Gå til innhold
Hundesonen.no

Utrolig stressa hund

Jeanettee

Recommended Posts

Skrevet

Min lille hannhund på snart 9 mnd, virker utrolig stressa om dagen.. Jokker på alt han har, senger og leker.. Prøver å roe han når dette skjer men uten hell.. Sier også nei, men ingenting hjelper.. Dette skjer også når vi kommer hjem fra lang tur. klarer liksom ikke å roe seg ned. Noen som har noen tips om hvordan man skal få roet han ned når dette skjer? Blir helt stressa og fortvilet selv jeg

Skrevet

Prøvd å bare fjerne ham fra det han jokker på? Bare ta ham vekk til et sted der han ikke har muligheten til å jokke på noe? Er vel først og fremst puberteten som er kommet i gang, regner jeg med. (nå skal det sies at jeg ikke har særlig peiling på hannhunder, jeg har kun hatt tisper, så det jeg kommer med er først og fremst tankespinn, det jeg tenker at det kan være.)

Skrevet

Ja jeg har tatt vekk alt men kan jo prøve å ta han med til et annet rom kanskje? prøver også å roe han ned ved å stryke han på brystet, og det hjelper litt, men så er det full fres igjen :rolleyes2: uff ja det er ikke lett med en hund i pubertet altså.

Skrevet
Min lille hannhund på snart 9 mnd, virker utrolig stressa om dagen.. Jokker på alt han har, senger og leker.. Prøver å roe han når dette skjer men uten hell.. Sier også nei, men ingenting hjelper.. Dette skjer også når vi kommer hjem fra lang tur. klarer liksom ikke å roe seg ned. Noen som har noen tips om hvordan man skal få roet han ned når dette skjer? Blir helt stressa og fortvilet selv jeg

Hva med å ikke ta av båndet før han har roet seg? På den måten kan du enkelt fjerne han fra det han skulle begynne å jokke på.

Skrevet
Ja jeg har tatt vekk alt men kan jo prøve å ta han med til et annet rom kanskje? prøver også å roe han ned ved å stryke han på brystet, og det hjelper litt, men så er det full fres igjen :rolleyes2: uff ja det er ikke lett med en hund i pubertet altså.

Ville prøvd å ikke ta på ham, bare ta ham vekk, og samtidig overse atferden, belønn når han gir seg og begynner med noe annet, om det er å ta kontakt med deg, å legge seg, sette seg, drikke vann, hva som helst, bare han roer seg og gjør noe annet. Selv om stryking i brystet er beroligende, så er han ikke stresset i den forstand av jokkingen, at han behøver å roes slik, tror jeg.

Jokking er en selvforsterkende atferd, da han jo liker det, og å stryke på hunden er en form for belønning/ros selv om det er i brystet eller på andre steder som roer hunden.(min roer seg når jeg stryker/masserer lett i nakken, blir trøtt av det). Ville prøvd å ha på ham et kort bånd som kan henge etter ham inne, slik at du bare kan ta tak i det og føre hunden vekk fra hvanåenn han jokker på, uten å ta i ham. Deretter belønn når han gjør noe annet, f.eks. setter seg, eller legger seg, eller tar kontakt. Lykke til!

Guest lijenta
Skrevet

Mine tanker faller mot at det er tisper i nabolaget som har løpetid og han er i den hormonelel alder. Vet jo ikke etter hva du skriver. Men jeg ville heller ikke strøket på han. Jeg ville tatt fra han mulighetene og fått han til å gjøre noen komandoer i steden som sitt og legg seg og kom det for å få tankene hans over på noe annet så klart må han få belønning når han utfører det han får beskjed om men ikke klapp og stryk da men en godbit

Skrevet

Lange turer i ung alder kan øke stresset også, og gjøre at han har problemer med å roe seg ned når han kommer hjem. Gir du han noe å bruke hodet sitt til? Det kan hjelpe det også :whistle:

Skrevet

hva kan det f.eks være? jeg har en kong som jeg pleier å legge noe godt i men den er han ikke så veldig interestert i :/ uff det er ikke lett det her

Guest lijenta
Skrevet

Bruke hodet er som å strø godbiter utover inne eller ute og hunden skal finne dem. det er øvelser som sitt, inkalling dekk, men det som sliter mes er vel sporlegging. En innertier her har vært å måtte vente i et rom og søke av et annet rom som det ligger godbiter i.

Skrevet

Rotrening er også en ting man kan gjøre. Det vil si. Binde ham fast inne i samme rom som dere, men alikavell uten at han har mulighet til å gjøre noe. Det eneste han kan gjøre da er å sitte/ligge/sove = være rolig. Når han da er rolig tar du av båndet. Stresser han seg opp igjen = tilbake i båndet.(På en rolig måte, ikke spring etter ham for å få tak ol. Hent ham på en rolig måte)

Funka flott for oss. Vi strevde en go del med at han bet og jokket mye når han var stresset.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Som sagt, få en instruktør til å komme hjem til deg og se situasjonene og få hjelp til et opplegg. Dette er en hund som trenger konsekvent gjennomgående trening og rammer i hverdagen. Men få utelukket først at det ikke er noe smerter eller andre ting som påvirker adferden også.
    • Men når jeg skiller dem så biter hun meg. Hun blir helt vill i blikket og i kroppen og alt. De kan aldri være alene sammen. Jeg kan heller ikke la hun være på ett rom og jeg ber hun bli når den andre er på andre siden av døra. Da løper hun og biter meg i bånda. Eller i armen. 
    • Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...