Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags objektiv trenger jeg?

Ingvild

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har et Pentax K20 og tre objektiv. Det ene er et 18-250 mm som jeg bruker til alt mulig - bikkjer, ferieturer, mennesker, blomster, dyr også videre. I tillegg har jeg to gamle fastobjektiv. Begge disse er nokså lyssterke (f2 og f2.8), begge har kun manuelt fokus, og det ene er 50 mm mens det andre er 135 mm (i gammelt format, og hva de blir i forhold til dagens objektiv er jeg litt usikker på).

Så har det seg slik at jeg i desember både har bursdag og julaften, og dermed åpner det seg jo for muligheten til å ønske seg litt optikk... Spørsmålet er rett og slett hva jeg bør ønske meg. :lol:

Jeg tar portrettbilder av både hunder og mennesker, jeg tar bilder av landskap, av bygninger, av små detaljer, av flere mennesker i en gruppe... Over nyttår drar jeg til Italia, og der vil det bli tusenvis av motiver jeg ønsker å fange på minnebrikken.

Men hva trenger jeg egentlig? På sett og vis kunne det jo vært kjekt å ha autofokus på et 50mm-objektiv - det hender at jeg tar bilder med det fastobjektivet mens det er så mørkt at jeg ikke helt ser om fokuset blir bra nok. Dessuten har jeg fått for meg at macro-objektiv er noe man "må" ha om man begynner å ha mer enn et par objektiver - men trenger jeg egentlig det? Hvilken brennvidde bør jeg satse på, egentlig?

Siden jeg først og fremst ønsker meg objektiv i gave, er prisklassen noe begrenset (men jeg har jo mulighet til å avtale litt med foreldrene mine om drømmeobjektivet dukker opp og det koster dobbelt så mye som de egentlig har tenkt til å bruke :)).

Jeg har vel tenkt litt på disse, men trenger gjerne råd og innspill - hva slags type objektiv er det beste du har, hvilket klarer du deg ikke uten, hvilket anbefaler du andre å kjøpe?

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...cro-for-pentax/

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...-55mm-f1-4-sdm/

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...-fa-50mm-f-1-4/

Skrevet

Skulle jeg kutta ned på antall objektiver og beholdt ett av mine, så hadde det helt klart blitt sigma sitt 50-150mm f2,8. Jeg elsker det objektivet! Som backup objektiv så syns jeg 30mm fastobjetiv med F1,4 er helt genialt. Det funker innendørs og til gruppe/portrettfotografier.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er slett ikke alle som får katter og hunder til å gå sammen. Hva slags hunder har du, og hvor gamle er de? Vi måtte omplassere våre katter, da de og hunden aldri kom overens. Det beste er nok om de kan se hverandre, men ikke komme fysisk bort til hverandre. En kompostgrind er ikke mye til hjelp mot ivrige hunder hvis de er større enn en chihuahua.  Jeg har ikke noe erfaring med dette etter det første forsøket for 20 år siden, så jeg har dessverre ingen gode råd, utover å overhodet ikke la de være løse sammen.
    • Jeg har tatt kompostgrind på døra men hundene bare bryter den opp så det går ikke.
    • Jeg har hunder fra før av og har skaffet meg kattunger. Jeg har hatt kattungene på eget rom. Bytta tepper sånn at de skulle lukte hverandre. Latt hundene være i bånd. Dette funka bra i 2 måneder. Nå på den 3.måneden så har alt snudd. Hundene blir ville når kattungene kommer ut. De bjeffer. Jeg tør ikke å la de gå løs. De gjorde dette først og da var de rolige. Men nå hopper de og bjeffer og er mye mere på. Hva bør jeg gjøre nå? Jeg har gått gradvis frem men kattungene er redde og det er ikke greit.  Er det lurt å ta inn kattungene på ett eget rom ennå? Eller å slippe de løs sammen med løse hunder? Redd hundene blir mere ivrig når de har på bånd på. Og at forventningene da blir skyhøye hver gang de kommer ut. Hvis de var ute og løse sammen hele tiden hadde dem da synes det er mere kjedelig? Vil at de skal godta dem.  Jeg har sikkert gjort noe galt siden folk får jo hunder og katter til å gå sammen når de tar det gradvis. Det har jeg gjort også. Hva bør jeg gjøre nå?
    • Alder opp til 12 uker: Den viktigste sosialiseringsperioden, når valpene ennå ikke har utviklet noen uttalt frykt.
    • Det viktigste rådet når du skal velge mellom disse skolene, er å legge merke til hvor intensivt timeplanen er og de metodiske nyansene i oppførselskontrollen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...