Gå til innhold
Hundesonen.no

Objektiv til actionbilder


Lola Pagola

Recommended Posts

Åh,tusen takk,den var ganske nyttig ja!

Men den sier ingenting om fokusmotor på sigma og tamron objektiver ... For sånn jeg forsto det bør jeg ha det, ettersom jeg ikke har det i kamera? Nikon D40.

Jeg synes ofte det er greit å søke på objektivene i denne netthandelen, der står det klart og tydelig om det er fokusmotor i objektivet eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka på bildene på hjemmesiden din,og de var jo kjempefine :ahappy: Så ikke så dumt ut det 70-300 objektivet nei. Har det innebygd fokusmotor?

Jepp, mitt 70-300 har innebyd fokusmotor. Er avhengig av at objektivene har det ettersom kamerahuset ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig kjøpt speilrefleks, et nikon D5000.

Har fått testet det enda, kommer i posten i morgen tenker jeg.

Grunnen til jeg kjøpte nytt kamera (den største iallefall) er at jeg gjerne vil ta bra actiobilder. Casper som løper blir bare blur med kompaktkameraet, og jeg håper jeg får det til bedre med dette. Regner med det da.

Med kameraet får jeg 18-55mm VR. Tar sikkert bra bilder det og da, men jeg har virkelig ikke peiling, så regner med at jeg kanskje må kjøpe et til etterhvert?

Tips? Er så imponert over bildene til enkelte her inne, bla. psycho, jeg vil oooog!

Ååå, jeg vil også ta bra actionbilder! Kanskje jeg kan stjele tråden din litt og høre om noen har tips til Canon eos 450D? Siden jeg også så veldig gjerne vil.. :ahappy:

Jeg og vil! :banana:

Canon 1000D har jeg, er helt fersk så jeg hadde ikke tenkt å bruke titusner...

Fikk tips om Tamron 55-200 mm. Trivelig pris ihvertfall :)

Noen som har noen tanker/erfaringer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Tamron 70-300mm.. Var veldig fornøyd med det.. Men så røk det jo med såklart! Jeg bruker Sigma 70-300mm nå.. Likte bedre mitt forrige objektiv desverre.. Syns det "fanget" motivet mye bedre.. Er så lett for å få skurrete bilder av Sigma føler jeg.. Jeg drasser jo ikke med meg stativ på tur, haha. Så er avhengig av et objektiv som vil samarbeide med meg :whistle:

Men kanskje jeg får lurt meg til å samarbeide med Sigma-objektivet etterhver også.. Men min ærlige mening sånn de merkene i mellom, var at jeg likte bedre Tamron enn Sigma :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et Nikon 55-200 mm med motor i objektivet hovedsaklig. VEldig fornøyd med det (når jeg endelig fikk et nytt et etter å ha klaget og klaget på det forrige).

Ellers har jeg også vært fornøyd med Sigma 70-300mm. Også med motor i objektivet. 1300 kr eller noe for det på elkjop netthandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i at du må passe på nærgrensen. Jeg har Tamron Tele Macro 70-300 mm og jeg plages ofte av at hunden kommer for nærmt osv. Alle som bruker kamera mitt med den linsen for første gang, klager støtt og stadig over det :)

Men ellers er jeg ok fornøyd med det objektivet. Jeg syns det er kjekt å kunne få prøve å ta macro bilder også, da jeg liker å ta bilder av andre ting enn bare dyr. Jeg får ikke super gode action bilder, men noen av de funker.

Jeg har tenkt å kjøpe meg et lyssterkt objektiv fra Canon hvor blender tallet blir veldig lavt = man kan skru opp lukkertiden mer, eller få et lysere bilde som ellers ville blitt mørkt med en "vanlig" linse. Man får også en mer blurette bakgrunn, noe jeg syns er mye penere. Den jeg ser på har ikke så god zoom, men god nok. Mini her inne har denne linsen, og jeg syns hun får gode action bilder med den.

Action bilder tatt av Mini

Objektive hun har brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i at du må passe på nærgrensen. Jeg har Tamron Tele Macro 70-300 mm og jeg plages ofte av at hunden kommer for nærmt osv. Alle som bruker kamera mitt med den linsen for første gang, klager støtt og stadig over det :)

Men ellers er jeg ok fornøyd med det objektivet. Jeg syns det er kjekt å kunne få prøve å ta macro bilder også, da jeg liker å ta bilder av andre ting enn bare dyr. Jeg får ikke super gode action bilder, men noen av de funker.

Jeg har tenkt å kjøpe meg et lyssterkt objektiv fra Canon hvor blender tallet blir veldig lavt = man kan skru opp lukkertiden mer, eller få et lysere bilde som ellers ville blitt mørkt med en "vanlig" linse. Man får også en mer blurette bakgrunn, noe jeg syns er mye penere. Den jeg ser på har ikke så god zoom, men god nok. Mini her inne har denne linsen, og jeg syns hun får gode action bilder med den.

Action bilder tatt av Mini

Objektive hun har brukt

Ja,jeg er veldig fornøyd med det objektivet der :) Det er supert til portrett også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tusen takk for alle svar, mange lærerike innlegg som kom ut av tråden! Nå har jeg lært mye nytt, og blitt bevisst på faktorer jeg ikke har tenkt over engang. Og prisene på endel ting er jo heller ikke så ekstreme som jeg hadde fryktet :D

Fått kjøpt deg et objektiv enda? Ser på forskjellige til samme formål selv. Sigma 70 - 300mm har jeg fått anbefalt. Men har sett at noen fotofolk mente det at man burde ikke kjøpe et sånt objektiv brukt, eller over postordre pga av at objektivet var dårligere laget og spesielt at zoomen kunne ryke ved hard behandling.

Ellers så sitter jeg og ser på 55-200mm til mitt Canon. PsychoLynx bruker for det meste det objektivet som hun sier i denne tåden, og hun tar utrolige fine bilder har jeg sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Victoria: Sigma fungerer både til Nikon, Canon, Pentax og Sigma, bare sørg for at du får fatningen til Nikon. Så lenge objektivet har autofokusmotor, så vil det gå til Nikon D60. Det går selvfølgelig ann å bruke et uten autofokusmotor, men da må du stille fokuset manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...