Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasetråd

linniogamy

Recommended Posts

Samboer har sagt seg ja til att vi kan kjøpe ny hund om 1-2 år. Selvom det er "langt" fram i tid så har vi begynt å se etter

hvilken rase vi vill ha.

- Ikke mye pelstell. Gjennombørsting daglig er OK, men vil ikke ha en hund som krever timesvis med pelsstell

- Lettlært og førerorientert. Hunden kommer til å trenes i Lydighet og Agility.

- Ikke en hund med mye vaktinstinkt

- Ikke en hund med mye jaktinnstinkt

- Ikke høyere enn 50 cm og ikke av den "sterke typen". Jeg har problemer med armene og jeg må kunne klare å holde igjen hunden omden trekker i båndet.

Hunden vil få 2-4 timers tur om dagen.

Noen som har noen tips? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken mener du da?

Australsk Kelpie

Australian Catteldog

eller Australian Shepherd?

Alle tre er austalske gjeterhunder i navnet?

Australian Kelpie = australsk kelpie

Australian Cattledog = australsk kveghund

Australien Shepherd = australsk gjeterhund

Det er jo ikke så fryktlig vanskelig å ta feil av da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australian Kelpie = australsk kelpie

Australian Cattledog = australsk kveghund

Australien Shepherd = australsk gjeterhund

Det er jo ikke så fryktlig vanskelig å ta feil av da :lol:

Merkelig da at jeg får iblandt får mail om mine Australske gjeterhunder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt en puddel. Om man bare klipper den kort jevnlig(med maskin da, selvsagt), er det veldig lite pelsstell egentlig(man trenger jo ikke å ha den i utstillingsklipp, liksom), og en veldig lettlært, førerorientert, allsidig rase med lite jakt og vokt. Jeg skulle hatt puddel selv, om det ikke var for at jeg vil drive med utstilling jevnt og da synes det blir for mye styr med pelsstell, selv om lammeklippen jo ikke er så ille å holde. :lol: Men nå har jeg 2 og det holder en stund. Neste hund blir nok puddel. :lol:

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig da at jeg får iblandt får mail om mine Australske gjeterhunder :lol:

Og australian shepherd er jo faktisk ikke egentlig en australsk gjeterhund, men en amerikansk gjeterhund.. om vi skal være flisespikkere :lol:

For aussien:

- Ikke mye pelstell. Gjennombørsting daglig er OK, men vil ikke ha en hund som krever timesvis med pelsstell

Jeg kjenner to aussier som krever mye pelsstell, men de fleste gjør ikke det. Hunder med bløt pels samler hele skogen og all snøen med seg hjem. Med skikkelig pels kladder de knapt.

- Lettlært og førerorientert. Hunden kommer til å trenes i Lydighet og Agility.

Det er aussien, samt litt mer egenrådig enn feks bc. De arbeider fordi det er morsomt.

- Ikke en hund med mye vaktinstinkt

Veldig mange aussier har mye vaktinstinkt. Hva som er "mye" varierer på øyet som ser. Ene hunden min har veldig mye i følge mange, mens jeg synes han har helt ok med vakt. Noen har lite, varierer en del på linjer, men det kan komme kull med store overraskelser der..

Aussien er en rase som, i følge rasestandarden, skal ha sterkt vakt- og gjeterinnstinkt. Det er jo noe å tenke på.

- Ikke en hund med mye jaktinnstinkt

Aussien har ikke mye jakt i det ordets forstand (om du tenker på sånn å lete opp dyr og jage de), mine må se dyra nært før de er interesserte. Den voksne vil gjerne jage, og hente de til meg... Den minste er for liten til at jeg helt vet hvordan hun er. Iom at det er gjeterhunder så er de over middels interesserte i andre dyr.

- Ikke høyere enn 50 cm og ikke av den "sterke typen". Jeg har problemer med armene og jeg må kunne klare å holde igjen hunden omden trekker i båndet.

Hannhunder er (og skal være) over 50cm, ofte opp mot 60cm, og de fleste jeg kjenner er sterke. Min gutt er 52cm, 20kg og sterk som en okse. Valpen jeg har er tispe, og blir nok å være litt under 50cm, dog blir de fleste tisper rundt 50cm og rundt en 20kg. Hvor sterke de er er jo individuelt, og hvor mye de vil trekke er også individuelt og i forhold til hvor mye du trener på å gå pent i bånd. Jeg har to som er gale etter å trekke og sterke begge to, mens veninnen min har en litt mer bedagelig aussie som ikke helt ser vitsen i å trekke tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt en puddel. Om man bare klipper den kort jevnlig(med maskin da, selvsagt), er det veldig lite pelsstell egentlig(man trenger jo ikke å ha den i utstillingsklipp, liksom), og en veldig lettlært, førerorientert, allsidig rase med lite jakt og vokt. Jeg skulle hatt puddel selv, om det ikke var for at jeg vil drive med utstilling jevnt og da synes det blir for mye styr med pelsstell, selv om lammeklippen jo ikke er så ille å holde. :lol: Men nå har jeg 2 og det holder en stund. Neste hund blir nok puddel. :lol:

Lykke til med valget!

Puddel er en rase jeg abselutt kunne tenkt meg, men min samboer er ikke helt enig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er en rase jeg abselutt kunne tenkt meg, men min samboer er ikke helt enig :lol:

Burde komme hit og hilse på puddelen til sjefene mine, hun overbeviser alle om at puddel er en kjempekul rase, selv om hun ikke kan noenting,(annet enn "sitt" som jeg lærte henne på 2 minutter, i en alder av 3 år, nå setter hun seg hver gang vi treffes på tunet. :lol:) Hun komer selvsagt på innkalling og forstår det meste man mener, og er noe inn i granskauen glup, også ser hun ikke puddel ut, for hun puddel-klippes ikke, bare klippes kort jevnlig, og stusses litt rundt øynene og på potene når det blir litt langt. Innimellom ser hun mer ut som en bitteliten riesenschnauzer. *flire* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en av rasene vi vurderer :lol:

Toller. Aussie, Lagotto, cavalier og Border collie er de som står øverst.

Unnskyld meg frøken!

Men eee du har cavalier.. neste rase er ikke cavalier det er aussie, lagotto eller BC så enkelt og greit er det. :D

Ooooog for å bestemme ennå mere så er det aussie eller lagotto... (men jeg heller mest på aussie :P )

Dette er ikke diskuterbart! :lol:

edit: og de arma dine... dem fikser vi, kalles styrketrening :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...