Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags objektiv trenger jeg?

Ingvild

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har et Pentax K20 og tre objektiv. Det ene er et 18-250 mm som jeg bruker til alt mulig - bikkjer, ferieturer, mennesker, blomster, dyr også videre. I tillegg har jeg to gamle fastobjektiv. Begge disse er nokså lyssterke (f2 og f2.8), begge har kun manuelt fokus, og det ene er 50 mm mens det andre er 135 mm (i gammelt format, og hva de blir i forhold til dagens objektiv er jeg litt usikker på).

Så har det seg slik at jeg i desember både har bursdag og julaften, og dermed åpner det seg jo for muligheten til å ønske seg litt optikk... Spørsmålet er rett og slett hva jeg bør ønske meg. :lol:

Jeg tar portrettbilder av både hunder og mennesker, jeg tar bilder av landskap, av bygninger, av små detaljer, av flere mennesker i en gruppe... Over nyttår drar jeg til Italia, og der vil det bli tusenvis av motiver jeg ønsker å fange på minnebrikken.

Men hva trenger jeg egentlig? På sett og vis kunne det jo vært kjekt å ha autofokus på et 50mm-objektiv - det hender at jeg tar bilder med det fastobjektivet mens det er så mørkt at jeg ikke helt ser om fokuset blir bra nok. Dessuten har jeg fått for meg at macro-objektiv er noe man "må" ha om man begynner å ha mer enn et par objektiver - men trenger jeg egentlig det? Hvilken brennvidde bør jeg satse på, egentlig?

Siden jeg først og fremst ønsker meg objektiv i gave, er prisklassen noe begrenset (men jeg har jo mulighet til å avtale litt med foreldrene mine om drømmeobjektivet dukker opp og det koster dobbelt så mye som de egentlig har tenkt til å bruke :)).

Jeg har vel tenkt litt på disse, men trenger gjerne råd og innspill - hva slags type objektiv er det beste du har, hvilket klarer du deg ikke uten, hvilket anbefaler du andre å kjøpe?

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...cro-for-pentax/

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...-55mm-f1-4-sdm/

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...-fa-50mm-f-1-4/

Skrevet

Skulle jeg kutta ned på antall objektiver og beholdt ett av mine, så hadde det helt klart blitt sigma sitt 50-150mm f2,8. Jeg elsker det objektivet! Som backup objektiv så syns jeg 30mm fastobjetiv med F1,4 er helt genialt. Det funker innendørs og til gruppe/portrettfotografier.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
    • Da ville jeg jo ha byttet madrass, men kanskje ventet til du har fått litt mer kontroll på problemet. Det er veldig mange ting som spiller inn her. Aktivitetsnivå og hverdagslydighet generelt, får hundene det de trenger av aktivisering og trening, har de grunnleggende hverdagslydighet inne, osv.  Når de har lært seg at det hjelper å begynne å bjeffe midt på natten er det nok en større jobb å snu det, men ikke umulig. En mulig måte å trene de til å sove et annet sted er å legge en madrass i nærheten der og sove i samme rommet, men adskilt med grinder. Det forutsetter først at de er trygge og slapper av i sengene sine i utgangspunktet. Dette krever masse trening av hundene både sammen og hver for seg. Det er vanskelig å gi veldig spesifikk hjelp uten å ha sett hundene. Det kan være du har nytte av å få hjelp av en hundetrener/adferdskonsulent for å legge en plan. Hvis du ikke vet om noen du kjenner og stoler på kan du lete her: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...