Gå til innhold
Hundesonen.no

Fair Winds Of Netiv HaAyit - "Larson"

LBL

Recommended Posts

Nå endelig skal Larson få sin egen tråd, for nå har han kommet hjem!

Født 14.12.08 i Israel, oppdretter Myrna Shiboleth, Netiv HaAyit Collies, medeier er Berit Klausen på Alertness. Etter fire laaange måneder i karantene kom han hjem i dag og fikk endelig hilse på Bris og Likka. Jeg og Larson kjenner hverandre godt allerede etter uttallige besøk i karantenen i løpet av sommeren, og han ser ut som han skal tilpasse sitt nye liv fort. Vi har tenkt å gå bittelitt på usttilling og trene videre på det vi har begynt på uten at jeg helt vet hvor det bærer oss enda (LP antagligvis).

larsonfire1.jpg

Første bildet jeg så av Larson og da var det gjort.. (Foto: Myrna Shiboleth)

larson4mnd4.jpg

Vokser opp i Israel (Foto: Myrna Shiboleth)

larsonhode3.jpg

Endelig i Norge

larsonstack1.jpg

bullelek8.jpg

Larson fikk seg en lekekompis i ambullen Bajas

larsontrening1.jpg

Og vi fikk begynt med trening..

larsonlek2.jpg

.. og ikke minst lekt masse!

hjemme7.jpg

Og endelig! Frihet!

larson61.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner og pene ord alle sammen!

Larson trives i sin nye tilværelse så vidt jeg kan bedømme ihvertfall. Løper villmann i hagen, prøver å bli venner med Likka som fortsatt er litt skeptisk, og sover mykt så ofte han kan (jada, i senga mi og). Bris har han et helt greit forhold til som ventet. Utrolig nok, det jeg så for meg ble et problem, rensligheten, har gått helt utmerket, ingen ulykker inne enda. I dag var vi i byen en tur, han taklet det bra synes jeg til å aldri ha sett så mye trafikk eller folk før. Litt vanskeligheter med å gå i bånd da, han oppfører seg som en åtte ukers valp men er jo på størrelse med en liten elg. :aww:

larson63.jpg

1910091.jpg

larson65.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Da har Larson rukket å bli ett år!

larson68.jpg

Men han er fortsatt veldig valpete, leken og ikke minst klumsete! :-) Han har blitt godvenner med Likka nå, de ruser rundt og leker mye! Heldigvis liker han brutal lek han og så der har Likka en sjelevenn.

desember12.jpg

desember2.jpg

desember.jpg

Nå er han endelig helt ute at hjemmekarantene og så nå kan vi endelig begynne møte andre hunder, det tror jeg Larson gleder seg til!

larson74.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larson takker for pene ord! :P

Vakker! Det må ha vært utrolig godt  å få han hjem, hvordan synes du han ble påvirket av å stå i karantene? Han virker herlig, håper å få møtt han live om ikke  så lenge :P

Det er vanskelig å si om og hvordan han ble påvirket av karantenen egentlig, det er ting han enda synes er uvant, men jeg får vel aldri svar på om det fordi han er sånn eller fordi han har stått i karantene.. Vi får gi han litt tid til å bli vant til verden. Og han treffer gjerne på pene colliedamer snart altså, han liker damer! :)

Så fin :P

Har du stilt han ut etter at han kom til norge?

Nei, har ikke kunnet gjort det enda siden han har hatt hjemmekarantene. Men nå kan vi ihvertfall dra på hundearrangementer framover så blir det nok litt utstilling utover våren forhåpentligvis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Litt nye bilder av Larson vel? Han har forresten blitt røngtet foran og bak og med A rundt hele! :icon_redface:

larson132.jpg

baal10.jpg

"gutten i røyken"

larsrob4.jpg

Her med en kompis, 3 år gamle Robin. Larson er veldig grei med alle hunder han møter.

halden14.jpg

Jo mer kompiser jo bedre!

feb108.jpg

Larson har taklet snø og kulde kjempebra til tross for å være korthåret og født i Midtøsten, og bære rundt på leker er en selvfølge! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...