Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaringer med DAP?

Recommended Posts

Er det noen her inne som har erfaring med DAP?

Boris stresser generelt MYE i bil, Har også en venninne som har en hund som sikler en god del i bil.

Jeg vil høre om hva dere mener?

Har dere erfaring om å bruke det når hunden er alene hjemme og? Eller i bil?

Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med bruk på mange hunder. Mange fungerer det veldig bra på og noen fungerer det ikke i det heletatt. En merker det veldig fort. F.eks stress i bil kan en merke ofte på første turen. Jeg har da brukt dap halsbånd og/eller spray.

Når det kommer til hjemme alene så er det litt flere ting som spiller inn med tanke på seperasjonsangst og i hvilken grad. Men mange som småstresser, piper og bjeffer har hatt god effekt med dap. (Og da er det en selvfølge at de da er godt aktivisert, friske osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde et DAP halsbånd på Bajnok mest for å se hvordan det funket, og må si jeg er imponert. Han er alltid grei å ha med seg rundt, og alt mulig slikt, men med DAP halsbåndet så jeg at han roet seg mye fortere på toget, og t-banen var ikke like skummel når den kom kjørende.

Fikk også prøvd det på en hund jeg passet. Hun stresset veldig mye den første tiden, så da tenkte jeg at jeg kunne jo prøve det. Hun roet seg litt, men ikke helt.

grunnen til at jeg ikke lenger bruker det på Bajnok er at jeg syntes det slet litt på pelsen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Vi prøvde DAP-halsbånd på vår forrige hund, med tanke på nyttårsaften. Og siden vi skullevære et annet sted, var det upraktisk med stikkkontakt eller spray. Vi satte det på rundt 10 desember, siden det skulle sitte på en stund før det ville virke. Han var mye roligere den nyttårsaftenen! Tror ikke det skyltes ferre rakketter der vi var, for året før var vi et annet sted der det var like få, og da holdt han på å hoppe ut av et vindu i panikk....

Nå har vi en som så vitt gidder å løfte på ørene...Og håper det fortsetter med det i år også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd DAp ifh til stressnivå generelt.

Hun ble ikke roligere/mindre stress men derimot påfallende mer leken.

Det var nesten så en kunne tenke at DAP fremkalte "barndomsninner" og valpeatferd deretter.

Jeg brukte halsbånd og spray i tillegg ved omstendigheter som kunne virke stressende. Kanskje en bør bruke stikkekontakt/over lengre tid for å kunne si noe mer sikkert om effekten av DAP på den enkelte hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt fra ett menneske(kjenner også kun et menneske som har prøvd det), at dette funker.

Min hund liker ikke å kjøre bil. Han stresser og sikler mye..

Snart får vi oss stasjonsvogn, og da må han være i bur. Jeg tror ikke han kommer til å bli såå mye bedre pga det, selv om han kanskje vil føle at han sitter sikrere.

Jeg kommer nok til å kjøpe en slik, for å prøve. De koster ikke så mye heller. Så why not.. Gi det en sjangs :ahappy:

Dette har vel ingen bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...