Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Snedig dette med formuleringer og hvordan man oppfatter ting, sant? Jeg kalte ikke DEG skinnhellig, jeg skreiv "Er lett å være skinnhellig når man sitter på sin høye hest og tydeligvis er ør i huet av den tynne lufta der oppe..". Så flink som du er med ord så skjønner du og at det ikke er et personangrep.. Så sant man ikke føler seg truffet da? :rolleyes2:

Det er ikke vanskelig å føle seg truffet når du først quoter mitt innlegg og så kommer med den setningen der, men nå tror jeg dette er utdebattert for min del, ør eller ikke ør...

Lotta - dine tolkninger er interessante, men de gir meg en anelse av et parallelt univers.

Det er godt at vi er tørre på beina Ida.

Men nå er det slutt.

Snutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Shit ser jeg glemte å svare på det med å selge valper til noen som bruker bur.

Jeg ville aldri solgt valper til noen som setter hundene sine i bur i 16 timer

Men hadde solgt til de som bruker bur fornuftig. Sånn som jeg føler jeg gjør hehe..

Når det er sagt så vet man aldri hvordan valpen får det. Du kan tro du har funnet

det perfekte hjem og er super fornøyd med valpekjøperne. Også vises det

i ettertid at de sitter store deler av dagen i bur. You never know.

Jeg er ikke oppdretter og kommer kanskje aldri til å bli det på det

grunnlaget at man aldri vet sikkert hvordan hundene har det.

Er fornøyd med å være eier og ikke oppdretter så langt. Mulig det

forandrer seg you never know :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er forskjellige å har forskjellige syn på det meste.

Noen har til og med sex med dyr - det er kanskje ok det også, siden det ikke er forbudt ved lov og alle skal få lov til å ha ulike syn på ting ? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har til og med sex med dyr - det er kanskje ok det også, siden det ikke er forbudt ved lov og alle skal få lov til å ha ulike syn på ting ? :rolleyes2:

Det er faktisk lover å regler mot å ha sex med dyr så vidt jeg vet.

Så dette ville jeg kalt usakelig kommentar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk lover å regler mot å ha sex med dyr så vidt jeg vet.

Så dette ville jeg kalt usakelig kommentar :rolleyes2:

I Norge er det ingen spesifikke lover som forbyr deg å ha sex med dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skal gi meg på den. Regnet med at det faktisk var lover mot sånt. Men alle ser forskjellen på normal bur bruk og dyre sex?? Det kan ikke sammenlignes..

Tydeligvis er det ikke alle som ser det. Folk HAR sex med dyr, folk misbruker bur - spørsmålet er bare hva man definerer som misbruk... hvor mange timer er det ok å ha en hund sammenhengende i bur ? Svaret avhenger av hvem man spør, noen vil synes det er helt ok å ha en hund i bur 8 timer sammenhengende, noen synes det er helt ok med 12 timer, andre synes 3 timer er nok - hvem har rett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skal gi meg på den. Regnet med at det faktisk var lover mot sånt.

Men alle ser forskjellen på normal bur bruk og dyre sex?? Det kan ikke

sammenlignes..

Nei, for alle har ikke samme definisjon av normal burbruk.

Normal er for noen natt, dag (mens eier er på jobb) og kanskje litt på ettermiddag/kveld om det passer sånn (eier er på kino, restaurant eller besøk hos noen som ikke liker hund). Da snakker vi fort minimum 16-18 timer pr. døgn.

For andre er normal burbruk om natten og i bilen, og på utstillinger.

For andre er normal burbruk i bilen og på utstillinger.

For andre er normal burbruk i bilen.

For andre er normal burbruk aldri.

For sistemann her kan sikkert førstemanns definisjon fortone seg like lite lystig for hunden som dyresex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sammenlignes..

Vel.. Ja og nei. Den største forskjellen er vel at det ene - dyresex - er stort sett alle enige om at er dyremishandling. Det andre derimot, er mer omstridt. For hva er normalt burbruk, sånn egentlig? For noen så holder det å ha bur til transport. For andre så er det normalt å ha hunden i buret om natta, når man er på jobben, og ellers når man mener at hunden burde sove. Og noen syns det å ha bikkja i bur i mesteparten av døgnets timer er mishandling på lik linje som å ha sex med den er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis er det ikke alle som ser det. Folk HAR sex med dyr, folk misbruker bur - spørsmålet er bare hva man definerer som misbruk... hvor mange timer er det ok å ha en hund sammenhengende i bur ? Svaret avhenger av hvem man spør, noen vil synes det er helt ok å ha en hund i bur 8 timer sammenhengende, noen synes det er helt ok med 12 timer, andre synes 3 timer er nok - hvem har rett ?

Det finnes jo ingen fasit. Og det er synd.

Jeg sier jo at jeg synes 12-16 timer er for mye. Men hva hjelper det om

jeg går på ett forum og fordømmer andre nord og ned? Det hjelper ingenting.

Klart man kan prøve å "overtale" folk til ikke å bruke bur. Men

med usakelige kommentarer hjelper det lite. De som er for bur bruk blir bare enda

mer innbitt på å bruke bur. Og sitte her å krangle med de som er imot.

Folk er forskjellig. Noen har hunder i bur, noen har det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sammenlignes..

Saken er at noen (som meg, f eks) mener at det ikke er "normalt" (eller akseptabelt, om du vil) å bruke bur til hund i det daglige. Vi mener, blant annet fordi vi har levd lenge og VET at det er veldig enkelt å holde hund uten å bruke bur i hjemmet, at de eneste akseptable grunnene for å gjøre det er:

1) Under transport (bil, båt, fly, tog)

2) Ved skade/sykdom når hunden på "doctor´s orders" må holdes helt i ro

3) På utstillinger/prøver/arrangementer (der hunden ellers vil bli utsatt for unødig uro/mas/stress pga begrenset plass og mange fremmede folk og dyr)

Det er nettopp "normaliseringen" (det at stadig flere velger å bruke hundebur med enhver tenkelig og utenkelig bortforklaring/unnskyldning) som er diskusjonstemaet i denne tråden.

Jeg mener at alt for mange bruker bur for alt for små/batagellmessige problemer, fordi de ikke evner/ser/skjønner/vet/ har samvittighet til/innsikt nok/kompetanse til å se at de kunne løst utfordringene sine på langt mer dyrevennlige måter.

De siste sidene av denne tråden gir utmerkede eksempler på bortforklaringer, unnvikelser, manglende vilje og ydmykhet, for ikke å nevne den totalt manglende respekten for andres velprøvde erfaring og kompetanse - igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med usakelige kommentarer hjelper det lite. De som er for bur bruk blir bare enda

Tja,der må jeg si meg uenig,for om jeg ikke husker helt feil så er det minst to stykker som har kuttet ut/revurdert sin burbruk etter å ha lest denne tråden. Så det har faktisk hjulpet,og det en hel masse for akkurat disse hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,der må jeg si meg uenig,for om jeg ikke husker helt feil så er det minst to stykker som har kuttet ut/revurdert sin burbruk etter å ha lest denne tråden. Så det har faktisk hjulpet,og det en hel masse for akkurat disse hundene.

Det er fler enn to, tror jeg. Men det er nok enda fler som har hoppet inn i tråden uten å lese hele, eller mer enn de siste par sidene før de fyrer løs.

Hvis dere virkelig er interessert i hva vi mener, tenker og ikke minst hvordan vi selv forholder oss til burbruk, så anbefaler jeg dere å lese hele tråden. Kanskje det ville få noen av dere til å revurdere eget bruk av bur til deres hund. Hvis dere tenker veldig godt etter, så ser dere vel at et bur slett ikke er noen optimal plass å oppholde seg hverken for hunder eller andre dyr for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det jeg også hadde tenkt til å si.

Jeg har først vokst opp i mange år med hunder uten bur, men så gikk det en liten pause før jeg fikk egen hund, og da jeg 'meldte meg inn i hundemiljøet igjen' har det forandret seg slik at nå bruker plutselig 'alle' jeg snakker med ute i verden (iallefall med familiehunder) bur. Mange jeg snakker med får sjokk over at jeg ikke bruker bur.

Jeg syntes det er fint at det kommer en motvekt til dette, så man iallefall kan vurdere alternativene og argumentene før man bestemmer seg.

Jeg leste heldigvis denne tråden før valpen kom i hus og for meg er argumentene mot veldig bra og går på hva som er best for hunden, mens argumentene for burbruk stort sett går på hva som passer eieren, eller evt at hunden elsker buret sitt så høyt (men da burde jo åpen dør være en fin ting.)

Iallefall valpen er snart 8 måneder og er en lykkelig og rolig hund inne uten bur, uten noen problemer :rolleyes2:

Hun har såvidt gnagd litt på et skopar, ellers har alle katastrofene jeg leste om valpe og unghundperioden uteblitt helt.

Kanskje jeg har en uvanlig grei hund, eller kanskje det hjalp å begynne helt fra start uten bur ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for alle har ikke samme definisjon av normal burbruk.

Normal er for noen natt, dag (mens eier er på jobb) og kanskje litt på ettermiddag/kveld om det passer sånn (eier er på kino, restaurant eller besøk hos noen som ikke liker hund). Da snakker vi fort minimum 16-18 timer pr. døgn.

For andre er normal burbruk om natten og i bilen, og på utstillinger.

For andre er normal burbruk i bilen og på utstillinger. http://hundesonen.no/forum/index.php?act=p...=29&t=13588

For andre er normal burbruk i bilen.

For andre er normal burbruk aldri.

For sistemann her kan sikkert førstemanns definisjon fortone seg like lite lystig for hunden som dyresex.

oops...dette kan slettes. skulle ikke quote...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at noen (som meg, f eks) mener at det ikke er "normalt" (eller akseptabelt, om du vil) å bruke bur til hund i det daglige. Vi mener, blant annet fordi vi har levd lenge og VET at det er veldig enkelt å holde hund uten å bruke bur i hjemmet, at de eneste akseptable grunnene for å gjøre det er:

1) Under transport (bil, båt, fly, tog)

2) Ved skade/sykdom når hunden på "doctor´s orders" må holdes helt i ro

3) På utstillinger/prøver/arrangementer (der hunden ellers vil bli utsatt for unødig uro/mas/stress pga begrenset plass og mange fremmede folk og dyr)

Det er nettopp "normaliseringen" (det at stadig flere velger å bruke hundebur med enhver tenkelig og utenkelig bortforklaring/unnskyldning) som er diskusjonstemaet i denne tråden.

Jeg mener at alt for mange bruker bur for alt for små/batagellmessige problemer, fordi de ikke evner/ser/skjønner/vet/ har samvittighet til/innsikt nok/kompetanse til å se at de kunne løst utfordringene sine på langt mer dyrevennlige måter.

De siste sidene av denne tråden gir utmerkede eksempler på bortforklaringer, unnvikelser, manglende vilje og ydmykhet, for ikke å nevne den totalt manglende respekten for andres velprøvde erfaring og kompetanse - igjen...

Om man aldri bruker bur, hvordan kan man da forvente at hunden skal roe seg i buret om du kun skal bruke det under disse omstendighetene? Mine erfaringer rundt dette er at hunden blir mer stressa inni buret og vil ut "der det skjer" og derfor stresser enda mer en hva den ville gjort utfor buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på det.. Hvorfor er det så GREIT å bruke bur på ALT annet enn i hjemmet? Spesielt på utstillinger og arrangermenter.. Skjønner jo greia med transport... :rolleyes2:

Nei, hunden står ikke like mye i bur som den ville ha gjort hvis det var vanlig hverdagsbruk, men uansett..? Det er en hel dag i bur omtrent.. Hvorfor MÅ man liksom ha bur på utstilling?? Hvorfor ikke bare passe på hundene ved å ha de i bånd hvis de absolutt skal stilles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man aldri bruker bur, hvordan kan man da forvente at hunden skal roe seg i buret om du kun skal bruke det under disse omstendighetene? Mine erfaringer rundt dette er at hunden blir mer stressa inni buret og vil ut "der det skjer" og derfor stresser enda mer en hva den ville gjort utfor buret.

Nå kan jeg bare snakke ut ifra egen erfaring, og den tilsier at hunder som er vant til å ligge i bur i bil ikke har noe problem med å ligge i bur andre steder når det behøves.

Edit:

Jeg lurer også på det.. Hvorfor er det så GREIT å bruke bur på ALT annet enn i hjemmet? Spesielt på utstillinger og arrangermenter.. Skjønner jo greia med transport... :rolleyes2:

Nei, hunden står ikke like mye i bur som den ville ha gjort hvis det var vanlig hverdagsbruk, men uansett..? Det er en hel dag i bur omtrent.. Hvorfor MÅ man liksom ha bur på utstilling?? Hvorfor ikke bare passe på hundene ved å ha de i bånd hvis de absolutt skal stilles?

Hvis man har flere hunder som skal til pers er det litt vanskelig med bånd..

Ellers, jeg har ei tispe som alltid lukter godt. Alle skal hele tiden snuse i baken på henne. Da bruker jeg bur for at hun skal få en friplass når det ikke passer å ha henne på fanget, eller jeg skal rusle litt rundt men hun har godt av litt "fri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du så er på arrangementer hver eneste helg det sånt iløpet av et år, så vil det fortsatt ikke være like mange utstillings-/arrangement-dager som det er hverdager, er det vel? Og du er der neppe hele dagen og hele natta, er du vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Og siden det IKKE er så mye som hver eneste natt og hver eneste hverdag - så er burbruk på utstilling ikke fult så ILLE som burbruk hjemme.

Men selv den mest "innbitte" utstillingshunden er ikke på mer enn kanskje 20 utstillinger i året - hvorav den står kanskje 5-6 timer i snitt i bur.. Langt, langt ifra 3000,- timer i året ("bare om natten") eller 6000 timer i året (kun når "vi ikke kan passe på den")..

Men dette ER det faktisk alllerede svart på tidligere i denne tråden (troligvis flere ganger).. Kanskje vært greit å lese argumentene FØR man starter med alle de samme på nyttt igjen??

Eller må man være nødt til å gjenta seg selv hvert 50'ende illegg eller så her?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Og siden det IKKE er så mye som hver eneste natt og hver eneste hverdag - så er burbruk på utstilling ikke fult så ILLE som burbruk hjemme.

Men selv den mest "innbitte" utstillingshunden er ikke på mer enn kanskje 20 utstillinger i året - hvorav den står kanskje 5-6 timer i snitt i bur.. Langt, langt ifra 3000,- timer i året ("bare om natten") eller 6000 timer i året (kun når "vi ikke kan passe på den")..

Men dette ER det faktisk alllerede svart på tidligere i denne tråden (troligvis flere ganger).. Kanskje vært greit å lese argumentene FØR man starter med alle de samme på nyttt igjen??

Eller må man være nødt til å gjenta seg selv hvert 50'ende illegg eller så her?

Susanne

Men om man skal være like kverulende som enkelte har vært i denne tråden, så burde man jo ikke bruke bur på utstilling heller. Og det er flere ganger sagt at et er et dårlig argument å si at noe ikke er ille fordi det finnes langt verre ting. Da blir det jo ikke heller rett å si at hundene skal ligge i bur på utstilling fordi det ikke er like ille som at de ligger i bur på natta?

Og man kan bruke samme argumenter tilbake igjen som har blitt brukt mot burbrukerne: Hvis problemet er at man har mange hunder man skal stille, så burde man jo tenkt på det før man kjøpte alle disse hundene, evt bare stille ut så mange hunder om gangen at en klarer å gjennomføre det uten bur?

Eller slik: Dersom man skal ha bur på utstilling fordi hunden stresser så mye uten bur, da må det jo være noe skikkelig galt med hundene?

(Hilsen en som bruker bur ved transport og på fellestreninger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man skal være like kverulende som enkelte har vært i denne tråden, så burde man jo ikke bruke bur på utstilling heller.

Joda, det burde man - for HUNDENS del. (Og for å f eks kunne gå nødvendige ærender på toalettet selv...)

Og det er flere ganger sagt at et er et dårlig argument å si at noe ikke er ille fordi det finnes langt verre ting. Da blir det jo ikke heller rett å si at hundene skal ligge i bur på utstilling fordi det ikke er like ille som at de ligger i bur på natta?

Igjen - på utstillinger o.l bruker man bur for HUNDENS del.

Og man kan bruke samme argumenter tilbake igjen som har blitt brukt mot burbrukerne: Hvis problemet er at man har mange hunder man skal stille, så burde man jo tenkt på det før man kjøpte alle disse hundene, evt bare stille ut så mange hunder om gangen at en klarer å gjennomføre det uten bur?

Selv 1-hunds eiere må tisse selv av og til...

Eller slik: Dersom man skal ha bur på utstilling fordi hunden stresser så mye uten bur, da må det jo være noe skikkelig galt med hundene?

Yepp - det kan være mye galt med hundene - og det er faktisk et godt argument for å IKKE bruke bur, som du jo vet... fordi, enkelte, som meg, mener at man skjuler problemer (a la separasjonsangst) som oppdrettere burde få vite om og ta hensyn til i avlsarbeidet sitt.

- Hvilket fører oss videre til denne berømmelige "burtreninga"... Normalt skrudde hunder trenger ikke å TRENE for å kunne ligge i bur. Man putter den inni der når det er behov, og stenger døra. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo godt mulig du har hunder som har svært tungt for det, eller er lettere hysteriske, men jeg har aldri hatt problemer med å få mine hunder til verken å gå inn i et bur eller å forbli rolig i et bur, selv om jeg aldri har trent på det verken om natta eller dagen...

Hvorfor MÅ man liksom ha bur på utstilling?? Hvorfor ikke bare passe på hundene ved å ha de i bånd hvis de absolutt skal stilles?

Man MÅ da ikke ha bur på utstilling, men som andre sier - det kan være greit som en beskyttelse for hundens del så den slipper å få alle andre hunder innpå seg til enhver tid.

Jeg er forøvrig nå sjeleglad for at jeg har fått tak i slik "binge" som jeg kan bruke til hundene på utstilling. Den er langt mer luftig og har mye mer plass enn disse tøyburene, og tenkt det: de trengte ikke engang å vennes til å være der ! De slo seg til ro med en gang de kom inn, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo godt mulig du har hunder som har svært tungt for det, eller er lettere hysteriske, men jeg har aldri hatt problemer med å få mine hunder til verken å gå inn i et bur eller å forbli rolig i et bur, selv om jeg aldri har trent på det verken om natta eller dagen...

Man MÅ da ikke ha bur på utstilling, men som andre sier - det kan være greit som en beskyttelse for hundens del så den slipper å få alle andre hunder innpå seg til enhver tid.

Jeg er forøvrig nå sjeleglad for at jeg har fått tak i slik "binge" som jeg kan bruke til hundene på utstilling. Den er langt mer luftig og har mye mer plass enn disse tøyburene, og tenkt det: de trengte ikke engang å vennes til å være der ! De slo seg til ro med en gang de kom inn, gitt...

ble det noen gang nevnt at det var mine hunder det var snakk om???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...