg trenger sette hunden min i karantene i 6 mnd, eller slipper jeg unna med det? Er det noen som har erfaringer med dette, eller vet reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er hunden over 3 månder,så må den ivatfall ha godkjent rabies.

han må også ha pass, chip og stand. vaksiner.

+ denne rabiesvaksinen med blodprøvesvar.(svaret tar 6 mnder og få)

Edit: det er mulig å ha med hund til england uten karante i ferier (har en søster som bor der, så spurte henne tidligere ang min egen hund) men over 1 år, så skal jeg ikke si noe 100% men sist jeg leste noe om det fant jeg kun dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å flytte til england om ett år for å ta bachlorgrad, å da lurer jeg på om jeg trenger sette hunden min i karantene i 6 mnd, eller slipper jeg unna med det? Er det noen som har erfaringer med dette, eller vet reglene?

Det står på mattilsynets sider.. men det er jo så godt som umulig å finne noe der. Men det går jo an å sende mail/ringe.. Eller håpe på at noen her vet det :)

Hadde egentlig vært interessant om noen her hadde noen linker til de div. siden hos mattilsynet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er hunden over 3 månder,så må den i karantene om det ikke er blitt nye regler nylig.

han må også ha pass, chip og stand. vaksiner.

+ denne rabiesvaksinen med blodprøvesvar.

Men vi har hatt med hund til England, og den måtte jo ikke stå i karantene. Hvor lenge må hunden være i England før det er krav til karantene for å få den tilbake i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn i England: Rabesvaksine, blodprøve (tidligst 1 mnd etter vaksinen) + godkjent mengde titer (avleses av blodprøven). Innreise i England er tillatt tidligst 6 mndr etter godkjent blodprøve. Ormekur i løpet av 24-48 timer før innreise.

Inn i Norge: Rabiesvaksine, blodprøve etter tidligst 120 dager + godkjent mengde titer. Ormekur innenfor de siste 10 dager før innreise + gjentakelse i løpet av den første uken i Norge etter innreise.

Begge to: Et pass med innførte vaksiner/blodprøver/ormekurer + ID-merking (microchip eller tatovering).

M.a.o. godkjente vaksiner, blodprøver etc for å komme inn i Norge er okey også for engelskmennene. Men det som trengs for England er ikke nødvendigvs greit for norske myndigheter.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at hvis du tenker deg inn i England til neste høst, så må du starte rabiesvaksineringen NÅ! Hunden min måtte være hjemme i Norge hos noen venner i 3 uker før han kom etter oss, siden jeg feilberegnet tiden. Hunden skal nemlig ha to rabiesvaksiner med fire ukers mellomrom, deretter er det 120 dager før man kan ta blodprøven. 6 mnd ETTER denne blodprøven er tatt, kan du ta hunden inn i England (forutsatt at blodprøven blir godkjent).

Det står faktisk på mattilsynets sider (dvs. link til alle lands side om import av dyr), ikke veldig vanskelig å finne en gang. :)

Pass med all info (og pass på at alle datoer og numre står der!) må være med på reisen. Dessverre er man nødt til å bruke SAS, som jeg skal klage inn til forbrukerombudet nå pga. problemer med reisen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner forvirringen her...

Men Mattilsynets sider sier hva som må til for å reise til Norge - ikke England...

TIL England behøver man ikke vente 120 dager for svar på blodprøven - det er kravet som gjelder for INN i Norge. Men ja - 6 mndr etter blodprøven må man vente før hunden kan importeres til England, da. (Det er et krav som ikke Norge har)

Til England er det tidligere satt krav om 1 mnd mellom siste vaksine og blodprøve - men nå er tidsperspektivet fjernet fra reglene. Det er opp til veterinæren hvor lenge han/hun vil vente mellom vaks og prøven...

Personlig ville jeg først som sist fulgt de reglene som gjelder for INN i Norge - men hvis man har tidspress så kan tiden kortes inn ved å ta blodprøven tidligere. Men merk - da må du ta nok en blodprøve av hunden etter de 120 dagene, hvis du vil ha den lovlig inn i Norge igjen.

Og ang. SAS - det finnes mange måter å komme seg til England på uten å bruke dem, da... Bil, ferge (fra Holland/Frankrike - IKKE Norge), British Airways tar helt sikkert hunder med (men kun til visse flyplasser), etc.

Tilsv. Mattilsynet i Engeland: http://www.defra.gov.uk/wildlife-pets/pets/travel/index.htm

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal nemlig ha to rabiesvaksiner med fire ukers mellomrom, deretter er det 120 dager før man kan ta blodprøven. 6 mnd ETTER denne blodprøven er tatt, kan du ta hunden inn i England (forutsatt at blodprøven blir godkjent).

Duu, må man ha to vaksiner? Er jo mange som bare tar en? Jeg tok bare en nå på han minste, mens Turbo har fått to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duu, må man ha to vaksiner? Er jo mange som bare tar en? Jeg tok bare en nå på han minste, mens Turbo har fått to..

Det anbefales å ta to, fordi det ikke er alle hunder som bygger tilstrekkelig med antistoffer på én vaksine. Så prosessen med vaksinering tar dobbelt så lang tid om du tar en vaksine, venter 120 dager på blodprøve, den er ikke godkjent, ny vaksine, nye 120 dagers venting, ny blodprøve.

Men det er også de som satser på at en holder, fordi en ønsker å dytte minst mulig "stæsj" i dyrene, ikke over-vaksinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, med fly er det kun SAS som flyr hunder direkte fra Norge til England. KLM tar dem med mellomlanding i Amsterdam. Det er kun disse to som flyr hund fra Norge til England.

Man kan kjøre, da må man passe på at man har alt det nødvendige for å komme gjennom alle landene, noe som stort sett er kurant siden UK har strengere regler enn de fleste.

Uansett er det forøvrig svindyrt. Det er kilopris på flyfrakten, vi betalte 5800kr for 8,5 kilo gårdshund. Men siden vi ikke hadde bil var det den løsningen som lønte seg likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales å ta to, fordi det ikke er alle hunder som bygger tilstrekkelig med antistoffer på én vaksine. Så prosessen med vaksinering tar dobbelt så lang tid om du tar en vaksine, venter 120 dager på blodprøve, den er ikke godkjent, ny vaksine, nye 120 dagers venting, ny blodprøve.

Men det er også de som satser på at en holder, fordi en ønsker å dytte minst mulig "stæsj" i dyrene, ikke over-vaksinere.

unskyld at jeg kupper tråden her. men hvordan er dte med hunder som alerede har fått rabies vaksine og er blitt testet men at man glemte å revaaksinere og må begynne hele greiene forfra igjen er det da nok med en vaksine?? med tabke på at hunden sikkert har antistoffer i blodet enda? er det ikke kun i norge de er så strenge på det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden er testet og har godkjent mengde antistoffer i blodet så burde vel alt være i orden.

Ja, men man skal jo likevel revaksinere hvert år innenfor 1 år for å slippe den runden igjen. Og det er det hun spør om... om man har glemt å revaksinere (innenfor gitte tid) må man ta ny runde og holder det da med en vaksine eller må man ha to?

Ja du må nok ta ny runde da ja, for man ser jo i passet når vaksinene er tatt ihnt til hverandre osv. Det kan hende det er nok, men jeg ville ikke satset på 1 vaksine :) Beste du gjør er å høre med dyrlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dora01 - jeg ville bare satt en sprøyte på en hund man har misset intervallet på. Dels vet man at den danner antistoffene (har i alle fall gjort det tidligere) + at disse rabiesvaksinene er så bra nå at det er visstnok "overkill" å revaksinere årlig uansett.

Så: èn vaksine - vente i 120 dager - ny blodprøve og vips så er den klar til utlandsturer igjen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens, hjalp meg litt hvertfall :) Det er ikke før i 2011 jeg har tenkt meg til england, så har litt tid å planlegge enda før jeg må begynne å vaksinere osv, men greit å ha alt klart på forhånd, så jeg er sikker på at jeg får med meg hunden min=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...