Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det en øvre grense?

C.J

Recommended Posts

Sosialisering er jo utrolig viktig for å få en hund som fungerer i hverdagen og i de aller fleste situasjoner den vil stå overfor i løpet av livet. Men går det an å overdrive sosialiseringen? Finnes det en øvre grense på hvor mye en valp bør gjennomgå? Eller skal valpen kunne "takle" hva som helst, og bli dratt med på alt?

Synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart kan det overdrives. Dersom valpen blir dratt med rundt på alt, hele tiden, så kan du lett ende opp med enten en livstrett eller svært stresset hund. Det er viktig at valpen lærer å slappe av og at det ikke skjer noe hele tiden, også.

De første 4-6 ukene etter at Odin hadde slått seg til ro hjemme hadde vi en rutine med at det "skjedde noe" ca. annenhver dag (heller mindre enn mer). Var vi på valpekurs mandag, så hadde han fri med kun lek i bakgården på tirsdag. Besøk hos svigerfar onsdag, fri torsdag. Tur i parken og sosialisering med andre hunder på fredag, fri lørdag. Selvfølgelig så vi an situasjonen også, noen ganger hadde han "fri" et par dager, andre ganger skjedde det ting to ganger på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er skadelig for en valp å bli miljøtrent og sosialisert veldig mye, altså at den blir med på veldig mange forskjellieg steder, treffer veldig mange forskjellige mennesker og den typen ting. Det det kan bli for mye av, er jo som Simira sier, hvor ofte den blir sosialisert og miljøtrent. De må jo lære å ha rolige dager innimellom, og ikke forvente at det skjer noe nytt og spennende hver bidige dag.

En annen ting jeg har fått erfare (*kremte og hoste noe voldsomt* :lol:) er at om hunden blir veldig mye sosialisert med mennesker og dyr, og får lov til å hilse på alle den vil uten noen klare regler for hva som er greit og ikke (hopping, å løpe bort til hvem som helst på tur osv), så får man store problemer. Når man har en to måneder gammel valp som ser ut som en pelskledd dorull synes de fleste det bare er koselig, men valpen vokser og da er den plutselig ikke så søt lenger, og færre vil hilse på den. Da får du en frustrert og stresset hund som ikke kan se et annet menneske på mange meters avstand uten å begynne å pipe, dra i båndet eller stikke av, og som blir hysterisk og overfaller alle som kommer inn døra. Det har jeg slitt mye med, og vi jobber fortsatt med det, selv om det har blitt veldig, veldig mye bedre. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er skadelig for en valp å bli miljøtrent og sosialisert veldig mye, altså at den blir med på veldig mange forskjellieg steder, treffer veldig mange forskjellige mennesker og den typen ting. Det det kan bli for mye av, er jo som Simira sier, hvor ofte den blir sosialisert og miljøtrent. De må jo lære å ha rolige dager innimellom, og ikke forvente at det skjer noe nytt og spennende hver bidige dag.

En annen ting jeg har fått erfare (*kremte og hoste noe voldsomt* :lol:) er at om hunden blir veldig mye sosialisert med mennesker og dyr, og får lov til å hilse på alle den vil uten noen klare regler for hva som er greit og ikke (hopping, å løpe bort til hvem som helst på tur osv), så får man store problemer. Når man har en to måneder gammel valp som ser ut som en pelskledd dorull synes de fleste det bare er koselig, men valpen vokser og da er den plutselig ikke så søt lenger, og færre vil hilse på den. Da får du en frustrert og stresset hund som ikke kan se et annet menneske på mange meters avstand uten å begynne å pipe, dra i båndet eller stikke av, og som blir hysterisk og overfaller alle som kommer inn døra. Det har jeg slitt mye med, og vi jobber fortsatt med det, selv om det har blitt veldig, veldig mye bedre. :lol:

Du sier noe der ja! Selv sosialiserte jeg min veldig mye med mennesker og dyr, og jeg har da i ettertid måttet trene veldig mye passering og sånn. Takk og lov for at jeg har en lettlært hund!

Selvfølgelig hvis personen bøyer seg ned og sånn, så løper hun bort med en gang.. så jeg har ikke 100% kontroll egentlig der.

Men det er vel med sosialisering som med vanlig oppdragelse. Man må ikke la hunden gjøre noe man ikke ønsker at den fullvoksne versjonen av hunden skal gjøre!

Ellers er det nok lurt å ha litt hviledager ja, med mindre man virkelig har tenkt å gjøre noe nytt hver dag i 10-15 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...