Gå til innhold
Hundesonen.no

trekke..


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg har en mix tispe på 9 år.. Nå bor jeg flott til med masse fine turmuligheter,deriblandt en grusvei som strekker seg noen kilometer både oppover og nedover.

Jeg har en sønn på 22 mnd og han har en sånn liten plastikk leke traktor til og sitte på. Han elsker denne og jeg fikk ideen om at bikkja kunne trekke han på denne traktoren når vi går tur,gøy for alle!

Men, traktoren veier ca 5 kg men går seff på hjul, ungen veier ca 11 kg.

Hvordan bør jeg begynne,hvor langt,hvor ofte osv?

Jeg har sett for meg et treningsprogram ca slik: mandag: trekk. Tirsdag: løpe løs på åkern og holde sitt egent tempo. Onsdag: sykkling.. osv..

Blir dette for hardt? Hun har vært alt for mye i ro det siste året og har derfor fått en noe redusert musklatur i bakbena.Ellers er hun frisk og spretten. Noen kg overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har hatt eldre hund medforkalkinger som ville trekke når det var rett for han. Mye løs løping på jordet og hvis du får til der det er mere kupert er ikke vondt. Det med trekk er jo først og fremst om damen vil trekke. også må hun utstyres med god sele og noe som gjør det godt å trekke sønnen men jeg tror traktoren blir vaklevoren. Så ville jeg vent henne til å trekke på flater først og ikke så lange drag at hun blir lei. FOr disse årene er det da mer viktig at hun har det morro i alle aktiviteter enn at hund drar som en gud. Med noen kilo overvekt så ville jeg trent i intervaler til kiloene var på plass. Og ikke for mye av gangen. Begynn på flatmark og test ut hva hun liker og hold dere til det hun liker. Noen korte tanker fra meg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det tror jeg jeg hadde prøvd å se og lære av hva hunden er interresert i og hvor mye den orker. Jeg ville stoppet dragene/trekkingen mens hun syntes det er topp. MEn jeg ville ikke trent mer enn 1/3 av en vei på 3 km med trekk. Da vile jeg delt det opp i etapper med trekking på flater og å gå i oppover og nedover bakker i starten. Men med mål om at hun kan trekke hele vegen til slutt men hun er gammel og utrent så jeg hadde brukt tid på å få henne opp i form. Det å løpe i løs snøen er også fin mosjon den dukker jo opp etterhvert den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kortest mulig, trekke ett par km kanskje? gi seg før hunden blir sliten så det bare er positivt vil jeg tru. Allier deg med ett hjelpetau på traktoren så du kan hjelpe til litt? Sykkel kan du sikkert holde på litt lenger hvis hunden bare traver ved siden av. På sykkel ser jeg og lett han blir sliten da begynner han slentre unna med travinga, dvs går fortere i gallopp / pass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvis hunden leder og du har områder å sykle på frie for trafikk og anna søl klarer du deg sikkert fint uten men med springer eller walkydog som jeg har så har jeg mye mer kontroll, skinnet er "låst" på høyresiden og jeg sørger alltid for å få trafikk og møtende bikkjer på venstresiden ( går av seg selv med høyrereglen ), dessuten kan jeg presse han ut i grøfta når det er asfalt. asfalt vil du unngå :) Du unngår og rykk og napp da en sånn løsning er fjørbelasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Forran så er det nok ikke så greit for en dame i sin beste alder med litt overvekt . Hvis hunden trekekr forann og bråbremser så har tauget lett for å virke som brems på julet. Jeg ville foretrukket å sette henne i springer og når du sykler så må du huske å sitte på setet for da fungerer springeren best hvis hun finner på å ta et hopp til siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...