Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Var på utstilling igår og ventet i 4 - 5 timer på gruppen og det regnet.

Hadde ikke bur. De fleste andre hundene var i bur enten i telt eller med paraplyer over seg.

De hadde det mye bedre enn min hund desverre, som ble våt og kald.

I denne situasjonen hadde hundene i bur det klart best ihvertfall.

Pfft, Baghera ligger i dommerteltet med meg mens jeg skriver, uten bur, han. Har dere ikke SÅ lydige bikkjer at dere kan gjøre DET, så kanskje dere ikke bør ha hund? Ja, selvfølgelig tuller jeg. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Fra NUH av skal retninglinjer følges, og OT-prat skal holdes innen rimelige grenser.

Alle personangrep vil bli belønnet med advarsler!

Følges ikke retningslinjene vil tråden stenges.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, eventuelle tilbakemeldinger tas som vanlig på PM.

MVH

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det, men når hunden sover i bur hver natt, så er det faktisk snakk om 3000 timer i året. Om den sover i bur når eieren er på jobb, så er det også rundt 3000 timer i året. Og når fler og fler helt ukritisk bruker bur til hund både om natta og om dagen så er det faktisk på tide at man reagerer.

Det ER grunn til bekymring når man må forby burbruk over et visst antall timer i døgnet (i Sverige, ja), når burbruk er en annerkjent metode for å få husrein på, når bur er en del av valpepakka - OG en del av interiøret hos de aller fleste hundeeiere. Og man må tydeligvis bruke store ord som "dyremishandling" og krasse formuleringer for å nå gjennom - for det er ingen som syns at de mishandler hunden sin selv, sant? Om du spør nabo Karlsen med elgbikkja i hundegård/løpestreng hele året, så vil han vel påstå at bikkja trives med det livet den har? Den logrer jo, den går i hundegården/til løpestrengen frivillig - da lider den jo ikke? Men merkelig nok så er det større enighet om at hundegårds-bikkjer har det vondt og leit, enn at burhunder har det. De bor jo tross alt inne..

Og vips er vi tilbake til 24/7 bruken....

Det ER mange hunder i Norge som ikke har et verdig liv, sad but true.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder fortsatt en knapp på at jeg ikke får pepper fordi jeg ikke får ømme tær fordi at jeg bruker bur i en periode :|

Du er peppermø god som noen, det er bare tråden som er så gammal - nesten like gammal som deg... så du har bare GLEMT at du faktisk har fått pepper! He, he!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regnet heller ikke jeg med at du var i mot bur på arrangementer (jeg så poengene dine *ler*), men jeg vil nok holde en knapp på at det faktisk OGSÅ er til fordel for hundene når man er på en innedørs utstilling tjåke full av andre folk, hunder og unger at man skjermer dem fra alt ståket de ellers vil bli utsatt for en hel dag (ja, du vet - noen av oss må ofte være igjen til gruppebedømmelsen også *host* :whistle:), og samme hvor rolig og avbalansert hund man har, vil den neppe greie å slappe av en hel dag i et slikt miljø uten å bli sliten av det (og igjen - man vil vel gjerne at hunden skal yte sitt beste også i finalerundene).

Jeg ser heller ikke problemet med å ha hunden ute i tida før, under og etter runden i ringen, men skal man være på utstillingen over lengre tid, og ønsker en opplagt hund i finaleringen, så skjermer man den fra all "støyen" rundt slik at den får slappet av (men joda, selvsagt er det av eierens interesse - man vil jo helst vise fram hunden fra dens beste side). Du har vel antakelig ikke vært på utstilling en hel dag og opplevd hva det gjør med en hund som skal i gruppefinalen, f eks ? Vel - jeg merker godt på mine hunder om de har fått slappet av eller ikke før en finale...

Vel, om du er på et stevne annet enn på egen klubb (det hender jo man er det), så skal du antakeligvis ikke gjøre annet enn å delta - har du hunden ute hele dagen da ?

Slemme dame! :) Cane har vel vært på tre utstillinger og blitt igjen til BIS i to av dem.

Og nei, jeg har ikke hunden ute hele dagen når jeg er på bruksstevne, og det er det to grunner til. 1: Hunden blir faktisk fryktelig trøtt av et bruksstevne, det koster mye mer av han å gå et A-spor, felt og lydighet enn å være på utstilling en hel dag. 2: Det er enklest for meg at han ligger i bilen når han ikke skal i ilden. Og tro meg, det første veier myemye tyngre enn det andre argumentet for jeg kunne glatt hatt ham sammen med meg mesteparten av tiden. Han trenger hvile i mellom øktene. :)

Til majoriteten (for ikke å si SAMTLIGE) problemstillinger som "hverdagsburbrukerne" har skissert, finnes det et uttall velprøvde, velfungerende, og fornuftige alternativer som IKKE er til skade for hunden, og som løser problemene EFFEKTIVT og permanent.

Javel? Du har en valp som spiser opp veggene i huset, klatrer på/river ned kompostbinger og ellers kommer seg ut av alt som heter binger osv. Hva gjør du? Har du i det hele tatt hatt en sånn valp?

Hvis man nå forutsetter at det er legitimt å gå på hundeutstillinger, lydighetsprøver og agilitystevner, f eks - og at det er en OK hobby å drive med - så er det min velfunderte påstand at det er til HUNDENS beste at den får ligge i bur/innhegning skjermet for ståk, masete besøkere, andres "snille" hunder, og uroen i størst mulig grad, og jeg kan ikke se at det er kommet noen innspill her som tilbakeviser eller motbeviser dette i det hele tatt.

Ehh, hvordan har du da bevist (i ordets rette forstand) at hunden har best av å ligge innestengt på en utstilling?

De som vil må så gjerne diskutere om det er nødvendig å avholde hundeutstillinger og andre arrangementer hvor store mengder mennesker og hund samles på små arealer over lang tid - men det er altså ikke hva vi diskuterer her. Vi diskuterer hva som er bra/gavnlig for hunden i de livene de lever.

Er ikke utstillinger en del av livet til hundene da? Eller teller ikke de timene i det hele tatt?

Igjen - utstillinger og prøver er - i tillegg til artige hobbier for dem som liker slikt - måleverktøy man har til rådighet mht avlsarbeid.

Nettopp, og vi gjør det i hovedsak ikke for hundens del, men for vår egen.

Jeg er lutter øre - klar til å ta imot og videreformidle gode råd om hvordan hunder får det bedre på utstillinger uten bur/innhegning slik at de får fred og kan koble av på en hundeutstilling.

Det er jo bare en treningssak? Det finnes flust av hunder som slapper helt fint av på store utstillinger uten å være innesperret. Hvis hundematerialet er så dårlig at de ikke kan lære seg å slappe av selv om det skjer mye rundt dem, så har du kanskje større problemer enn om du skal bruke bur på utstilling eller ikke.

Det blir ikke mindre folk og hunder, eller mindre trangt, på en utstilling selv om jeg har medutstillere (eller medhjelpere) til å holde i snøret til hunden min mens jeg er på toalettet...

Nei, men hundene slipper iallefall å ligge innesperret i timesvis bare fordi du ikke gidder å finne bedre løsninger til dem.

- Og selvsagt kunne jeg latt være å fått vurdert avlmaterialet mitt i konkurranse med andre, hvem ville tjent på det?

Man behøver ikke å få vurdert avlsmaterialet sitt 100 ganger i året. Og hundene hadde tjent på å gå seg en god tur i fjellet i stedet for å ligge i bur på utstilling.

Nei, jeg skjønner at du ikke har vært på mange utstillinger eller hatt særlig mange hunder. Det er antagelig derfor du argumenterer som du gjør. Det var det der med teori og praksis, en liten detalj som det er fort gjort å glemme...

Derfor jeg argumenterer hvordan? Jeg sier jo faktisk akkurat det samme som blant andre du har gjort, jeg bare snur det tilbake på "dere utstillere". Og da er plutselig ikke argumentene gode lenger, fordi det er jo ikke dere som kommer med dem men en "nybegynner" som bare har hatt tre hunder av krevende rase? Hvor mye erfaringer har du egentlig med å ha brukshunder i hus? Eller vil du ikke svare på det denne gangen heller?

He, he - neida, erfaring og kunnskap er ikke noe argument, det vet vi jo etter over 100 sider med burdebatt...

God dag, mann. Økseskaft?

Du kan jo google litt, i mangel av annen input, og fortelle meg hva en hund, uansett rase, LÆRER av å ligge i bur.

Mangler ikke annen input i det hele tatt, jeg har førstehåndserfaring med en krevende valp helt utenom det vanlige. Hun lærte å slappe av ved hjelp av buret, faktisk i så stor grad at vi heldigvis kunne kutte det ut etter relativt kort tids bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Du har en valp som spiser opp veggene i huset, klatrer på/river ned kompostbinger og ellers kommer seg ut av alt som heter binger osv. Hva gjør du? Har du i det hele tatt hatt en sånn valp?

Nei, jeg har aldri hatt en slik valp. Men jeg har hatt 8 viltre greyhoundvalper i stua - og laget en egen krok til dem av bokhyller (skrudd forsvarlig til veggen) og belagt alle flater fra gulvet til ca 1,20 meter opp med metallplater (kjøpes og fomskjæres rimelig hos en blikkenslager.). Barnegrind (metall) fra IKEA (Ev 2 stk i høyden) kommer ingen valp eller gal hund gjennom. Gulvet belegges med (limt) belegg og legges opp under metallplatene.

Voila.

Jeg gjentar: Har man ikke ressurser/tid/penger/vilje/kunnskap til å ta seg av de bikkjene man har uten bruk av bur i det daglige, så bør man kvitte seg med dem.

Ehh, hvordan har du da bevist (i ordets rette forstand) at hunden har best av å ligge innestengt på en utstilling?

Med sunn fornuft.

Er ikke utstillinger en del av livet til hundene da? Eller teller ikke de timene i det hele tatt?

Neida, utstillingstimer utgår av livsregnskapet - både for hund og eier.

Nettopp, og vi gjør det i hovedsak ikke for hundens del, men for vår egen.

Veldig lite av det en hundeier bedriver i løpet av et hundeliv er i så fall for "hundens del" - bikkjer er trolig like happy uten å tisse ute på bestemte tider av døgent. komme på innkalling, gjøre triks på kommando eller gå rundering - jeg er faktisk rimelig sikker på at det som ville gjøre de fleste gladest av alt var å få gå på sjølstyr, god og regelmessig næringstilgang, ubegrenset samvær med artsfrender og fri tilgang til å parre seg når det var aktuelt. Sammen med ly og varme er det ikke stort mer en hund skal ha.

Så om du vil legge lista der, og se vekk fra at bikkjer er domestiserte dyr som mennesker har brukt til å jobbe for seg/få dekket egne behov gjennom århundreder, for ikke å si årtusener - så gjerne for meg.

Det er jo bare en treningssak? Det finnes flust av hunder som slapper helt fint av på store utstillinger uten å være innesperret. Hvis hundematerialet er så dårlig at de ikke kan lære seg å slappe av selv om det skjer mye rundt dem, så har du kanskje større problemer enn om du skal bruke bur på utstilling eller ikke.

Jeg gjentar: Det hjelper hverken hvor avbalanserte eller godt trente bikkjene er når de oppholder seg på overfylte steder fullt av ubegava mennesker og andre hunder.

Nei, men hundene slipper iallefall å ligge innesperret i timesvis bare fordi du ikke gidder å finne bedre løsninger til dem.

Selv ikke jeg bruker timesvis på toalettet...

Man behøver ikke å få vurdert avlsmaterialet sitt 100 ganger i året. Og hundene hadde tjent på å gå seg en god tur i fjellet i stedet for å ligge i bur på utstilling.

Etter ca 30 års mer eller mindre aktivt hundeliv, med utstilling som en stor del av hobbyen - kjenner jeg INGEN som noensinne deltar på utstillinger 100 ganger i året, selv profesjonelle handlere i USA sliter med å komme dit...

Derfor jeg argumenterer hvordan? Jeg sier jo faktisk akkurat det samme som blant andre du har gjort, jeg bare snur det tilbake på "dere utstillere".

Og da er plutselig ikke argumentene gode lenger, fordi det er jo ikke dere som kommer med dem men en "nybegynner" som bare har hatt tre hunder av krevende rase?

Nei - du sier ikke det samme som "vi" har gjort. Du forsøker å kverulere på et poeng som ikke finnes.

Hvor mye erfaringer har du egentlig med å ha brukshunder i hus? Eller vil du ikke svare på det denne gangen heller?

Øhhhm, kan ikke se at du har spurt om dette tidligere? Men svarer så gjerne: Ingen av de 6 rasene jeg har personlig erfaring med å ha i hus har vært av typiske "brukshundraser", slik du antagelig definerer det. Det har imidlertid mange andre hatt som har svart i denne tråden - og av de mest erfarne (f eks Akela) vil du se at det ikke nødvendigvis forstås som et kriterium for å anskafffe seg bur samtidig med hund.

Det er også - fortsatt - slik at JEG mener at dersom man skaffer seg en (bruks)hund som man ikke klarer å leve med uten å basere seg på burbruk i heimen, så har man skaffet seg mer hund enn man er kapabel til å ta seg av på ordentlig vis.

Har man ikke mulighet til å holde hund uten bur så la det være! Skjønner ikke at noen tror at min oppfatning av dette skulle endre seg bare fordi man putter "bruks" foran "hund".

Mangler ikke annen input i det hele tatt, jeg har førstehåndserfaring med en krevende valp helt utenom det vanlige.

Selvfølgelig. ALLE som velger å bruke bur i heimen har jo problemer "helt utenom det vanlige" - det er ALLE ANDRE som kan klare seg uten bur for å løse problemer (ikke for å skaffe hunden en fredet plett på et overfylt areal)...

Hun lærte å slappe av ved hjelp av buret, faktisk i så stor grad at vi heldigvis kunne kutte det ut etter relativt kort tids bruk.

Nope - en hund lærer NADA av å ligge i bur. Den blir passifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri hatt en slik valp. Men jeg har hatt 8 viltre greyhoundvalper i stua - og laget en egen krok til dem av bokhyller (skrudd forsvarlig til veggen) og belagt alle flater fra gulvet til ca 1,20 meter opp med metallplater (kjøpes og fomskjæres rimelig hos en blikkenslager.). Barnegrind (metall) fra IKEA (Ev 2 stk i høyden) kommer ingen valp eller gal hund gjennom. Gulvet belegges med (limt) belegg og legges opp under metallplatene.

Voila.

Jeg gjentar: Har man ikke ressurser/tid/penger/vilje/kunnskap til å ta seg av de bikkjene man har uten bruk av bur i det daglige, så bør man kvitte seg med dem.

Og tydeligvis en god porsjon kreativitet..! :whistle: Jøss, det var virkelig imponerende skjerming av vegger og gulv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri hatt en slik valp.

Nei, tenkte meg nok det ut i fra måten du argumenterer på.

Nope - en hund lærer NADA av å ligge i bur. Den blir passifisert.

Den boka har visst ikke valpen jeg snakket om lest. Hun lærte seg å roe ned og hun lærte at hun ikke behøvde å stresse rundt slik hun gjorde før denne treningen.

Nå kjenner jeg at jeg ikke gidder å diskutere mer, du skjønte visst ikke noe av det jeg ville frem til. Og jeg tror faktisk du hadde nådd bedre frem med budskapet ditt om du hadde fremlagt det på en litt annen måte.

Jeg er selvsagt helt enig i at å bruke bur både på dagtid og på natten er altfor altfor mye, stakkars hunder som må ligge sammenkrøplet 2/3 av sitt liv. Jeg har ikke noe tro på at de fleste hunder egentlig behøver det, men det kan være nyttig for en og annen hund i en svært begrenset periode, selv om jeg tror det er langt mellom disse hundene. Jeg forventer ikke å komme over en sånn valp resten av min tid faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voila.

Det høres faktisk så kreativt ut at jeg lurer på om internett og den herlige anonymitet av et forum kan bidra litt ekstra til kreativiteten :whistle:

Å tilpasse så store deler av livet ditt til en hund - du skal ombygge hele huset ditt... Det blir for utopisk, og jeg begriper ikke at dere bruker så store ressurser av deres egen tid til å diskutere legitim burbruk av folk som har skaffet seg en hund de slettes ikke ønsker å omplassere. Det er kanskje forskjell på å innse at en hund er en hund mot at man tror den har mennesklige egenskaper?

Det er ikke en burdiskusjon lenger, men flisespikkeri og prinsipprytteri av burmotstanderene mot folk som bruker/har brukt bur på en helt annen måte enn hva som blir argumentert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en burdiskusjon lenger, men flisespikkeri og prinsipprytteri av burmotstanderene mot folk som bruker/har brukt bur på en helt annen måte enn hva som blir argumentert om.

Kanskje ikke noen bombe at jeg er veeeeldig enig i dette :whistle::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres faktisk så kreativt ut at jeg lurer på om internett og den herlige anonymitet av et forum kan bidra litt ekstra til kreativiteten :whistle:

Tja - selv dette forumet har brukere som har sett løsningen i praksis. Men du står selvsagt fritt til å tro hva du vil. :)

Å tilpasse så store deler av livet ditt til en hund - du skal ombygge hele huset ditt... Det blir for utopisk, og jeg begriper ikke at dere bruker så store ressurser av deres egen tid til å diskutere legitim burbruk av folk som har skaffet seg en hund de slettes ikke ønsker å omplassere. Det er kanskje forskjell på å innse at en hund er en hund mot at man tror den har mennesklige egenskaper?

Det er derfor jeg ikke har hund lenger - etter et aktivt hunderi i 30 år... Fordi jeg faktisk MENER det jeg sier. Kan man ikke gi bikkjer et greit liv (som altså også innebærer å la være å basere hverdagslivet på BUR) - vel, da får man finne noen som har de ressursene som kreves. Mine 4 siste hunder flyttet til nye hjem da min livssituasjon endret seg så drastisk at jeg ikke lenger var i stand til å kunne gi dem det jeg mente de har krav på.

(Forøvrig bor jeg ikke i en 1-roms leilighet, men i et hus, så det var ikke noe stort offer å sette av noen kvadratmeter i stua slik at valpene våre kunne være i stua... Det er det der med å ha ressurser (plass/tid/omtanke/penger/kunnskap) nok til å ordne det til beste for alle de levende vesnene man har ansvar for...)

Nei - argumentene handler faktisk om at det er MULIG å løse disse bagatellene UTEN å bruke bur. Hvis man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett enig med deg Lotta når det kommer til burbruk. Jeg liker ikke bur og vil aller helst unngå det og har unngått det i flere år. Nå har jeg en valp/unghund som er overmåte oppfinnsom. Vi har kjøpt oss hus. Ikke noe nytt hus, men det er ok pusset opp og ser bra ut. Når unghunden der har spist deler av tapeten, revet ledninger av veggen og spist en bit parkett da er det nok. Og jeg ser faktisk ikke at jeg skal klare å valpesikre slik du beskriver lengre opp. For det første vil gubben nekte. For det andre vet jeg ikke om jeg syns det er så innmari stor forskjell på om Lykke må ligge 3-4 timer tre til fire ganger i uka i det største buret som er å få kjøpt kontra å bli innesteng av metallplater.

I mine øyne er burbruken kun en overgangsfase. Har aldri vært noen burbruker og jobber hele tiden med at hun skal kunne være alene løs uten å ødelegge noe. Den første løpetiden har gjort henne roligere og jeg tror jeg skal få det til om ikke lenge.

Men så mye hun har ødelagt ser ikke jeg andre løsninger. Og jeg kan ikke være enig med deg i at har man ikke ressurser/tid/penger/vilje/kunnskap til å ta seg av de bikkjene man har uten bruk av bur i det daglige, så bør man kvitte seg med dem.

Jeg mener jeg har både ressurser, tid, penger, vilje og kunnskap til å ta meg svært godt av hundene mine. Men i en overgangsperiode så blir det bur noen få timer om dagen. Jeg liker det ikke, men ser ikke dine løsninger som løsninger på mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det andre vet jeg ikke om jeg syns det er så innmari stor forskjell på om Lykke må ligge 3-4 timer tre til fire ganger i uka i det største buret som er å få kjøpt kontra å bli innesteng av metallplater.

Johoooo! For å holde hunden innestengt av metallplater er IKKE det samme som å bruke bur... :whistle:

Jeg er for øvrig enig i uttalelsen over, det er flisepsikkeri (osv.) i diskusjonen her. Alle relativt oppegående i diskusjonen har vel fått med seg at Landy ikke bruker buret på "skrekk"måten, men bruker bur OG sunn fornuft. At noen er interessert i å krangle videre, fordi bruk av bur (ikke stenge hunden inne med metallplater) men bur sant? er blitt en kjepphest bør være deres sak... I rest my case, som det sies...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johoooo! For å holde hunden innestengt av metallplater er IKKE det samme som å bruke bur... :whistle:

Øhhh - nå vet jo ikke jeg hvor trangt du har det i stua - men når jeg fikk skrudd opp metallplater over tapeten på veggene i min så ble ikke det til noe bur, nei...

Alle relativt oppegående i diskusjonen har vel fått med seg at Landy ikke bruker buret på "skrekk"måten, men bruker bur OG sunn fornuft. At noen er interessert i å krangle videre, fordi bruk av bur (ikke stenge hunden inne med metallplater) men bur sant? er blitt en kjepphest bør være deres sak... I rest my case, som det sies...

Nå er det ikke bare Landy som diskuteres her - men hva som betraktes som "fornuftig" - og det er vi åpenbart ikke enige om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....klippe...

men hva som betraktes som "fornuftig" - og det er vi åpenbart ikke enige om...

tror faktisk de aller fleste av oss er enige om at bur kan være et hjelpemiddel i en overgangsperiode, men aldri bør bli en sovepute. Tror også de aller aller fleste er enige i at 16 t + pr døgn er aaaaltfor mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det heller ikke alle som kan bygge om stua for å få plass til å skru opp metallplater og diverse "pene" ting for å stenge hundene inne.. Burde man ikke ha hunder da mener du Lotta? Hvis man ikke kan gjøre om hele huset slik at det gagner hundene best? Synes ikke det er noe bedre å stenge valpene inn i en binge enn å ha de i et stooort bur..

Hvis man er imot bur så burde man jo heller ikke stenge valper i en del av stua? De er fortsatt innesperret.. Eneste forskjellen er at buret har "tak"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror faktisk de aller fleste av oss er enige om at bur kan være et hjelpemiddel i en overgangsperiode, men aldri bør bli en sovepute. Tror også de aller aller fleste er enige i at 16 t + pr døgn er aaaaltfor mye...

Det er ikke noe mål i mitt liv å kunne identifisere meg med "de fleste" - de har nemlig tatt feil mer enn 1 gang...

Nå er det heller ikke alle som kan bygge om stua for å få plass til å skru opp metallplater og diverse "pene" ting for å stenge hundene inne.. Burde man ikke ha hunder da mener du Lotta? Hvis man ikke kan gjøre om hele huset slik at det gagner hundene best?

Vanskelig dette, tydeligvis. Jeg mener at dersom man må basere hundeholdet på burbruk så bør man la være å ha hund, uansett hvilken bolig man bor i.

Synes ikke det er noe bedre å stenge valpene inn i en binge enn å ha de i et stooort bur..

Neivel.

Hvis man er imot bur så burde man jo heller ikke stenge valper i en del av stua? De er fortsatt innesperret.. Eneste forskjellen er at buret har "tak"..

He, he... :whistle: Hvis du ikke vet forskjellen på et bur og et (avgrenset) område av et rom, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. (Men man kan jo starte med å spørre DEG om hvordan du vil stable 8 stk greyhoundvalper på 7 uker i et hundebur.) Dope og partere dem, kan kanskje fungere, forresten...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Selvfølgelig vet jeg forskjellen på det.. :whistle: Men er det så mye bedre å stenge inn hundene på et avgrenset område da??

Og valpene kan jo være løse de? Hvorfor skal ikke de få fri tilgang til huset? Hvorfor må de være innesperret? De vil nok heller ha hele huset tilgjengelig enn et lite område på stua..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en person som bruker bur til daglig, men når jeg er på trening eller på konkuranser så har jeg altid med bur. Jeg må bare bruke bur på agility stevner sånn at hundene slapper av, hvet ikke hva jeg skulle gjort uten det.

Så jeg synes det er helt greit og bruke bur i sånne sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Selvfølgelig vet jeg forskjellen på det.. :whistle:

Åhnå - så du gjør det... Det er ikke bare "taket" som skiller, altså? Merkelig da at du ikke skjønner forskjellen på å putte et valpekull i bur og å ha dem på et avgrenset område i stua...

Men er det så mye bedre å stenge inn hundene på et avgrenset område da??

Ja. Du vil finne et utall godt forklarte årsaker bare i denne tråden.

Og valpene kan jo være løse de? Hvorfor skal ikke de få fri tilgang til huset? Hvorfor må de være innesperret? De vil nok heller ha hele huset tilgjengelig enn et lite område på stua..

Det vil du muligens forstå hvis du får valpekull selv noengang. Jeg tror ikke jeg har de pedagogiske evnene som skal til for å forklare det på en slik måte at du skjønner det i teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nehei.. Så jeg får ikke noe svar på det siste da..? Fordi det er enklest for eiere å ha valpene på et avgrenset område da eller? Det gagner ikke valpene noe som helst å være sperret av... Og det at det er for å skjærme valpene fra å skade seg så er jo det en for tynn grunn.. Det har vi jo sett flere ganger her..

Jeg er ikke imot å ha hunder/valper på et avgrenset område.. Jeg bare vil se hva grunnen er for at burmotstandere synes det er så greit i forhold til bur, når mange sier at hvis man ikke kan ha hundene løse i hele huset så skal man ikke kunne ha hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot å ha hunder/valper på et avgrenset område.. Jeg bare vil se hva grunnen er for at burmotstandere synes det er så greit i forhold til bur, når mange sier at hvis man ikke kan ha hundene løse i hele huset så skal man ikke kunne ha hund..

Eehhh du tuller nå, ikke sant? :whistle: Bur og avgrenset område betyr vel ikke nødvendigvis det samme, gjør det vel?

Om bikkja kun er på stua, for eksempel.... Synes du det er likestilt med å stappe dyret inn i et bur og stenge igjen døra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes ikke det er det.. Men nå tok jeg det eksempelet Lotta la ut over her.. Med å avgrense en del av stua til 7 valper.

Og det at hun sier at hvis man ikke kan ha valper/hunder i hele huset så bør man ikke ha hund..! Når hun selv har stengt valper inne..

Det er stooor forskjell på å ha en hund i hele stua kontra et bur.. Har aldri sagt noe annet jeg. Men hvis det f.eks er en liten hund som får et avgrenset område i et rom i huset på ca. 1-2x1-2 meter.. Da kan man like godt bruke et digert bur?? Hvorfor er buret så mye værre da? Hvis det er like stort som det avgrensede området??

Og ja.. det blir noe annet hvis det er en større rase pga at det ikke finnes gedigne bur som passer store raser i forhold til kroppen dems med tanke på å ha plass å gå litt rundt på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det at hun sier at hvis man ikke kan ha valper/hunder i hele huset så bør man ikke ha hund..! Når hun selv har stengt valper inne..

Dette er mitt innlegg nr 2973 på Hundesonen. Vis meg 1 hvor jeg skriver at en hund må ha tilgang til hele huset?

(Når du er ferdig med å lete, utpå nyåret engang, så foreslår jeg at du forsøker å ta inn over deg hva jeg FAKTISK har skrevet i sakens anledning før du uttaler deg om hva jeg mener.)

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...