Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasetråd


linniogamy

Recommended Posts

Samboer har sagt seg ja til att vi kan kjøpe ny hund om 1-2 år. Selvom det er "langt" fram i tid så har vi begynt å se etter

hvilken rase vi vill ha.

- Ikke mye pelstell. Gjennombørsting daglig er OK, men vil ikke ha en hund som krever timesvis med pelsstell

- Lettlært og førerorientert. Hunden kommer til å trenes i Lydighet og Agility.

- Ikke en hund med mye vaktinstinkt

- Ikke en hund med mye jaktinnstinkt

- Ikke høyere enn 50 cm og ikke av den "sterke typen". Jeg har problemer med armene og jeg må kunne klare å holde igjen hunden omden trekker i båndet.

Hunden vil få 2-4 timers tur om dagen.

Noen som har noen tips? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken mener du da?

Australsk Kelpie

Australian Catteldog

eller Australian Shepherd?

Alle tre er austalske gjeterhunder i navnet?

Australian Kelpie = australsk kelpie

Australian Cattledog = australsk kveghund

Australien Shepherd = australsk gjeterhund

Det er jo ikke så fryktlig vanskelig å ta feil av da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australian Kelpie = australsk kelpie

Australian Cattledog = australsk kveghund

Australien Shepherd = australsk gjeterhund

Det er jo ikke så fryktlig vanskelig å ta feil av da :lol:

Merkelig da at jeg får iblandt får mail om mine Australske gjeterhunder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt en puddel. Om man bare klipper den kort jevnlig(med maskin da, selvsagt), er det veldig lite pelsstell egentlig(man trenger jo ikke å ha den i utstillingsklipp, liksom), og en veldig lettlært, førerorientert, allsidig rase med lite jakt og vokt. Jeg skulle hatt puddel selv, om det ikke var for at jeg vil drive med utstilling jevnt og da synes det blir for mye styr med pelsstell, selv om lammeklippen jo ikke er så ille å holde. :lol: Men nå har jeg 2 og det holder en stund. Neste hund blir nok puddel. :lol:

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig da at jeg får iblandt får mail om mine Australske gjeterhunder :lol:

Og australian shepherd er jo faktisk ikke egentlig en australsk gjeterhund, men en amerikansk gjeterhund.. om vi skal være flisespikkere :lol:

For aussien:

- Ikke mye pelstell. Gjennombørsting daglig er OK, men vil ikke ha en hund som krever timesvis med pelsstell

Jeg kjenner to aussier som krever mye pelsstell, men de fleste gjør ikke det. Hunder med bløt pels samler hele skogen og all snøen med seg hjem. Med skikkelig pels kladder de knapt.

- Lettlært og førerorientert. Hunden kommer til å trenes i Lydighet og Agility.

Det er aussien, samt litt mer egenrådig enn feks bc. De arbeider fordi det er morsomt.

- Ikke en hund med mye vaktinstinkt

Veldig mange aussier har mye vaktinstinkt. Hva som er "mye" varierer på øyet som ser. Ene hunden min har veldig mye i følge mange, mens jeg synes han har helt ok med vakt. Noen har lite, varierer en del på linjer, men det kan komme kull med store overraskelser der..

Aussien er en rase som, i følge rasestandarden, skal ha sterkt vakt- og gjeterinnstinkt. Det er jo noe å tenke på.

- Ikke en hund med mye jaktinnstinkt

Aussien har ikke mye jakt i det ordets forstand (om du tenker på sånn å lete opp dyr og jage de), mine må se dyra nært før de er interesserte. Den voksne vil gjerne jage, og hente de til meg... Den minste er for liten til at jeg helt vet hvordan hun er. Iom at det er gjeterhunder så er de over middels interesserte i andre dyr.

- Ikke høyere enn 50 cm og ikke av den "sterke typen". Jeg har problemer med armene og jeg må kunne klare å holde igjen hunden omden trekker i båndet.

Hannhunder er (og skal være) over 50cm, ofte opp mot 60cm, og de fleste jeg kjenner er sterke. Min gutt er 52cm, 20kg og sterk som en okse. Valpen jeg har er tispe, og blir nok å være litt under 50cm, dog blir de fleste tisper rundt 50cm og rundt en 20kg. Hvor sterke de er er jo individuelt, og hvor mye de vil trekke er også individuelt og i forhold til hvor mye du trener på å gå pent i bånd. Jeg har to som er gale etter å trekke og sterke begge to, mens veninnen min har en litt mer bedagelig aussie som ikke helt ser vitsen i å trekke tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt en puddel. Om man bare klipper den kort jevnlig(med maskin da, selvsagt), er det veldig lite pelsstell egentlig(man trenger jo ikke å ha den i utstillingsklipp, liksom), og en veldig lettlært, førerorientert, allsidig rase med lite jakt og vokt. Jeg skulle hatt puddel selv, om det ikke var for at jeg vil drive med utstilling jevnt og da synes det blir for mye styr med pelsstell, selv om lammeklippen jo ikke er så ille å holde. :lol: Men nå har jeg 2 og det holder en stund. Neste hund blir nok puddel. :lol:

Lykke til med valget!

Puddel er en rase jeg abselutt kunne tenkt meg, men min samboer er ikke helt enig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er en rase jeg abselutt kunne tenkt meg, men min samboer er ikke helt enig :lol:

Burde komme hit og hilse på puddelen til sjefene mine, hun overbeviser alle om at puddel er en kjempekul rase, selv om hun ikke kan noenting,(annet enn "sitt" som jeg lærte henne på 2 minutter, i en alder av 3 år, nå setter hun seg hver gang vi treffes på tunet. :lol:) Hun komer selvsagt på innkalling og forstår det meste man mener, og er noe inn i granskauen glup, også ser hun ikke puddel ut, for hun puddel-klippes ikke, bare klippes kort jevnlig, og stusses litt rundt øynene og på potene når det blir litt langt. Innimellom ser hun mer ut som en bitteliten riesenschnauzer. *flire* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en av rasene vi vurderer :lol:

Toller. Aussie, Lagotto, cavalier og Border collie er de som står øverst.

Unnskyld meg frøken!

Men eee du har cavalier.. neste rase er ikke cavalier det er aussie, lagotto eller BC så enkelt og greit er det. :D

Ooooog for å bestemme ennå mere så er det aussie eller lagotto... (men jeg heller mest på aussie :P )

Dette er ikke diskuterbart! :lol:

edit: og de arma dine... dem fikser vi, kalles styrketrening :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...