Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Gråtass
Tja... det burde vel du vite som trener hunder ? Hva vil en 7 år gammel hund som gjør fra seg inne lære av å puttes i bur ?

Har jeg noe sted sagt at hunden er i bur? Jeg spurte dere som mener at det bare er å trene hunden så ordner alt seg; gi meg ett opplegg som er realistisk for en voksen hund som bæsjer inne.

Det har vel ingenting med saken om jeg trener hunder? Det gjør da du også det? Jeg ser ikke helt relevansen her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Jeg vil tro kanskje flesteparten som har diskutert i denne tråden har nøyaktig det samme synet som deg. Men ved å diskutere implisitt som om du mener noe annet enn det du gjør, skaper du bare en unyttig diskusjon, for så å sprette triumferende frem: AHA! DET VAR IKKE *DET* JEG MENTE! Neivel, men så gjør det klart fra begynnelsen av da vel? Så slipper jeg å bruke femten minutter på å argumentere mot et syn du sier du ikke har?

Enda bedre er jo de som tvinger frem flere sider med debatt, for deretter å si: Hva mener du? Jeg har jo aldri døren lukket? *sukk*

Kan du vise meg hvor jeg "implisitt diskuterer" som om jeg mener noe annet enn hva jeg gjør osv ??

Jeg har hele tiden sagt at jeg ikke synes det er grusomt med bur i kortere perioder, har også hele tiden sagt at jeg brukte bur på labradorvalpen, men ikke på schäferen eller lapphundvalpen jeg har nå.

Så, hvor har jeg sagt noe annet ?

En helt annen ting, hvor i all verden står det at dette er en diskusjon som kun dreier seg om bur eller ikke bur ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke akkurat hvem som laget eksemplet, men noen nevnte at begrenset bruk av bur som i bil, hos vet, i campingvog o.l var "greit" så jeg lurer virkelig på dette.

er det greit å ha hunden i bur når man er på campingtur liksom?? Hvis man ikke skal ha hunden i bur hjemme og den skal trenes slik at den ikke spiser inventaret hvorfor skal man ha dem i bur på campingen??

Just wondering :whistle:

Er ikke det noe av det samme?? Selvom dette kanskje bare er snakk om 1-3 uker så er det jo hver natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Men ja, Siri.. Det er nok rasen som er nevrotisk.. Stakkars vraka, burde vært utryddet hele gjengen..

Nånånå, 2ne - de ømme tærne dine har ikke blitt særlig bedre skjønner jeg :). Men altså - er det ikke litt viktig å se litt på HVA det er som gjør at hundene faktisk ikke greier å roe seg ned når de forlates alene ? Er de trent for lite på det, har de "diller", reagerer de på utenforstående ting som skjer etc etc. En hund som bare er "kreativ" bør det jo gå an å trene til å være alene hjemme på samme måte som andre kreative hunder ?

Har jeg noe sted sagt at hunden er i bur? Jeg spurte dere som mener at det bare er å trene hunden så ordner alt seg; gi meg ett opplegg som er realistisk for en voksen hund som bæsjer inne

Nei, det har du strengt tatt ikke, men underforstått at man diskuterer i denne tråden, så er det jo naturlig å anta det ? Men det er jo umulig å vite hvordan man skal trene en hund på 7 år som driter inne når man ikke vet hvorfor den driter inne ? Er den syk, dårlig mage, bodd i bur hele sitt liv og aldri lært hvordan den skal oppføre seg, stressa, redd, idiot ?

er det greit å ha hunden i bur når man er på campingtur liksom?? Hvis man ikke skal ha hunden i bur hjemme og den skal trenes slik at den ikke spiser inventaret hvorfor skal man ha dem i bur på campingen?? Just wondering :whistle: Er ikke det noe av det samme?? Selvom dette kanskje bare er snakk om 1-3 uker så er det jo hver natt.

Nei, jeg synes absolutt ikke det er ok å ha hunden i bur på campingtur over så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Nei, det har du strengt tatt ikke, men underforstått at man diskuterer i denne tråden, så er det jo naturlig å anta det ? Men det er jo umulig å vite hvordan man skal trene en hund på 7 år som driter inne når man ikke vet hvorfor den driter inne ? Er den syk, dårlig mage, bodd i bur hele sitt liv og aldri lært hvordan den skal oppføre seg, stressa, redd, idiot ?

Nei, du antok uten å vite noe som helst, det var faktisk ikke et spørsmål om hunden lå i bur heller. Så da er det naturlig å anta at du har dine hunder i senga fordi du svarer i denne tråden, eller skal jeg anta at du bruker bur siden du engasjerer deg her. Eller kan det hende at du ikke gjør noen av delene men er engasjert i tema allikevel?

Jeg spør fordi jeg vet ikke hvorfor hunden bæsjer inne. Men det er jo tydelig at i følge denne tråden så er det mulig å trene bort det meste av uønsket adferd enten man er tilstede eller ikke, så derfor er jeg veldig inntressert i gode nyttige råd.

Jeg vet at hunden ikke gjør fra seg inne om den ligger i bur, men jeg er inntressert i hva man skal gjøre med en hund som ikke ligger i bur, men bæsjer. Hunden er ikke syk, ikke redd, ikke dårlig mage, har ikke bodd i bur, men er oppvokst i kennel i utlandet om det er av betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke akkurat hvem som laget eksemplet, men noen nevnte at begrenset bruk av bur som i bil, hos vet, i campingvog o.l var "greit" så jeg lurer virkelig på dette.

er det greit å ha hunden i bur når man er på campingtur liksom?? Hvis man ikke skal ha hunden i bur hjemme og den skal trenes slik at den ikke spiser inventaret hvorfor skal man ha dem i bur på campingen??

Just wondering :whistle:

Er ikke det noe av det samme?? Selvom dette kanskje bare er snakk om 1-3 uker så er det jo hver natt.

Jeg dro frem campingvogn og bur. Han lå ikke i bur om natta, han lå i bur UTE om kvelden fordi det var for varmt å ha ham inne i vogna før sengetid :( Uten burtrening på forhånd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro frem campingvogn og bur. Han lå ikke i bur om natta, han lå i bur UTE om kvelden fordi det var for varmt å ha ham inne i vogna før sengetid :whistle: Uten burtrening på forhånd :(

men nå hører det jo med at det er ytterst få valper som er SÅ rolige alene Så tidlig som Toiwo da... Han er jo virkelig spesiell på det nivået. Ikke alle valper du kan sette igjen i bilen i 2,5 time når de er 3 mnd heller, og du kun har hatt han i 2 uker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå hører det jo med at det er ytterst få valper som er SÅ rolige alene Så tidlig som Toiwo da... Han er jo virkelig spesiell på det nivået. Ikke alle valper du kan sette igjen i bilen i 2,5 time når de er 3 mnd heller, og du kun har hatt han i 2 uker selv.

Litt OT...

Tror nok det har en del å si at oppdretter ville ha valpene til de var 10 uker, en svært så trygg og stødig kar :whistle: Hadde han ikke vært så stødig, trygg og jevnt fornøyd hadde jeg ikke gått fra ham så tidlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nånånå, 2ne - de ømme tærne dine har ikke blitt særlig bedre skjønner jeg :whistle:. Men altså - er det ikke litt viktig å se litt på HVA det er som gjør at hundene faktisk ikke greier å roe seg ned når de forlates alene ? Er de trent for lite på det, har de "diller", reagerer de på utenforstående ting som skjer etc etc. En hund som bare er "kreativ" bør det jo gå an å trene til å være alene hjemme på samme måte som andre kreative hunder ?

Bare si i fra Siri du kan godt få prøve hvordan det er å ha en kreativ hund i huset. 1 mnd så kan det vel hende pipa hadde fått en annen låt. Tipper du faktisk ville vært helt enig at noen hunder er mer kreative enn andre. Det er vel ikke så mange som protesterer på at noen raser trenger mer aktivisering enn endel andre raser??? Eller??? Ergo må det vel kunne være hunder som letter finner på ting helt for seg selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT...

Tror nok det har en del å si at oppdretter ville ha valpene til de var 10 uker, en svært så trygg og stødig kar :( Hadde han ikke vært så stødig, trygg og jevnt fornøyd hadde jeg ikke gått fra ham så tidlig :P

Netopp. Ufattelig trygg og fin hund altså! Kommer ikke over det jeg. (akkurat som om du ikke har hørt dette før liksom :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise meg hvor jeg "implisitt diskuterer" som om jeg mener noe annet enn hva jeg gjør osv ??

Jeg har hele tiden sagt at jeg ikke synes det er grusomt med bur i kortere perioder, har også hele tiden sagt at jeg brukte bur på labradorvalpen, men ikke på schäferen eller lapphundvalpen jeg har nå.

Så, hvor har jeg sagt noe annet ?

En helt annen ting, hvor i all verden står det at dette er en diskusjon som kun dreier seg om bur eller ikke bur ?

Nei, jeg gidder ikke vise deg hva du skriver eller svarer på, eller hva du signaliserer eller hinter til i dine egne innlegg, det er jeg rimelig sikker på at du greier å lese deg frem til selv. Jeg tror vi er veldig uenige om hva som er moderat burbruk. For meg er moderat burbruk at man bruker bur i bilen. Der er det et nødvendig onde grunnet trafikksikkerhet. Og sånn er det. Jeg skjønner ikke at man drasser med seg et bur på campingferie eller whatever, i stedet for å ha valpen løs rundt seg, i bånd, på fanget eller andre superkreative løsninger som man har brukt siden vi gjorde hunden til et kjæledyr for gud vet hvor lenge siden. Jeg synes det er en merkelig holdning til hunder. Jeg greier ikke se den naturlige sammenhengen mellom en hund og et bur. Hverken på ferier eller hverdag eller natt. Du kan sikkert greie å grave frem et unikt eksempel av en 17 år gammel dødssyk hund med fire brukne bein, og hunden er av rasen bordercollie og blir gal av mangel på aktivitet, og alle stuebordene er lagd av kokesjokolade og de kan ikke flyttes fra gulvet av marmor som etses hvis det kommer en dråpe hundespytt, i tillegg til sofaen av mykt gull, og tenk deg flekkete hundespor på mykt gull, det er jo ikke eieren som eier det, og siden dette er en ettromsleilighet og eier MÅ jobbe 23 timer pga gjeld (gullsofaen?) og dødssykt barn, og den 24. timen må eieren sove fordi han lider av kronisk blindtarmbetennelse og bare DØR hvis han ikke får sove akkurat den ene timen, har jeg ingen forståelse liksom?

Nei, jeg er rimelig sikker på at de færreste hunder som lever et fantastisk liv og blir satt i bur en time hver dag, ikke lider ekstremt av det. Men jeg ser heller ikke vitsen, og mener det er bedre for hunden å ta bort den timen i bur.

Det er veldig sjelden jeg sier dette i en diskusjon, men kanskje vi to bare skal være enige om å være uenige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nånånå, 2ne - de ømme tærne dine har ikke blitt særlig bedre skjønner jeg :P. Men altså - er det ikke litt viktig å se litt på HVA det er som gjør at hundene faktisk ikke greier å roe seg ned når de forlates alene ? Er de trent for lite på det, har de "diller", reagerer de på utenforstående ting som skjer etc etc. En hund som bare er "kreativ" bør det jo gå an å trene til å være alene hjemme på samme måte som andre kreative hunder ?

Tja.. Du sier det er merkelig at den voksne hunden min "ikke kan være alene", og klarer i tillegg å si at en hund tilsvarende valpen min muligens ikke er kreativ, men bare litt nevrotisk, jeg er ikke helt sikker på om man har såre tær da?

Men matvrak som Dinamor her, har vel en eller annen nevrose de og, som man bare ikke vet om enda, for det er jo ikke normalt at de går på matjakt sånn? Jeg burde kanskje gi henne fri tilgang på mat, siden hun alltid er sulten og derfor graver etter etandes ting i søpla? :(

- Selv hun kan bli forholdsvis kreativ når det kommer til matsøk, forresten. Eller nevrotisk, om du foretrekker å kalle det det. Rart hvor mye jobb hun gidder å legge i sånt.. Kanskje hun trøstespiser? :whistle:

Min kreative/nevrotiske - stryk det som ikke passer - valp herper ting når hun kjeder seg, enten jeg er hjemme eller ikke. Er jeg hjemme, får jeg stoppet henne, er jeg borte, får jeg ikke stoppet henne. Det er rein skjær logikk? Jeg antar at hun vokser av seg den verste kreativiteten/nevrosen etterhvert. Så you tell me - hva er galt med en hund som herper ting når den kjeder seg? Og hvordan trener du på at den ikke kjeder seg når du ikke er hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg jobber hjemmefra, har jeg anledning til å observere hva hundene mine foretrekker å gjøre når vi er "mindre tilgjengelige" enn på fritiden. Nei, de ligger ikke på en plass i 8-10 timer. De bytter på mange aktiviteter, plasser, de er våkne, de sover, de leker litt, før de slapper av. Og de bruker hele leiligheten. Og det er virkelig ikke noe stress. Det samme er det forresten om natten. Min eldste skifter mellom menneskeseng *voldsomt så folksomt her da!*, hundeseng på kjøkkenet *det er jo ingen her jo!* hundeseng på stuen, sofaen, og eventuelt gulv hvis det er varmt i været. Natten er fortsatt helt rolig, et par runder om natten er helt vanlig standard for voksne hunder. All denne aktiviteten som er en stor del(!) av hundens liv blir avkuttet hvis du bruker bur hver gang du drar på jobb, eller når du skal sove.

Hunden min sover iallefall om natta og når jeg studerer hjemme i stolen sin så godt som hele tiden. Eneste unntak er for å drikke vann, og evt spørre hva jeg driver med. Så jeg tror min hund ligger i ro og sover aå absolutt store deler av dagen... han foretrekker stolen sin og kan godt ligge der iallefall 4 timer i strekk, selv om huset er fullt av folk...

så det er forskjell på hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min sover iallefall om natta og når jeg studerer hjemme i stolen sin så godt som hele tiden. Eneste unntak er for å drikke vann, og evt spørre hva jeg driver med. Så jeg tror min hund ligger i ro og sover aå absolutt store deler av dagen... han foretrekker stolen sin og kan godt ligge der iallefall 4 timer i strekk, selv om huset er fullt av folk...

så det er forskjell på hunder

Jeg synes å huske en roligere tid jeg også, men nå har jeg en valp og en på to og et halvt, så da er det naturlig nok litt mer liv. Men selv på sine mer dormige dager da eldstemann var enehund, lå ikke min eldste hund pal på èn kvadratmeter i åtte timer. Og hun er ikke en urolig hund. Jeg er helt enig i at det er forskjell på hunder. Og har du en så rolig hund, da slipper du jo hele burspørsmålet også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal pusse opp/sette sammen nye møbler, og man da har skarpe gjenstander liggende frem så kan det være greit å ha et bur tilgjengelig.

Vi har ikke bare pusset opp, men vi har faktisk gjort alt innvendig arbeid i et hus, med hund. Dvs, vi kjøpte et hus med betonggulv og sponplater på veggene, gips på badet. Nå er huset som et vanlig hus. Heftig "oppussing" om du vil. Hunden, som ikke var året engang, var løs under hele denne prosessen. Hun tuslet mellom malingsspann, spiker og skruer, elektriske sager og drill, hammer og lim og tapetstrie. Hun lever enda, og hun var aldri i veien. Ikke fikk hun maling på seg heller, og hun var rolig og grei. Når jeg kjøper flatpakker på ikea, får begge hundene gå fritt og se på hva jeg driver med. Ingen har noensinne prøvd å spise verken spiker, lim eller deler av flatpakken. Du er velkommen hjem til oss, så skal jeg demonstrere hvordan det kan foregå! :rolleyes2:

Album med bilder fra da vi "bygde" huset, og hunden er med på flere av bildene. Jeg lar de tale for seg selv. DSCN3785-large.jpg

DSCN3793-large.jpg

Hvis man må forlate valpen/unghunden, og den ikke helt har lært seg og være hjemme alene uten å "rasere" huset, så er det greit å sette hunden i bur til man føler man kan stole på hunden.

Eller man kan lage en større valpegrind til hunden, dele av et rom med grind, eller sperre inne kostbare ting med grind. En valpegrind er utrolig mye større enn et bur, bare man plasserer den på riktig måte.

Når man får besøk og man ikke har et "hunderom", så kan man enkelt og greit bruke buret i mens besøket er hos en selv. Jeg ville ikke fortalt en person at " nei hvis du ikke tåler at bikkja mi er løs når du er på besøk så kan du glemme å komme på besøk i det hele tatt...!" Jeg ville tatt hensyn til den personen og satt hunden i bur så lenge. Hunden har ikke vondt av det.

Eller man kan ta hunden under kommando; be den legge seg og bli. Jeg spør aldri besøket mitt om hundene er et problem. Kommer de på besøk til oss, vet de at vi har hunder. Hvis de ikke liker hunder eller er litt redd, ber jeg hunden holde seg rolig, ikke hilse på osv. Når vi sitter i ro, ber jeg hunden legge seg. Er den for ung til å skjønne sånt, tar jeg på den bånd. Jeg kan også lage stor valpegrind hvis besøket skal være her over lengre tid og hunden er innpåsliten på besøket. Men da er hunden i stua sammen med oss.

Om natten til valpen/unghunden lærer seg at man helst skal gjøre ifra seg utendørs. (da med burdøren åpen og en valpegrind rundt buret, avispapir osv.)

Ingen sier det er galt å bruke bur med åpen dør. Slutt å provosèr! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig kan man gjøre alt det der også.. :lol:

Ikke ta deg så nær av ting da.. :D vet det er sagt igjennom hele tråden.. :whistle: Må da få lov til å si min mening også.. det er tross alt en DEBATTråd.. :rolleyes2:

Nemlig! Det er derfor jeg debatterer! :D Og som reglene er i en debatt, så er det din tur å svare. Hvis svaret ditt er at man "selvfølgelig kan gjøre det sånn også", så er det vel strengt tatt ikke så mye mer å lure på? Bur er teit, er konklusjonen. Eller kanskje du har andre, litt bedre argument?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig! Det er derfor jeg debatterer! :rolleyes2: Og som reglene er i en debatt, så er det din tur å svare. Hvis svaret ditt er at man "selvfølgelig kan gjøre det sånn også", så er det vel strengt tatt ikke så mye mer å lure på? Bur er teit, er konklusjonen. Eller kanskje du har andre, litt bedre argument?

Jeg trenger ikke ha noe argument for å bruke bur.. :rolleyes: Hvis jeg føler meg komfortabelt med å bruke bur så trenger jeg ikke forklare hvorfor vel? Nå vet jeg ikke om jeg kommer til å bruke bur enda, men mest sannsynlig kommer hunden til å ha tilgang til bur.. :whistle:

Og jeg lurer jo ikke på noe egentli.. :D Jeg sier bare det jeg mener.. :lol: Jeg har ikke noe "svar" på noe av det som blir sagt i denne diskusjonen fordi alle her inne er forskjellige og gjør det på den måten de selv synes er best.. Og om bur er teit er opp til hver enkelt her inne.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet, med en lite mengde makt, døren på buret til Cesar for to dager siden. Han har nå ligget i bur med åpen dør i ca 1 uke og det har gått over all forventning. Han sover i buret stort sett hele natten, men kan legge seg foran døren på morgenen etter at sambo har dratt på jobb. Han har verken tisset eller bæsjet inne, men venter til vi står opp. Han har enda ikke sagt ifra om morgenen, men håper han gjør det hvis det drøyer. Han har heller ikke gnagd på noe.

Pleier å ta siste turen klokken 24.00 og da sover han til mellom 05.00- 08.00. Kommer ann på om sambo skal på jobb eller ikke. Vi har, steden for å lukke døra til stua satt inn en barnegru\ind så det ikke blir så innelukket luft i gangen.

Cesar bodde de første 4-5 ukene i bur, men nå bor han i bur uten dør. Hvorfor har vi ikke tatt vekk buret og satt inn en kurv isteden???? Tja, orker ikke, gidder ikke og alle de tingene der...hehe.. neida. Så lenge han kan ligge i buret uten dør så ser vi ikke noe problem i å ha det ståendes der.

Dette har ikke så mye med debatten å gjøre, men jeg skriver det for å fortelle andre om hva vi har gjort.

jeg er ikke imot eller for bur for jeg mener det er veldig individuellt hva folk foretrekker eller hva folk velger/må velge å gjøre.

Personlig valgte vi bur fordi vi ikke ville at han skulle gjøre fra seg overalt og tygge på ting, men etter at vi bestemte oss for at vi skulle gi han gangen og leste litt her i denne tråden bestemte vi oss for å prøve bur med åpen dør.

Jeg har også stor tro på at man må kunne diskutere ting uten å sverte andre og kalle hverandre stygge ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du "tør" å prøve uten dør, Linda Kristin! Det er nettopp det endel av oss mener er problemet, valper smekkes inni stengt bur fordi det er mest lettvindt, man vil/gidder ikke prøve uten dør/ i hundeseng. Og man har all verdens dårlige unnskyldniger for å forsvare valget sitt. (min personlige "favoritt" som du kanskje har sett er økonomiske årsaker....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gidder ikke vise deg hva du skriver eller svarer på, eller hva du signaliserer eller hinter til i dine egne innlegg, det er jeg rimelig sikker på at du greier å lese deg frem til selv. Jeg tror vi er veldig uenige om hva som er moderat burbruk. For meg er moderat burbruk at man bruker bur i bilen. Der er det et nødvendig onde grunnet trafikksikkerhet. Og sånn er det. Jeg skjønner ikke at man drasser med seg et bur på campingferie eller whatever, i stedet for å ha valpen løs rundt seg, i bånd, på fanget eller andre superkreative løsninger som man har brukt siden vi gjorde hunden til et kjæledyr for gud vet hvor lenge siden. Jeg synes det er en merkelig holdning til hunder.

Siden jeg ikke har noe annet å gjøre akkurat nå, skal jeg gidde å gi deg dette med teskje.

Vi "drasset" ikke med oss bur på campingtur, vi brukte BILburet. Dette var snakk om en valp på 4 mnd, etter å ha vært med oss hele dagen var det greit at valpen fikk sove i fred.

På "vår" del av campingplassen var det rolig. Derfor lå han i buret mens vi var sammen med resten av reisefølget noen timer om kvelden. Han sov og vi grillet. I den delen av plassen det var felles grilling var det alt annet en rolig. Med vellvillige campingnaboer som holdt et øye med ham, de fortalte at han var helt rolig, lekte litt med leka han hadde i buret og sov.

Dette grusomme holdt på i 6 dager. Om natta lå han løs i campingvogna sammen med oss.

Hva du ellers mener jeg hinter til eller signaliserer får bli ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi jeg vet ikke hvorfor hunden bæsjer inne. Men det er jo tydelig at i følge denne tråden så er det mulig å trene bort det meste av uønsket adferd enten man er tilstede eller ikke, så derfor er jeg veldig inntressert i gode nyttige råd. Jeg vet at hunden ikke gjør fra seg inne om den ligger i bur, men jeg er inntressert i hva man skal gjøre med en hund som ikke ligger i bur, men bæsjer. Hunden er ikke syk, ikke redd, ikke dårlig mage, har ikke bodd i bur, men er oppvokst i kennel i utlandet om det er av betydning.

Jeg vet ikke hva du legger i å ha bodd i kennel, men om det betyr at den da har bodd i innhegning/bur/etc så er det selvsagt nærliggende å anta at hunden aldri har lært at man ikke gjør fra seg inne - så da gjør man vel som med valper: begynner forfra.

Bare si i fra Siri du kan godt få prøve hvordan det er å ha en kreativ hund i huset. 1 mnd så kan det vel hende pipa hadde fått en annen låt. Tipper du faktisk ville vært helt enig at noen hunder er mer kreative enn andre. Det er vel ikke så mange som protesterer på at noen raser trenger mer aktivisering enn endel andre raser??? Eller??? Ergo må det vel kunne være hunder som letter finner på ting helt for seg selv også.

Hva man kaller det, er vel i grunnen ett fett - poenget er vel at en voksen hund som er normalt stabla mellom ørene også dermed bør ha en såkalt velfungerende av- og påknapp, og dermed ikke har behov for å finne på så mye "kreativt" når det ikke skjer noe ?

Min kreative/nevrotiske - stryk det som ikke passer - valp herper ting når hun kjeder seg, enten jeg er hjemme eller ikke. Er jeg hjemme, får jeg stoppet henne, er jeg borte, får jeg ikke stoppet henne. Det er rein skjær logikk? Jeg antar at hun vokser av seg den verste kreativiteten/nevrosen etterhvert. Så you tell me - hva er galt med en hund som herper ting når den kjeder seg? Og hvordan trener du på at den ikke kjeder seg når du ikke er hjemme?

Valper bruker å vokse av seg sånt - de må jo først lære at man ikke gjør sånt før man kan forvente at de ikke gjør det. Men når dette også fortsetter når hunden er voksen, ville jeg definitivt vurdert hva som er galt.... Har man feilet i oppdragelsen ? Er hunden stressa og mangler av/på-knapp f eks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang oppussing er jeg enig med Huldra her... Vi hadde valp på 10 uker mens huset stod på hodet med nytt tak innvendig osv. Hu gikk da løs hele tiden, eller lå på fanget mitt og sov mens gubben og kamerat spikret tak med spikerpistol over hodet på oss. Aldri noe problem. :D

Edit: Men ja... Når vi malte vegger på stua og kjøkkenet, så stengte jeg Bridie i gangen MENS vi malte, fordi hu kunne være truende til å smake på maling, duppe kattene i malinga eller whatever. Men det var KUN mens vi malte, ikke før eller etterpå :rolleyes2:

Edit2: Gangen det er snakk om her er ikke den tidligere nevnte på 1 kvm, det er deler av den åpne gang/stue/kjøkken løsningen, som er delt av med kompostgrind. Problemet med å ha Bridie der når hun er alene, er at da hopper hun over grinda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...