Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia
¤4: Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte skal syta for at dyret har fullt tenleg tilhaldsrom der det er stor nok plass, høveleg varmt, nok lys og tilgang på frisk luft m.v. alt etter trongen hjå det einskilde dyreslaget.

Denne paragrafen stjal jeg fra linken til BP om oppdatering i en sak i en helt annen tråd. Hadde jeg visst hvordan, skulle jeg ha dratt opp burtråden, men jeg fant den ikke. Men altså, her er argumentet mot hverdagslig burbruk lovfestet, slik jeg ser det.

Hva er stor nok plass? (definert i forskrift og da for hund)

Hva er varmt nok? (definert i forskrift spesifikt for hund)

Hva er nok lys? (se over)

Hvor mye er nok tilgang til frisk luft?

Sålenge det ikke er definert så blir det vanskelig å bruke den paragrafen som ett argument mot burbruk. Da blir det personlig synsing, og jeg er vel rimelig sikker på at 90% av de som er her på sonen må bryte med en av kravene i den paragrafen HVER DAG selv om de ikke har bikkja i bur - eller er burmotstander........... For det er vel kun ett fåtall av oss som jobber full tid og har hund som kan gi hunden fri tilgang på frisk luft når den måtte ønske...

:P jeeeey - jeg kan jeg kan jeg kan (uten å være innbitt burmotstander også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Jeg har et spørsmål.

Tror dere det er forskjell på rasene når det kommer til å trene hunder til å "like" å være i bur?

Jeg tror veldig mange hunder liker hulefølelsen som et bur kan gi. Vi kjøpte et plastbur til Emma her om dagen for å bruke i bilen, og vi har det stående uten dør i stua ellers. Emma ligger der nesten hele tiden og jeg har vanskelig får å få henne ut derifra om kveldene når vi skal legge oss :) Igår måtte jeg bære hele buret inn på soverommet siden hun nektet å komme når jeg ropte på henne... :rolleyes:

Jeg har aldri trent Emma på å være i bur, og hun har aldri måttet sitte i bur over lengre tid (flere timer) andre plasser enn i bil, på båt og i fly. Det eneste vi har trent på er å gå inn i buret på kommando... (kanskje vi burde trene på å gå ut av buret på kommando også :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hund(er) som særlig går løs i huset skal ha en bur de kan gå inni. Der de får den 'hulefølelsen' og der inne føler deg helt tryge!

Kanskje litt dumt eks: Men jeg har en frittgående kanin som har den 'hulefølelsen' på buret sitt. Og natten går hun inni det og legger seg, eller når hun eks. blir redd/skal gjøme seg osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men nå hører det vel med til historien at du har en stor og livlig valp i tillegg, og at det kanskje kan ha sin innvirkning på at Emma føler et behov for en hule hvor hun er garantert ikke å våkne med et smell...?

Nei, det hører ikke med i historien, for Emma har -alltid- vært på det viset. Hun hadde et kattebur som valp og da var hun om mulig enda værre. Da dro hun teppene sine inni buret så det såvidt var plass til henne selv og krøp inn og la seg innerst. Hun er på samme viset med reisebagen sin også som vi har brukt å ha henne i når vi reiser med båt og fly. Den har hun også hatt siden hun var valp... Den kan vi ikke ha stående fremme "til vanlig" for Emma ligger der konstant og knurrer når My kommer bort :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hund(er) som særlig går løs i huset skal ha en bur de kan gå inni. Der de får den 'hulefølelsen' og der inne føler deg helt tryge!

Kanskje litt dumt eks: Men jeg har en frittgående kanin som har den 'hulefølelsen' på buret sitt. Og natten går hun inni det og legger seg, eller når hun eks. blir redd/skal gjøme seg osv..

Jøss. I så fall er jo jeg nesten dyreplager som ikke har noe bur til hundene mine..!

Derimot har valpen en tendens til å løpe under lenestolen her i stua (og hoppe frem og ta bakholdsangrep på den voksne). Og den voksne liker veldig godt å ligge i sofan (hvor hun slipper unna skarpe valpetenner), eller kanskje under bordet (er det hule nok?), eller i kurven sin i en krok (den kroken valgte hun selv faktisk), men ingen av de to siste stedene slipper hun unna noen valpetenner.. Derimot liker hun aller, aller best å få ligge i sengen min. Hadde jeg hatt et bur på stua og latt døren til soverommet stå åpent når jeg har henne alene hjemme, er det ingen tvil om hvor hun ville valgt å ligge å dra seg den tiden jeg er borte - senga.

En kanin og en hund kan forøvrig ikke sammenlignes. En kanin er et byttedyr og trenger skjulesteder. En hund er et rovdyr og skal spise små kaniner. Den har ingen naturlige fiender å gjemme seg for, men det har en kanin. Når hunder (ulver) får valper derimot, har de behov for beskyttelse, og det er DA de liker å ligge i huler; runde sådanne, ikke firkantete, med buet gulv, mørke og med jevn temperatur.

At noen hunder "trenger" et bur for å føle seg trygg, mener jeg sier mer om avlen som førte frem til det individet, enn om hund som art. Tvert imot liker hunder (ulv) å ligge på oversiktelige steder; litt høyt oppe og med utsikt til viktige steder, som dører og vinduer. Derfor liker hunder ofte å ligge i sofan, og ikke i en krok på vaskerommet. De liker også å kjenne lukten av eieren (flokken) sin, og derfor liker de å ligge i senger, i sofaer eller i skittentøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype det litt mer?

Jeg antar at h*n mener at hvis valpen er vant til å være i bur, vil den kanskje foretrekke å være i bur noen ganger. Noen hunder kan også lære seg å "rømme" fra ting de ikke takler så godt, og da er buret "fint" å ha for de. Andre igjen har "vent seg til" at "slik er det", og så later det til at de "liker" buret; når de egentlig ikke vet om noe alternativ. Personlig syns jeg ikke noe om det, men det kan jo forklares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype det litt mer?

Noen tidligere her som var innom avl (gener) som en årsaksfaktor jf. behov for bur etc. Avl kan nok i visse tilfeller påvirke litt (noen av spes. selskapshunderasene er jo etter min mening nærmst ihjelavlet for å passe inn i våres ønsker og behov, ikke bare fysisk, men også slik at det generelt har svekket deres mentalitet.

Ang. læringserfaringer går det kort på hvordan læringsprosssen til valpen er blitt ivaretat fra starten av / sosialiseringsprosessen etc. Hvilke former for responser på ulike typer atferd har den fått helt fra starten av / hvilke forsterkninsgbetingelser er den/har den vært utsatt for / hvordan er sosialieringsprossene tatt vare på etc. etc. Mennesker og dyr lærer hele tiden, ikke bare når vi aktivt eks. trener jf. spesifikke ferdigheter.

Blir snakket mye om lydige hunder, men trygghet, og det å åpne for mestring, tenke personlighet, karakterstyrke, selvstendighet er momenter som jeg mener er minst like viktig å oppøve / legge tilrette for som lydighet. Ikke det, en kan få begge deler, men da fordrer det at en tenker over egen atferd under opplæringen av hunden.

Det kan eks. være hunder som søker å ligge inn under ting, halveis gjemme seg. søke "tryggheten" i et bur etc. - en hund som har fått mulighet til å danne seg de riktige erfaringene er stort sett trygg overalt, det vil heller ikke være andre grunner til å sette den i bur. Den eneste grunnen er sikkerhet, eks, i bilen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Jeg lurer på en liten ting jeg. Etter å ha lest hele tråden og tråder lik denne så kommer det naturlig opp noen spørsmål.

Det er overraskende mange som sier: hvis du skal ha et burdyr så skaff deg et akvarium eller en hamster.

Mitt spørsmål er da: Hvordan kan dere si det??? Syntes dere hunder er mer verdt enn andre dyr??

Tenk på alle dyr som er i bur idag. Hamster, rotter, mus, pappegøyer, hester (ja, stallbokser er en form for bur), kuer, geiter, akvariefisk, chinchilla, degus and the list keeps on growing.........

Disse dyrene er vel heller ikke akkurat burdyr i naturen??? Ser ingen akvarier i havet og jeg har enda ikke sett en villhest gå inn i en boks for kvelden ute på slettene. Og hest f.eks. er et mye større dyr som til tider har mindre plass i sitt "bur" enn f.eks mange mindre hunder har.

Så, hvorfor bruker dere andre dyr for å fremme at hunder ikke bør være i bur? Det er et helt "fair" spørsmål til de som uttaler det på den måten. Sier IKKE at alle har sagt dette, men er det virkelig værre å holde en hund i bur over natten enn å holde en hest i stallen???

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hvorfor bruker dere andre dyr for å fremme at hunder ikke bør være i bur? Det er et helt "fair" spørsmål til de som uttaler det på den måten.

Linda

Så vidt jeg vet, så har ikke jeg brukt frasen "skaff deg heller en hamster", men skal svare for meg selv likevel. Jeg synes i prinsippet ikke at det er bedre for et dyr å være i bur enn et annet. Men det kommer jo også selvsagt an på dyrets behov for plass i utgangspunktet++

Ja, jeg har andre dyr enn hund. Kaninene mine går løs på 8 mål tomt, så nei, jeg tror ikke at de lider. Plass har de i hvert fall nok av, og burdyr kan de ikke akkurat kalles. Jeg skal innrømme at hønsene mine har hønsehus med hønsegård, og går dermed ikke helt fritt hele tiden. Men, den plassen de har er utrolig mye større enn den plassen en hund har i et bur. Og hønsene mine går jo ofte løs også. Og hvis du sammenligner hvor mange høner jeg får plass til i innhegningen, og hvor mange hunder det er plass til i et hundebur, så tror jeg nok at hønsene mine har rimelig mye større plass enn hva en hund i bur har. (Med mindre hundeburene begynner å få samme grunnflate som leiligheter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke bur inne her, istedet har vi hundene i bilen eller på mamma's kontor i førsteetasje. Men det er bare noen få ganger hvis vi har besøk som ikke liker hunder eller i bursdager. Ellers er de sammen med oss. Jeg mener at hunder godt kan sitte i ett passe stort bur mens man er på jobb o.l. men det må ikke bli for mange timer. Men når man er hjemme og det ikke er noen spesiell anledning, synes jeg hunden e burde gå fritt :D Buret kan stå åpent når de ikke må være innesperret. Synes det blir feil å kalle burbruk dyremisshandling, men hunden må ikke være der for lenge :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda Kristin - Interessant å sammenligne en hamster og dens bur kontra et hundebur..

Selv leiligheten min er ikke like stor for hundene som hamsterburet mitt var for hamsteren - så størrelse teller litt, da.

En hundegård på 10 kv.meter blir heller ikke betraktet negativt eller som et bur, og heller ikke engang "boksene" som hunder har på hundepensjonat (som er på et par kv.meter).

Ang. hest, så vet jeg ikke helt hvor små bokser folk har - men de jeg har sett har i alle fall tillatt hesten å ligge utstrakt langs alle vegger. Men mulig jeg har vært på ekstremt bra staller, da.. Hundebur er sjelden SÅ store (i alle fall for middelsstore/store hunder).

Men gjør det egentlig saken noe som helst "bedre" for hunder som lever halve livet i et bur de knapt kan reise seg opp i - selv om andre dyr har dårlig plass også?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda Kristin - Interessant å sammenligne en hamster og dens bur kontra et hundebur..

Selv leiligheten min er ikke like stor for hundene som hamsterburet mitt var for hamsteren - så størrelse teller litt, da.

En hundegård på 10 kv.meter blir heller ikke betraktet negativt eller som et bur, og heller ikke engang "boksene" som hunder har på hundepensjonat (som er på et par kv.meter).

Ang. hest, så vet jeg ikke helt hvor små bokser folk har - men de jeg har sett har i alle fall tillatt hesten å ligge utstrakt langs alle vegger. Men mulig jeg har vært på ekstremt bra staller, da.. Hundebur er sjelden SÅ store (i alle fall for middelsstore/store hunder).

Men gjør det egentlig saken noe som helst "bedre" for hunder som lever halve livet i et bur de knapt kan reise seg opp i - selv om andre dyr har dårlig plass også?

Susanne

Saken er ikke bede for hundene eller andre dyr. Det er heller ikke poenget mitt. :D

Jeg lurer bare på hvorfor det er greit å ha andre dyr i bur og ikke hund. En hamster har sikkert et fint bur i de fleste hjem, men de lever ikke slik i naturen og det er det poenget jeg vil frem til her.

Når det kommer til hester så kan sikkert de aller fleste legge seg ned og rulle for den slags skyld, men du misser poenget litt. Hester står ikke naturlig i boks og hvis man tenker på rideskolehester så bruker de store deler av livet sitt i boks.

Hvis jeg gir hunden min et bur om natten som den kan stå i, rulle seg i og strekke seg så leng den bare er så blir dette i mine øyne ikke noe værre enn at hester står i boks.

Jeg sier verken for eller imot bur her nå, men bare lurer på hvorfor det er så galt å ha en hund i et stort bur om natten hvor den kan stå, ligge, strekke og sove hvor den vil når man tenker på alle dyr som ikke har den muligheten. Virker bare på noen her inne aom at hunder er mer verdt enn andre dyr. Med utsagn som : skaff deg en hamster eller et akvarium.

Bare lurer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke giddet å lest igjennom HELE tråden nå men jeg er ikke imot burbruk så lenge hunden ikke er det 24/7 liksom.. Bur er en utrolig praktisk ting å ha når det trengs. Dessuten så tror jeg de fleste hunder setter pris på et sted de kan trekke seg tilbake til når de vil ha fred... Da mener jeg i hjem med barn eller der de ikke får hvilt seg slik de helst vil selv..

Jeg kommer til å bruke bur når jeg skaffer meg hund. Mest for å lære den at bur ikke er en dårlig ting og for å lærer den å være i bur når det trengs, Feks ved besøk som ikke er så glad i hunder eller lignende.

Men mener jo at bur ikke skal brukes som straff eller for å få hunden til å oppfatte bur som en uting.. Å ha en valp i bur om natten lærer den at når det er natt så skal man sove. Selvfølgelig må man tilvenne valpen dette gradvis, hvis ikke kan det skje mange uhell... Når valpen/unghunden har vokst seg til å greier å holde seg gjennom hele natten så vil den trolig få slippe å sove i buret om natten. Noen hunder våkner et par ganger om natten for å tusle litt rundt for så å legge seg på en annen plass..

Synes også at bur er greit slik at man unngår skader som kan skje hvis hunden er uten tilsyn over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke giddet å lest igjennom HELE tråden nå men jeg er ikke imot burbruk så lenge hunden ikke er det 24/7 liksom.. Bur er en utrolig praktisk ting å ha når det trengs. Dessuten så tror jeg de fleste hunder setter pris på et sted de kan trekke seg tilbake til når de vil ha fred... Da mener jeg i hjem med barn eller der de ikke får hvilt seg slik de helst vil selv..

Hvorfor kan man ikke lære barna at når hunden sover skal den være i fred?

Jeg kommer til å bruke bur når jeg skaffer meg hund. Mest for å lære den at bur ikke er en dårlig ting og for å lærer den å være i bur når det trengs, Feks ved besøk som ikke er så glad i hunder eller lignende.

Hvorfor kan ikke hundene da være i et annet rom?

Men mener jo at bur ikke skal brukes som straff eller for å få hunden til å oppfatte bur som en uting.. Å ha en valp i bur om natten lærer den at når det er natt så skal man sove. Selvfølgelig må man tilvenne valpen dette gradvis, hvis ikke kan det skje mange uhell... Når valpen/unghunden har vokst seg til å greier å holde seg gjennom hele natten så vil den trolig få slippe å sove i buret om natten. Noen hunder våkner et par ganger om natten for å tusle litt rundt for så å legge seg på en annen plass..

Lærer ikke valpen at natt er natt uten bur?

Synes også at bur er greit slik at man unngår skader som kan skje hvis hunden er uten tilsyn over lengre tid.

Så skader skjer bare hvis de er alene over lengre tid? Hvilke skader snakker du om her da egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Selvfølgelig kan man lære barna sine det.. Men nå er det ikke ALLE barna som har respekt for dyr heller da.. Det var bare et eksempel.. Skrev det visst ikke godt nok..

2: Vel det er ikke alle som setter av et eget rom til hunden, eller har plass til akkurat det. De som har plass kan selvfølgelig ha et eget rom til hunden.. Jeg mener burtrening er en positiv ting å begynne med. Så slipper man eventuelt en veldig rastløs eller panisk hund når det kommer til det øyeblikket at man MÅ ty til bur.. F.eks ved beinbrudd eller liknende..Men jeg kommer nok ikke til å bruke et eget rom til hunden.

3: Det går fint an å lære valpen at natt er natt uten bur også. Men jeg tror det blir enklere for den å lære seg å ligge iro og ikke gå rundt å mase på mor hver gang den ikke vil eller ikke får sove.. Det er jo såklart forskjellig fra individ til individ, men jeg velger ihvertfall å bruke bur gjennom natten den første tiden. Da slipper man uhell på gulvet hvis man ikke skulle våkne av at valpen maser. Men dette er MIN mening.

4: Skader kan selvfølgeli skjer når man er tilstede også, må ikke tro jeg ikke vet det, men det er mye tryggere å ha hunden på et trygt sted så slipper man at skader KAN oppstå, når man ikke er med hunden.. Skader jeg tenker på kan være alt fra å få tresplinter fra en dørstokk som har blitt tygget på i halsen, til å ramle ned fra et høyere punkt, feks. sofa, stol eller liknende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Selvfølgelig kan man lære barna sine det.. Men nå er det ikke ALLE barna som har respekt for dyr heller da.. Det var bare et eksempel.. Skrev det visst ikke godt nok..

Nei, du gjorde vel ikke det. Et eget sted for hunden hvor dan kan trekke seg tilbake trenger slett ikke å være et bur - man kan bruke et pledd, en seng eller annet som gjør at man ikke stenger hunden inne.

2: Vel det er ikke alle som setter av et eget rom til hunden, eller har plass til akkurat det. De som har plass kan selvfølgelig ha et eget rom til hunden.. Jeg mener burtrening er en positiv ting å begynne med. Så slipper man eventuelt en veldig rastløs eller panisk hund når det kommer til det øyeblikket at man MÅ ty til bur.. F.eks ved beinbrudd eller liknende..Men jeg kommer nok ikke til å bruke et eget rom til hunden.

De fleste boliger har rom man kan bruke uten at disse er egne hunderom - f eks soverommet, badet, en gang eller lignende. Alle disse fører til større bevegelsesfrihet for hunden enn et bur.

3: Det går fint an å lære valpen at natt er natt uten bur også. Men jeg tror det blir enklere for den å lære seg å ligge iro og ikke gå rundt å mase på mor hver gang den ikke vil eller ikke får sove.. Det er jo såklart forskjellig fra individ til individ, men jeg velger ihvertfall å bruke bur gjennom natten den første tiden. Da slipper man uhell på gulvet hvis man ikke skulle våkne av at valpen maser. Men dette er MIN mening.

Så om man ikke skulle våkne av at valpen maser så lar man den heller ligge i sitt eget piss så man slipper å tørke opp fra gulvet? Og valper sover vel ca 20 timer i døgnet, så at den ikke får sove er vel et urealistisk scenario.

4: Skader kan selvfølgeli skjer når man er tilstede også, må ikke tro jeg ikke vet det, men det er mye tryggere å ha hunden på et trygt sted så slipper man at skader KAN oppstå, når man ikke er med hunden.. Skader jeg tenker på kan være alt fra å få tresplinter fra en dørstokk som har blitt tygget på i halsen, til å ramle ned fra et høyere punkt, feks. sofa, stol eller liknende...

Skader kan oppstå når man er ute og går tur også. Skal man droppe turen også da eller? Skader kan oppstå i lek med andre hunder. Skal man da droppe å la hunden leke med andre hunder også? Eller man kan begrense hundens tilgang til alle disse farlige dørstokkene og møblene uten å stenge den inne i et bur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda Kristin - to feil gjør ikke at det blir riktig, liksom.. Det er helt sikkert ikke optimalt, flott, hyggelig eller riktig at hester skal stå i bokser, hamstere i bur eller fisk i akvarier heller. Men det er fremdeles ikke noen unnskyldning (eller formildrende årsak) til at hunder må stå i bur...

Årsaken til at vi diskuterer mest HUND her er vel at det er et hundeforum. Dog kommer også debatten om fiskeboller (sånne av glass) og fiskenes mangel på plass også opp med jevne mellomrom..

Neppe noen her som har brukt HEST som "motargument" til bruk av bur på hund.. Men hvis det blir nevnt hamster, rotte, etc som alternativt bur til noen som liker å se husdyret sitt innenfor netting så vil en slik liten gnager i alle fall ha et langt, langt større bur enn en hund. Altså vil en rotte troligvis trives bedre i sitt bur enn hunden. Dog vil nok begge to innfinne seg med sin sjebne og akseptere dette. Men det betyr ikke at det er verken hyggelig, trivlelig eller bra for dem å ha det slik.

Og Pippin - hvis du hadde lest diskusjonen hadde du nok sett at alle disse argumentene er brukt tidligere, og svart på..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Susanne sier - du burde kanskje leste hele diskusjonen så ville du fått argumenter for og i mot det meste av det du sier her, men jeg skal være "snill" og ta det igjen:

Har man hund og småbarn (som ikke er tilsnakkanes) sammen, så ER det mye jobb. Man SKAL passe på at ingen er ufine med hverandre, men å dytte dyret i bur hver gang man ikke greier å holde oversikt og passe på, DET synes jeg vitner om at man kanskje skal vente litt med å skaffe seg en hund inntil ungen er såpass stor at den faktisk hører på hva som blir sagt og hvilke regler som gjelder.

LinKr svarte vel greit på den....

Det blir enklere for DEG å lære hunden at den skal ligge i ro om natta, for hunden blir det tvangstrening. Jeg har hatt hunder siden tidlig på 70-tallet og har faktisk ALDRI hatt behov for å lære valpene å sove om natta. Det blir mørkt og rolig i huset og alle de andre sover - dermed sover også valpene (nå skal det sies at jeg alltid har valper på soverommet). Jeg synes forøvrig det er grusomt å høre at noen synes det er helt greit at en valp skal måtte gjøre fra seg i buret sitt bare fordi man skal slippe å vaske tiss om morgenen når man står opp... DET vil jeg faktisk kalle dyremishandling (enda verre er det når de også kanskje må bæsje i buret sitt bare fordi de er innestengt og ikke kan komme seg bort fra soveplassen for å gjøre fra seg).

Hvor mye tror du at du må trene en hund til å takle bur for at den skal akseptere å være der i en krisesituasjon ? Hver natt og hver gang man reiser fra den ? Jeg har som sagt hatt hunder siden 70-tallet, og jeg har ennå tilgode å oppleve en hund som må være i bur pga skader. Jeg har derimot hørt om opptil flere som har ødelagt seg I burene sine, både med ødelagte tenner/munn og brukne bein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda Kristin - to feil gjør ikke at det blir riktig, liksom.. Det er helt sikkert ikke optimalt, flott, hyggelig eller riktig at hester skal stå i bokser, hamstere i bur eller fisk i akvarier heller. Men det er fremdeles ikke noen unnskyldning (eller formildrende årsak) til at hunder må stå i bur...

Årsaken til at vi diskuterer mest HUND her er vel at det er et hundeforum. Dog kommer også debatten om fiskeboller (sånne av glass) og fiskenes mangel på plass også opp med jevne mellomrom..

Neppe noen her som har brukt HEST som "motargument" til bruk av bur på hund.. Men hvis det blir nevnt hamster, rotte, etc som alternativt bur til noen som liker å se husdyret sitt innenfor netting så vil en slik liten gnager i alle fall ha et langt, langt større bur enn en hund. Altså vil en rotte troligvis trives bedre i sitt bur enn hunden. Dog vil nok begge to innfinne seg med sin sjebne og akseptere dette. Men det betyr ikke at det er verken hyggelig, trivlelig eller bra for dem å ha det slik.

Susanne

Jepp, ser hva du sier og skjønner at hund diskuteres mest..hehe :)

Syntes bare det er en "liten" forskjell på en hund som sover i bur 7 timer om natten kontra andre dyr som lever i dem hele livet. Hunden har ihvertfall frihet de resterende timene i døgnet.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...