Gå til innhold
Hundesonen.no

Valper og valpefôr!


pippin

Recommended Posts

Vurderte å sette dette på valpeprat men det passer vel bedre her.. :icon_redface:

Jeg har hørt flere steder, blant annet hos oppdrettere, at de nekter å fôre med valpefôr på valper. Det er enkelte som skriver i kontrakter at når valpene kommer til nye eiere SKAL de fôres med voksenfôr!

Hva er det å skrive da??

En av grunnene til dette var visstnok at valpene ble for tykke av valpefôr. Hva med vitaminene, mineralene og de ekstra ingrediensene valpene trenger når de er i vokseperioden?

En oppdretter hadde til og med sagt at de ikke måtte høre på det tullet veterinærene sa om at valper burde gå på valpefôr! Det er å dra det litt langt mener nå jeg..

Har dere hørt noe liknende før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, fóret er jo mer fetende. Men du gir da ikke mer enn hunden trenger? En hund kan jo bli feit på voksenfór også, så lenge den spiser nok av det.. men det trengs jo litt mer mengde enn av valpefóret.

Men herregud, hadde jeg vurdert valp hos noen som sa det, så hadde jeg gått andre veien med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt er at hvis hunden begynner å legge på seg veldig etterhvert som den vokser når den går på valpefôr, kan man gå over til voksen. Men for noe tull å sette slikt i en kontrakt... er jo en grunn til at det er utviklet fôr for valper, og da er ikke størrelsen på kulene eneste grunnen.

Ja hvis man er så bekymret for at valpene skal vokse for fort så gir man jo litt mindre av maten..

Hadde kanskje valgt noen andre å kjøpe fra da jeg også.. Man vet aldri hva annet lurt de kanskje har på lager.. :icon_redface:

At man er bekymret for at valpen skal vokse fort er da ingen grunn til å gi mindre mat? Nei jeg gir valpen min halv porsjon jeg, så blir den ikke så stor med en gang... og man gir jo ikke mindre mat fordi valpen KAN bli stor og tykk, man må jo minske formengden etter man ser at det begynner å skje. Men såklart, man gir jo ikke valpen dobbel posjon og venter med å kutte ned til den er blitt overvektig, men det er skummelt å gi for lite. Men det var vel ikke det du mente sikkert. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis man er så bekymret for at valpene skal vokse for fort så gir man jo litt mindre av maten..

Sålenge det ikke for lite, da mister man jo mye annet også.

Jeg har hørt om flere som ikke vil fôre på valpefôr, spesielt av store raser, fordi de mener dette gjør at hundene vokser fort og utvikler HD. Jeg tror det er tull, men jeg er ikke ernæringsekspert. Jeg fôrer valper på valpefôr til anbefalt alder, og stoler på at ernæringsekspertene som lager fôrene har bedre peiling enn en del oppdrettere. Voksenfôrene er visst også tilsatt mer kalsium enn valpefôr. På valpefôr er dette konsentrert fordi valper ikke klarer å skille ut det som blir til overs, mens voksne hunder klarer dette. En valp på voksenfôr vil da få i seg mer kalsium enn en valp på valpefôr, og for mye kalsium er ikke bra for utviklen av skjelettet hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke at man skal gi bittelitt valpefôr, :icon_redface: men hvis grunnen til at de ikke vil fôre med valpefôr er at de tror valpene vokser for fort så kan man da heller kutte LITT ned på mengden istedet for å gi voksenfôr. De mister jo mye av det de trenger ved å gå på voksenfôr. Valpefôr er jo skreddesydd til valper og jeg tror også at ernæringsekspertene har mer peiling på dette enn oppdrettere osv..

Og som sagt over her så finnes det forskjellige typer til forskjellige størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har stor rase, og min valp har fått hele valpeserien til RC. Dette har fungert fint for min valp (og resten av kullet så vidt jeg veit). Min vokste ikke noe fortere enn normalen.

ikke trenger ho så mye for for å holde fasongen heller. Begynte med 2dl x 4 nå får ho 5dl x 3=) fungerer fint :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo forresten - disse mytene lever i "beste" velgående :icon_redface: Vi kjøpte oss ny valp i sommer fra en kar i Sverige, som hadde sitt første kull. Fra sin oppdretter igjen hadde han fått streng beskjed om å ikke fore kullet med valpefor - og at de ikke måtte bli tykke. Så valpene hadde vokst opp på pro-plan adult og velling( :icon_redface: ) For å si det sånn; valpen våres fikk en rask "oppfetningskur" når hun kom hjem til oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo tro valpeforet er der for en grunn, at det er andre stoffer en valp trenger for å vokse bra. Jeg gikk over til norwegian polar til Nitro et par uker etter at jeg fikk han, og der er det ikke eget valpefor, men samme foret til alle type hunder, livstadier osv. Siden det er mest kjøtt.

Av tørrfor får han valpefor, og jeg kan godt bruke det til han er nærmere året. Det er mer fett i det, noe som passer bra.

Og så har man jo valpefor til ulike størrelser, så tror ikke det skal være noe problem.

Jeg hadde nok stussa litt ja, hvis noen hadde sagt det til meg. Krevd at jeg skulle gi voksenfor til valp.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en del valper de siste 3 årene og det er dette jeg har erfart når jeg har foret på valpefor:

Greyhoundene blir som kjent ganske store. Den første greyhounden min gikk på valpefor til den var 1 år. Den vokste for fort, fikk vondt i leddene og vekta hang overhode ikke med fordi den nettopp vokste for fort.

Den andre greyhounden min har aldri gått på valpefor. Den vokste saktere, vekta holdt seg bedre på og den har jeg ikke slitt med når det kommer til voksesmerter. Den siste greyhounden min ble syk i alder av 4 mnd og gikk 1 mnd med bløt mage, ergo den mistet jo da vekta, men den vokste saktere.

Min første dalmatiner og 2. dalmatiner gikk også på valpefor. Vekta holdt ikke samme hvor mye de spiste (de fikk også ormekur). De vokste også veldig ugjevnt og hadde voksesmerter.

Den siste dalmatineren min gikk heller aldri på valpefor, men da voksenfor. Den var tykk og rund, vokste veldig gjevn, vokste også saktere, senere ferdig med andre ord og hadde heller ikke voksesmerter.

Som regel kommer valper i en vekstperiode når de når 4 mnd. De skyter da til alle kanter. Jeg opplever at mine valper ikke har den "utskytningen" ved bruk av voksenfor enn ved valpefor. Vekta holder mye bedre. De blir selvfølgelig litt senere utviklet, men ikke så veldig mye senere.

Dette er kun mine erfaringer ved bruk av valperfor vs voksenfor. Jeg kommer heller ikke til å fore evt fremtidige valper med valpefor.

Min vetrinær gjorde også det på denne måten som et eksperiment. Hun kom frem til det samme som meg. Valpene holdt seg lettere tykke, de vokste ikke så fort og voksesmerter fikk de heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke jeg hørt før.. Og hadde nok vært litt skeptisk til en oppdretter som hadde i kontrakten hva jeg får og ikke får fôre hunden min med.

Vi fôrer med valpeforet til V&H og valpen vår har vokst veldig jevnt og fint! Han er nå 5 mndr og har ikke hatt noen 'rykk' i det hele tatt. Den eneste forskjellen på valpe- og voksenfôret til V&H, er at valpefôret har mindre innmat og det er tilsatt egg. Så det er mindre fett og litt mere protein (mindre kcal og en større prosentandel av kcal kommer fra protein).

Decarabia: valper skal jo ikke være tykke? Heller litt slank/tynn enn litt tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et valpefor er satt sammen for at valpen skal vokse, det er jo liksom det den er programert for å gjøre.

En valp i vekst trenger proteiner og andre næringsstoffer, for å få nok av dette spiser den det måtte behøve for å få i seg behovet. På valpefor trenger den da spise mindre siden det er mer av det i foret. Den må altså spise mer voksen for for å få samme mengden proteiner osv.

Valper av store raser skal ha Large Breed. Dette foret er satt sammen for at valpene ikke skal vokse så fort, men fortsatt få i seg nok proteiner gjennom veksten.

Man trenger ikke følge foringstabellen på sekken slavisk, man forer etter valpens vekt. Ja, man skal ikke ha tykke/lubne valper. Heller slanke/tynne.

Jeg har foret min dalmisvalp på valpeforet hele veien ( for raser over 25 kg voksenvekt = largebreed ). Hun har hatt perioder hvor hun har sett hengslete ut, men sånn er det med alle arter. Hun har blitt jevlig stilt på valpeshow og har alltid fått på kritikken sin at hun er harmonisk bygd og i fint hold.

Det er hva jeg har lært, og sett funke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fôrer med valpeforet til V&H og valpen vår har vokst veldig jevnt og fint! Han er nå 5 mndr og har ikke hatt noen 'rykk' i det hele tatt. Den eneste forskjellen på valpe- og voksenfôret til V&H, er at valpefôret har mindre innmat og det er tilsatt egg. Så det er mindre fett og litt mere protein (mindre kcal og en større prosentandel av kcal kommer fra protein).

Det er vel også et annet kalsium/fosfor-forhold i valpefôret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...