Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Amen til 2ne og SusanneL - hvis ikke de to dvergpinschereierne snart fatter poenget gjennom deres pedagogiske og tålmodige (hehe, 2ne, du tipper jo litt da) innlegg og grundige forklaringer, så faller aldri kronestykket.

Men jeg har jo problemer med å tro at det går AN å nå inn, når man ikke skjønner forskjellen på mentalt dårlige hunder (som ikke klarer å trenes til å være hjemme alene uten enn i bur) kontra hunder som "må" pelsstelles for å holde utstillingspelsen ;)

Når det gjelder hunder og bur i bil... så har det igjen med størrelse på bur og lengde. Sikkerhetsmessig er det jo et poeng at buret ikke er for stort, så ikke hunden skal bli slengt rundt voldsomt ved en kollisjon. Når det gjelder å ligge i det over tid, slik redningshunder på trening gjerne gjør "helgen gjennom" - eller når folk med hunder som har problemer med å være hjemme tar dem med seg "overalt" i bilen... så handler det da om å gi hunden maksimalt med plass til å røre seg mens den venter.

Og da veteranen/legenden/den store kapasiteten Anders Hallgren foreleste ved en hundeskole en helg, så hørte jeg at deltagerne ble bedt om å la hundene være igjen - der rådet burforbud i bil, så lenge kurset varte så lenge! De som måtte ha med hund, fikk ta dem med inn... Kanskje en grunn? Og han har sett den utartende burbruken på nært hold i USA - for å si det slik, der "crate training" nærmest later til å ha erstattet renslighetstrening.

Vet du hva, syns du drar den litt langt nå.. Fatter poenget? Har du lest igjennom noen av mine startinnlegg?? Jeg er av dem som ikke syns noe om hunder som står i bur hele dagen, og kanskje også om natten, hunder som må være aleine hjemme 8 timer hver eneste dag. Jeg skjønner hvorfor dere ikke liker bur, det eneste jeg har prøvd å si er at det er FORSKJELL på burbruk! Det er IKKE det samme å bruke bur 16 timer om dagen, en toppen 6 i uken.. Jeg har prøvd å få frem at det er bedre å med store bur enn små bur, da selvsagt ikke i bilen, det har ikke blitt nevnt heller, og det har alle vært uenige i, helt til 2ne nå plutselig sa seg enig.

Folk har også vært ute av stand til å se forskjell på å være i bur 6 timer i uken, attpå til i et stort bur, enn hunder som er i små bur 16 timer i døgnet.

At du indirekte går ut å sier at min hund er mentalt dårlig syns jeg vitner om uvitenhet, om ikke annet.. Du har aldri møtt min hund, og aner ikke hvordan den er.. Jeg er heller ikke førstegangs eier, har en Border Collie også :P

En del av dere andre skryter av hvor voksne dere er, og ja, en del av dere er sikkert gamle nok til å være moren min...men det virker IKKE sånn på måten dere skriver til folk på. Skulle i det minste tro at godt voksne folk snakket til andre på en voksen måte. Har prøvd å holde en saklig tone hele veien i debatten, men er søren ikke lett når en del folk bare er ute etter å plukke ut deler av innlegg, vri og vende på det, og være frekk og spydig tilbake..

Har hatt respekt for deg Akela, hele veien. Syns du har vært flink til å få frem det du mener uten å tråkke, eller snakke nedsettende til andre, men i disse siste innleggene her gjør du ikke det.. Snakke til folk med tonen som "lille venn" osv, vitner om at du ser ned på andre mennesker. Synd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Det gjentok du det samme som jeg sa.. Jeg skrev riktignok "hvor" der jeg skulle skrive "for", liten skriveleif. Jeg sa at dere henger dere opp i ordet "bur", isteden for størrelsen på buret.. Selvsagt har størrelsen på buret, eller bingen noe å si på trivselen, det er jo det jeg har prøvd å si hele tiden.. ;) Så bra vi er enige der i alle fall.

"Dere"? Hvor har jeg sagt det hen i disse innleggene at størrelsen på hvor hunden tilbringer mesteparten av tiden sin ikke har noe å si for trivselen til hunden? Jeg siterer meg selv jeg, så slipper du å bla tilbake i diskusjonen for å se hva jeg faktisk har skrevet - jeg skal til og med utheve de "viktigste" setningene:

Jeg tror jeg har skrevet det før i denne diskusjonen (som er "stygg"-gammel, sånn egentlig), men jeg kan jo ta det igjen..

Jeg er i mot bur.. Jeg har bur selv, jeg har brukt bur selv, jeg kommer sikkert til å bruke bur igjen om jeg syns det blir nødvendig, men MÅLET har alltid vært å SLIPPE å bruke bur.

Buret her står oppe på soverommet mitt, men det er aldri en hund som legger seg der lenger, de foretrekker - av en eller annen merkelig grunn :rolleyes: - både stolen, senga eller gulvet fremfor buret. Neida, det er ingen av dem som protesterer om jeg ber de om å gå inn der, de KAN - som Akela var inne på og - finne på å gå inn der med en "skatt" de vil passe på (som tyggebein eller lignende), men å ligge i buret i 8 timer i strekk frivillig, det har ALDRI noen av mine hunder gjort. De ligger INGEN steder i 8 timer i strekk faktisk, de bytter både iløpet av natta og en "normal" arbeidsdag - og jeg vet dette fordi jeg ikke jobber, jeg er sammen med hundene mine så å si hele døgnet.

Så, hvorfor har jeg, som er motstander av bur, brukt bur? Fordi det var lettest for MEG. Vesla her klatra i bokhyller og gikk på bordet når de var alene, så etter å ha kommet hjem og måtte rydde opp etter henne fordi jeg hadde vært oppe hos huseieren et kvarters tid, så gadd jeg ikke mer, da ble hun satt i bur når de var alene.. Ikke fordi hun følte seg tryggere der, ikke fordi hun trengte en egen hule, ikke fordi hun ikke skulle "slippe" å passe på huset (det gjør hun fortsatt ikke, den jobben har moren hennes), ikke for hennes skyld i det hele tatt, det var for min skyld. Det er bare for teit å prøve å vinkle det til at det er "for hundens skyld", det er ingen hund i verden som frivillig ligger flerfoldige timer i strekk i bur, så sant den ikke har lært at den skal det.

Hva forskjellen på meg og andre burbrukere er? Ganske åpenlyst det vel? Det er at jeg faktisk sier at det var for min skyld, jeg hoster ikke opp det ene dårlige argumentet etter det andre om at det er for hundens ve og vel og fordi de trenger en trygg hule osv osv.. Samt at jeg kanskje drar fra hundene mine i hele 4 timer iløpet av en uke. Nå er hun forøvrig ikke i bur når jeg er borte lenger heller, det var aldri ment som en permanent løsning..

- Og jeg er ikke interessert i å forsvare mitt burbruk, jeg veit det ikke er optimalt for hunden, selv om det funker best for meg å gjøre det sånn.

Burbruk har eksplodert de siste 10-20 årene - morsomt nok, siden det her argumenteres med at bikkjene før den tiden ble oppdratt med fik og deng. Det er litt av et sammentreff at alle de som hyler om hvor grusomt hundeoppdragelse var før, syns det er helt greit å holde hund som om det var burhøns? For det er snillt det, liksom? Å passivisere?

Det blir MYE burbruk når de ligger i bur først hele natta, så hele dagen når eieren er på jobb. En normal natt varer i 7-8 timer, en normal arbeidsdag i 7,5 timer, og helt uten å regne med reisevei til og fra jobb, så er vi allerede oppe i mer enn halve døgnet i bur, med 14-15,5 timer. Med reisevei på en halvtimes tid hver vei og en snartur innom butikken, så kan du plusse på 1-1,5 timer til - da er vi oppe i 16-17 timer i døgnet - av 24.. Da er det 2 tredjedeler av et døgn..

Det er derfor man går så hardt ut mot burbruk, mot forsvar av burbruk.. Det begynner å bli FOR NORMALT. Det unnskyldes og forklares med at det er for hundenes skyld. DET er en skummel utvikling, for hunder er ikke burdyr - og selv burdyr (som gnagere og fugler) har større plass stort sett, enn det hunder har. Og normalisering av burbruk er en uting, rett og slett.

Venta på hva da? Det kler deg ikke å være spydig, det er nemlig en kunst du ikke behersker..

Poenget er at burbruk blir normalisert, og det argumenteres med at det for HUNDENS beste. Og burbruk blir mer og mer vanlig, les hva SusanneL skriver, gidder du? Før kjøpte man hundesenger når man gleda seg til at valpen skulle komme, og nå i dag så er bur en del av valpepakka - og det er neppe fordi bur er et pent "pyntemøbel".

Det er ingen andre enn dere DP-eierene her som har hunder som vokter, liksom? :rolleyes:

Det er akkurat det du skriver her som er interessant, sant? Du hevder at du har bur på størrelse med baderommet ditt - er det da fortsatt et bur, eller er det en binge? For jo, STØRRELSEN har selvsagt noe å si i denne debatten. Og hvorfor ta det personlig om du mener at du ikke gjør noe galt? Hvis du mener at du har ditt på det tørre, både med tanke på hvor stor plass hunden din har når den er alene i "buret" sitt og hvor lang tid den tilbringer i "buret" ditt, hvorfor forsvarer du deg da? Dårlig samvittighet er fint det, da er man ikke helt ukritisk til hva man driver med..

Neivel nei? Så hvorvidt hester står på spilt eller i boks, har ingenting å si for trivselen til hesten heller da, kanskje? Det er ofte samme størrelsesforskjellen på bur kontra binge for hund, nemlig.

Det kler deg like lite å være spydig og sarkastisk som henne, faktisk. Men for all del, vi kan ta det igjen:

Problemet er at burbruk blir normalisert. Ofte prøver ikke folk engang å la være å bruke bur, fordi at innendørsbur er noe de kjøper samtidig som de kjøper bånd, halsbånd og matskåler. Man lager en illusjon om at hunder trenger bur, som trygg hule eller en "egen soveplass", og later som at det er for å være hyggelig med hunden man er så grei at man har bur til den - og det er "bare" om natta (som er ca 1/3 av døgnet) og/eller "bare" når man er på jobben (som er enda 1/3 av døgnet - og da er man oppe i 2/3 av døgnet om man benytter seg av bur i begge tilfeller). Så hender det jo at man har et sosialt liv utenom hund og, og da sitter jo også hunden i bur, så den 1/3 delen av døgnet hvor man ikke jobber eller sover, er ikke totalt burfri den heller. Man bruker bur i tilfelle hunden blir skadd og må holdes i ro, for da er det så sabla kjekt at de er burtrent fra før (og hvor ofte skjer egentlig det? Jeg har hatt egne hunder i 17 år nå jeg, og har fortsatt ikke hatt det behovet). Man har stadig nye unnskyldninger til hvorfor hunden skal sitte i buret, og man unnskylder seg stadig vekk med at det er "bare når" - og "bare når" blir oftere og oftere.

Okay, la meg bytte ut "voksen" med "erfaren" da, og "ung" med "uerfaren". For det er de som forsvarer det mest, de uerfarne som gjerne er på sin første hund og falt for disse fine "trygg hule" og "for sin egen sikkerhets skyld"-argumentene.

Jeg syns ikke jeg har vært usaklig her jeg, jeg har vært tålmodig og forklare så tydelig som jeg kan hvorfor jeg mener at burbruk er noe man bør rope varsko om - det er dog ikke lett å nå inn til en som går i forsvar så fort en er uenig (og det er pokker meg ikke bare i denne diskusjonen det er sånn). Jeg har til og med sagt at jeg har brukt bur til mine hunder selv i en periode, mens det innlegget ble lest som Fanden leser bibelen, med "applaus" og sarkasme som svar - så dette med å være saklig går kanskje begge veier?

Jeg bryr meg heller ikke om at folk har bikkjene sine i bur en time eller to eller tre nå og da - det er vel en eller to som har sagt at det er like ille som 20 timer i bur - det jeg prøver å si er at denne stadige reklameringen for hvor flott og fantastisk og nødvendig det er med bur er en uting. Det er bare de siste 10 årene at bur har blitt en nødvendighet, før det så var stort sett ikke bur noe man hadde innendørs - og bikkjer klarte seg fint den gangen og, det var ikke vanlig at de beit over ledninger og døde av elektrosjokk (for ja, det var strøm den gang vi var unge og, faktisk), ramla ned trapper, løp rundt og passa på huset og stressa og trengte en trygg hule osv den gangen. Siden jeg tviler på at hunder generelt lider mer av seperasjonsangst nå i dag enn for ti år siden (det er ikke mer enn 2-3 hundegenerasjoner), så må det jo være fordi eierene samt måten å holde hund på har forandret seg, tror du ikke? Og den utstrakte burbruken er IKKE en positiv utvikling..

Er det fortsatt tvil om hva jeg mener om bur og burbruk da?

Det hadde vel ikke noe å gjøre med innlegget du quotet fra meg?? Jeg er enig med at problemet med burbruk normaliseres. I det hele tatt så er hunder alt for mye aleine hjemme. Mitt sosiale liv foregår hos folk jeg kan ta med hunden min til, eller kun når jeg har pass til henne. Kunne aldri funnet på å forlate hunden min hjemme aleine en hel kveld og natt for å gå på fest eller noe, uavhengig om den skulle gå løs eller være i bur i leiligheten.

Jeg syns fortsatt det er en uting at det hevdes at bur er en fantastisk feiende flott nødvendighet, for det er det IKKE - det er fordi det er lett for EIEREN at bur er så flittig brukt, og det er ganske enkelt poenget mitt.. At jeg ikke vil sitte og forsvare burbruk - ikke engang mitt eget - eller anbefale bur til gudene veit ikke for hva slags problemer en kunne finne på å ha med hunden sin (bur er jo universalløsning, kastrerer du i tillegg kommer hunden din til å bli det snilleste lille lammet i hele verden, virker det som). Jeg ser ikke poenget med å forsvare noe som strengt tatt stort sett er unødvendig og et resultat av latskap - og legg igjen merke til at jeg har skrevet at jeg selv har brukt bur i perioder til mine hunder? Og jeg ser ihvertfall ikke poenget med å hevde at det er for HUNDENS skyld at man burde ha bur, for det er pisspreik, for å si det fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes fortsatt at moderatorer skal holde seg nøytrale i diskusjoner, og ikke "ta side" som det heter.

Men dette er vell et litt userriøst forum kanskje?

OT: Moderatorer har vel meninger de skal få ytre som alle andre her inne, de bruker sin egen fritid ubetalt for å holde forumet her ryddig og trivelig. Gi dem honnør i stedet for pes, sånne kommentarer viser kun hvor lite man vet om arbeidet som faktisk ligger bak. Har til gode å se moderatorer være usaklige, gå til personangrep og annet som en del andre har gjør innimellom selvom de engasjerer seg i debatter. Tviler på man finner et mer aktivt, saklig og ryddig forum med takhøyde innen hund, men det er jo bare å lete, frivillig å være her (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også den begrunnelsen for burbruk var interessant... Merkelig at det er så mange med verre vokterraser som ikke trenger bur? DP må være en rase for seg selv gitt! :rolleyes:

Jo, indirekte så sa hun faktisk at DPen måtte være i bur på grunn av vokterinstinktet. Men klart, det er jo en lettvint løsning for eieren å dytte hunden i bur, fremfor å faktisk trene på at vokting IKKE er greit.

Det kler forresten ikke deg å være spydig heller ;)

---

Ellers synes jeg 2ne, SusanneL og akela har skrevet meget gode og reflekterte innlegg i denne tråden. At folk tydeligvis tar seg fryktelig nær av "kritikken" tyder vel bare på at man traff et ømt punkt? *flir*

du som er en del inne i pinschermiljøet burde vite at pinscherrasene er litt anderledes enn de halvdaue springerne da :P hehe.. Og ja, var tull, syns ikke springere er halvdaue, men jah, hakket mindre aktiv enn DP og pinscher

Indirekte sa hun at HENNES hund måtte det foreløpig, hun har jo sakt at det ikke er en permanent løsning!

Tror egentlig ikke at det kler noen av oss her inne å være spydig, dumt at det må bli en sånn tone bare folk er uenige..

"Dere"? Hvor har jeg sagt det hen i disse innleggene at størrelsen på hvor hunden tilbringer mesteparten av tiden sin ikke har noe å si for trivselen til hunden? Jeg siterer meg selv jeg, så slipper du å bla tilbake i diskusjonen for å se hva jeg faktisk har skrevet - jeg skal til og med utheve de "viktigste" setningene:

Okei, kanskje dumt av meg å si dere. De "andre" blir kanskje mer rett.

Er det fortsatt tvil om hva jeg mener om bur og burbruk da?

Jeg syns fortsatt det er en uting at det hevdes at bur er en fantastisk feiende flott nødvendighet, for det er det IKKE - det er fordi det er lett for EIEREN at bur er så flittig brukt, og det er ganske enkelt poenget mitt.. At jeg ikke vil sitte og forsvare burbruk - ikke engang mitt eget - eller anbefale bur til gudene veit ikke for hva slags problemer en kunne finne på å ha med hunden sin (bur er jo universalløsning, kastrerer du i tillegg kommer hunden din til å bli det snilleste lille lammet i hele verden, virker det som). Jeg ser ikke poenget med å forsvare noe som strengt tatt stort sett er unødvendig og et resultat av latskap - og legg igjen merke til at jeg har skrevet at jeg selv har brukt bur i perioder til mine hunder? Og jeg ser ihvertfall ikke poenget med å hevde at det er for HUNDENS skyld at man burde ha bur, for det er pisspreik, for å si det fint..

har ikke vært i tvil om hva du har ment med burbruk jeg.. Du har skrevet gode og saklige innlegg hele tiden.. Er forsåvidt enig i det du skriver også..

Da valpen min var liten var det faktisk nødvendig, og siden det fungerte så godt har jeg sluttet med det heller. Selvsagt er det fordi jeg ikke gidder å trene henne av med det enda, både fordi det er greit for meg, og fordi hun ikke har noe i mot det. De dagene jeg skulle begynnt å gått fra henne 8 timer om dagen, kunne jeg aldri funnet på å hatt henne i bur så lenge. Men foreløpig er det så lite hun er aleine hjemme at jeg ikke har giddet å trene henne til å være løs.

I dag sov hun faktisk i buret sitt, med burdøren åpen, fra 8 om morningen til 12, sto ikke opp da det ringte på en gang. Det er dobbelt så lenge som hun noen gang er i buret sitt når det er lukket. Og forsvare det er ikke det jeg prøver på, prøver heller ikke å anbefale bur til andre, men prøver å vise nøyanseforskjeller. Kanskje det blir dumt, i og med at folk da tror at jeg anbefaler bur, og syns det er toppers uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du som er en del inne i pinschermiljøet burde vite at pinscherrasene er litt anderledes enn de halvdaue springerne da ;) hehe.. Og ja, var tull, syns ikke springere er halvdaue, men jah, hakket mindre aktiv enn DP og pinscher

Trur jeg aldri skal satse på en DP altså. De må jo være ufattelig slitsomme å ha i hus. :rolleyes:

Takke seg til BCer og bruksschäfere... De er garantert bare barnematen i forhold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg aldri skal satse på en DP altså. De må jo være ufattelig slitsomme å ha i hus. :rolleyes:

Takke seg til BCer og bruksschäfere... De er garantert bare barnematen i forhold..

Min er ikke slitsom å ha i hus.. Hun er en meget medgjørlig hund, som har en perfekt avknapp, lett å få i lekemodus, kan bruke alt som belønning til henne, og hun jobber for alt, med mindre det regner.. Om hun er turbo en dag, om man ikke har tid til å aktivisere presis da, så er det bare å fyre i peisen, så ligger hun pal forran der. :P

Jeg har heller aldri samenlignet DP med BC, så skjønner ikke helt hvorfor du trekker den kunklusjonen :P Jeg har hatt begge deler, og BCen var hakket værre som unghund jah ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes fortsatt at moderatorer skal holde seg nøytrale i diskusjoner, og ikke "ta side" som det heter.

Men dette er vell et litt userriøst forum kanskje?

Så dersom man er moderator skal man ikke få ha en mening? Man skal dulle med alle, uansett for dumme meninger de har?

Dette er ikke et useriøst forum, og om du ikke trives, er det da ingen som tvinger deg til å være her :P

OT: Moderatorer har vel meninger de skal få ytre som alle andre her inne, de bruker sin egen fritid ubetalt for å holde forumet her ryddig og trivelig. Gi dem honnør i stedet for pes, sånne kommentarer viser kun hvor lite man vet om arbeidet som faktisk ligger bak. Har til gode å se moderatorer være usaklige, gå til personangrep og annet som en del andre har gjør innimellom selvom de engasjerer seg i debatter. Tviler på man finner et mer aktivt, saklig og ryddig forum med takhøyde innen hund, men det er jo bare å lete, frivillig å være her (:

Takk vipsen, du skrev akkurat det jeg tenkte :P

du som er en del inne i pinschermiljøet burde vite at pinscherrasene er litt anderledes enn de halvdaue springerne da ;) hehe.. Og ja, var tull, syns ikke springere er halvdaue, men jah, hakket mindre aktiv enn DP og pinscher

Hvor godt kjenner du rasen min egentlig? Jeg blir faktisk provosert over at du skal uttale deg om raser du ikke kjenner godt, i det minste kjenner du ikke mine hunder. Jada, det finnes halvdaue springere, men det er ikke nødvendigvis en rød tråd innen rasen... Den yngste her har energi så det holder (minst like mye, om ikke mer enn rasene du "kjenner"). Har du hørt om individuelle forskjeller innen raser i det hele tatt?

Nå sporet dette litt av i forhold til burdiskusjonen, men igjen; jeg synes det er tullete å bruke rasen som argument for at den skal være i bur. Det står vel helst mest på eierens latskap, ikke hundens evne til å lære og å tilpasse seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er ikke slitsom å ha i hus.. Hun er en meget medgjørlig hund, som har en perfekt avknapp, lett å få i lekemodus, kan bruke alt som belønning til henne, og hun jobber for alt, med mindre det regner.. Om hun er turbo en dag, om man ikke har tid til å aktivisere presis da, så er det bare å fyre i peisen, så ligger hun pal forran der. :P

Jeg har heller aldri samenlignet DP med BC, så skjønner ikke helt hvorfor du trekker den kunklusjonen :P Jeg har hatt begge deler, og BCen var hakket værre som unghund jah ;)

Nei. Siden noen av oss som har slike halvdøde bruksraser som BC, schäfer o.l., og klarer å ha de løse hjemme alene, så antok jeg bare at DPen må være et virkelig mareritt siden den må ha bur :P De to argumenterer mest for bur nå, er jo eier av denne rasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det blir dumt, i og med at folk da tror at jeg anbefaler bur, og syns det er toppers uansett..

Det var vel egentlig det jeg prøvde å si noe om - at normaliseringen av burbruk støttes opp av anbefalinger fra folk som bruker bur som tilsvarer et helt rom, og kun noen få timer i uken. Samtidig er det selvfølgelig bra at du viser at man kan bruke bur på en mer fornuftig måte, og at burbruk ikke er burbruk. Men utgangspunktet bør da kanskje være at man ikke synes om burbruk med mindre størrelse og tid er slikogsånn, i stedet for at utgangspunktet er at burbruk er bra, for deretter å nyansere det "ned".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen til 2ne og SusanneL - hvis ikke de to dvergpinschereierne snart fatter poenget gjennom deres pedagogiske og tålmodige (hehe, 2ne, du tipper jo litt da) innlegg og grundige forklaringer, så faller aldri kronestykket.

Joda, se her - det hender faktisk at kronestykket faller ned om man bare forklarer det mange nok ganger:

I dag sov hun faktisk i buret sitt, med burdøren åpen, fra 8 om morningen til 12, sto ikke opp da det ringte på en gang. Det er dobbelt så lenge som hun noen gang er i buret sitt når det er lukket. Og forsvare det er ikke det jeg prøver på, prøver heller ikke å anbefale bur til andre, men prøver å vise nøyanseforskjeller. Kanskje det blir dumt, i og med at folk da tror at jeg anbefaler bur, og syns det er toppers uansett..

Og bare for å svare deg og, Helle - å forklare nyanseforskjellene ved burbruk er like vanskelig som å forklare "korrigering" eller "si fra til hunden" det. Noen vil lese det som å ta hunden, mens man kanskje bare har sagt "nei". Eller å si "du må ikke finne deg i sånt tull fra hunden" - det ble engang jeg prøvde å forklare meg så kort til at jeg hadde bedt vedkommende om å ta hunden fysisk, selv om det ikke var det jeg mente i det hele tatt - ikke var det nødvendig heller med den hunden det gjalt. Nyanseforskjeller er vanskelig det, så sant man ikke er veldig enige i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt kjenner du rasen min egentlig? Jeg blir faktisk provosert over at du skal uttale deg om raser du ikke kjenner godt, i det minste kjenner du ikke mine hunder. Jada, det finnes halvdaue springere, men det er ikke nødvendigvis en rød tråd innen rasen... Den yngste her har energi så det holder (minst like mye, om ikke mer enn rasene du "kjenner"). Har du hørt om individuelle forskjeller innen raser i det hele tatt?

Nå sporet dette litt av i forhold til burdiskusjonen, men igjen; jeg synes det er tullete å bruke rasen som argument for at den skal være i bur. Det står vel helst mest på eierens latskap, ikke hundens evne til å lære og å tilpasse seg...

Jeg har ikke nevnt noe om bur og rase. Det var du som quotet meg, og sa ta DP måtte være en rase for seg selv, med påfølgende smilefjes ---> ;)

Nei, jeg kjenner ikke veldig godt til din rase, forutenom de 3 individene jeg kjenner. Derfor jeg også skrev at jeg tullet, under, vet ikke om du så den lysegrå skriften.. Når det er sakt, så er mitt inntrykk av springere at de er veldig late og treige, men også arbeidsomme når de først vil.. Dette gjelder de tre individene jeg kjenner, jeg aner ikke linjer eller noe på dem i det hele tatt.

Men om du tydeligvis blir så provosert og tar deg så nær av "kritikken" tyder vel bare på at jeg traff et ømt punkt? *flir*

Nei. Siden noen av oss som har slike halvdøde bruksraser som BC, schäfer o.l., og klarer å ha de løse hjemme alene, så antok jeg bare at DPen må være et virkelig mareritt siden den må ha bur :P De to argumenterer mest for bur nå, er jo eier av denne rasen...

jeg gjentar, jeg har heller aldri sammenlignet en DP med en BC, schafer eller lignende.

Jeg har heller ikke brukt noen slike argumenter, det var den andre DP eieren, og hun snakket om SIN hund, ikke hele rasen..

Dobbelpost, bruk siteringsfunksjonen! Mod Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri samenlignet DP med BC, så skjønner ikke helt hvorfor du trekker den kunklusjonen ;) Jeg har hatt begge deler, og BCen var hakket værre som unghund jah :P

Ironi er en fin ting :P

Jeg har ikke nevnt noe om bur og rase. Det var du som quotet meg, og sa ta DP måtte være en rase for seg selv, med påfølgende smilefjes ---> :P

Igjen; ironi er en fin ting, som man burde klare å forstå...

Nei, jeg kjenner ikke veldig godt til din rase, forutenom de 3 individene jeg kjenner. Derfor jeg også skrev at jeg tullet, under, vet ikke om du så den lysegrå skriften.. Når det er sakt, så er mitt inntrykk av springere at de er veldig late og treige, men også arbeidsomme når de først vil.. Dette gjelder de tre individene jeg kjenner, jeg aner ikke linjer eller noe på dem i det hele tatt.

Men om du tydeligvis blir så provosert og tar deg så nær av "kritikken" tyder vel bare på at jeg traff et ømt punkt? *flir*

Du synes det er festlig å herme etter andres kommentarer heller? Putte andres ord i din egen munn? *ler*

Men nei, et ømt punkt traff du ikke, snarere blir jeg irritert over at folk med tilnærmet NULL kjennskap til raser skal uttale seg som om de vet alt. Tre stykker blir et rimelig lite sammenligningsgrunnlag nemlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å svare deg og, Helle - å forklare nyanseforskjellene ved burbruk er like vanskelig som å forklare "korrigering" eller "si fra til hunden" det. Noen vil lese det som å ta hunden, mens man kanskje bare har sagt "nei". Eller å si "du må ikke finne deg i sånt tull fra hunden" - det ble engang jeg prøvde å forklare meg så kort til at jeg hadde bedt vedkommende om å ta hunden fysisk, selv om det ikke var det jeg mente i det hele tatt - ikke var det nødvendig heller med den hunden det gjalt. Nyanseforskjeller er vanskelig det, så sant man ikke er veldig enige i utgangspunktet.

Godt poeng!

Det blir også ekstra vanskelig å forklare nyanseforskjeller når folk ikke en gang prøver å forstå, eller sette seg inn i tingene man skriver. En del her oppe skriver svar på mine innlegg som at jeg skulle vært burfrelst og brukt bur absolut hele tiden. Det vitner om at de ikke en gang gidder å lese gjennom det som blir skrevet før de svarer..

Ironi er en fin ting laugh.gif

Du synes det er festlig å herme etter andres kommentarer heller? Putte andres ord i din egen munn? *ler*

Men nei, et ømt punkt traff du ikke, snarere blir jeg irritert over at folk med tilnærmet NULL kjennskap til raser skal uttale seg som om de vet alt. Tre stykker blir et rimelig lite sammenligningsgrunnlag nemlig...

Jeg brukte ikke ironi når jeg beskrev min hund, men nok om det.

Og ja, syns det var litt arti å bruke din setning ja, passet inmari bra akkurat der.. ;)

IGJEN, derfor jeg skrev med grå skrift at jeg tullet... Men beklager, de springerne på 2, 4 og 5 år som jeg kjenner er sikkert dårlige representanter for rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA HA HA - det tar noen sider med diskujon før "poletten faller ned" hos meg også, da..

Var det noen her som ville diskutere nødvendigheten av bur - kontra nødvendigheten av å stelle (børste) hunden sin?

At HUNDEN selvsagt synes begge deler er fullstendig unødvendig - dog at konsekvensene kommer raskere ved å la være med å stelle den kontra å passivisere hunden sin i et bur?

Mulig DP ikke funker uten bur i hverdagen, eller at det kommer av at eieren ikke gidder. Men hva sier oppdrettere av slike hunder? Selges buret sammen med valpen? Er det "nødvendig" for de som har flere/erfaring, de som er oppdrettere?

Uansett så tror jeg også at en belger, border collie, schäfer, riesenschnauzer, (til og med en beardis) osv kan finne på nokså mye "kreativt" i hjemmet når de er alene - hvis man ikke gidder å lære dem det motsatte...

Og JA - hvis jeg ikke har sagt det tidligere - et bur på 3 kvadratmeter er selvsagt mer akseptabelt enn ett på en halv kv.meter... Et helt rom er også bedre enn et bur i normal størrelse (dvs slik man kan få kjøpt i Norge).

Jeg det dog som en nødvendighet å lære alle mine hunder å oppføre seg "som folk" når de er innendørs i et hjem med normale ting rundt seg (vegger, gulv, møbler, ledninger, trapper, etc). Dvs at man KAN forlate dem hos venner, i bilen, på hotellrom, hytter, etc UTEN å måtte drasse med seg digre bur.

Men det er jo mulig at det bare er jeg som er "rar", da... Og ennå ikke har skjønt burbruken skikkelig...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig DP ikke funker uten bur i hverdagen, eller at det kommer av at eieren ikke gidder.

Har du ikke lest forje innlegg, eller overser du det med vilje?

Har noen sakt at DP som rase ikke kan fungere uten bur? I såfall for å rette opp missforståelsen, det kan den helt fint, trenger ikke noe mer bur enn andre hunder med rakett i ræven. ;)

Dvs at man KAN forlate dem hos venner

Forlate dem hos venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt funker det å ha DP i hus uten bur. Om man vil eller ikke, det er en annen sak. For ja, de kan være noen smådjævler. Men then again, er ikke stort sett alle unghunder det? Jeg reagerer mest på at folk ønsker å bruke bur som permanent løsning for resten av hundens overskuelige liv. Bruke det en periode, for trening, eller "enkelhet" som 2ne f.eks skriver er noe annet i mitt hode enn permanent bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlate dem hos venner?

Om man trenger hundepass f.eks? Men mange burbrukere synes jo dette er et sabla godt argument for nettopp å bruke bur også da. Jeg for min del ville aldri plassert hunden min til noen som krevde at den sto i bur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å rette opp inntrykket av meg, ber jeg om unnskyldning til alle jeg har fornærmet og svart stygt på innleggene til. (ikke ironisk ment).

Og så etter å ha tenkt litt.. Så vil jeg bare si at jeg forstår hva dere burmotstandere mener om bur, og jeg er delvis enig med at jeg også synes bur kan være en bra MIDLERTIDIG løsning! Så da tror jeg egentlig at vi er litt enige..

Men jeg vil også få fram at jeg synes det er utrolig dumt av noen av dere å snakke ned til enkelte personer, som om dere er så mye bedre i alt enn det de er.. Hvis dere vil nå fram til folk med at bur er en dum løsning må dere finne en annen tone, jeg merket selv at jeg heller ville begynne å krangle med dere enn å tenke over saken..

Og jeg må fortelle at jeg er stolt over mitt hundehold :P! Har en hund som er utrolig fin og flink, og som jeg er stolt over! Har aldri nektet for at det er min skyld at hunden min ikke er kvitt voktinga si, og all bjeffinga.. For jeg VET at det er min egen skyld! Men tro meg, jeg trener MYE på dette altså! Og burbruken blir mindre og mindre allerede..

Og jeg har fått igjennom for samboer at bikkja skal få lov å ligge i senga med oss om natta..

Dvergpinscheren er en veldig fin rase, som ikke er mentalt svak i det hele tatt. Det forekommer jo individer som er nervøse og redde osv med det gjør det vell med andre raser og? Border Collie er vell ikke så kjent med å være så veldig sterk mentalt heller?

Og JA igjen, det er som oftest eieren som kan for "problemene" til hunden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man trenger hundepass f.eks? Men mange burbrukere synes jo dette er et sabla godt argument for nettopp å bruke bur også da. Jeg for min del ville aldri plassert hunden min til noen som krevde at den sto i bur..

hmm, forlate den hos venner, da ser jeg for meg at hunden er aleine hjemme der.. Men pass hos venner er jo en annen sak, da er jo hunden hos noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, forlate den hos venner, da ser jeg for meg at hunden er aleine hjemme der.. Men pass hos venner er jo en annen sak, da er jo hunden hos noen.

Hunden jeg har passet noen ganger nå, er da hjemme alene her (med min hund i huset også). Livet mitt (med skole) stopper ikke opp selv om jeg passer en hund, men det betyr da ikke at hunden jeg passer eller hunden min ikke får tur og aktivisering. Hadde jeg satt bort Tinka en helg hadde jeg da virkelig ikke forventet at de som passet henne skulle sitte vakt over henne 24/7?

Jeg er litt forbauset over hvor svart/hvitt det virker som om ting er. Enten sitter bikkja i et knøttlite bur ELLER så har den 150 kvm å boltre seg på, liksom. Man tar jo hensyn til hunden, gjør man ikke? Hvordan den er, hva slags vaner (og ikke minst uvaner) den har, hvordan huset/leiligheten er og sånt. Har man en hund, som min, som virkelig stjeler alt som kan minne om mat, ja da legger man til rette sånn at hunden kan få så stor plass som mulig å bevege seg på, uten at hunden får til å stjele.

Det er no way at min hund noensinne kommer til å slutte å stjele. Jeg kan knapt sitte i sofaen og spise en skive brød uten at hun nesten napper brødskiven ut av hånda mi, og jeg har dermed store problemer med å forstå hvordan jeg skal få hunden fra å stjele mens jeg sitter på skolebenken seks km unna. Derfor har vi grind i trappa så hun ikke kommer på kjøkkenet, og krok på boddøra så hun ikke kommer inn til tørrfôret og annen mat. Det ligger ikke vesker i gangen hvor noen har glemt en gammel matpakke, og det henger ikke jakker med godbiter i lommene der heller. Søppelkurven har selvsagt flyttet inn i boden, hvor det altså er krok langt oppe på døra, så hun ikke får til å åpne den. Ja, det er litt pes å sørge for at alt er "Tinka-trygt" når man drar, men det er verdt det - hunden min har mulighet til å velge mellom hundeseng, varmekabler, kjølig flis og lun parkett - alt etter hva hun føler for, og hun har ca 35 kvm å strekke beina på.

Jeg har full forståelse for at det ikke bare er så lett som å "lære hunden å ikke tygge i stykker ting", men jeg har svært vanskelig for å forstå at den eneste løsningen er å putte hunden i bur. Og jeg har også problemer med å forstå at man med ren samvittighet etterlater hunden i buret i 8 timer hver dag - jeg ser bare på hvor trangt det er for Tinka i bilburet hennes, og jeg klarer ikke helt å forstå hvordan noen setter hunden sin i en sånn situasjon dag ut og dag inn uten å vurdere andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, syns det var litt arti å bruke din setning ja, passet inmari bra akkurat der.. ;)

Kanskje greit å klare å komme med argumenter, kommentarer og formuleringer selv...? :rolleyes:

Når det gjelder dette med å sette bort hunder til andre; jeg setter konsekvent ikke mine hunder bort til burbrukere, rett og slett fordi mine hunder har LÆRT seg å oppføre seg pent uavhengig av hvor stor plass de har når de er alene. Mine har tilgang til hele leiligheten både om natten og når de er alene, og frihet er en forutsetning for at de skal settes bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å klare å komme med argumenter, kommentarer og formuleringer selv...? :rolleyes:

Når det gjelder dette med å sette bort hunder til andre; jeg setter konsekvent ikke mine hunder bort til burbrukere, rett og slett fordi mine hunder har LÆRT seg å oppføre seg pent uavhengig av hvor stor plass de har når de er alene. Mine har tilgang til hele leiligheten både om natten og når de er alene, og frihet er en forutsetning for at de skal settes bort.

Ser ikke noen grunn til å formulere en greit formulert setning på nytt, når den passer godt inn som den var. Var også tidi å bruke ditt argument mot deg igjen..

er så morsomt at du skriver med en helt annen tone om bur innpå p,forumet. Der virker det jo som at du ikke har noe i mot bur, og at du forstår dem som bruker det? menmen, det er jo et annet forum, og ergo har man også andre meninger..

Ellers er jeg enig med deg angående det du skriver om å sette vekk hunden.. Setter heller ikke vekk min hund til folk som bruker bur og er vekke 8 timer om dagen. Setter henne kun bort til folk hun kjenner godt, og som jeg vet har tid til henne. Ikke ofte jeg trenger pass til henne foreløpig da, mamma og de stiller som oftest opp om det skal være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur til mine hunder (som jeg tidligere har skrevet)

Men når jeg passer nabohunden, putter jeg selvfølgelig ikke henne inn i et bur. Hun er vandt til å være løs i hele huset og så vidt jeg vet ikke vandt til å ligge i bur.

Enkelte av dere får det til å høres ut som om det ikke er dør på burene.

Enten er hunden aldri i bur eller så er de i bur hele livet? Tror dere det er slik? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er så morsomt at du skriver med en helt annen tone om bur innpå p,forumet. Der virker det jo som at du ikke har noe i mot bur, og at du forstår dem som bruker det? menmen, det er jo et annet forum, og ergo har man også andre meninger..

Jeg har samme mening om bur som jeg alltid har hatt, Helle...: bur er nødvendig i enkelte situasjoner. Hvor ofte folk benytter bur utover det mest nødvendige er jo faktisk ikke min sak, men det betyr jo ikke at jeg må være enig i burbruken...

Dog har denne tråden gitt meg et sterkere inntrykk av at bur ofte er en veldig lettvint løsning, som benyttes til å gjøre hverdagen enklere for eieren. Og DET inntrykket har jeg ikke hatt i så stor grad tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen "svart-hvit"?

Synes egentlig ikke det - det har jo flere ganger vært forsøkt å finne disse 2-3 kvm. store burene, nettopp av den grunn at det er bedre med et kjempebur - enn et vanlig litet et (som man nærmest "må" kjøpe iflg. folk i dyrebutikken)..

Om man har et bur, binge eller hunderom på noen få kv. meter er det jo helt greit å bruke dette - men likevel synes vel de fleste av oss at det mest ideelle er at hunden får være et fullverdig familiemedlem, og ikke skal stenges vekk til stadighet (uansett unnskyldninger).

På samme måte som de færreste foreldre låser vekk skrikerunger når man har gjester, skal i butikken, på jobb, etc.. Man kan be dem (både barn og dyr) om å gå vekk, lære dem å ikke være der man selv er, og ikke mase på en - men å fysisk måtte binde dem (eller bure inne) blir liksom litt annerledes.

Beklager om formuleringen "forlate en hund" var forvirrende. Ja, jeg mener selvsagt når noen skal passe en/fler av mine hunder. Det skjer ikke ofte, men en og annen gang i året er mine hunder "på ferie" hos noen utvalgte venner.

Og i DE situasjonene synes jeg det er veldig praktisk at mine ikke MÅ være i bur mens folk er på jobb, sover, er i butikken, etc.

At hundene faktisk er vant til å bo "inne" sammen med velsmakende møbler, deilige hjørner og tiltalende ledninger - og har lært seg at det er ikke lov å smake LITT på dem engang.

Og jeg tror vi skal slutte med så billige poenger som å skylde på rasen.. I alle fall hvis det er snakk om en rase som har eksistert mer enn denne bur-fikseringen (10-15 år). Det VAR antakeligvis mulig å oppdra hunder til å ikke rasere hele hus på den tiden også..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...