Gå til innhold
Hundesonen.no

Til burbrukere


Artemis

Recommended Posts

Våre hunder bruker bare bur i bilen. Det er ett variocage dobbeltbur str.XL. L:82-103cm (kan justeres), B:98,5cm, H:72,5cm.

Hundene er ei lita belger tispe 55cm høy og ei AK tispe ca47cm høy.

Jeg har forresten ett tøy bur som jeg av og til har med på utstilling, men det er sjeldent jeg bruker det. Str på det er jeg ikke sikker på, men det er god plass inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var igrunn bare bur inne jeg tenkte på :whistle:

En av grunnene til at jeg lurte på dette, var at "alle" burforkjempere stadig sier at hundene har så god plass inne i buret osv, men jeg ser samtidig ikke hvordan folk med mellomstore hunder, slik som min, kan finne et stort nok bur?

Etter å ha målt stakkeren i alle bauger og kanter, så kom jeg frem til at han burde ha et 1 meter høyt bur, minimum 90 cm for å slippe å stange hodet i taket når han står.

Samtidig så bør jo selve liggeplassen være godt over én meter lang for at han kan strekke seg skikkelig ut, hodet også, men halen får heller være.

Jeg målte med meterstokk og greier:

DSC00536a.jpg

(Stakkers hunden lurte vel alvorlig på om det hadde klikket for meg :ahappy: )

I tillegg så burde bredden være absolutt minimum 80 cm fant jeg ut etter å ha målt der også.

Så bør han jo kunne bevege seg litt, og det må være plass til tepper og slikt, og vannskål. Hvor finnes burene som tillater dette for en hund av min størrelse?

Dogmans største bur, nr 6 har følgende mål: 124x76x80 cm.

Konklusjon: Ikke høyt nok, ikke bredt nok, og selv om begynner lengden å nærme seg, så burde den vært lenger også.

Jeg fant følgende størrelser til vari kennelbur:

Vari Kennel Small Fashion 53x40x38

Vari Kennel Medium 68,5x51x48

Vari Kennel Interm. 81x56x58

Vari Kennel Large 91x61x66

Vari Kennel X-L 101x68x76

Vari Kennel Giant 122x81x89

Konklusjon: Gigantburet er nesten høyt nok, nesten bredt nok, og selv om lengden begynner å nærme seg, så burde den vært lenger også. Og dette er jo fortsatt bare et minimumsmål. Han kan ikke akkurat trave rundt der inne, skifte underlag, osv.

Hvor finner dere disse gigantburene dere stadig beskriver? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte det største av de stålburene. Syns personlig det er ganske stort. Jeg har det stående i stua jeg, og hundene går innom der på omgang og ligger der, men da er døra åpen hele tiden. De ligger ikke i bur om natta, men jeg har den ene i bur med døra igjen når vi går hjemmefra. Jeg er ikke redd for å si det, og jeg har diskutert det flere ganger før (gidder ikke flere ganger), så da får bare folk mene hva de vil. Jeg selv ser ingen problem med det, og kommer ikke til å gjøre det heller, selv etter å ha lest 100 sider burdiskusjoner. (jeg føler meg ikke truffet, for jeg syns ikke jeg bruker det så mye at det skulle være et problem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så redde folk er for å nevne at de har bur i huset... ALLE skal påpeke at hunden velger og gå dit selv altså.. Å burdøren er alltid åpen osv... :whistle:

Klart det - er litt greit å ikke bli stemplet som notorisk burbruker om man har et bur stående uten dør vel?

Det var igrunn bare bur inne jeg tenkte på :ahappy:

En av grunnene til at jeg lurte på dette, var at "alle" burforkjempere stadig sier at hundene har så god plass inne i buret osv, men jeg ser samtidig ikke hvordan folk med mellomstore hunder, slik som min, kan finne et stort nok bur?

Etter å ha målt stakkeren i alle bauger og kanter, så kom jeg frem til at han burde ha et 1 meter høyt bur, minimum 90 cm for å slippe å stange hodet i taket når han står.

Samtidig så bør jo selve liggeplassen være godt over én meter lang for at han kan strekke seg skikkelig ut, hodet også, men halen får heller være.

Jeg målte med meterstokk og greier:

DSC00536a.jpg

(Stakkers hunden lurte vel alvorlig på om det hadde klikket for meg :aww: )

I tillegg så burde bredden være absolutt minimum 80 cm fant jeg ut etter å ha målt der også.

Så bør han jo kunne bevege seg litt, og det må være plass til tepper og slikt, og vannskål. Hvor finnes burene som tillater dette for en hund av min størrelse?

Dogmans største bur, nr 6 har følgende mål: 124x76x80 cm.

Konklusjon: Ikke høyt nok, ikke bredt nok, og selv om begynner lengden å nærme seg, så burde den vært lenger også.

Jeg fant følgende størrelser til vari kennelbur:

Vari Kennel Small Fashion 53x40x38

Vari Kennel Medium 68,5x51x48

Vari Kennel Interm. 81x56x58

Vari Kennel Large 91x61x66

Vari Kennel X-L 101x68x76

Vari Kennel Giant 122x81x89

Konklusjon: Gigantburet er nesten høyt nok, nesten bredt nok, og selv om lengden begynner å nærme seg, så burde den vært lenger også. Og dette er jo fortsatt bare et minimumsmål. Han kan ikke akkurat trave rundt der inne, skifte underlag, osv.

Hvor finner dere disse gigantburene dere stadig beskriver? :ahappy:

Enig, jeg har XLvarikennel til Kahlo, brukes kun på transport - men selv da hun var 4 mnd syns jeg det var i minste laget til henne om hun skulle oppholde seg der lenge. Dogmanburet er stort nok til at hun ligger komfortabelt - men hun er en vandrer og liker å flytte seg om natta. Så da lar man døra stå åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi brukte bur til Bridie på natta, så hadde vi et 109 x 70 x 80 (er det det som er målene da tro? Iallefall 109 langt)

Bridie er 53 høy, og ca 60 lang tror jeg at vi fant ut her en dag. Hu hadde iallefall god plass i det buret. Lå som regel i en krøll uansett :ahappy: Hu har definitivt mindre plass i senga på natta nå iallefall :ahappy: (lå mellom oss under dyna i natt, og vi kranglet om dyna på hver side av henne og presset hu sammen mellom oss :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var igrunn bare bur inne jeg tenkte på ;)

En av grunnene til at jeg lurte på dette, var at "alle" burforkjempere stadig sier at hundene har så god plass inne i buret osv, men jeg ser samtidig ikke hvordan folk med mellomstore hunder, slik som min, kan finne et stort nok bur?

Etter å ha målt stakkeren i alle bauger og kanter, så kom jeg frem til at han burde ha et 1 meter høyt bur, minimum 90 cm for å slippe å stange hodet i taket når han står.

Samtidig så bør jo selve liggeplassen være godt over én meter lang for at han kan strekke seg skikkelig ut, hodet også, men halen får heller være.

Jeg målte med meterstokk og greier:

DSC00536a.jpg

(Stakkers hunden lurte vel alvorlig på om det hadde klikket for meg :blink: )

I tillegg så burde bredden være absolutt minimum 80 cm fant jeg ut etter å ha målt der også.

Så bør han jo kunne bevege seg litt, og det må være plass til tepper og slikt, og vannskål. Hvor finnes burene som tillater dette for en hund av min størrelse?

Dogmans største bur, nr 6 har følgende mål: 124x76x80 cm.

Konklusjon: Ikke høyt nok, ikke bredt nok, og selv om begynner lengden å nærme seg, så burde den vært lenger også.

Jeg fant følgende størrelser til vari kennelbur:

Vari Kennel Small Fashion 53x40x38

Vari Kennel Medium 68,5x51x48

Vari Kennel Interm. 81x56x58

Vari Kennel Large 91x61x66

Vari Kennel X-L 101x68x76

Vari Kennel Giant 122x81x89

Konklusjon: Gigantburet er nesten høyt nok, nesten bredt nok, og selv om lengden begynner å nærme seg, så burde den vært lenger også. Og dette er jo fortsatt bare et minimumsmål. Han kan ikke akkurat trave rundt der inne, skifte underlag, osv.

Hvor finner dere disse gigantburene dere stadig beskriver? :P

Det er vel en av grunnene til at feks jeg har ett helt rom til hundene mine. Talli er fortsatt litt "kjeder seg" og har mange gode ideer (ikke seperasjons angst, jeg har filmet henne og hun bare kjeeeder seg). Mange hadde nok stappet denne hunden i bur for dem mente hun "stresser", men jeg syns seriøst det er alt for mye om hun skulle ligge 8 timer i bur dagelig pga hun prøver finne ut om hun kan ta ned bilde på veggen, om kjøkken benken er vasket og om hun kan få tak i den ballen på hattehyllen. Så hun og Blaze har ett helt rom som er innredet til dem og da har dem vel ca 18 kvm å boltre seg på. Og ja dette er gjesterom også, men den sengen er inngjerdet med kompost binger.

Dette er vel eneste måten du omtrent kan komme innenfor dem kravene man har til "plass" om man har hunder som ikke kan gå løs 8 timer daglig.

Som jeg beskrev over så har jeg tatt ut platen fra burene pga jeg føler det som er bra plass for hundene i enkelt bur er for lite i forhold til hva jeg syns dem burde ha så mye som dem ligger i buret i perioder. Men samtidig så skal det være sikkert nok til at dem ikke blir kastet rundt om vi kræsjer. Akkurat det er ett dilemma: Det er best for dem å ha det litt trangt om man kræsjer, men bedre for dem å ha rom for kroppen sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme som JeanetteH. Har overtatt en 14 mnd gammel hund som bøller litt hjemme. Derfor er de avsperret på gangen hvor han ikke får gjort noe galt. De har to hunde senger, et teppe + en leke kurv der. Vet ikke hvor stor gangen er, men den er ganske stor og avlang. De har god boltre plass. Planen er at de skal være løse i hele kåken når lillegutt slutter å tygge på sofa og andre ting ! Denne uka har de fått tilgang til soverommet også - uten noen skader ( bank i bordet ). Så vi tar det skritt for skritt. Synes det er mye bedre enn å bruke bur - selv om jeg har gjort dette en periode på gamle smurfen når hun var en ung pøbel.

I bilen har jeg et stort bur - som jeg bruker inne om det trengs ( på jakt, konkurranser ). Det er 1 meter x 70cm og 70cm høyt. Har en skillevegg jeg kan sette i, men synes det blir litt smått. De koser seg sammen og de får bedre plass da ( akkurat som jeanetteH sier om sine hunder og bilbur ).

Har et sammenleggbart bur + tøybur til en breton ( samme str som en AK )

Vurderer å kjøpe et stort sammenleggbart som jeg kan ta med på utstilling og andre steder ( litt tungvidt å bære et sammensveiet dobbelbur )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder pleier å ligge når de går inn i et bur (inn i hulen). Mine krøller seg somregel sammen, uansett om plassen er liten eller stor. Har faktisk sett en del ganger at de har kranglet om å få ligge i det minstre buret, som er ALT for lite...! Er vel 70x50 og ganske lavt!

Hvis hunden skal være stengt inne i buret over en del timer, vil de sikkert opp å strekke seg innimellom, så da blir vel saken en annen.

Har hauger av bur, men det største, som jeg vill brukt til å stenge hunden inne i hvis jeg skulle trenge det, er vel ca 110x80 og kanskje 70 høyt (spesielt tilpasset bur til en bil jeg ikke har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...