Gå til innhold
Hundesonen.no

Rette engelsk tekst


tm100001

Recommended Posts

Skrevet

Det kommer an på. Du lærer ingenting dersom den voksne retter den fullstendig, men dersom vedkommende bare påpeker at der er det en feil så må du selv finne ut hva som er feil så er det greit.

Skrevet

Henger meg på LinKr her. Selv om det ikke alltid føles sånn så er mye av poenget med innleveringer at elevene skal lære. Og får du noen andre til å skrive teksten for deg, eller rette opp mye før du leverer, så får du jo ikke tilbakemeldinger og hjelp på de tingene DU sliter med! Og på prøver (for ikke å si eksamen!) så vil du jo ikke ha mulighet til å få hjelp og resultatet vil kunne bli dårligere enn om du har fått hjelp til å rette opp ting underveis.

Skrevet

Tja, jeg har alltid gjort det sånn. Men da har ikke den voksne (mamma som regel) ikke rettet teksten i den forstand at hun har endret teksten for meg. Vi har, etter at hun har lest den, hatt en diskusjon/samtale om både retskrivning og teksten forøvrig (oppbygning, innhold osv) og jeg føler at jeg har lært veldig mye av det. Og ettersom jeg da selv har rettet teksten selv før den har blitt levert for så å bli rettet av lærer og igjen bearbeidet etter at jeg har fått den tilbake føler jeg at jeg nesten har fått dobbel sjanse til å lære noe av det.

Wow, det ble rotete forklart. :) Bunnlinja: Jeg syns ikke det er juks så lenge du gjør arbeidet med å rette feil/mangler selv etterpå.

Skrevet
Tja, jeg har alltid gjort det sånn. Men da har ikke den voksne (mamma som regel) ikke rettet teksten i den forstand at hun har endret teksten for meg. Vi har, etter at hun har lest den, hatt en diskusjon/samtale om både retskrivning og teksten forøvrig (oppbygning, innhold osv) og jeg føler at jeg har lært veldig mye av det. Og ettersom jeg da selv har rettet teksten selv før den har blitt levert for så å bli rettet av lærer og igjen bearbeidet etter at jeg har fått den tilbake føler jeg at jeg nesten har fått dobbel sjanse til å lære noe av det.

Wow, det ble rotete forklart. :) Bunnlinja: Jeg syns ikke det er juks så lenge du gjør arbeidet med å rette feil/mangler selv etterpå.

Ja men på den annen side så fikk du her hjelp til å forstå hva som var feil og hva som kunne gjøres bedre... Men det er det jaggu ikke alle voksne som gjør :)

Jeg støtter linkr og Carma :)

Skrevet
Det kommer an på. Du lærer ingenting dersom den voksne retter den fullstendig, men dersom vedkommende bare påpeker at der er det en feil så må du selv finne ut hva som er feil så er det greit.

Henger meg på LinKr her. Selv om det ikke alltid føles sånn så er mye av poenget med innleveringer at elevene skal lære. Og får du noen andre til å skrive teksten for deg, eller rette opp mye før du leverer, så får du jo ikke tilbakemeldinger og hjelp på de tingene DU sliter med! Og på prøver (for ikke å si eksamen!) så vil du jo ikke ha mulighet til å få hjelp og resultatet vil kunne bli dårligere enn om du har fått hjelp til å rette opp ting underveis.

Tja, jeg har alltid gjort det sånn. Men da har ikke den voksne (mamma som regel) ikke rettet teksten i den forstand at hun har endret teksten for meg. Vi har, etter at hun har lest den, hatt en diskusjon/samtale om både retskrivning og teksten forøvrig (oppbygning, innhold osv) og jeg føler at jeg har lært veldig mye av det. Og ettersom jeg da selv har rettet teksten selv før den har blitt levert for så å bli rettet av lærer og igjen bearbeidet etter at jeg har fått den tilbake føler jeg at jeg nesten har fått dobbel sjanse til å lære noe av det.

Wow, det ble rotete forklart. :) Bunnlinja: Jeg syns ikke det er juks så lenge du gjør arbeidet med å rette feil/mangler selv etterpå.

Ja men på den annen side så fikk du her hjelp til å forstå hva som var feil og hva som kunne gjøres bedre... Men det er det jaggu ikke alle voksne som gjør :)

Jeg støtter linkr og Carma :)

Den voksne som hjalp meg denne gangen så på teksten og rettet noen få ord og formuleringer i setningene, markerte dem og sendte meg ett forslag. Jeg kunne da bruke de visst jeg var enig.

Jeg synes jeg lærte av dette fordi jeg selv bestemte hva som virket mest riktig, om noen forstår?

Skrevet
Når jeg retter engelsktekster for mine elever så markerer jeg feilen og sier hva slags type feil det er (skrivefeil, concord, ortografi osv) - så må de rette den selv.

Det kan jeg gjøre neste gang!

Men kan jeg levere inn denne fortellingen uten at jeg jukser, eller må jeg finne på noe lurt? :)

Skrevet
Når jeg retter engelsktekster for mine elever så markerer jeg feilen og sier hva slags type feil det er (skrivefeil, concord, ortografi osv) - så må de rette den selv.

Me too. Mye læring i å finne ut av hva som faktisk er feil for så å rette det opp selv.

Det kan jeg gjøre neste gang!

Men kan jeg levere inn denne fortellingen uten at jeg jukser, eller må jeg finne på noe lurt? :whistle:

Åh, du leverer den vel, gjør du ikke...?? :icon_redface:

Skrevet
Åh, du leverer den vel, gjør du ikke...?? :whistle:

Hæ? :icon_redface: Kommer nok til å levere den, problemet er jo bare at læreren kommer til å tro at jeg har skrevet alle ordene selv. Hadde nok skrevet det sånn hvis jeg hadde fått kommentar på det, uansett :)

Skrevet
Hæ? :icon_redface: Kommer nok til å levere den, problemet er jo bare at læreren kommer til å tro at jeg har skrevet alle ordene selv. Hadde nok skrevet det sånn hvis jeg hadde fått kommentar på det, uansett :)

Selvfølgelig kommer h*n til å tro det! Er bare du selv som kan vurdere om du føler det er juks eller ikke. :whistle:

Skrevet
Selvfølgelig kommer h*n til å tro det! Er bare du selv som kan vurdere om du føler det er juks eller ikke. :twisted:

Leverer den uten å si noe, jeg. Får heller bare gjøre det litt annerledes i fremtiden :whistle:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...