Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilskudd med tanke på hud?


PsychoLynx

Recommended Posts

Bridie fores på vom og hundemat, slakteavfall, matrester osv. I det siste har det vel blitt mye mer slakteavfall og matrester enn vom og hundemat, og jeg LURER PÅ om dette kan være en grunn til at Bridie har flasset litt på snuten, og fått noe sår på tredeputene sine.

Selvfølgelig kan dette også komme av andre ting,. men siden jeg vet at det kanskje er blitt litt lite med vitaminer osv i foret i det siste, så funderer jeg jo på dette.

Hvilke vitaminer/tilskudd kan man gi som går på hud?

Jeg skal jo også sørge for at det blir overvekt av vom og hundemat igjen nå, og se om det kan hjelpe...

(OM det da er mangel på noe som er grunnen her.... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette får hun faktisk innimellom i form av kapsler... (Noen jeg ikke taklet å spise selv :))

Gjør innimellom til hver dag, du .) Jeg merker det godt på potene til Valpis når hun får mye annet rått enn V&H om jeg glemmer selolja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucas får Udo's Choice i maten hver dag, pluss litt ølgjær og en eggeplomme. Nå kan jo ikke han sammenliknes med Bridie, men han har i hvert ingen problemer med hud og pels. Men jeg vet heller ikke om det derre heksebrygget mitt har ført til raskere utvekst og mere pels, som jo var tanken, men men, jeg vil tro i hvert fall at i det minste et omega produkt vil hjelpe Bridie. Udo's Choice inneholder både omega 3,6 og 9 og fås kjøpt i helskosten både i flytende (anbefales) og kapsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggeplommer!

Hvis du er bekymret for vitaminer og mineraler har Provit et tilskudd som er laget for hunder som får slakteavfall ol.

EDIT: hvis hun går på Rimadyl kan dette også være med på å "urydde" litt i systemet hennes. Ikke at det nødvendigvis trenger å være en direkte bivirkning av det, men at hun blir i noe mer ubalanse av det. Hvis du skjønner. Vær litt obs på det når du tilsetter ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får hunden nok vitaminer om du gir den slakteavfall og matrester som ikke er vitaminisert?

Nei, det er jo det jeg lurer på da.... For normalt har hun fått ca 80% vom og hundemat og 20% med annet.... Nå den siste tida er det vel kanskje blitt mer 30% vom og hundemat og 70% med slakteavfall/matrester.... (50/20 ca i fordeling her vil jeg tro)

Men har jo, siden jeg har reagert på MULIG mangel på vitaminer, nå bevisst begynt å gi mer vom og hundemat igjen. Så er det jo mulig det hjelper.

Eggeplommer!

Hvis du er bekymret for vitaminer og mineraler har Provit et tilskudd som er laget for hunder som får slakteavfall ol.

EDIT: hvis hun går på Rimadyl kan dette også være med på å "urydde" litt i systemet hennes. Ikke at det nødvendigvis trenger å være en direkte bivirkning av det, men at hun blir i noe mer ubalanse av det. Hvis du skjønner. Vær litt obs på det når du tilsetter ting

Ahh, så rimadylen kan ha noe å si her også?

Ellers vet jeg om Provit sitt tilskudd ja... Kan evnt kjøpe det om det blir mye slakteavfall fremover, før jeg evnt får kjøpt inn mer vom og hundemat. Begynner å minke i fryseren her har jeg sett. :whistle: Og det er tross alt kortere å reise 5 mil for å FÅ gratis slakteavfall, kontra 20 mil for å KJØPE mat :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, så rimadylen kan ha noe å si her også?

Ellers vet jeg om Provit sitt tilskudd ja... Kan evnt kjøpe det om det blir mye slakteavfall fremover, før jeg evnt får kjøpt inn mer vom og hundemat. Begynner å minke i fryseren her har jeg sett. :ahappy: Og det er tross alt kortere å reise 5 mil for å FÅ gratis slakteavfall, kontra 20 mil for å KJØPE mat :banana:

Sjekket med vetrinærkatalogen og det står ikke som kjente bivirkninger. Men det er jo sånn at alt man tilsetter har en viss effekt på allmenntilstanden. Og det første tegnet man ser på endringer i allmenntilstanden hos hund er jo ofte endringer i pels og hud. Men jeg ville nok prøvd med eggeplommer og olje. Det skal ganske så mye til før vitaminmangel synes på hunden, men Provit på dager med slakteavfall er nok ingen dårlig idè uansett. Det skal ganske så mye til før de får overdose av noe, så det skader ikke prøve, så lenge man følger doseringen på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega 3? Enten i form av fet rød fisk, selolje, fiskeolje eller linfrøolje. (du kan også knuse vanlige linfrø)

Men må linfrøene knuses for å ha noen virkning? Jeg tenker jo bare i litt late baner at dersom hunden sleiker i seg linfrøene så kan jeg vel slippe å knuse dem? Ikke har jeg mørter eller morter eller hva det nå heter igjen *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må linfrøene knuses for å ha noen virkning? Jeg tenker jo bare i litt late baner at dersom hunden sleiker i seg linfrøene så kan jeg vel slippe å knuse dem? Ikke har jeg mørter eller morter eller hva det nå heter igjen *ler*

De må knuses ja, for å få omega effekt. Hele blir de bare tarmsmørere. (skallet suger opp væske og blir slimete)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må linfrøene knuses for å ha noen virkning? Jeg tenker jo bare i litt late baner at dersom hunden sleiker i seg linfrøene så kan jeg vel slippe å knuse dem? Ikke har jeg mørter eller morter eller hva det nå heter igjen *ler*

Tror man får kjøpt knuste linfrø i helsekost, men det kan vel kanksje bli litt dyrt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må knuses ja, for å få omega effekt. Hele blir de bare tarmsmørere. (skallet suger opp væske og blir slimete)

Ok, da må jeg vel til pers!

Tror man får kjøpt knuste linfrø i helsekost, men det kan vel kanksje bli litt dyrt i lengden.

Hehe, ja- tror det blir mer kostnadseffektivt å finne frem en hammer eller noe :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på mengden kadmium så det ikke blir for mye. Linfrø (og solsikkefrø) er av verstingene på kadmiuminnhold, mengden kadmium avhenger av jordsmonnet der planten er dyrket. Hvis dere fôrer med innmat som også ofte har høyt kadmiuminnhold kan totalen overstige hva som er forsvarlig. Olje av solsikke og linfrø innholder ikke nevneverdig mye kadmium, så det er helt trygt om noen lurer.

Hvete inneholder også naturlig forholdsvis mye kadmium, så masse brød med masse solsikkefrø hver dag er ikke så supersunt for oss tobente, særlig de som røyker, de får i seg masse kadmium fra røyken også. :) Tenk litt på det og god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...