Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva bør jeg gjøre med adferdsspekteret hennes?


Ingvild

Recommended Posts

Tinka er en hund som liker at det skjer noe. Det trenger ikke å være så veldig mye som skal skje, men det bør skje noe med mindre hun er sliten og syns det er veldig behagelig å bare slappe av.

Men når jeg f.eks. er på utstilling med henne og vi bare står og ser på de andre hundene, eller jeg stopper opp på tur og setter meg ned på en benk og bare sitter der litt, da blir det for kjedelig for henne, og hun stresser seg opp og begynner enten å ri på meg eller å hoppe opp.

Samtidig har hun ikke så veldig stort adferdsspekter. Hun er ganske passiv, i alle fall mer passiv enn det jeg vil at hun skal være. Bruker jeg ball som belønning får hun opp farta og intensiteten, men hun får ikke fram noen flere adferder, og det blir vanskeligere for meg å plukke opp adferder, forsterke dem og sette på kommandoer på dem eller shape dem videre.

Mye av dette tror jeg kommer av at jeg har trent på at hun skal være roligere (altså mer passiv og mindre stressa) i sammenhenger som hun tidligere har stresset seg opp/kjedet seg i, hvor jeg selv har vært passiv. Denne treningen tror jeg har mye å si for hvorfor hun ikke har så stort adferdsspekter når jeg trener med henne. Når jeg trener med henne og skal ha fram nye adferder står jeg jo ikke og lokker og lurer og maser osv, jeg står ganske passiv selv - og hun kjenner kanskje igjen situasjonen (jeg er passiv = hun skal være passiv også). Dette har jeg jo overhodet ikke tenkt på når jeg har trent på at hun skal roe seg ned i situasjoner hvor jeg vil at hun skal roe seg ned.

Spørsmålet er egentlig hva dere syns - bør jeg fortsette å trene på at hun skal være rolig når jeg vil det, og at variasjonen av adferder ikke akkurat går opp - eller bør jeg klikke og belønne "alt og ingenting" i en periode for å få opp adferdsspekteret og få en hund som ikke akkurat kjeder seg mindre i situasjoner hvor jeg helst vil at hun skal være rolig?

Det er nemlig ganske irriterende med en hund som ikke orker å sitte stille når jeg ser på f.eks. en utstilling, men samtidig er det veldig frustrerende å klikkertrene en hund som ikke har så veldig mange adferder man kan ta av... Uff, jeg er egentlig ganske rådløs når det gjelder ikke bare dette, men all treninga vår i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler .Det er fullt mulig å trene disse atferdene samtidig. Om du shaper lengre og lengre perioder med ro (Feks enkel/fellesdekk ) kan du utløse hunden med å få jobbe med "hva den måtte ønske". Om hunden begynner å kjede seg ( viser andre atferder ) er det jo et tegn på at du har gått litt fort frem på akkurat det punktet ( eller at du forlanger for mye ).

For å få frem atferder må du legge de ytre rammene på plass med tanke på distraksjoner. Klikkertrening er jo å legge forholdene til rette slik at atferder naturlig skjer eller ved targeting eller litt lokking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg synes det virker rart. Skjønner hun ikke at nå er det trening? For meg er det sånn at når vi trener så har jeg full fokus på henne, mens når hun skal være rolig, så overser jeg henne! Selv om jeg kanskje er passiv på begge områdene, så er det forskjellig setting. Når jeg har fokus på henne, så er jeg med henne 100%, mens når jeg holder på med noe annet, så holder jeg på med noe annet. Sikkert veldig viktig og belønne henne ofte også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...