Gå til innhold
Hundesonen.no

Bronsemerket


Wilma

Recommended Posts

Visning av tenner (karakter ganges med 1)

Lineføring (karakter ganges med 2)

Fri ved fot (karakter ganges med 4)

Dekk fra holdt (karakter ganges med 2)

Innkalling fra sitt (karakter ganges med 1)

Stå under marsj (karakter ganges med 3)

Enkeltdekk 2 min (karakter ganges med 4)

Helhetsinntrykk (karakter ganges med 1)

Maks poengsum er 180. For å bestå må du ikke få 0 på noen øvelser. Dersom du får 5 på alle (som er laveste karakter, men ikke underkjent øvelse) har du akkurat klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 19 grunnferdigheter ;) Du kan lese mer om de her.

1. Fokus (se på eier)

2. Targeting

3. Sitt

4. Bakpartskontroll

5. Utgangsstilling

6. Innkalling

7. Gå + se opp (Fri ved fot)

8. Ligg

9. Stå

10. Bli (hold posisjonen)

11. Doggie-Zen

12. Holde fast (uten å tygge)

13. Slipp

14. Kryp

15. Hals

16. Hopp

17. Luktdiskriminering

18. Følge spor

19. Ta kontakt med person/figurant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 19 grunnferdigheter ;) Du kan lese mer om de her.

1. *klippe*

Med all respekt for de som trener klikkersk, men det der er ikke den eneste saliggjørende metoden. Vi klarte fint bronsemerket, og dyret her kan ikke halvparten av det der en gang. Det er mange veier fram til en slik prøve.

Jeg vil tro det heller ikke hjelper å trene på disse 19 delmomentene, for så å trappe opp på prøva uten å ha satt de sammen til øvelser først.

Jeg synes det blir feil å si at en hund MÅ kunne de 19 grunnferdighetene for å kunne prøve seg på bronsemerket, en behøver ikke å gjøre det vanskeligere enn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 19 grunnferdigheter ;) Du kan lese mer om de her.

1. Fokus (se på eier)

2. Targeting

3. Sitt

4. Bakpartskontroll

5. Utgangsstilling

6. Innkalling

7. Gå + se opp (Fri ved fot)

8. Ligg

9. Stå

10. Bli (hold posisjonen)

11. Doggie-Zen

12. Holde fast (uten å tygge)

13. Slipp

14. Kryp

15. Hals

16. Hopp

17. Luktdiskriminering

18. Følge spor

19. Ta kontakt med person/figurant

Greit nok, men Ganzie kan bare:

1. Fokus (se på eier)

2. Targeting

3. Sitt

5. Utgangsstilling

6. Innkalling

7. Gå + se opp (Fri ved fot)

8. Ligg

9. Stå

10. Bli (hold posisjonen)

11. Doggie-Zen

16. Hopp

Vi tok Bronsemerket i sommer, tok sølvmerket på NKK Trondheim og 1.premie LP1 nå i høst. Så det er ikke et "must" å ha inne disse "grunnferdighetene" hverken for å ta bronsemerket eller starte klasse 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt for de som trener klikkersk, men det der er ikke den eneste saliggjørende metoden. Vi klarte fint bronsemerket, og dyret her kan ikke halvparten av det der en gang. Det er mange veier fram til en slik prøve.

Jeg vil tro det heller ikke hjelper å trene på disse 19 delmomentene, for så å trappe opp på prøva uten å ha satt de sammen til øvelser først.

Jeg synes det blir feil å si at en hund MÅ kunne de 19 grunnferdighetene for å kunne prøve seg på bronsemerket, en behøver ikke å gjøre det vanskeligere enn det er.

Joda, kryp, halsing og følge spor er veldig viktig når man skal stille til bronsemerkeprøve ;)

Neida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 19 grunnferdigheter ;) Du kan lese mer om de her.

1. Fokus (se på eier)

2. Targeting

3. Sitt

4. Bakpartskontroll

5. Utgangsstilling

6. Innkalling

7. Gå + se opp (Fri ved fot)

8. Ligg

9. Stå

10. Bli (hold posisjonen)

11. Doggie-Zen

12. Holde fast (uten å tygge)

13. Slipp

14. Kryp

15. Hals

16. Hopp

17. Luktdiskriminering

18. Følge spor

19. Ta kontakt med person/figurant

Denne lista her går jo på alle lydighetsklassene og bruksøvelser. Så ser ikke helt hvor denne lista kommer inn under hva en må/bør kunne når det kommer til bronsemerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøh, hva er Targeting og Doggie-Zen? ;)

Targetting er å lære hunden å touche/følge en target. En target kan være alt mulig, fra musematte og post-it-lapper til finger og targetstick. Du lærer hunden å touche targeten og kan benytte dette i treningen på mange måter.

Doggie-zen er det samme som avstandsbelønning og ekstern belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel bare de 11. første grunnferdighetene for å få en bra karakter på bronsemerket. Og selvfølgelig sette dette sammen til de øvelsen som skal gjøres da.

Doggie-zen, eller ekstern belønning, er ikke nødvendig men kan være lurt siden du ikke kan gi godbiter i ringen, kan du i det minste lære hunden din at det er en skål med godt utenfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel bare de 11. første grunnferdighetene for å få en bra karakter på bronsemerket. Og selvfølgelig sette dette sammen til de øvelsen som skal gjøres da.

Doggie-zen, eller ekstern belønning, er ikke nødvendig men kan være lurt siden du ikke kan gi godbiter i ringen, kan du i det minste lære hunden din at det er en skål med godt utenfor!

11 første? Man trenger strengt talt ikke targeting og bakpartskontroll for å få bra karakter på bronsemerket. Bakpartskontroll kan jo alltids være bra å ha, men langt fra nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 første? Man trenger strengt talt ikke targeting og bakpartskontroll for å få bra karakter på bronsemerket. Bakpartskontroll kan jo alltids være bra å ha, men langt fra nødvendig.

Helt enig! Glemte at de to ferdighetene var blant de 11 første.

Da kan man si de 11 første (og strengt tatt trenger man ikke Doggie-zen, men kjekt uansett) minus targeting og bakpartskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Helt enig! Glemte at de to ferdighetene var blant de 11 første.

Da kan man si de 11 første (og strengt tatt trenger man ikke Doggie-zen, men kjekt uansett) minus targeting og bakpartskontroll.

Forsovet greit, men det finnes mange måter å trene på, så å legge fram disse grunnferdighetene som det man må kunne før en bronsemerkeprøve blir fortsatt litt feil. Det du trenger for en bronsemerkeprøve er de ferdige øvelsene sånn som de står beskrevet i reglementet det ble linka til på første siden her.

Ellers er det jo selvfølgelig en fordel å dele opp øvelsene uansett hvilken metode man bruker. Det er ikke bare klikkertrenerne som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...