Gå til innhold
Hundesonen.no

Tar dere bånd på hunden når dere møter mennesker/hunder?


Renate A

Recommended Posts

Jeg tar alltid mine i bånd om vi ser folk, både med og uten hund. Jeg er selv litt engstelig hvis jeg ser løse hunder og jeg er på tur alene med mine hunder. Har opplevd litt for mange hunder med eiere som har eiere som mener de bare må finne ut av det selv/h*n er så snill så - og så er de bare bråkete og ekle. Kjenner det knyter seg litt i magen bare med tanken. Er jeg uten hund er jeg ikke så veldig engstelig, men jeg har så mange negative opplevelser med mine hunder i bånd og andre sine ukontrollerte løshunder som lager kvalme, at jeg syns det er ekkelt om det kommer løse hunder. Nå er det sjelden vi møter noen her vi bor nå da, vi som har hund i området her går til så forskjellige tider og steder at vi sjelden møter på hverandre, og når vi en sjelden gang møtes har vi hundene våre i bånd. Jeg føler meg tryggere om jeg ser at det er et fysisk bånd mellom hund og eier, jeg kan ikke vite om den hunden er så lydig at den ikke viker fra foten eller om den plutselig kan sprette avgårde - jeg kjenner hverken hund eller eier. Og da er det en trygghet for meg som er litt engstelig at jeg SER kontrollen. Møter jeg noen som ikke kaller inn hundene sine/ikke klarer å kalle dem inn så blir jeg sur, og en smule redd (kombinert blir det til sur og forbannet kjerring :hmm: ). Har man ikke kontroll så har man ikke hundene løse. Punktum. Jeg har ikke så god innkalling på den ene av mine at han kan løpe løs overalt, så da tar jeg konsekvensene av det og holder han under kontroll - i bånd. Han er snill og grei mot både folk og hunder, men andre sine hunder trenger ikke å være bare greie og folk skal slippe å få en stk lykkelig flat-blanding svinsende rundt beina sine, og bort til sine hunder. Såpass respekt har jeg for andre, og jeg vet selv at jeg hadde blitt forbannet om det hadde vært meg som hadde fått han imot meg og mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Hunden kalles inn, og kobles når vi møter folk og fe. Nettopp fordi hun er ustyrtelig gald i mennesker, og det er ganske ofte ikke gjensidig. Unntaket er i båndfrie områder, der det bare er folk med hund som er på tur( og det er et frislipp område)

Og det er stor forskjell på personer som er redd hunder og som har fobi for hunder.

En fobi er en urasjonell redsel for ting. Altså er det et fett om det er en am.bull eller papillon, personen er like redd. Dette er de som snur og går andre veier, skifter side på gata, og sånt bare de ser snurten av en hund. Og for dem hjelper det lite at bikkja ligger/går fot.

En person som er redd hunder er ofte litt mer selektiv,og kan fort være redd en stor hund men kose med neste lille hund som kommer.

Så har vi de som ikke er redd hund, men som bare ikke liker hund. Trenger jo ikke la bikkjene hilse på dem fordiom de ikke er redde.

( Har selv en vennine som ikke liker hunder. Hun sier det ganske bra: " de er fine på avstand for da lukter de ikke, sikler ikke, og prøver ikke å slikke/hoppe på meg)

Poenget er flott om dere tar dem i utgangsstilling/fot men har personen fobi er ikke det nok.

(folk som har edderkoppfobi blir ikke mindre redde fordiom edderkoppen ikke hopper på dem liksom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei, jeg mener ikke det. Det jeg mente er at det nok for en hunderedd person ikke betyr så himla mye om hunden går fri ved fot løs (evt. sitter/ligger ukoblet). For noen vil det nok være en trygghet, men for de fleste, vil jeg tro, det er et ekstra usikkerhetsmoment at hunden er løs. Den kan jo plutselig hoppe frem, sant?

Hvorfor skal en hund som har full fokus på eier, plutselig hoppe fram? De som er redd hunder føler seg vel ikke helt trygg selv om hunden er i bånd heller. Den kan jo hoppe fram den og og slite båndet ut av hånda til eieren, eller bare hoppe ut til båndet er stramt, og med et 2 meter langt bånd kommer man ganske langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tviler fortsatt på at dette er representativt for hunde-norge jeg da..

Men hva er egentlig problemet, hvorfor må jeg (i dette tenkte tilfellet ) kalle inn og sette bånd på hunden min når den 1. Ikke ser på deg 2. ikke ser på din hund 3. ikke går i nærheten av dere 4. fortsetter med sine egne greier. Det er ikke en sjangs i havet at hunden kan komme til å gå bort. Ikke fordi den er så snill eller lydig, men fordi den egentlig er litt redd andre hunder og totalt likegyldig til folk. Jeg har kontroll på mine hunder og forventer at andre har det, om de må bruke bånd, stemme, lyktestolper, bestikkelser eller forsterkere for å lykkes med det er revnende likegyldig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det sier seg vel nesten selv? Flertallet som har hund går tur med en et par ganger til dagen, og gjør helt andre ting resten av dagen, de sitter ikke på hundefora som dette...

Nei de går tydeligvis tur, uten den kontrollen som forumdeltagerne her utviser :):P:hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal en hund som har full fokus på eier, plutselig hoppe fram? De som er redd hunder føler seg vel ikke helt trygg selv om hunden er i bånd heller. Den kan jo hoppe fram den og og slite båndet ut av hånda til eieren, eller bare hoppe ut til båndet er stramt, og med et 2 meter langt bånd kommer man ganske langt...

Fordi de er hunder og levende vesen og plutselig kan finne på slikt :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de er hunder og levende vesen og plutselig kan finne på slikt :hmm:

*panneklask* Det visste jeg ikke. :)

Men da burde alle hunder gå i bånd hele tida da, siden de plutselig kan drepe et annet dyr, plutselig løpe ut i veien, plutselig stikke langt til skogs osv, uansett hvor lydig den er, og hvor godt eieren mener h*n kjenner dyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo for det skaper irritasjon hos fører, eller kanskje fører selv går med en hund som ikke er "helt god" i bånd. Den motsatte part er ikke tankeleser og vet overhode ikke om du har kontroll eller ikke før dem faktisk har passert.

Etter ett par slike opplevelser med så kalte snille hunder så stoler man faktisk ikke på noen som kommer med løse hunder. I bånd kan man faktisk hindre hunden i å fullføre det dem begynner slik at det slipper bli en "rund dans" om uhellet skulle være ute.

Det er vanskelig å være uenig med deg. Men nettopp erfaringer er grunnen til at vi ikke kommer til å bli enig i praksis. Som du skriver, grunnen til dine holdninger er dårlige erfaringer med løse hunder du har møtt på tur. Mine erfaringer tilsier at mine hunder ikke går bort og at alle slike situasjoner går bra. Selvfølgelig kan jeg ikke vite helt sikkert at mine hunder aldri blir angrepet og spist, men våre opplevelser sammen til nå har gitt meg en nokså sikker tro på utfallet. Det er akkurat som den stållydigheten mange her på forumet høytidelig proklamerer. Den er også i høyeste grad erfaringsbasert - man har opplevd at hunden lystrer i en overbevisende antall tilfeller og under ulike forhold, men den er heller ingen vanntett garanti for at det vil fungere neste gang.

Uansett, svulstig ordbruk til tross, jeg er veldig ydmyk og smiler og sier beklager en ekstra gang hvis jeg føler at noen blir forulempet - om det er min skyld eller ei. Men jeg har vel møtt én slik sur kjerring i min tid som hundeeier, så så gale kan verken jeg eller stankelbeina være :)

Nok nettnerding. Nå skal vi ut og jage på chihuahuaer og stjele klærene deres :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommanderer de på plass/tar på bånd. Og vi tar gjerne en 'treningsøkt' om andre hunder/joggere går forbi. Da hun skal sitte og ha kontakt på meg. Og jeg selv blir veldig irritert om Milla sitter på plass og er flink, så kommer en annen løs hund og buser på oss, og skal leke med Milla, og om begge hundene er med og en annen hunden kommer bort blir det bare knuffing med Zorba som skal passe på flokken sin. Så jeg lar ikke hundene springe bort til andre hunder/mennesker nei. Men spørr de om evt. er greit at hunden kan komme bort og hilse er det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*panneklask* Det visste jeg ikke. :)

Men da burde alle hunder gå i bånd hele tida da, siden de plutselig kan drepe et annet dyr, plutselig løpe ut i veien, plutselig stikke langt til skogs osv, uansett hvor lydig den er, og hvor godt eieren mener h*n kjenner dyret...

:hmm:

Poenget er at de som møter oss hundeeiere ikke vet hvor lydige hundene våre er, spesielt ikke de som er redd for hunder. Det er en ekstra trygghet at hunden er koblet OG ved siden av eier. Det synes jeg også når jeg møter hundeekvipasjer på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kobler mine hunder når jeg møter folk, såpass høflig syns jeg at jeg kan være, når det tar hele 2 sekunder å koble på, og 2 nye sekunder å koble av. Det er liksom ikke all verden av jobb, men det kan gjøre all verdens av forskjell for en stakkar med hundefobi, f.eks :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kobler mine hunder når jeg møter folk, såpass høflig syns jeg at jeg kan være, når det tar hele 2 sekunder å koble på, og 2 nye sekunder å koble av. Det er liksom ikke all verden av jobb, men det kan gjøre all verdens av forskjell for en stakkar med hundefobi, f.eks :hmm:

Men det er vel akkurat det samme å kalle inn og be om fvf? For så å si fri når man har passert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Poenget er at de som møter oss hundeeiere ikke vet hvor lydige hundene våre er, spesielt ikke de som er redd for hunder. Det er en ekstra trygghet at hunden er koblet OG ved siden av eier. Det synes jeg også når jeg møter hundeekvipasjer på tur.

At en hund går ved siden av eier og holder øyekontakt trodde jeg de fleste tok som en rimelig grei indikasjon på at hunden er lydig... Men ok, jeg skal ikke være vanskelig, jeg skjønner at folk som er redd hunder kan synes det er tryggere når bikkja har bånd på seg. Og derfor ser jeg på personen om de ser ut som de er usikre på hunden, og da tar jeg på båndet. Men hva om en person med hundefobi ser en løs hund, og blir reddere av at eier tar på båndet når de kommer imot, for hvis hunden må gå i bånd må den vel i alle fall være farlig?!

Jeg kobler mine hunder når jeg møter folk, såpass høflig syns jeg at jeg kan være, når det tar hele 2 sekunder å koble på, og 2 nye sekunder å koble av. Det er liksom ikke all verden av jobb, men det kan gjøre all verdens av forskjell for en stakkar med hundefobi, f.eks :hmm:

Det er sikkert bare jeg som er klønete, men for meg tar det en del mer enn 2 sekunder å ta kobbelet av og på... Først må jeg bøye meg ned eller sette meg på huk, og så må jeg rote rundt i pelsen for å finne festeringen i halsbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel akkurat det samme å kalle inn og be om fvf? For så å si fri når man har passert?

Nei? Når jeg har satt på båndet, så vet både jeg og den som passerer at hunden ikke kommer bort om den skulle finne på å bryte kommandoen. Det vil jeg tro vil føles som en ekstra sikkerhet for en som evt er redd hunden, eller rett og slett bare ikke er interessert i å hilse på oss.

Det høres ut som om det er en kjempejobb å ta på bikkja bånd, eller at det innskrenker hundens frihet noe alvorlig. Ingen av delen er tilfelle, er det vel? Og om det er så innmari vanskelig å ta tak i halsbåndet til hunden, dra ned klypa og kneppe på båndet, så finnes det retriverbånd - de skal bare tres over hodet på hunden, og vips så er den i bånd. Jeg ser ikke helt at det skal være et stort problem, og jeg syns det er verdt det for å fremstå som seriøs og hensynsfull - da møter jeg langt mer goodwill den dagen kontrollen skulle glippe (jeg vet nemlig at mine hunder ikke nødvendigvis er ferdigprogrammerte maskiner som alltid gjør som de får beskjed om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tar bånd på hundene mine når jeg møter mennesker/hunder på tur :twisted: Selv om jeg selv kanskje stoler på hunden min og vet at den ikke kommer til å gå bort under noen omstendigheter så vet ikke de menneskene jeg møter på tur dette og det er av respekt for dem at jeg gjør det. I tillegg så er det stort sett båndtvang her jeg går og jeg ønsker ikke å bli irettesatt av sure gubber på joggetur f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Når jeg har satt på båndet, så vet både jeg og den som passerer at hunden ikke kommer bort om den skulle finne på å bryte kommandoen. Det vil jeg tro vil føles som en ekstra sikkerhet for en som evt er redd hunden, eller rett og slett bare ikke er interessert i å hilse på oss.

Det høres ut som om det er en kjempejobb å ta på bikkja bånd, eller at det innskrenker hundens frihet noe alvorlig. Ingen av delen er tilfelle, er det vel? Og om det er så innmari vanskelig å ta tak i halsbåndet til hunden, dra ned klypa og kneppe på båndet, så finnes det retriverbånd - de skal bare tres over hodet på hunden, og vips så er den i bånd. Jeg ser ikke helt at det skal være et stort problem, og jeg syns det er verdt det for å fremstå som seriøs og hensynsfull - da møter jeg langt mer goodwill den dagen kontrollen skulle glippe (jeg vet nemlig at mine hunder ikke nødvendigvis er ferdigprogrammerte maskiner som alltid gjør som de får beskjed om).

Tja, da må jeg nok gå til innkjøp av retrieverbånd, og kjøpegal som jeg er blir det nok mange av de også... kanskje få noen fra Kifani :twisted: Neida!

Men hunden min er nok litt lavere på bakken enn dine, så jeg må liksom bøye meg ned osv. Men det løser jeg jo ved et retrieverbånd.

Jeg syntes allikevel det er likegreit å bare lese hvordan personen reagerer. De fleste har jo bare lyst å hilse på henne. Men kanskje jeg bor på et sted hvor ingen er redd for hund og alle bare er positive til løse hunder.. og heller kommenterer hvor flink hunden min er som kan bli ved min side.

Nå har jeg også bare hatt hund i litt under et år. Så jeg har ikke hatt sjansen til å møte på så mange sure mennesker enda.. egentlig ingen, som jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunden min er nok litt lavere på bakken enn dine, så jeg må liksom bøye meg ned osv. Men det løser jeg jo ved et retrieverbånd.

Har du lyst til å bli tatt seriøst i diskusjoner, så bør du ikke komme med tåpelige argumenter som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også bare hatt hund i litt under et år. Så jeg har ikke hatt sjansen til å møte på så mange sure mennesker enda.. egentlig ingen, som jeg kan huske.

Det som er problemet her i Bærum er at de sier ikke ting rett til deg, men går rett til "høyere hold" (les kommunen) og klager.

Vi er heldig som ikke har båndtvang hele året her i Bærum og det er veldig fint om vi alle prøver å holde hundene i kontroll og i båd når vi møter andre turgåere så vi ikke ødelegger for andre :twisted:

Plutselig har vi også båndtvang hele året og da hjelper det ikke om det ødelegger for lineføringen i lydighet da MÅ båndet være på samme hva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst til å bli tatt seriøst i diskusjoner, så bør du ikke komme med tåpelige argumenter som dette.

Unnskyld? Det jeg mente med det er rett og slett at med et retrieverbånd (forutsatt at det er det jeg tror det er, et slags utstillingsbånd) er det liksom bare raskt å ta løkken rundt hodet. Mens med kobbel og halsbånd separat, så må jeg sette meg på huk, finne kroken og så feste den i halsbåndet. Ikke at det er en slitsom treningsøkt, men et retriever bånd er jo enklere enn det.

Med mindre du mener at jeg sa at min hund er lavere enn din(e). For det er jo kun fakta, ikke argument. Men det virker som du er så ihugga på oss som ikke setter på båndet hver eneste gang vi ser et menneske, hund eller annet dyr.. at du kommer med ganske mange kommentarer på min måte å gjøre det på. Og denne diskusjonen her kommer ikke til å få meg til å ha hunden min mer i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld? Det jeg mente med det er rett og slett at med et retrieverbånd (forutsatt at det er det jeg tror det er, et slags utstillingsbånd) er det liksom bare raskt å ta løkken rundt hodet. Mens med kobbel og halsbånd separat, så må jeg sette meg på huk, finne kroken og så feste den i halsbåndet. Ikke at det er en slitsom treningsøkt, men et retriever bånd er jo enklere enn det.

Med mindre du mener at jeg sa at min hund er lavere enn din(e). For det er jo kun fakta, ikke argument. Men det virker som du er så ihugga på oss som ikke setter på båndet hver eneste gang vi ser et menneske, hund eller annet dyr.. at du kommer med ganske mange kommentarer på min måte å gjøre det på. Og denne diskusjonen her kommer ikke til å få meg til å ha hunden min mer i bånd.

Du bruker din lavere hund som unnskyldning til å ikke ta på bånd. Det er liksom mer slitsomt for deg, som må sette deg helt ned, rote frem halsbåndet (noe som ikke burde være så vanskelig, hun har vel en mindre hals enn mine har - om vi skal diskutere på det nivået?) og kneppe på båndet. Det syns jeg er svært useriøst.

Og nei, jeg bryr meg egentlig filla om du knepper på båndet på din hund når du møter folk eller ikke, så sant din hund ikke forstyrrer oss. Men jeg forbeholder meg retten til å mene at det å ikke ta på hunden sin bånd når man møter andre, bunner i latskap og ingenting annet, for det er faktisk ikke noen heldagsjobb å ta på en hund et bånd, samme hvor stor eller liten den er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufter jeg Embla nede på idrettsplassen nedenfor huset roper jeg henne inn hvis det kommer noen forbi, uten å nødvendigvis sette henne fast. Kommer det noen med hund roper jeg henne inn og setter evnt. på bånd.

Er vi på tur i skogen lar jeg henne løpe til fremmede mennesker, men med hunder som er fremmede går jeg raskt forbi eller roper henne inn :twisted:

Edit:

Tenkte jeg skulle utdype litt. Hvordan skal jeg formulere meg tro. Altså. Jeg går selvfølgelig med hunden i bånd i trafikk eller plasser med mye folk.

Idrettsplassen her er ganske stor, så man kan ha hunden løs og gå til den andre siden av banen med hunden nært seg mens andre passerer langt unna. Vil ikke tro at de blir redde når hunden leker/trener/løper rundt tett inntil eieren på andre siden av en fotballbane? Tror dere?

Er vi på tur og går på en smal sti og møter folk/hunder går jeg raskt forbi og Embla følger etter meg. Da kan hun ikke hilse så mye, og ser jeg at personen/hunden blir redd roper jeg henne inn til meg og holder henne i halsbåndet.

Går vi på ett stort område med lite folk/dyr roper jeg henne inn hvis hun er på tur mot fremmede, men lar henne bare springe rundt som hun selv vil ellers. Det ser ikke ut til at hun kobler innkallingen når hun løper mot andre til at hun blir forsterket på det, men at hun blir forsterket på å komme til meg.

Edit2: Forresten; jeg vil nok være mer obs på fremme personer/hunder og hilsing etter å ha lest dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker din lavere hund som unnskyldning til å ikke ta på bånd. Det er liksom mer slitsomt for deg, som må sette deg helt ned, rote frem halsbåndet (noe som ikke burde være så vanskelig, hun har vel en mindre hals enn mine har - om vi skal diskutere på det nivået?) og kneppe på båndet. Det syns jeg er svært useriøst.

Og nei, jeg bryr meg egentlig filla om du knepper på båndet på din hund når du møter folk eller ikke, så sant din hund ikke forstyrrer oss. Men jeg forbeholder meg retten til å mene at det å ikke ta på hunden sin bånd når man møter andre, bunner i latskap og ingenting annet, for det er faktisk ikke noen heldagsjobb å ta på en hund et bånd, samme hvor stor eller liten den er..

Aha.. nå skjønner jeg deg. Men da har du misforstått meg helt. Jeg mener å huske at jeg tydelig har sagt at det er av kun latskap at jeg ikke setter båndet på hunden! Og det var sarkasme at "min hund er lavere enn din". Beklager at jeg tar meg nær av kommentarene dine. Men jeg prøver bare å være morsom!

Det tar som du sier, ikke mer en 4 sek å ta på og av båndet. Men jeg forstyrrer nok akkurat like lite med eller uten bånd på hunden. Som sagt, tenkte jeg litt mer etter når jeg gikk kveldsturen idag, og merket at jeg setter på båndet mer enn jeg trodde. Og jeg møter rett og slett få mennesker når jeg er ute å går her (velger litt andre veier enn vanlige til og fra jobb/butikk-mennesker). Og de fleste hunder+eiere som jeg møter, kjenner jeg fra før og hvis en av oss trener på f.eks. passering eller lig. så gir vi beskjed på forhånd. Men som regler får hundene hilse etter en fri-kommando (ihvertfall fra min side). Så jeg vil anta at jeg tar hunden min i bånd ca. 75% av gangene jeg møter på "ukjente"-mennesker. Men når jeg møter på andre hunder, som jeg enten ikke kjenner, eller som ikke ønsker å hilse så knepper jeg på båndet. Uansett om jeg må bøye meg langt ned, og kneppe på et bånd jeg allerede har bært hele 100m (noe som kjennes på armen, er neste støl allerede) :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...