Gå til innhold
Hundesonen.no

Navnevalg


Guest Gråtass

Recommended Posts

Folk kan gjerne stjele navn for min del. Det fins vel bla en Blaze til her inne. En Toller om jeg ikke husker feil, igen sure miner selv om det var en som kom "etter" meg her.

Om noen vil kalle hunden sin Talli (som er ett oppdiktet navn jeg ikke finner som navn når jeg googler en gang) så be my guest.

Men om Siri/2ne/Margrete/andre jeg er mye rundt hadde brukt navnet til noen av mine hunder så hadde jeg vel kanskje syns det var litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg har igjen å møte en hund til (eller høre om) som heter Bridie... hmmm... :P Og stakkars Bridie heter jo ikke alltid Bridie hu heller, det blir fort Birdie gitt.

Ellers, som jeg skrev i den opprinnelige tråden, jeg ser ikke noe galt i å bruke allerede "oppbrukte" navn. Så sant det ikke blir konflikt i det daglige. Det blir jo litt merkelig om 3 hunder i samme hundeklubb heter det samme liksom.

Men om noen vil bruke Bridie som navn på sin hund, så hadde jeg da ikke brydd meg filla om det. Dem om det liksom :P Samme som at jeg nok ikke hadde brydd meg om noen ville kalle katten (eller hunden sin for den del) for Sitri, Iblis, Psycho eller Lucifer heller. Selv om mine katter heter det.

Men nei, det blir ingen ny Bridie, eller Buffy for den del, her i huset. Kaaaaanskje en Luna, men det vet jeg ikke. Men mye mulig en Troja, og da er det fordi den siste hunden til bestemor og bestefar het det, og det er et av de beste barndomsminnene mine liksom. Meeeen, kanskje ikke akkurat nå de neste 10 årene, siden nettopp bikkja til søskenbarnet mitt heter akkurat det. (den het det da de overtok den)

Hmmm, tror kanskje jeg er litt ambivalent ang dette jeg gitt :)

Da jeg begynte å være her inne å så at det fantes en katt som het Psycho,tenkte jeg at:Pøh..det fantes bare en katt med det navnet og hun døde i møte med en bil for 12 år siden.. :innocent:

Men kjære,vi kjenner ikke hverandre og det er umulig å vite om alle navn som er/har vært i bruk :)

Da bekjente kjøpte seg samme hunderase og kjønn som meg. Og i tillegg brukte samme navnet synes jeg det var både rart og unødvendig.

De hundene jeg har eid selv har jeg unngått å bruke kjente navn på, og da Trond Giske døpte datteren sin Una ble jeg fornærmet på vegne av min flotte hund :D

De to jeg har nå hadde fått stamtavle navnet sitt lenge før de kom hit,den ene kaller jeg noe annet,den andre har fått beholde navnet han hadde fått fra oppdretter.Vanlig og kjedelig men sånn ble det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan gjerne stjele navn for min del. Det fins vel bla en Blaze til her inne. En Toller om jeg ikke husker feil, igen sure miner selv om det var en som kom "etter" meg her.

Om noen vil kalle hunden sin Talli (som er ett oppdiktet navn jeg ikke finner som navn når jeg googler en gang) så be my guest.

Men om Siri/2ne/Margrete/andre jeg er mye rundt hadde brukt navnet til noen av mine hunder så hadde jeg vel kanskje syns det var litt rart.

OT: Men var ikke Talli-kullet inspirert av badguys fra Batman? Eller heter hun noe mer enn Talli som kommer fra Batman?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk jeg kjenner eller trener med trenger vel ikke å kalle hundene sine det jeg kaller mine, og motsatt. Men har jeg ikke hunden lenger eller det er folk som er veldig perifere så bryr jeg meg ikke. Navn fra raselegender styrer jeg unna da. Har en navneliste med ca 40 navn klare til kullet til C kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk min Tatra, ble hun oppkalt etter en BCtispe jeg hadde kjent engang. Hun var jo død og borte for lenge siden. Da jeg fortalte eierne hennes at min valp var oppkalt etter henne (nei, jeg tenkte ikke på å spørre engang, jeg), ble de helt rørt. Koselig, det vel. Derimot spurte jeg søsteren min om hun syns det var greit at jeg kalte opp minstejenta etter henne og det var det. Hun ble litt rørt hun også. Hvis jeg hadde ønsket å kalle opp ungen etter meg selv, skulle jeg da spurt alle som heter Ida om det var ok for dem at det kom enda en Ida? I disse tider, hadde det blitt litt av en jobb. Litt enklere da jeg vokste opp. Da var det nemlig litt sært å hete Ida. Tilbake til saken. Scilosnavnet var hemmelig helt til han var vår. Men jeg hadde visst i flere år at men neste hanne skulle hete Scilos. Litt flaks at det ble en greker da, siden Scilos betyr hund på gresk. Der himler de jo med øya over vårt lite orginale navnevalg. Hvem kaller bikkja si hund, liksom. Men værsågod. Det hadde vært morsomt å treffe på en Scilos til i skauen. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig veit jeg ikke om flere hunder som heter Ailo, men har blitt spurt flere ganger om han er oppkalt etter Ailo Gaup! :innocent: Det er han over hode ikke! det var ikke i mine tanker engang da jeg valgte det navnet!

Jeg onsker også å ha litt originale navn, men at en annen hund opp i gjennom tidene har hatt det eventuelle navnet er jo ikke til å unngå! man får heller prøve å være litt oppfinnsom selv.

et navn er etter min mening ikke fredet selvom en kjent hund (uansett rase) har hatt dette navnet tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn, navnevalg og navnekultur er veldig spennende!

For en del år tilbake lagde jeg statistikk på hva slags navn bernere var blitt registrert med de siste 15-20 årene, og ubestridte enernavn var Bamse for hannhunder og Sasha for tisper. Jeg lagde en reportasje til medlemsbladet med denne statistikken, og intervjuet også et par Bamse-eiere, Sasha-eiere - og eiere av hunder med navn som JEG syntes var originale (for eksempel Puddingtrynet). Det som overrasket meg var at flere av de som hadde en Bamse eller Sasha var veldig overrasket over at dette var det mest brukte navnet, de trodde de hadde sjeldne hundenavn. Og det å kalle en bernervalp for Bamse er etter min mening verken kreativt eller fantasifullt, det er tvert imot helt opp i dagen. Å kalle en chihuahua for Bamse, derimot, er kreativt. Jeg husker at blant de ti på topp-navnene i hvert kjønn var også Chiko (med sine dusinvis av skrivevarianter), Bonso, Balder, Frøya, Ronja, Troya, Lady.

På utstillinger på 1980-tallet var det ikke uvanlig å finne to Ronja i åpen klasse tispe og tre Bamse i åpen klasse hannhund - etter Bonso og Frøya eller Bonso og Kaisa. Men Bonso og Bonso var ikke nødvendigvis samme hannhund.

Det var rundt da at flere og flere fikk kennelnavn, fikk system på kullene (tall eller bokstav), og utover 1990-tallet er det lett å se en tendens til mer kreative navn. OK, de kalles Ronja og Balder til hverdags enda, men de har i hvert fall stamtavlenavn som gjør det lettere å skille de fra hverandre, en vet hvilken hund faren er ut fra navnet, også videre. Det er sjelden å finne to bernere med samme navn på utstilling i dag - og vi er en rase hvor det kan stille 30-40-50 på en utstilling. Navn har blitt noe mer unikt, tror jeg. Og rasen har blitt så stor at det er behov for å kunne holde hunder fra hverandre, vite hvilken hund en snakker om.

Jeg legger mye personlighet og følelse i et navn. Så for meg blir det helt feil å gi min hund et navn som en viktig berner har hatt før - både fordi det har vært bare den ene Tiro, og fordi jeg ikke ønsker å gi signal om at jeg tror at min hund fortjener å bli oppkalt etter Tiro. For meg handler det om Tiros eneståendhet og min ydmykhet for det han betydde for rasen i sin tid. Jeg har for mye respekt for ham - og for oppdretter/eier - til å ville tråkke på hans minne, hvilket jeg føler at jeg gjør. Men det er min holdning til det.

Jeg har heller ikke noe behov for å bruke navn som folk i min omgangskrets har, både for å unngå misforståelser og fordi det etter min mening er opptatt. Og om så min bestevenns hund skulle dø i morgen vil det føles helt feil å bruke det navnet om fem år. Det er så mange navn å ta av, at jeg må ikke ta de navnene som har vært hunder nær meg. Jeg føler det samme om jeg skulle få et barn en dag - jeg må ha et eget navn. I svigerfamilien min har jeg en Eline og en Elise, og jeg må bruke huskeregel for å huske hvem som er hvem...

Og jeg føler det litt slik med noen sonenhunder også - jeg verken kan eller gidder å unngå hver eneste sonenhunds navn, det er umulig å ha oversikt. Men noen hunder er mer "markante" her inne enn andre, har aktive eiere som profilerer dem. Det kunne ikke falle meg inn å kalle en hund for Willy, for det er en gærn sort briard, og Norris er en sprettballterv. Det er ikke bernere.

I tråden til labbis ble deler av et navn jeg har på blokka foreslått, og jeg kjente at hele meg skrek stille "det er mitt!!!". Jeg kommer ikke til å si hvilket navn det er (og håpe at alle overser det), og om så noen skulle kalle sin hund det vil jeg bruke det for det når jeg får en hund med riktig kjønn til det navnet. Men jeg vil føle at jeg hermer, selv om jeg klekket ut navnet i 2007... Jeg liker å være original, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å være her inne å så at det fantes en katt som het Psycho,tenkte jeg at:Pøh..det fantes bare en katt med det navnet og hun døde i møte med en bil for 12 år siden.. :lol:

Men kjære,vi kjenner ikke hverandre og det er umulig å vite om alle navn som er/har vært i bruk :lol:

hehe, ja for DET var lett for meg å vite da vi fikk galskapkattungen i 2003 liksom.... :lol::P:D Og Psycho er en GUTT fortenk, ikke noe flatkjørt jente... :P

Lucifer og Psycho er jo normale navn vil jeg tro. Men jeg har ikke hørt om fler som har kaldt kattene (eller hunden for den del) for Sitri eller Iblis.... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp* Tilbake til saken. Scilosnavnet var hemmelig helt til han var vår. Men jeg hadde visst i flere år at men neste hanne skulle hete Scilos. Litt flaks at det ble en greker da, siden Scilos betyr hund på gresk. Der himler de jo med øya over vårt lite orginale navnevalg. Hvem kaller bikkja si hund, liksom. Men værsågod. Det hadde vært morsomt å treffe på en Scilos til i skauen. :D

hehe - Det er orginalt å kalle hunden sin Hund da, samme hvilket språk? Jeg kjenner ingen hunder som heter hund, jeg.. Det er vel ikke så mange hunder som faktisk heter Fido heller, eller Trofast, så de navnene ville vel vært orginale om noen hadde brukt de? :lol: Jeg kunne forresten tenkt meg å kalle en hund Ida, det er et fint navn syns jeg. Må jeg spørre om lov først da? :lol: Ida betyr forresten "ivrig, iherdig, av et gammelt ord for innsats, arbeid, - noen forklarer det også fra Adelheid: edel og lys" - men det visste du kanskje?

Navnkultur ja. Jeg foretrekker å gi mine hunder menneskenavn jeg, jeg har litt sær humor, jeg syns det er morsomt når folk klør seg i huet og lurer på hvem i all huleste denne Tommy er, som har blitt kastrert f.eks. Eller hvem som er datteren min av Dina og Nora, og hva for slags person er man egentlig når man selger Emma? Så alle hunder jeg har gitt navn, har fått menneskenavn..

Jeg liker ikke Hero eller hundenavn med ero-ending, det er for vanlig. Min Hero hadde det navnet når jeg fikk han, og jeg vurderte lenge å døpe han om, men han hørte så godt på navnet sitt, så det ble ikke noe av.. Akkurat da var det ikke såååå nøye med menneskenavn husker jeg, jeg tenkte egentlig at han burde hete Virrum, oppkalt etter han håpløse uteliggeren til http://www.youtube.com/watch?v=EVekEwmHR6o, han var min første belger, og i forhold til den veldig sansede og rolige Tommy, så følte jeg vel egentlig at han var litt sånn som Virrum.. "Ærre rekti av meg å gjørra detta? Hæ? Hva er detta forno a? Hva gåre an å gjørra med detta a?" osv.. Men hvem vil vel egentlig ha en hund som denne fyren, liksom? :lol:

Når jeg egentlig hadde bestilt valp i sommer, så ville den vært født i et K-kull hos en oppdretter som vil ha daglignavnet i stamtavla. Da tenkte jeg hun skulle hete Keilin - det er irsk, det er bare 9 kvinner i Norge som har det som første fornavn, og det betyr "livlig, ivrig, eller lys, slank". Etter den mammaen burde hun bli både livlig, ivrig og slank. Jeg lurte også på Kaci (som i Kaci Kullmann Five, ja), det betyr "med ørneøyne/våken", og det syns jeg jo passer ei belgertøtte.. Hvis ikke, ville det jo vært bare ironisk, og ironi er jo morsomt *flir*

Men navn er forholdsvis personlig ja, jeg ville ikke kalt opp mine hunder etter hunder jeg "kjenner", Blaze/Talli er Blaze/Talli til Jeanette, det er ingen andre Z'en enn Zizco til Margrete, og Willy, det er Willy til Siri - og Babs kommer alltid til å være en blånd briard. For meg kommer alltid Mulle til å være en prikkegutt med for mye muskler og for liten hjerne, selv om jeg nå også vet om en tervhanne med det navnet - han har litt mindre muskler og litt mer hjerne, den nye Mulle, så for meg føles det ikke helt riktig at han heter det.. Men de kjente ikke den "ekte" Mulle, så jeg får vel bare lære meg å leve med at de har brukt hans navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja for DET var lett for meg å vite da vi fikk galskapkattungen i 2003 liksom.... :lol::P:lol: Og Psycho er en GUTT fortenk, ikke noe flatkjørt jente... :P

Lucifer og Psycho er jo normale navn vil jeg tro. Men jeg har ikke hørt om fler som har kaldt kattene (eller hunden for den del) for Sitri eller Iblis.... eller?

Næhei...

Psycho var en villkattunge som ble dratt opp av et hull i et låvegolv i Konsvinger-traktene hun. I det herrens år 1990,hun var vakkert tricolor :D

Hatet Terror katten og elsket bikkjene. Før hun ble flatkjørt av en eller annen dust i 1997 :lol:

Uansett,navn er moro og jeg priser meg lykkelig for at ingen har vært i nærheten av navnet til min "enellerannengang" nye hund i disse navnetrådene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig tråd egentlig, overrasket over hvilket eierforhold folk har til "sine" navn. Synes det blir for dumt jeg, hvis det navnet du aller helst vil bruke er "opptatt" av en hund som har betydd mye for rasen for fjaksen år siden, og at du ikke kan bruke det fordi andre er nostalgiske. Et navn er et navn, og hver person og dyr gir det sin egen dybde og mening, og det vil ikke bli det samme navnet uansett. Navnet Casper og Casper er forskjellig fra hverandre i mitt hode, min Casper er alt jeg føler når jeg tenker på ham, assosiasjoner etc, mens Casper også kan være the friendly ghost liksom (som han ikke er oppkalt etter). Samme navn, men likevel forskjellig. Om noen skjønte hva jeg mente nå.

Og såklart hadde jeg ikke blitt fornærmet om noen skulle kjøpt seg valp her inne, og skal kalle den Casper, selv om jeg er rimelig aktiv her osv. Ærlig talt, hvor smålig skal man være.

Egentlig skulle ikke Casper hete Casper, fordi vi har hatt tre undulater som har hett Kasper opp igjennom tidene. Så var jo ganske oppbrukt. Jeg skjønner ikke helt hvordan, men det ble nå Casper, jeg synes det er ett av de fineste navnene i hele verden, og da brukte jeg det. En hund er jo noe annet og, så føler jo at det ble litt fornyet. Jeg forbinder ikke Casper med de undulatene, og de undulatene forbinder jeg heller ikke sammen på den måten, hver og en er unik og og hver versjon av Kasper gir en egen klang (følelsesmessig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg syns ikke det handler om smålighet jeg, men om hva som føles naturlig. Jeg bryr meg ikke ett fnugg om noen her inne kaller hunden sin for "mitt" navn, men om det var mine omgangsvenner hadde det brydd meg. Jeg har blitt spurt av folk om de kan få bruke navnet "mitt" på sine hunder/valper og det syns jeg er bare koselig. Min neste hund skal få ett navn som tilhører en hund jeg hadde på kurs en gang, da spurte jeg eieren om det var greit at jeg brukte det navnet en gang i fremtiden og hun syns det var hyggelig. Heldigvis er det såpass skjeldent at jeg har ikke hørt det før eller senere.

Jeg syns forøvrig at Symra er ett nydelig navn, men for meg vil nå assosiasjonen være en bearded collie og vil passe dårlig med andre raser. Akkurat som jeg har hatt en hund på kurs som het zico som var en skikkelig dritthund og jeg har fått negativ assosiasjon til navnet og vil ikke kalle noen av mine hunder det. Ingen av mine hunder vil få "vanlige" navn som toya, tanja, tinka, bonso, king eller chicko fordi jeg har hatt drøssevis av hunder på kurs med de navnene, så for meg er de mer enn oppbrukt, men jeg skjønner godt at andre syns det er fine navn og vil bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "legendenavn" er jeg med på den at det på sett og vis virker litt arrogant - men på den annen side en slags hyllest. Er det mye av den hunden på linjene, f.eks. eller det er gjenfunnet gamle linjer med flott hund, så kan det jo passe å bruke noe som likner. Men da i kennelnavnet, synes jeg.

Jeg liker ikke å bruke de vanligste navnene på dyrene mine, jeg føler at det blir mindre personlig sånn, og navn jeg kunne tenke meg blir derfor forkastet fordi det er så mange andre som heter det, Varg for eksempel. Men det er jo en smakssak hva hver enkelt liker. Jeg kunne aldri tenke meg å bruke navn jeg forbinder med spesifikk hunder jeg jeg har et forhold til, om det så bare er gjennom nettet. Norris, Dina, Zizco, Babs, Loppa, Knott, Dilla og X'en er sonenhunder, og dermed er de "tatt", de navnene. Jeg kunne heller ikke kalle en hund for Leyla, Mavr, Ckient, Fidzi, Flex, Luna, Cecilia, Largo, Fero, Silla eller Rappa - for det er hunder fra min hunds slekt.

Jeg har tenkt på å kalle en eventuell KO-tispe for Sabaka, som betyr hund på russisk. Men nå er jeg ikke like sikker, er ikke trolig det blir noen i hus som passer til det navnet likevel - men jeg synes sånne navn er riktig artige. Kanskje litt kjedelig å kalle bikkja "Hund" hvis man bor i Norge, men på andre språk enn man snakker til daglig er det jo bare gøy. Pels, Poter, Snute og sånne navn på andre språk. :lol:

Om noen kaller hunden sin Garm er vel det opp til dem, jeg føler ikke at det er et så spesielt navn at jeg har noen rett på det, det kommer jo fra norrøn mytologi - men Argyr er noget mer spesielt, opprinnelig Argyros (gresk for sølv) men forkortet fordi det ble for langt, og er således litt oppdiktet fra min side, og jeg ville synes det var litt rart om noen på samme forum e.l. kalte hunden sin det samme. Tror ikke det er noe tema dog, er sjelden noen synes det er et fint navn. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sterke assosiasjoner til navnet dyra mine har og derfor blir det bare "en av hver" for å si det sånn. Det ville ikke krysset tankene mine et sekund å bruke samme navnet om igjen uansett om det hadde blitt på tvers av dyreart e.l.. Ella var Ella, Mikey var Mikey, Idun (hest) var Idun... De hadde sine helt egne personligheter og jeg kommer alltid til å forbinde det med navnene deres.

Men om det finnes 100 andre hunder som har samme navn er det ett fett. Folk må få kalle hundene sine hva de enn måtte ønske. Der får jeg ikke samme navneassosiasjonen siden det ikke er min hund/mitt dyr... Jeg kommer bare aldri til å ha to hunder med samme navn selv. Uansett hvor lang tid det måtte gå mellom hund 1 og hund 2. Blir for rart for meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tråden til labbis ble deler av et navn jeg har på blokka foreslått, og jeg kjente at hele meg skrek stille "det er mitt!!". Jeg kommer ikke til å si hvilket navn det er (og håpe at alle overser det), og om så noen skulle kalle sin hund det vil jeg bruke det for det når jeg får en hund med riktig kjønn til det navnet. Men jeg vil føle at jeg hermer, selv om jeg klekket ut navnet i 2007... Jeg liker å være original, rett og slett.

Hehe, det er jeg enig i. Jeg hadde nemlig bestemt meg for at min neste hund skulle hete Selma, lenge før Sonen-Selma ble født.. så nå er min neste hund navneløs enn så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri kalt opp hunden min etter noen av mine nære venner sine hunder, men at noen som er på sonen innimellom har en hund som heter ditt eller datt, DET bryr meg ikke.

Jeg hørte med Maria, som hadde en hund som het Ikke, om det var greit at jeg kalte hunden min for Vilikke/Ikke, og hun sa at selvfølgelig var det i orden.

Om noen hadde kalt hunden sin for Cita eller Tia her på sonen, så hadde jeg ikke brydd meg noe særlig :lol:

Tusenvis av hunder heter det fra før, og Cita er oppkalt etter søsteren til min forrige hund, og Tia er oppkalt etter hunden til Cecilie og Morten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes man kan det med de vanlige navnene som det allerede er endel av, men med mer sjeldne navn syntes jeg man bør vente til den hunden ikke lever lenger ihvertfall.

Øivind ville at Ellie skulle hete Enya, men da jeg googlet det fant jeg ut at det var veldig vanlig. Vi ville ha et litt sjeldnere, så da ble det Ellie.

Ellie er et menneskenavn, men det er ikke så mange som heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Rikke, en Aro og en Abby - alle de navna går det vel 13 på dusinet av. Og det måtte jeg minne meg på da det dukket opp en med samme navn rett etter at jeg avlivet en av dem - syns det var skikkelig sårt - for det fantes jo bare en av dem. Men så skjønte jeg jo at navnevalget ikke hadde noe som helst å gjøre med min hund ved samme navn. Men hadde det dukket opp en Kahlo nå - så tror jeg vel at jeg hadde syns det var litt merkelig, selv om jeg antar at det finnes flere Kahlo'er ute i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...