Gå til innhold
Hundesonen.no

Til burbrukere


Artemis

Recommended Posts

Jeg har Vari medium buret til min BC Zaira (valp 15 uker) Dette blir bytta ut etterhvert, men det var ett bur jeg hadde ifra Sofus min cavalier. (for "stort" for han å.) Tenkte som så at jeg kan jo bare bruke det til det blir for lite :) Kanskje jeg ikke trenger bur engang til den tid :) *håpe på det*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par stykker jeg da... Ett som er 124 x 76 x 84 cm, som jeg har til nattbruk når det er for varmt å ha kreket i sengen, også har jeg ett som er 109 cm x 71 cm x 79,5 cm som jeg sleper med meg når jeg skal bo hos noen over flere dager, også for å holde kreket utenfor sengen... :)

Også har jeg tøybur da, som er ca. like stort som det minste av de over.

Hunden er dalmatiner, stor hannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun aktuelt når vi er ute på campingtur. Da kan de overnatte i bilburet (110x115 - for èn hund), også har jeg 2 i buret i campingvognen, som er underkøya på køyesengen (dvs 80x200 cm).

Den fjerde av mine hunder ligger da løs på gulvet i resten av vogna'. Alt. at to ligger "løse" i vogna (men det blir trangt på gulvet da, ja..)

To ganger (muligens tre) har jeg vært nødt til å ha bur på hotellrom (pga løpetispe og hannhund) - da har jeg den ene i et bur som er ca 90x60 cm.

Men synes det er langt enklere å IKKE dra med bur på hotell, så jeg venner heller de heller til å være greie når vi bor slike steder, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallene mine har et vari kennelbur som er har disse målene: lengde 91 cm bredde 64 cm høyde 69 cm. De er fra 56-58 cm høye. Ellers så har jeg også et stålbur som er endel større enn dette :)

Nå bruker jeg ikke bur så mye på mine hunder, men jeg ville ikke hatt mindre bur enn dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De brukes meget sjelden med lukket dør hjemme, men har et Varikennel XL, og et dogman sammenlegbart bur i størrlese 6. Husker ikke måla på noen av dem i farten. Men hunden er en riesenschnauzer med mankehøyde på 64 cm. På jobb har jeg et dogman nr 5 hun må være i innimellom, men stort sett får hun stå nede i kennelen hvis hun ikke får gå i beina mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Dogman bilbur i største størrelse(husker ikke eksakte mål, men ca 90x70x60 eller noe), som står på badet med åpen dør, da til en basenji-tispe på 10 mnd og en etnahund-tispe på 12 uker. Ellers så har jeg ett mindre Dogman-bur, som brukes i bil og f.eks på utstilling, størrelse 3, tror jeg? (usikker) Men dette brukes mye sjeldnere. Også har jeg to tøybur i forskjellig størrelse, men de er ødelagt. :whistle: (Kee tygget seg gjennom siden på det ene, og Lundii har tygget istykker glidelåsen på det andre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et som står på hytta som er akkurat passe (dvs. hun kan legge seg der, og ha vannskål + leker). Selvom jeg syntes det er litt lite passer det fint på hytta hvor hun kun har vært i bur i den perioden hun ikke klarte å holde seg, og tisset gjerne i senga (og fortsatte og ligge i det). Vet ikke helt om jeg blir å bruke det når jeg drar opp neste gang, men det står nå der ihvertfall.

Bur nr. 2 er et lite plastbur (ala vari-kennel). Dette er sånn at hun akkurat kan ligge og snu seg. Dette er kun til bil-bruk, på korte turer, eller lengre turer med flere luftepauser. Grunnen til at jeg har valgt et lite bur i bilen, er fordi hun ikke skal bli slengt i veggen på buret. Også er det lett å ta med seg når jeg skal kjøre med andre (disponerer ikke bil selv for tiden).

Bur nr. 3 er et middelsstort bur. Passer vel til en toller eller noe. Der har hun en av sengene sine og alltid en vannskål. Dette buret står alltid på soverommet mitt og døren er alltid åpen. Eneste gangen jeg kunne funnet på å lukke døren er.. hmm.. tror ikke jeg noen gang har lukket den (bortsett fra da hun tisset i sengen).

Hunden min er ca. 25cm høy eller noe og veier 6kg. Så hun er ganske liten.. rase Phalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja nå er buret pakket ned og hunden borte så vi får ta på gefylen og ca mål. Siste hund var 61cm høy og hadde fin plass til å ligge rett ut i buret noe hun i grunnen aldri gjorde men jeg måtte jo styre og teste en gang. Hun lå altid sammenkrøllet på under halve passen av buret. Og buret ble brukt lukket kunn når jeg skulle sove, når vi er på tur så hender det at buret blir brukt mere men det er også gjerne dager som vi har vært mye på tur i naturen eller kurs og det har skjedd mye. Har jo hent at hunden har vært i buret uten at det ahr skjedd så mye men det er da i grunnen dager som er transportetapper. Og dem får lufteturer under veis.

Sønnen har et bur til border collien og den har stengt dør kunn om natten. Denne vet jeg ikke om hvor høy er eller mål på buret men det er mindre enn det buret jeg har. Denne hunden bruker også å krølle seg godt sammen og bruker vel ca 1/4 av buret når den skal sove. Så her blir vell heller spørsmålet hvordan få hunden til å skjønne at det er helt greit at du bruker hele buret hihi neida hunden kan da ligge som den vil den. Og underlaget blir også variert men vi ser hva hunden trives på nemlig et teppe som ligger pent brettet sammen i buret da er borderen glad da. Er det ikke teppe i buret rygger hun ut og ser forskrekket ut og legger seg en anne plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To stk whippet deler et Dogmanbur str 6 (det største). Har ikke målene, men buret brukes som frivillig seng tidvis i løpet av dagen og de er stengt inne på natten. Syns de har fin plass der, begge kan stå og ligge utstrakt samtidig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så redde folk er for å nevne at de har bur i huset... ALLE skal påpeke at hunden velger og gå dit selv altså.. Å burdøren er alltid åpen osv... :whistle:

Vi hadde bur i huset.. Nå står det i Trondheim. Det er stort nok til Tila som ikke er særlig stor.. Det er vel plass til to like store hunder ekstra.. pluss henne.. Hun legger seg frivillig inni buret når det bare står, eller sto på stua/soverommet. Nå er hun i gangen hvis vi skal borte en stund ellers så er hun med meg på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de som bruker det i mange, mange timer i døgnet faktisk ikke ønsker å innrøme at de bruker det på en slik måte at det ville kunne anmeldes som dyremishandel i vært nærmeste naboland?

Men det er jo bare å lese den store bur-tråden her inne så står det om mange som har hundene i bur i store deler av døgnet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallene mine har et vari kennelbur som er har disse målene: lengde 91 cm bredde 64 cm høyde 69 cm. De er fra 56-58 cm høye. Ellers så har jeg også et stålbur som er endel større enn dette :aww:

Nå bruker jeg ikke bur så mye på mine hunder, men jeg ville ikke hatt mindre bur enn dette :whistle:

Er ikke dette Varikennel Large? Jeg mener å huske at målene på Tullas bur er ca slik. Det står i bilen, så hun bruker det bare under transport.

Aynï har et Atlasbur som er (gjette på målene) ca 55 langt, 40 bredt og 40 høyt. Fikk ikke plass til noe større bur enn dette ved siden av Tullas i den bilen vi har nå.

Ellers har jeg et tøybur, det største fra Europris. Det er vel ca 110 cm langt, 75 høyt og 70 bredt? Der kan begge hundene være inni under stevner; Aynï ligger i en ball i et hjørne, Tulla breier seg i resten. Ellers har faktisk Tia (til labbis her inne) og Aynï LEKT inne i buret! :ahappy: Jeg har også et litt mindre tøybur, men det bruker jeg så sjelden, og stort sett alltid med døren åpen (de får ha det med seg når de er på kennel, fint å ha et "skjulested". :ahappy:

Jeg svarte nå selv om jeg ikke bruker bur sånn "til vanlig", kun under transport og stevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok som et sjokk for mange, men jeg har altså et bur i hjemmet - oppslått og greier! Det er 120 cm langt, 70 cm bredt og 90 cm høyt - står åpent hele dagen og jeg har i løpet av det siste året sett Willy gå inn der to ganger for å legge seg. Det står ellers ubrukt med mindre jeg kaster noe mat inn der... Utmerket sted å sette ting man ikke ellers vet hvor man skal ha.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Bilen - ett stykk varikasse str. XL (67 x 100 x 75 = bxdxh) og ett stykk varikasse str. L (60x90x65)

Inne - Varikasse XL (ikke i bruk da den som brukte det natterstid har flyttet), stålbur str stor og veier ett tonn bredde 70, dybde 110, høyde 75 - der bor Noah natterstid. Straks han slutter å våkne å kjede seg om natta så åker burene ut fra heimen.

I tillegg har vi stoffbur til utstillingsøyemed, jeg aner ikke størrelsen - men de passer belger men er for små til Briardgutter *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de passer belger men er for små til Briardgutter *ler*

*Flir*... Willy fikk seg nytt stoffbur til utstilling da vi var i Danmark, han, og jeg måtte le litt da jeg brukte det for første gang nå på Hamar... Jeg så ham nesten ikke der han lå sammenkrøllet helt innerst inne og bare brukte 1/4 av buret *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På utstilling har jeg ett Agria tøybur og ett Portable pet home, begge str Intermediate. Desverre er det ene ødelagt. så dem få utstillignene jeg har vært på i år har dem lagt i samme bur.

Portable Pet Home buret har målene: 81 dypt x56 bredt x66 høy, Agria buret som jeg bruker er litt str alle veier -ca 5cm.

I bilen ligger dem i samme bur for øyeblikket. Har skillevegg, men dem trives med å ligge oppå hverandre og kan strekke seg veldig godt uten. Om jeg husker rett så er buret 105cm bredt, 85cm dypt og 60 høyt. Så når det er felt i to så har dem ett bur på 45 bredt og ett som er 60 bredt.

Rasen er Australsk kelpie og dem er ca 49cm høy. Lengden er jeg litt usikker på, har aldri målt dem den vei :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...