Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Dette er vel egentlig noe av det mest triste jeg har lest:

I "gamle dager" kjøpte vi en koselig kurv til hunden når vi gikk og gledet oss til ny hund, og fikk raskt litt læring i at den kunne få en viss medfart av hvalpetenner! Idag "gleder" man seg og kjøper et bur for å sperre lille hvalpen inne i.... Fremgang?

Les igjennom dette et par ganger, tenk over hvilke reelle (ikke "hvis'atte - om'atte") farer hunden utsettes for hvis den får gå løs - hva kan man forvente, og så ser du den dypt inn i øynene og tenker deg godt om en ekstra gang til.

Hvis du DA fortsatt mener at hunden har det bedre innestengt i et bur fremfor å være løs - javel, da gjør du det.

Noen synes du er kanskje hjerterå, andre synes du er "proff", og noen at du er "sterk som står på krava", og alt det der.

Men hvorfor DA være så hårsår på at noen av oss synes det er slemt hvis du selv er 110% overbevist om at dette er det eneste som får din hund til å funke i din familie/ditt hjem??

Jeg har blitt kalt dyremishandler fordi jeg sto og børstet en hund på utstilling, men ikke søren lar jeg meg ta nær av noe slikt. Dette til tross fordi det er noe som må gjøres av og til - ikke fordi verken jeg eller hunden liker det eller har spesielt lyst.. Mennesket som sa det, mente det sikkert likevel...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Jeg er imot bruk av bur.

Dette gjelder både når hunden er valp og når den er voksen.

Jeg har ikke erfaring med å ha valp selv, da jeg har omplasseringshund men

kommer ikke til å bruke bur når den dagen kommer.

Har ett inntrykk av at valpetiden er en helvetesjobb til tider og at mange velger

den enkle løsningen å putte valpen i bur.

Da bør man heller vente med å få valp til man har ork, tid, plass osv. til å ha hunden løs.

Kjenner til ett par hundeeiere som bruker bur.

Den ene har hunden i bur omtrent hele dagen fordi "han blir så vill når han kommer inn i stua skjønner du".

Det er vel ikke noe rart det når han har sitti rolig 24 timer i forveien.

Kjenner jeg får vondt langt inni meg hver gang jeg tenker på det.

De er flinke til å gå lange turer med hunden men det hjelper ikke i det hele tatt.

De skulle ikke hatt hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel egentlig noe av det mest triste jeg har lest:

I "gamle dager" kjøpte vi en koselig kurv til hunden når vi gikk og gledet oss til ny hund, og fikk raskt litt læring i at den kunne få en viss medfart av hvalpetenner! Idag "gleder" man seg og kjøper et bur for å sperre lille hvalpen inne i.... Fremgang?

Les igjennom dette et par ganger, tenk over hvilke reelle (ikke "hvis'atte - om'atte") farer hunden utsettes for hvis den får gå løs - hva kan man forvente, og så ser du den dypt inn i øynene og tenker deg godt om en ekstra gang til.

Hvis du DA fortsatt mener at hunden har det bedre innestengt i et bur fremfor å være løs - javel, da gjør du det.

Noen synes du er kanskje hjerterå, andre synes du er "proff", og noen at du er "sterk som står på krava", og alt det der.

Men hvorfor DA være så hårsår på at noen av oss synes det er slemt hvis du selv er 110% overbevist om at dette er det eneste som får din hund til å funke i din familie/ditt hjem??

Jeg har blitt kalt dyremishandler fordi jeg sto og børstet en hund på utstilling, men ikke søren lar jeg meg ta nær av noe slikt. Dette til tross fordi det er noe som må gjøres av og til - ikke fordi verken jeg eller hunden liker det eller har spesielt lyst.. Mennesket som sa det, mente det sikkert likevel...

Susanne

Veldig bra Susanne, og jeg tror du har ett poeng...

Om noen hadde kalt meg dyremishandler fordi jeg gikk med bikkja i bånd langs en trafikert vei, hadde jeg ikke brydd meg filla om det. JEG hadde VISST at det var det eneste rette, og hadde ikke giddet forsvare meg av den grunn.

Om noen derimot hadde kommentert at jeg kanskje ikke burde hatt hund, den stakkars hunden er jo hjemme alene i 8 timer 5 dager i uka, hadde jeg derimot gått i forsvar. Dette stikker nemlig bitte litt. Jeg hater å tenke på at hunden min er alene minst 40 timer hver eneste uke hele året gjennom (selv om han har 60kvm stort "bur"), og hadde antakelig funnet på masse "gode" argumenter for at nettopp jeg skal ha hund til tross for de 40 timene i uka.

Jeg tror nemlig ikke man gidder å engasjere seg såååå heftig i en debatt om man har en oppfatning om at det en gjør er det eneste rette... Hvorfor forsvare seg da, ikke minst: hvorfor angripe andre da....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere glemmer at ofte før i tiden, før klikkertreningen ble godt kjent, så var det ofte at man banket bikkja for å få den lydig. Dvs at de gjerne tok den i nakkeskinnet og kjefta den huden full osv for å få den til å forstå at "sånn gjør man ikke". Jeg er imot posetivstraff av hunder, og prøver å oppdra en valp uten så mye kjeft.

Da er det flott å gjøre buret til en fin plass å være når den må være alene en liten stund. Jeg er aldri lenge bort fra hunden min, men synes buret er et fint alternativ når han må være alene noen få timer. For en liten vaktbikkje (ja, dvergpinscheren er en vokter så lenge de får holde på), så er det mye mindre å passe på i et bur enn når de har hele leiligheten for seg selv.. Da blir de lett stresset og løper rundt og rundt hele tiden for å passe på.. Og så bjeffer de en hel del da! Det er selfølgelig forskjell på individer i rasen også, ikke alle dvergpinschere er like, men de jeg vet om kan lett bli stresset om de har et helt rom/hus/leilighet for seg selv. Og da har man prøvd å venne de til å være alene i rommet først også, på samme måte som med bur!

Ikke alle raser er like heller.. Jeg har også en Golden Retriever som bor hos moren min, og hun bruker ikke bur. Men det er fordi hun er så bedagelig og absolutt ikke en vakthund.. Hun ligger bare å sover mens min mor er borte.. Man må se ann hver rase/hund før man bestemmer seg for å bruke bur.

Jeg synes IKKE at ALLE skal bruke bur! Jeg synes heller IKKE at bur skal være en permanent løsning. Når valpen blir eldre og forstår mer av hva man forventer av den, så kan man begynne å lære inn å være løs i stua uten og vokte/passe på osv..

Jeg synes IKKE at en valp skal være alene over lengre tid uansett om den er i bur eller alene i huset/leiligheten heller. Maks et par timer om dagen når de er over 3 mnd gamle..

Sånn som Helle sa at hunden hennes ikke er alene i flere timer enn kanskje toppen 6 timer i UKA, synes ikke jeg er så galt. Da er det verre med deres andre hunder her som kanskje er alene i 8 timer dagen SELV om de har tilgang til flere rom/større rom.. Da kan man tenke på hvilken hund som har det "værst"! Den hunden som er alene i BUR toppen 6 timer i uka, eller den hunden som er LØS men som er alene hvertfall 40 timer i uka..

Verden er ikke sort/hvit, og man må se ann hvert individ!

Bruk heller tiden deres til å diskutere med de som tar valpen sin i nakkeskinnet når den har et tisseuhell inne, eller de som kjøper bare "drittfor" fra Rema 1000 til hundene sine..

Jeg synes ikke jeg skal bli kalt dyremisshandler fordi jeg har valpen min i et bur noen få ganger per uke, når jeg kjøper Hills valpefor til han, drar til dyrlegen og vaksinerer han når det trengs, når jeg går flere skogsturer i uka og sørger for at han får den stimuleringen han trenger i forhold til både fysisk stimulering og mentalstimulering. Jeg trener aktivt lydighet med min, og han får de turene han trenger..

Turid Rugaas sier jo også at hunder ikke skulle ha vært med på lydighetskurs og valpekurs osv, men hvor mange er det ikke her som går på kurs da?? I følge Rugaas så er det vist dyremisshandling det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere glemmer at ofte før i tiden, før klikkertreningen ble godt kjent, så var det ofte at man banket bikkja for å få den lydig. Dvs at de gjerne tok den i nakkeskinnet og kjefta den huden full osv for å få den til å forstå at "sånn gjør man ikke". Jeg er imot posetivstraff av hunder, og prøver å oppdra en valp uten så mye kjeft.

Så om man trener positivt, så er ikke det mulig å oppdra en hund uten å bruke bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke jeg skal bli kalt dyremisshandler fordi jeg har valpen min i et bur noen få ganger per uke

Du er vel ikke dyremishandler fordi du har valpen i bur noen få timer.

Er mange her som har ett fornuftig forhold til burbruk.

Jeg tror poenget her er at jo flere som bruker bur og gjør det akseptert, jo flere er det som kommer

til å bruke buret mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot bruk av bur.

Dette gjelder både når hunden er valp og når den er voksen.

Jeg har ikke erfaring med å ha valp selv, da jeg har omplasseringshund men

kommer ikke til å bruke bur når den dagen kommer.

Har ett inntrykk av at valpetiden er en helvetesjobb til tider og at mange velger

den enkle løsningen å putte valpen i bur.

Da bør man heller vente med å få valp til man har ork, tid, plass osv. til å ha hunden løs.

Du skriver jo selv at du ikke har hatt valp, så da synes jeg ikke skal skrive at du ALDRI kommer til å bruke bur når du får en valp..

Dette VET du ikke før du står i den situasjonen selv..

Som tidligere skrevet så har jeg en Golden Retriever som bor hjem hos min bor (jeg bodde også hjemme for inntill 2 år siden), og vi bruker ikke bur til hu.. Det hadde jeg heller ikke tenkt å gjøre på min valp nå, men fann ut at det var det mest praktiske og greieste for både meg og hunden. Praktisk for meg fordi jeg da slapp evt skader på vegger, soffa, bord o.l, og greiest for hunden fordi den slapp masse kjeft og negative opplevelser osv..

Det som slår meg som veldig rart her, er at MANGE av dere "burmotstandere" selv har bur! :):icon_redface: Hvorfor det da?? Hva er vitsen med bur til dere da? Kunne lik så godt ha kjøpt en vanlig hundeseng..

Hvis dere er så imot bur synes jeg det er litt dobbelmoralsk og eie et bur selv.. Da STØTTER dere faktisk burbruk dere også, og da blir det i allefall ikke mindre salg av bur :rolleyes: . Det blir som å være imot ulovlig import av Chihuahua og så kjøpe seg en uregistrert Chihuahua fordi man fikk den billig osv liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man trener positivt, så er ikke det mulig å oppdra en hund uten å bruke bur?

Jo klart det er det.. Men jeg driver ikke "fri barneoppdragelse" jeg. Så istede for å kjefte å si "nei,nei,nei" heeele tiden når valpen gjør noe galt mens vi trener på å være alene hjemme, så har jeg trent inn burbruk mens valpen ennå er liten og ikke forstår rett og galt bestandig. Det er greit nok det at man rydder bort det man er glad i, og dyre ting osv.. Men det er vanskelig å rydde bort soffa, bord, tapet, vinduskarmer ++!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det flott å gjøre buret til en fin plass å være når den må være alene en liten stund. Jeg er aldri lenge bort fra hunden min, men synes buret er et fint alternativ når han må være alene noen få timer. For en liten vaktbikkje (ja, dvergpinscheren er en vokter så lenge de får holde på), så er det mye mindre å passe på i et bur enn når de har hele leiligheten for seg selv.. Da blir de lett stresset og løper rundt og rundt hele tiden for å passe på.. Og så bjeffer de en hel del da! Det er selfølgelig forskjell på individer i rasen også, ikke alle dvergpinschere er like, men de jeg vet om kan lett bli stresset om de har et helt rom/hus/leilighet for seg selv. Og da har man prøvd å venne de til å være alene i rommet først også, på samme måte som med bur!

(...)

Turid Rugaas sier jo også at hunder ikke skulle ha vært med på lydighetskurs og valpekurs osv, men hvor mange er det ikke her som går på kurs da?? I følge Rugaas så er det vist dyremisshandling det også..

Nå har jeg sittet på hendene mine temmelig lenge, men dette tar kaka! Ikke kom her og si at man må bruke bur hvis man klikkertrener! Eller at man er nødt å bruke bur hvis man ikke banker bikkja si.

Og Turid Rugaas sier jammen mye tull hun også innimellom ... i likhet med mye av det du kommer med her..

Jo klart det er det.. Men jeg driver ikke "fri barneoppdragelse" jeg. Så istede for å kjefte å si "nei,nei,nei" heeele tiden når valpen gjør noe galt mens vi trener på å være alene hjemme, så har jeg trent inn burbruk mens valpen ennå er liten og ikke forstår rett og galt bestandig. Det er greit nok det at man rydder bort det man er glad i, og dyre ting osv.. Men det er vanskelig å rydde bort soffa, bord, tapet, vinduskarmer ++!

Hvordan har du mulighet til å si "neineinei" mens dere trener på å være alene hjemme? Eller er det evt bare snakk om dårlig timing av "straffen"? Eller kanskje du mener det er fri oppdragelse å ikke bruke bur??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel ikke dyremishandler fordi du har valpen i bur noen få timer.

Er mange her som har ett fornuftig forhold til burbruk.

Jeg tror poenget her er at jo flere som bruker bur og gjør det akseptert, jo flere er det som kommer

til å bruke buret mye.

Men da er vell fornuftig bruk av bur greit da??

Det er mange på forumet her som er i mot bruk av bur, men som samtidig har bur stående hjemme hos seg da..

Da støtter man burbruk da, og ved å kjøpe et bur så produserer forretningene flere bur også. Fordi det er et marked for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære lille Linda, for du kan UMULIG være særlig gammel - hvis du tror at "før klikkertrening, så banket man hundene sine til lydighet". Klikkertrening har forøvrig eksistert i bortimot femti år, og også før den tid tror jeg faktisk det har eksistert mennesker med empati nok til ikke å slå hundene sine i filler.

Du er også forbløffende ureflektert og har neppe lest tråden, hvor det vel for ørtende gang gjøres klart at også en generell burmotstander som for eksempel meg sjøl ser at - ja, noen ganger kan det være nødvendig, som ved en skadet hund som MÅ holdes i ro. Særlig hvis alternativet er avlivning fordi skaden ikke får ro til å gro, ikke sant?

Prøv å tell til ti, man frem litt ettertanke, og les Susanne Ls og Mollys innlegg noen ganger til, så kanskje du ser hva som står der...

Samtidig ser jeg den samme urovekkende sammenhengen mellom småjenter som tror klikkertrening er "så snilt så" - og som samtidig uten å nøle stapper hunden inn i et bur "så de skal slippe å kjefte på den".

Jeg sier bare en ting: Jeg er glad jeg er oppdretter - så jeg slipper å tenke på at jeg kanskje hadde solgt hunder til slike hvalpekjøpere, uansett hva de måtte gjøre av turvirksomhet ellers. Dette er en svært skremmende utvikling, at man tror det er til det BESTE for hunden å være i bur - så den "slipper kjeft".

Har du hørt om en viss liten mellomting, kjære deg - mellom treningsmetoder? At det ikke er svart eller hvitt, og at også ihuga klikkertrenere faktisk skiller mellom innlæring og hverdagsliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Så dersom man trener positivt, så driver man med fri barneoppdragelse?

Og du rydder tydeligvis bort det du er glad i, til og med hunden faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er vell fornuftig bruk av bur greit da??

Det har noe med holdninger å gjøre.

Det er greit å bruke bur litt, så blir det kanskje etterhvert greit å bruke det mer.

Å "når naboen bruker det så kan vel jeg også".

Uansett så er det i de fleste tilfeller ikke noe vits i å bruke det men nå tenker mange bur med en gang de skal ha hund.

Det er mange på forumet her som er i mot bruk av bur, men som samtidig har bur stående hjemme hos seg da..

Da støtter man burbruk da, og ved å kjøpe et bur så produserer forretningene flere bur også. Fordi det er et marked for det.

Man vet jo at bur brukes til nødvendige ting så synes ikke det har noe med saken å gjøre.

Du skriver jo selv at du ikke har hatt valp, så da synes jeg ikke skal skrive at du ALDRI kommer til å bruke bur når du får en valp..

Jo det kan jeg skrive. Kommer ikke til å bruke bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel - så fordi vi nå har bur så har folk slutta å banke bikkjene sine?

Jeg synes man skal skaffe seg en annen RASE (eventuelt VENTE MED Å SKAFFE SEG HUND) hvis man ikke klarer å finne på noe mer konstruktivt enn å passivisere bikkja i bur for å få det til å fungere for seg selv.

Ikke alle raser er like heller.. Jeg har også en Golden Retriever som bor hos moren min, og hun bruker ikke bur. Men det er fordi hun er så bedagelig og absolutt ikke en vakthund.. Hun ligger bare å sover mens min mor er borte.. Man må se ann hver rase/hund før man bestemmer seg for å bruke bur.

Kanskje man skal skaffe seg en hund man kan ha på normalt vis, heller???

Bruk heller tiden deres til å diskutere med de som tar valpen sin i nakkeskinnet når den har et tisseuhell inne, eller de som kjøper bare "drittfor" fra Rema 1000 til hundene sine..

Glitrende ide!

Jeg synes ikke jeg skal bli kalt dyremisshandler fordi jeg har valpen min i et bur noen få ganger per uke, når jeg kjøper Hills valpefor til han, drar til dyrlegen og vaksinerer han når det trengs, når jeg går flere skogsturer i uka og sørger for at han får den stimuleringen han trenger i forhold til både fysisk stimulering og mentalstimulering. Jeg trener aktivt lydighet med min, og han får de turene han trenger..

Du tuller??? Mener du at folk som slår ungene sine og forer dem med indrefilet til middag skal unntas påtale også? Seriøst?

Skal vi diskutere TR, nakkeskinnristing og drittfor i tråden om "bur", altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva Akela, jeg godtar ikke å bli snakket ned til i form av "Kjære lille Linda" og "slike valpekjøpere" og "kjære deg" osv..

Jeg sa ikke at ALLE banket hundene sine før i tiden.. Jeg skrev at "ofte" gjorde man det.. Dere som er "så gamle og vise" vet vell at folk lettere tydde til positiv straff før i tiden vell? Før denne klikkeren ble så populær på markede..

Og jeg "stapper" ikke hunden inn i buret når jeg er "lei av den" eller ikke vil kjefte på han..

Jeg vil bare fram til at det er forskjell på hunder som det er forskjell på mennesker! Dere gjør sikkert noe "feil" med hundene deres dere også. INGEN er perfekte hundeeiere.. JEG synes hunden min har det best i bur de få gangene han er alene, for jeg kjenner hunden min bedre enn noen andre her, så dere kan egentlig ikke uttale dere om han har det bra eller ikke..

Jeg synes jeg er en god hundeeier og jeg elsker hunden min! Han er med meg nesten over alt, uten om der jeg ikke får ha han med f.eks butikken. Men da er han gjerne med meg i bilen.

JA, jeg har bur der også, men det er vist "lov" i fohold til deres lover! Det er mer godtatt at hundene er i bur i bilen pga sikkerhet, men da er den gjerne i buret når eier har stanset bilen og er på butikken også.. Poenget er vell at så lenge hunden får være med så er det greit?

Uansett.. Min hund sover sjelden i buret om natta, da jeg synes det er kos å ha han med meg i senga.. Men noen ganger har jeg soveromsdøra åpen og da kan han finne på å gå å legge seg i buret og sove også.. Å ikke si at han gjør det fordi han er vant til det, for så ofte har jeg ikke han i buret.. Er KUN når jeg er en time eller 2 borte for å besøke noen som jeg ikke kan ha med hunden hjem til..

Vil også nevne at de hundeeierene som missbruker bur finner du helt sikkert ikke på slike burdebatter.

Det har noe med holdninger å gjøre.

Det er greit å bruke bur litt, så blir det kanskje etterhvert greit å bruke det mer.

Å "når naboen bruker det så kan vel jeg også".

Uansett så er det i de fleste tilfeller ikke noe vits i å bruke det men nå tenker mange bur med en gang de skal ha hund.

Man vet jo at bur brukes til nødvendige ting så synes ikke det har noe med saken å gjøre.

Det er vell ferske hundeeiere som går på en "bommert" å kjøper bur før de vet om det trengs da??

Jeg kjøpte ikke bur fordi "naboen bruker det", jeg kjøpte forde jeg trengte det.

Akkurat som du nevner, så bruker jeg bare buret når det er nødvendig. Hvem som avgjør når det er nødvendig eller ikke da? Du?

Javel - så fordi vi nå har bur så har folk slutta å banke bikkjene sine?

Det sa jeg ingenting om nei.. De som banker bikkjene sine har mindre kunnskap om hund, enn de som får det til å funke uten å banke hundene sine. Det finnes jo selfølgelig de som både banker bikkjene sine og putter dem i bur uten å gi dem stimuli i hverdagen, men det er ikke meg!

Jeg synes man skal skaffe seg en annen RASE (eventuelt VENTE MED Å SKAFFE SEG HUND) hvis man ikke klarer å finne på noe mer konstruktivt enn å passivisere bikkja i bur for å få det til å fungere for seg selv.

Når en rase som min passer meg HELT UTMERKET til vanlig, og det KUN er voktinga som er et "problem", så skaffer jeg meg ikke en annen rase nei. Og jeg tror heller ikke at det hadde hjulpet å vente med å skaffe meg hund heller, i og med at jeg gir hunden alt den trenger. Det er vell værre med mange av de "sledehund" rasene som må bo ute i hundegårder??

Kanskje man skal skaffe seg en hund man kan ha på normalt vis, heller???

Jeg har hund på normalt vis jeg..

Glitrende ide!

Du tuller??? Mener du at folk som slår ungene sine og forer dem med indrefilet til middag skal unntas påtale også? Seriøst?

Det var litt dustete spørsmål eller? HVEM HER er for å banke hundene og ungene sine da?? Siden når ble det et tema?

Skal vi diskutere TR, nakkeskinnristing og drittfor i tråden om "bur", altså?

Trippelpost brug siteringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at man burde gjort noe med avlen på dvergpincher tydeligvis, siden det er sååå vanskelig å oppdra dem uten å bruke bur. Men neida, putt dem i bur, passiviser dem - skjul de negative egenskapene slik at de ikke kommer fram, så bruker man slike hunder i avl videre - og man får hunder som fortsatt ikke kan oppdras uten å puttes i bur... herlig !

OK. Så dersom man trener positivt, så driver man med fri barneoppdragelse?

Og du rydder tydeligvis bort det du er glad i, til og med hunden faktisk...

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg sa ikke at ALLE banket hundene sine før i tiden.. Jeg skrev at "ofte" gjorde man det.. Dere som er "så gamle og vise" vet vell at folk lettere tydde til positiv straff før i tiden vell? Før denne klikkeren ble så populær på markede..

Flir. Hva vet du om det da? Husk nå på at bruk av klikker er forsvinnende lite sett i forhold til all annen hundetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som du nevner, så bruker jeg bare buret når det er nødvendig. Hvem som avgjør når det er nødvendig eller ikke da? Du?

Noe av poenget er jo at man ikke er enige om hva som er "nødvendig". Jeg har bekjente med hund som mener at "nødvendig" er natt + jobb + kino + besøk uten hund + etter tur. "Nødvendig" blir da fort opp mot 20 timer pr. døgn. Skal de virkelig få definere "nødvendig" uten at noen andre skal få mene noe om det?

Utover det synes jeg bur er unødvendig i de aller fleste tilfeller (unntak for bil, sykdom, og de tidligere nevnte unntakene), og jeg bruker klikkerprinsipper også i hverdagslivet. Jeg har altså oppdratt en svært så aktiv valp uten å bruke bur og uten å si nei. Fungerer aldeles upåklagelig, men det krever at man er litt kreativ og fokuserer på hunden store deler av tiden, selvsagt...

Noen fjernkontroller har det gått med når vi ikke har vært hjemme, bonusen er at vi nå har et svært så ryddig hus fordi vi har måttet lære oss å rydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige nyheter, Linda - så lenge du selv legger opp til en viss type tone, så får du tåle svar på tiltale :icon_redface:

Jeg HÅPER nesten du er veldig ung, for så unyansert og forenklende håper jeg ingen som kaller seg "voksne" kan være... for å si det mildt. Eller kanskje du er et "troll"? Som bare tøyser med oss som faktisk tar deg alvorlig?

Det har vært såpass mange tråder før om burbruk, om begrensninger, og såpass mange vettuge og nyanserte svar også i denne tråden, at jeg faktisk synes du burde klare litt bedre enn dette. Du begynner liksom på scratch igjen, uten å gidde å se hva som EGENTLIG har stått og forsøkt å skjønne hva som FAKTISK står å lese, og som byr på atskillige nyanser.

Men nettopp diskusjonsformen du velger å bruke, er jo like forenklet som synet du har på burbruk? Så kanskje ting henger sammen?

Når du skriver:

"Dere glemmer at ofte før i tiden, før klikkertreningen ble godt kjent, så var det ofte at man banket bikkja for å få den lydig".

Så demonstrerer du enten null peiling, eller at du er så ung at du aldri har klart å få med deg annet enn at du tror du klikkertrener. Forøvrig later du heller ikke til å ha skjønt klikkertrening, siden du ikke innser at det er fullt mulig å trene en hund til det meste uten fysiske korreksjoner og bare "nei"... og at "nei" kan læres inn positivt også.

Når Bob Bailey (som var med på å "oppfinne" klikkertreningen, og forøvrig også er steingammel) klarer å lære de rareste dyrearter til det meste - så burde jo også du klare å trene hunden din til å være i en leilighet?

For bur er ikke trening - det er passivisering som hunden ikke lærer det minste av, annet enn å være passiv og gi opp. Dette ifølge Anders Hallgren, som er en av de fremste på "snill" hundetrening (velger å bruke litt enkle ord her skjønner du) - og som også er antikk (etter din tidsregning), og som ikke "banker hundene for å få dem lydige"....

Du trener ikke noe som helst med burbruk - du passiviserer hunden din, og vitsen er at DU skal ha god samvittighet fordi DU skal slippe "å kjefte", som du tror er ditt eneste alternativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har det seg sånn at dere utelukker å svare på de gode argumentene, og heller trekker fram at personene som skriver innleggene blir snakket ned til som "kjære lille venn" o.l??

Og så skriver dere at det ikke har noe å si om hunden får det den trenger utenom tiden den er i buret..? Det er bra tull det! Dere kan ikke sitte å skrive at en hund som får ALT det den trenger i form av hjernestimulering og turer og kos resten av dagen/natten ikke har det bra?? Mot at den hunden som ikke er i bur gjerne er 8 timer alene mens eier er på jobb, og ikke får like mye kos/tur/osv som den hunden som er i bur et par timer i uken.. *My God*!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Argumentene mot burbruk er gitt av så mange at jeg ikke skal repetere dem, men når du skriver at

Mot at den hunden som ikke er i bur gjerne er 8 timer alene mens eier er på jobb, og ikke får like mye kos/tur/osv som den hunden som er i bur et par timer i uken.. *My God*!

lurer jeg på hva som får deg til å tro at hundene som fint klarer seg uten bur 24 timer i døgnet ikke får samme trening, kos og turer som en "burhund" får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmpf, jeg blir litt furten over at dere "oldiser" trekker alle "unge" under en kam jeg. :icon_redface: <_<

For å bevise at det finnes noen vettuge unge hundeeiere så har jeg IKKE hunden(e) mine i bur om natta og eller når de er alene hjemme. Og har heller aldri brukt det fast. Har vært perioder der jeg har sett meg nødt til å bruke det. Skader ol. Bruker litt bur på jobb innimellom, men også bruken der er synkende, siden det er et treningsverktøy for meg der.

Nå er jeg riktignok på min 4. hund, men det skyldes mer uflaks enn noe annet, og er under 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har det seg sånn at dere utelukker å svare på de gode argumentene, og heller trekker fram at personene som skriver innleggene blir snakket ned til som "kjære lille venn" o.l??

Da må du nesten utheve de gode argumentene så jeg kan se hvilke det er. Jeg sliter med å se dem, nemlig.

Og så skriver dere at det ikke har noe å si om hunden får det den trenger utenom tiden den er i buret..? Det er bra tull det! Dere kan ikke sitte å skrive at en hund som får ALT det den trenger i form av hjernestimulering og turer og kos resten av dagen/natten ikke har det bra?? Mot at den hunden som ikke er i bur gjerne er 8 timer alene mens eier er på jobb, og ikke får like mye kos/tur/osv som den hunden som er i bur et par timer i uken.. *My God*!

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette, men jeg prøver likevel. Den har det helt sikkert bra, men det ville være enda bedre om den slapp buret. Personlig går jeg for at mitt hundehold skal være mest mulig optimalt, ikke bare bra nok. Og å sammeligne på den måten er sjelden spesielt konstruktivt. Et par ørefiker om dagen for et barn er ingenting hvis du sammenligner med de sultne barna i Afrika. Jeg synes man skal se på hver enkelt del av hundeholdet sitt og se om det holder mål i forhold til hvordan man tenker at hunder skal ha det, ikke sammenligne seg med grupper man aldri vil bli en del av uansett.

Det skumle er at dere som bruker bur to timer pr. uke, og forsvarer det med nebb og klør, er med på å legitimere burbruk 20 timer pr. døgn. Jeg skal forklare hvorfor: Som regel sier dere noe sånt som "Jeg er for bruk av bur, og hunden min trives veldig godt der, men den er der bare når det er nødvendig". Ikke før mye lenger ut i debatten kommer det frem at "nødvendig" kun er to timer pr. uke. De som bare har lest den første delen, eller hvor debatten slutter der, tenker da at "nødvendig" burbruk ikke gjør noe, for det er så mange som gjør det. Og når da deres "nødvendig" er 20 timer pr. døgn, blir det svært så galt det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er en lettvint løsning for eieren. Punktum. Det er ikke BEDRE for hunden å være i bur enn å være løs. Den føler seg ikke tryggere i buret når døren er lukket, enn når døren er åpen. Det er ikke overhengende stor fare for at hunden skal gå bort og ta livet av seg selv mens du er borte fordi den er løs, med mindre du bor i noe som minner mer om et torturkammer enn en leilighet. Bur er et hjelpemiddel for EIERNE. Ikke for hunden. Ikke til hundens beste. Det irriterer meg så fryktelig når man prøver å forsvare burbruket sitt ved å bruke argumentet "for hundens skyld". Nei, jeg synes ikke bur er dyremishandling. Men jeg synes det er unødvendig! Jeg synes det er en skummelt lettvint løsning på noe som ikke er lettvint, nemlig det å ha valp og unghund. Jeg har hatt to Bc-valper på under to år nå, og det er jo ikke en rase som er kjent for å være så veldig rolig og avbalansert som ung. De har ikke vært i bur noen av dem, for det har ikke vært nødvendig. Ja, de har ødelagt masse. MASSE. Dører, lister, skap. Men det er noe du bør være forbredt på når du får hund, og er du ikke det, så bør du ikke få deg valp synes jeg. Mine har ødelagt fordi de har kjedet seg, ikke fordi de har vært redde. Når de er alene veksler de mellom å ligge i sengen min, i sin seng, på gulvet, osv, og de har plass til å ligge akkurat hvor de vil. Hvis det er varmt legger de seg gjerne under sengen, i skyggen, og hvis det er kaldere sniker de seg gjerne under dyna. Når de først må være alene i flere timer synes jeg det er viktig at vi legger forholdene til rette sånn at de skal ha det så fint som mulig, og i min verden er IKKE det å bli sperret inn i bur- for eieren sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget - som åpenbart går dere hus forbi - er at bur kun er nødvendig av 4 hovedgrunner:

1) Transport

2) Veterinærmedisinske årsaker

3) Eiers inkompetanse/latskap/egoisme

4) Eiers manglende ressurser (dårlig plass, lite tid, etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...