Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke instillinger anbefaler dere?

Synnikken

Recommended Posts

Noen tips? Til hvordan jeg skal stille inn til f.eks action bilder?

For å få gode actionbilder (dersom det innebærer at du ønsker skarpe bilder av hundene) må du for det første ha godt lys og kort lukkertid. Det er liksom alfa og omega. Nå utover vinteren er det vanskelig å få skikkelig gode actionbilder av hundene, og man må gjerne ut midt på dagen når det er mest lys. Jeg ville stilt kameraet på TV (lukkerprioritert automatikk) og stilt inn lukkertiden på kameraet på minst 1/500 sek - gjerne mer (1/800 sek). La så kamera fikse resten (som iso og blenderåpning).

Du kan jo også eksperimentere litt - ha lang lukkertid (1/125 sek) men følg hunden med kamera og ta bildet mens du følger hunden i farten - da får man fartsfølelsen på en annen måte, men det krever litt teknikk og øvelse :whistle:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Siri! :ahappy: Dette skal jeg teste så snart anledningen byr seg :aww:

Gjør det :lol:. Nå er det ofte verre å ta gode bilder av sorte hunder enn av lyse, men man må bare øve og øve og teste ut litt forskjellig :whistle:. Som sagt er godt lys en viktig faktor for å lykkes :ahappy:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste tips (og jeg har svart hund som egentlig ikke syns det er nødvendig å løpe så mye, ergo får jeg heller ikke så mange sjanser på å ta gode bilder):

- Sola i ryggen får fram detaljene i en ellers sort flekk (aka løpende hund)

- Er det ikke sol, eller det er litt dunkelt vinterlys (noe det er omtrent hele vinteren gjennom her i Trondheim i alle fall, selv midt på dagen), er det lurt å oppsøke åpne områder. En åker i stedet for en skog, for eksempel.

- Lavest mulig blender, høyest mulig ISO og kortest mulig lukkertid (i forhold til hva kameraet "tåler")

- Kontinuerlig autofokus er en veldig fin ting, men dette finnes vel kanskje ikke på alle kameraer. Forøvrig har jeg fått like mange fine løpebilder ved bruk av manuell fokus som ved bruk av vanlig autofokus, fordi jeg med manuell fokus fokuserer i samme tempo som hunden løper, om det ble forståelig?

- Photoshop! Dodge tool er uvurderlig når man har svart hund og skal prøve å få til et brukbart bilde. ;) Dessuten kan man i mange tilfeller gjøre hele bildet veldig mye lysere uten at det går nevneverdig utover bakgrunnen - men her kommer det selvfølgelig an på hvor du har tatt bildene. Det skal mye til før en tresket åker blir utbrent, altfor lys eller rar etter redigering, mens et snølandskap er utbrent før du har tatt bildet, omtrent - i alle fall hvis du skal prøve å få med en svart hund i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med å få fine skarpe actionbilder i det siste. Jeg har prøvd mye forskjellig som høy ISO men da blir bildene kornete på data, så jeg prøver alltid å ha ISO så lav så mulig og heller prøve å stille på lukkertid og blender. Jeg har også litt problemer med å få rett fokus. Jeg bruker som oftest autofokus, men det blir ofte fokus på bakgrunnen eller så blir ikke hele hunden i fokus.

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Velg fokuspunkt, du kan stille inn dette på kameraet ditt. Jeg pleier å velge det i midten for det er som regel der jeg sikter..

Og et vesentlig spørsmål om du sliter med fokus hele tiden er jo, hvilket blendetall bruker du? Mindre tall = mindre dybdeskarphet og vanskeligere å treffe noe som beveger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg fokuspunkt, du kan stille inn dette på kameraet ditt. Jeg pleier å velge det i midten for det er som regel der jeg sikter..

Og et vesentlig spørsmål om du sliter med fokus hele tiden er jo, hvilket blendetall bruker du? Mindre tall = mindre dybdeskarphet og vanskeligere å treffe noe som beveger seg.

Hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også eksperimentere litt - ha lang lukkertid (1/125 sek) men følg hunden med kamera og ta bildet mens du følger hunden i farten - da får man fartsfølelsen på en annen måte, men det krever litt teknikk og øvelse :).

Hvordan fokus bruker du når du følger bikkja på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør man det?

På mitt Canon ser det ikke ut til å være mulig å bestemme det når man bruker autofunksjonene, men når man har de manulle funksjonene går det. Jeg trykker på to knapper som er oppe til høyre, du ser dem på

dette bildet:

3961577203_9aa6d5ba98.jpg

Bilde fra google.

Det er de knappene som har forstørrelsesglass med - og +. Når du trykker på den høyre går du mot høyre, du kan se det på skjermen og inni det hullet man tar bilde igjennom. Når det er prikker "over alt" fokuserer den ikke på en spesiell plass.

Dette kan være feil, for jeg er ny med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Siri! ;) Dette skal jeg teste så snart anledningen byr seg :)

Hvis det står Lo i hjørne når du stiller på kort lukkertid er det for mørkt. Lo står for low. Husk å sjekk om det står Lo hver gang du tar bilde, det glemmer jeg av og til og da blir bildet veldig mørkt. Men er det godt lys er det ofte ikke noe problem, da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...