Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund, men hvilket kjønn?


MariaN

Recommended Posts

Jeg har lyst på ny hund, men det blir ikke før til sommeren isåfall.

Har så smått begynt å sett etter oppdretter. Det blir Tervueren. eller Groenendael...

Har jo en hannhund fra før. Han er 2.5 år gammel nå.

Jeg sitter å spekulerer på hvilket kjønn jeg skal ha?

Fordel og ulemper, tar jeg imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den er jeg veldig klar over!

Bikkja mi er ganske intens til tisper til tider, og jeg ser for meg at det kan bli et helvette under løpertid, særlig om jeg ikke er streng nok eller snur ryggen til en vakker dag :whistle: Og vips blir det valper.... Han skal ikke avles på om jeg så hadde fått en million(ok, da hadde jeg seriøst vurdert det.haha).

Hannhund står egentlig øverst på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terv?? Har du ikke fått skikk på mannebeinet enda? :whistle:

Jeg ville kjøpt det kjønnet du helst har lyst på / trives med. Jeg synes ikke det er noe voldsomt problem å ha løpetispe og hannhund i samme hus, og det til tross for at den hannhunden det er snakk om (Willis) var en liten horndog. Jeg synes heller han ble bedre av det fordi han lærte seg når det gjaldt og når det bare var god lukt liksom, derfor var det egentlig bare litt ekstra styr akkurat i stådagene.

Jeg selv er jo et skikkelig hannhundmenneske, så hadde det ikke vært for helt andre ting så hadde jeg valgt en hannhund denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "herper" min egen tråd, med et nytt spørsmål:

Tror ikke det blir Tervueren. Har tenkt mye på dette i det siste..

Jeg må tenke litt praktisk og se litt fram i tid, tilfelle det plopper ut en kid av meg en vakker dag. Blir jo veldig fort stress med to store hunder og et barn med barnevogn på biltur. *ler*. Pluss at jeg har vanskeligheter nok med å få pass til den store jeg allerede har :aww:

Og da sitter jeg å spekulerer.. Hvilken rase? Jeg har veldig lyst på en liten hund, ala Russian Toy. Har alltid vært forelsket i småhunder og vil gjerne ha en rase som ikke naboen har.

Det som stopper meg er størrelsen. 2 kg vs 32 kg.

Jeg må jo ta forhåndsreglene når det er en livlig stor hund og en skjør valp(selv om de er ganske seige).

Følge med og passe på til enhver tid. Hvertfall til de to har blitt godt kjent og valpen har vokst en god del -samt lært seg å sette grenser og kjefte litt på den slemme ulven :lol:

Det er så lett at uhell skjer, og det er jeg livredd for :aww:

Heldigvis har jeg en hund som er veldig flink med valper/småhunder, han tar hensyn og dreper ikke de små under lek(nja..han har faktisk funnet fram en gedigen kjepp som leke *løpe etter de små med den*).

Jeg har hatt en liten fordel med at venninnene mine har hatt småhunder.

Hva tror dere? Noen erfaring og innspill?

Noen her inne som har minihund og stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer jo langt ved å velge en miniatyrene som ikke er av de skjøre da..

Kan nevne JRT, Dvergpinscher, Dvergschnauzer, Cairn terrier +++

Rasen du nevner er jo kjent for å være ganske skjør av seg... Er i alle fall det inntrykket jeg har av rasen. Litt samme greien som chi.

Uansett må du jo passe ekstra på når du har miniatyrvalp, men jeg har aldri funnet det som noe problem igrun.. Vi har BC også, hun veier riktignok bare 16 kg, men det er jo stor forskjell fra valp på 1 kg f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løwchen :aww: (skrives det slik tro?)

Jeg vet ikke så mye om dem,men de er stilige,hehe!

Kopierer fra Canis jeg,selv om det kanskje ikke er interessant for deg:-)

Generell omtale:

Rasens navn betyr "løve" på tysk. Løwchen kommer opprinnelig fra Frankrike. I dag finnes den i nesten alle verdensdeler. I Sverige finnes det ca 300 individer. Det er en livlig og hengiven hund.

Rasestandard:

OPPRINNELSESLAND/HJEMLAND: Frankrike

HELHETSINNTRYKK

Liten, intelligent, munter med et livlig våkent uttrykk. Robust med god benstamme, kor velproporsjert kropp. Høyt båret hode og tydelig opptrukket buk. Stolte og bestemte bevegelser, understreketav bølgende man pga løveklippen. De uklippete områder skal være helt naturlige og under ingen omstendighet formet. Løveklippingen obligatorisk på utstilling.

ADFERD/TEMPERAMENT

Meget hengiven og lojal, oppmerksom og mottagelig, alltid bekvem, kan være rolig og diskret når ønsket. Et direkte og mykt blikk uttrykker ønsket om å gjøre det som ventes.

PS: har flere store og en liten Chinese Crested (det er jo også en flott rase kanskje?)

Går veldig bra..hadde noen "mishandlingsepisoder" som Napolitaneren stod for(han var litt leken)men det gikk fort over og vi passet på så han skjønte at sånt er ikke lov.Nå er begge voksne (like gamle)og de sover sammen og er supervenner,selv om minsten vet og gi beskjed.Bøgvald får feks ikke løpe i nærheten av Ottar..Da blir han kjefta på "ROOO DEG NED!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnahund er passelig store! *fnis* Nå er de på 8-10 kg(tisper), eller 10-12 kg(hannhunder) da, men herlige dyr, lite sykdom, og flott gemytt på de (få) jeg kjenner iallefall! Vet det er noen oppdrettere i Sverige, men kjenner ikke helt til hundene deres, selv om noe av linjene er det samme som min. (også er det såpass få av dem at det er ikke vanskelig å finne ut av linjer osv, du har ikke hundrevis av hunder å sjekke opp). :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også si at :velg det kjønnet på hunden som du har virkelig lyst på.

Det er viktig å være klar og forberett på de utfordringene dette kan medføre (og det er du jo).

Mitt tips er å lage en plan for hvordan du vil løse dette i framtiden.

Selv har jeg ei samojedtispe på 6 år. Om 2 dager henter jeg en liten samojedguttevalp.

Jeg har tenkt og vurdert..ombestemt meg noen ganger. MEn til slutt så landet jeg på hann hund.

Tilslutt så var det spørsmålet: Hva er det jeg ønsker meg aller mest? som "vant".

Jeg fant ut at nå var det ca 12 løpetider igjen på tispa mi. Jeg har snakket med familie og venner om muligheten til å kunne få sette vekk en av hundene hos dem noen dager opp til 1 uke omjeg skulle trenge det.

Jeg er svært bestemt og målbevist på at dette skal jeg greie.

SÅ til liten hund... Selv er jeg svak for papillon. Allsidig liten hund som er svært inteligent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg skal ha liten hund så har tankene mine falt mot Shipperke. Liten svart gjeterhund som er sprek.

Ellers i forhold til kjønn så ville jeg valgt det det kjønne du har mest lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeler er jo kjempesøte, men det er vel en ganske aktiv rase også?

Hunden må helst være langhåret :aww:

Det blir ikke papillon, det fins det for mange av her i byen. hehe. Dessuten så er alle de jeg kjenner noen dritbikkjer.. Bjeffer heele tiden.

Jeg husker ikke om det var russisk toy eller denne tjekkiske rottehunden jeg googlet for en stund siden, men noen av oppdretterene hadde faktisk stor aktiv hund sammen med de. Den ene schæfer og den andre Aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pomme?

Den står helt klart langt opp på ønskelista!

pomme

russian toy

sheltie

Jeg er jo så sær og.

Skal jeg ha sheltie eller pomme, må de være i en bestemt farge!

svart pomme, og drømmen hadde jo vært en svart/hvit sheltie -men det har jeg kun sett to ganger, og de vokser vel ikke på trær. er det en godkjent farge egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den står helt klart langt opp på ønskelista!

pomme

russian toy

sheltie

Jeg er jo så sær og.

Skal jeg ha sheltie eller pomme, må de være i en bestemt farge!

svart pomme, og drømmen hadde jo vært en svart/hvit sheltie -men det har jeg kun sett to ganger, og de vokser vel ikke på trær. er det en godkjent farge egentlig?

Mittelspitz eller Japansk Spisshund er jo samme greia, bare litt større og mer hardføre. Er jo greit hvis hundene kan leke sammen uten at du skal være redd for at den går i stykker :aww: Japaneren jeg bor med leker med dobberen og vorsteh til naboen uten problemer :lol: Han er liten japaner, bare seks kilo. Ser hvor mye mer massiv bygget han er i forhold til min, som kun er 1,5 kilo lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mikro-belger da? Schipperke skal i følge rasebeskrivelsen være en robust liten sak. :lol: Som Inustaff synes jeg Løwchen er vakre hunder og litt i samme gate har du Bichon Havanais som kommer i mange flotte farger. :aww:

Schipperke er søte hunder da. Men jeg synes de ligner for mye på en småtjukk blandingshund, med fare for å trakke på noen tær :aww:

Jeg liker ikke bartehunder, spisshunder, krøllehunder, og bjeffehunder :lol:

Den eneste bartehunden jeg liker, er Affenpinscher. De ligner på noen søte små aper som valp. Nusselige. Affen betyr jo ape også.

Jeg orker heller ingen ekstrem pelsstell.

JRT blir for hyperaktive, dvergpinscher er altfor gneldrete, cairn terrier er en sta bartehund.

Det er mange store jeg kunne ha tenkt meg, men nå er det en litenhund som passer best inn i familien nå med det første :aww:

Det er pina meg ikke lett!

Jeg synes Prazsky Krysarik / Tsjekkisk Rottehund er søte, men de blir litt vel skjøre igjen. Da har du russian toy, som er pittelitt større.

Sheltien er nydelige :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom pinscher eller hva det heter da?? Det er den vi har under vurdering også(som eneste liten hund). De virker jo bare utrolig fine, og har ikke "småhund" gemyttet!

Det heter pinscher, men het vel mellompinscher før.. Veldig lik dvergpinscher i gemytt, men litt roligere og litt mindre bjeffing.. Herlige hunder :aww: Men direkte liten er den ikke, syns jeg da.. :lol: Høyde: 45 - 50 cm (+/- 2 cm) Vekt: 13-20 kg

Anbefaler www.norskpinscherklubb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om du skal ha tispe eller hannhund, da jeg er tispemenneske selv. Men når det kommer til litenhund/storhund, så ser ikke jeg på det som et problem. Selv har jeg jeg miniatyrblanding på 1,5 kg og en labrador på 25 kg. Og disse småhundene er ikke, etter min mening, så veldig skjøre som folk skal ha det til.

Og er det en miniatyrhund jeg virkelig har falt for og som nå også er godkjent rase, er Tsjekkisk rottehund/prazsky krysarik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, SD. Jeg nevnte den i tråden her. Kjempesøte :aww:

Nå er jo ikke den så veldig ulik dvergpinscher, så da kan jeg jo bare ta den -siden den er 1-2 kg tyngre.

Jooda, jeg vet god at feks pomme kan være veldig gneldrete!

Men min erfaring er at papillon og dvergpinscher er aller verst. Og Pincher blir "for stor". Dessuten er den korthår, jeg vil aller helst ha langhår :lol:

Og kommer dere over en svart/hvit sheltie, så skrik ut :aww: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke de kles på om vinteren?

Det blir feil type hund, de nakenhundene med hår. De går under min kategori som heter bartehunder/bølgepels *ler* Gud, jeg er så SÆR.

(kremt.. som om en russian toy ikke fryser om vinteren! hehe)

Ikke lett dette her.

Jeg tipper vi ender opp med ei sheltie tispe :aww: Eller russian toy jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...