Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på lange togreiser


Mistra

Recommended Posts

Vi får oss snart hund og prøver nå å komme på alle mulige utfordringer det innebærer. Blant annet virker det som det kan være ganske vanskelig til tider å ha hund når man ikke har bil. Familiene våre (som vi besøker blant annet til jul/sommer) bor i Oslo og Stockholm, og vi bor i Trondheim. Togreisen Trondheim-Oslo burde ikke bli noe særlig problem siden vi kan ta Rørostoget som har lengre stopp både på Røros og Hamar, men Trondheim-Stockholm er verre. Da blir det dagtog (11 timer) med lengre stopp i Østersund og Sundsvall, men så er spørsmålet hvordan det går når vi kommer til Stockholm. Man kommer til en asfaltperrong under tak, så må vi gjennom en masse ganger for å komme til t-banen. Det er mulig å følge perrongen vi kommer til til man kommer ut, men det fins jo ingen gressflekker noe sted... Hva gjør man da når hunden må på do etter mange timer p tog???

Er det noen som har erfaring med lengre reiser med hund med kollektivtrafikk? Forstår hunden at den ikke er ute og ikke får gå på do når man kommer til stasjonen, eller er det en måte å lære dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar en del tog Oslo-Bergen, og det har aldri vært noe problem, bortsett fra den gangen vi havnet i samme vogn (med bare tre seter) som en aggressiv hund som skulle ta Sico for hver minste lille bevegelse. I tillegg løp det småbarn fram og tilbake hvert 5. min og skrek så fort Sico så på de, snuste på de osv. Derfor foretrekker jeg nattogene, da er det ikke så mange mennesker som beveger seg rundt i toget, og hunden er gjerne trøtt så han slapper bedre av.

Når vi kommer ut på perongen har han en tendens til å ville tisse på stolpene der ja, men jeg ser det som regel før han får gjort noe, så da drar jeg han bare med meg videre og holder han "opptatt" til vi er ute. Om uhellet allikevel skulle skjedd så er det ikke store krisen spør du meg. Om hunden bæsjer, så plukker du det bare opp som vanlig. Om hunden tisser, tja, det forsvinner jo etter hvert av seg selv (fikk inntrykk av at det ikke er innendørs du snakker om. Isåfall kan du jo ha en tørkerull tilgjengelig?)

Ellers gjelder det jo å trene på å være rolig når du sier "legg deg" f.eks, om det så er ved sidelinjen på en fotballkamp, på kafé, på buss eller tog. Og gjerne gå en god tur eller trene litt før togturen slik at hunden er nogenlunde sliten og har fått gjort fra seg. Jo mer hunden er i bevegelse, jo større sannsynlighet er det for at den vil måtte gjøre fra seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enya ble skikkelig dårlig på togene fra trondheim-oslo-krsand.. Det var jo endel timer og hun hadde ikke tatt tog før. Så hun baiset så det sprutet oppover veggen på begge togene og stinka de begge ut :icon_confused: Heldigvis skulle det være utstilling i oslo så det var mange forståelsesfulle og hjelpsomme hundemennesker på toget fra trondheim :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist endel Bergen - Oslo - Trondheim, og det blir noen timer.. Jeg har så langt det har vært mulig, tatt nattoget; da er hunden vant til å sove uansett, og det hjelper på. Roligere er det også.

Når det er sagt, vil jeg anbefale å forsøke å ta tog av den gamle typen (IKKE signaturtog), siden sistnevnte overhodet ikke er tilrettelagt for hund.

Når jeg har reist med tog, har det alltid gått kjempebra; hunden har vært rolig og klart å holde seg, og om natten har vi sovet. Så sant hunden er rimelig voksen og husren, så tror jeg ikke det vil by på store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt endel tog med valper,og det har aldri blitt et problem.Jeg ofret togteppe jeg fikk til hunden,og hadde med et bein til å tygge på.Ingen av hundene har gjort noe annet enn og sove hele togturen(uansett lengde)og har holdt seg ganske lenge.Jeg prøvde å få dem til å tisse når det var stopp,men de var for opptatt av alt annet til det,så da var jeg tvungen å gå tilbake til toget uten tom hund.

En annen ting jeg hadde meg i en sekk var ; en rull hundeposer, 1 tørkerull,en jif sprøyteflaske,og ei fille.

Da tørker man opp piss eller dritt lett som ingenting om noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne, normalt renslige hunder, har ingen problemer med å holde seg noen timer i løpet av en togtur - for dem blir det jo det samme som å holde seg gjennom en natt eller en arbeidsdag mens de er hjemme alene, sant? Og det virker som om de fleste hunder også har forståelse for at togstasjoner o.l. er innendørs og at man ikke gjør i fra seg der. Om hunden mot formodning skulle gjøre fra seg, er det faktisk ikke verdens undergang det heller - men som Birte var inne på, kan det være greit å komme seg fortest mulig ut fra stasjonen etter en lengre togtur, eventuelt holde hunden "opptatt" og i kort bånd så den ikke får mulighet til å tisse de minuttene dere er inne på stasjonen.

Å skulle bekymre seg for dette før hunden i det hele tatt har kommet i hus er det i alle fall ingen grunn til. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim-oslo er ikke noe problem nei, da klarer hunden fint å holde seg. Også trondheim-hamar, altså to timer ekstra. Det jeg gjør hvis jeg skal av i oslo, er å gå motsatt vei av der hvor rulletrappene er, til enden av perrongen slik at Casper får tisset og evnt. bæsjet, ellers gjør han det inni hallen.

Går og ann å spørre kondoktøren om hvor de har litt lengre stopp, altså 5 min eller noe, hvor man kan skynde seg ut og tisse hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist en del til Bergen da jeg bodde i Oslo med tog, og har alltid hatt med hunden. Har ikke vært de store problemene, og ene gangen var vi rimelig heldig ved å få dedikert "hundekupé", det hvor toalettet er. Noen folk som går forbi nå og da, og hunden forholdt seg forholdsvis rolig. Tisseturer tok vi før toget reiste, og han klarer å holde seg pent i tolv timer ellers (sikkert mer også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, det høres ut som dette burde gå greit :icon_redface: Vi skal reise en del i julen, og liker å ha tenkt på sånne ting på forhånd sånn at vi er forberedt, og vet hva vi skal gjøre for at det skal bli lettere senere når hun blir voksen. Det hadde gjort reisingen mye enklere om det fantes noen gressflekker på perrongene, det føles bedre om hunden tisser på gress enn om det renner bortover asfalten... Men både på Oslo S og i Stockholm er det mulig å gå et stykke bort på perrogen der ingen går, så da får hun gått på do der og det burde gå greit å gå gjennom stasjonen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser ofte med tog oslo-kristiandsand, og når hunden er med, så passer jeg på å gå en lengre tur med han i parken, slik at han får gått skikkelig på do, og at han får en liten gåtur samtidig. Da pleier 6-7 timer å gå ganske greit. Samme gjør vi når vi skal hjem igjen til Oslo, og da klarer han fint å holde seg fra vi går ut av toget til vi kommer til slottsparken.

Oslo- Stockholm burde gå greit så lenge du lufter han skikkelig før togturen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte tips her :icon_redface:

Jeg leste for ikke så lenge siden en artikkel om en dame som har tatt med seg hunden sin omtrent over hele verden, både på tog, fly, buss og båt. Og en smart ting hun har lært hunden er å tisse på avis om det virkelig skulle være krise. Syntes dette hørtes ganske greit ut, om hunden er voksen i allefall, er kanskje ikke noe særlig å lære dette til en valp, men når hunden har blitt stueren og sånn tenker jeg på :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en smart ting hun har lært hunden er å tisse på avis om det virkelig skulle være krise.

Wow, det burde jo funke utrolig bra om man reiser mye. Slipper å tenke på om det er lenge til neste stopp. Mon tro om det blir neste triks å trene på :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste for ikke så lenge siden en artikkel om en dame som har tatt med seg hunden sin omtrent over hele verden, både på tog, fly, buss og båt. Og en smart ting hun har lært hunden er å tisse på avis om det virkelig skulle være krise. Syntes dette hørtes ganske greit ut, om hunden er voksen i allefall, er kanskje ikke noe særlig å lære dette til en valp, men når hunden har blitt stueren og sånn tenker jeg på :icon_redface:

Wow, det burde jo funke utrolig bra om man reiser mye. Slipper å tenke på om det er lenge til neste stopp. Mon tro om det blir neste triks å trene på :icon_redface:

Hvor tenker dere at man lar hunden tisse i så fall? Jeg skulle ikke føle meg komfortabel med å la hunden tisse blant masse folk, selv om det er på avispapir (da tenker jeg selvfølgelig ikke ute, men på en stasjon, midt på perrongen osv). Da skulle jeg uansett ville finne et sted folk ikke går så mye, men det er kanskje det dere mener også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lære hunden å tisse på kommando, praktisk i mange sammenhenger.

Styr unna avganger med signaturtog. Det er ikke plass til hunden, med mindre hunden er så liten at den får plass i ei veske. Det finnes tre seter der det er lov til å sitte med hund. De er plassert i ei sittegruppe, to seter på ene siden og et sete plassert tvers ovenfor med to klaffbord i mellom. I samme vognen er det et avlukke til konduktøren og handicapdo. For sikkerhets skyld er vognen plassert mellom familievognen og bistrovognen slik at det er mange folk som passerer forbi, noe som er ganske slitsomt siden hunden hele tiden er i veien.

Jeg har to ganger opplevd å få hundebillett i vogner der det ikke er lov med hund, selv om min egen billett og hundens var kjøpt samtidig hos en billettselger på stasjonen.

Hvis du vil kombinere minipris og hundebillett er trikset å kjøpe din egen billett på billettautomaten på stasjonen(husk å trykke for plass der det er tillatt for hund) for så å tusle bort til billettselgeren og kjøpe hundebilletten. Hundebillett kan ikke kjøpes på nettet.

Lykke til!

edit: rettet noen skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim-oslo er ikke noe problem nei, da klarer hunden fint å holde seg. Også trondheim-hamar, altså to timer ekstra. Det jeg gjør hvis jeg skal av i oslo, er å gå motsatt vei av der hvor rulletrappene er, til enden av perrongen slik at Casper får tisset og evnt. bæsjet, ellers gjør han det inni hallen.

Går og ann å spørre kondoktøren om hvor de har litt lengre stopp, altså 5 min eller noe, hvor man kan skynde seg ut og tisse hunden.

Trondeim - Hamar er vel en drøy time kortere enn Trondheim - Oslo, bare sånn for å ha sagt det. Vi reiser mye med tog mellom Oslo og Lillehammer. Vi unngår Trondheimstoget, så godt det lar seg gjøre. Hundekupêen der, ligger jo midt i lysløypa. På regionstogene har vi en fireseter og rigger til med bagen eller kofferten mot midtgangen, slik at vi lager et skille som verken hunder eller løpende drittunger skal krysse. Det fungerer utmerket. Fibi sover på gulvet hele veien og prinsen ligger i armkroken. Kommer det noen og vil sitte med oss, er det helt greit, men vi gir beskjed om at det er hundeplasser og at den ene hunden bare skal ignoreres. Den andre kan klappes, hvis de er av den irriterende hundevennlige typen. :whistle:

Takk for alle svar, det høres ut som dette burde gå greit :banana: Vi skal reise en del i julen, og liker å ha tenkt på sånne ting på forhånd sånn at vi er forberedt, og vet hva vi skal gjøre for at det skal bli lettere senere når hun blir voksen. Det hadde gjort reisingen mye enklere om det fantes noen gressflekker på perrongene, det føles bedre om hunden tisser på gress enn om det renner bortover asfalten... Men både på Oslo S og i Stockholm er det mulig å gå et stykke bort på perrogen der ingen går, så da får hun gått på do der og det burde gå greit å gå gjennom stasjonen også.

Ikke luft hunden på plenen ved Plata. Der kan det ligge sprøyter. Rekker dere det, er det best å gå helt opp til Middelalderparken. Dere kan evt ta buss eller trikk til Dyvekes bro og gå gjennom parken ned igjen. Da får hunden løpt litt løs og gjort skikkelig fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt masse tog med Bajnok, og han sitter enten mellom bena mine eller ligger under setet på turer- Går kjempefint. Tok toget mellom Brumunddal og Bergen en gang. Det var jo et litt lengre opphold på Oslo da, så strengt tatt var det bare Oslo - Bergen. Da stakk jeg ut under en kort stopp en gang midt under togturen. Da var vi tre stykker med tre hunder og konduktøren ventet mens hundene fikk tisset. Akkurat da er det veldig fint å ha hannhund :whistle: Finne det nærmeste treet/stolpen, og vips var vi ferdig. Hihi :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...