Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til og fete opp tispa mi


ninipia

Recommended Posts

Hei alle sammen :whistle:

Jeg har en blandingstispe på 2 år, hun en stort sett alaskan malamute, men har litt akita i seg også.

I det siste han hun blitt ganske tynn, ribbena og hoftekulene synes. Hun har bestanding spist lite, men plutselig har hun rast ned i vekt.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan feite henne litt opp?

- Trine og Nini

kmxlc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kjerringråd for å få en hund opp i vekt - men jeg ville forsøkt å finne ut hvorfor hun har rast ned i vekt også.

Har hun spist mye mindre enn før, er det en naturlig forklaring til vektreduksjonen? Har aktivitetsnivået økt? Kan hun ha orm?

Har hun vært hos veterinær?

Det hjelper ikke å fete henne opp, om det er noe feil som gjør at hun går ned i vekt. Og om du finner noe feil og får fikset det, trenger du neppe gjøre så mye for å fete henne opp igjen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I midten av august ble hun syk, vi fikk henne til vet som sa at hun hadde fått et sjokk. etter det gikk hun ned i vekt, men nå vil hun ikke legge på seg igjen. Det er ikke sånn at hun blir tynnere for hvær dag som går, hun holder den vekten hun har. Men jeg vil så veldig gjerne at hun skal legge på seg litt:) Dyrlegen mente at enkelte av den rasen var magre. men jeg liker ikke å kunne se ribbena og hoftekulene hennes:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner!

Du sier ikke noe om hva hun fôres på, men om hun går på et standard tørrfôr kan du for eksempel bytte til høyaktivitetsversjonen, da det skal ha høyere fettprosent og er beregnet på hunder som trenger mer energi. Da får hun i seg mer, uten å spise mer fôr i mengde, jeg får inntrykk av at hun er småspist? Slik at det ikke hjelper bare å øke fôrmengden?

Noen anbefaler også å gi våtfôr, for eksempel vom og hundemat, da det er et fôr som mange hunder liker og spiser mer av.

Andre tips for å få henne opp i vekt er tilleggsfôring - gi annen mat i tillegg til ordinær fôring, for eksempel middagsrester, en brødskive med leverpostei, smeltet smør over maten og andre rene fettkilder, også videre. Utfordringen er at du kan få en bortskjemt hund som blir matlei, og stadig vil ha variasjon - det må du som kjenner din hund vurdere og avgjøre.

Er hunden vanskelig å få i mat, er fôring gjennom lek også et alternativ - få henne til å jobbe for maten, at det skjer noe så morsomt at hun ikke tenker på det som fôring. For eksempel godbitsøk, gjemme mat hun må finne, fylle kong med snadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er veldig småspist.

Hun får proplan, performance tror jeg det var. Også vom og hundemat innimellom, og middagsrester får hun også immimellom. Men så mye vil hun ikke spise, Jeg skal prøve de tipsene du ga meg. Hørtes ganske smart ut :whistle:

Men hun er også besatt av å slikke, slikker os på bena, på hendene. Tror du det kan ha noe med saken å gjøre, eller liker hun bare den salte smaken kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått ei tispe som var i overkant tynn. Her har vi kjørt overforing og valpeforing.

Hun står på minst det dobbelte av tørrforet (800 gr) + 1 kg v&h. Fordelt over 4-5 måltider pr dag. Dette er hoved, utenom har hun fått egg, kefir og mattrester + godbiter. Hun å var småspist, men når vi delte opp maten hennes i små deler og ga det utover dagen og ga ett stort måltid på kvelden så spiste hun. Nå er hun ett matvrak blitt :ahappy:

Så slik så foringsdagen til Juta ut:

kl 0730: halvt dl mål med tørrfor + 1/4 pøsle v/h

kl 1030: det samme som over, bare med egg/kefir/matrester

kl 1330: samme som over

kl 1630: samme som over

kl 1930: en liter tørrfor, 1/2 pølse med v/h

Nå er hun i normal form og jeg er nede på morgen og kveldsmåltidet + ett lite måltid til lunsj, og så klart gobiter. Det har tatt ca 6 uker før jeg ble fornøyd.

Det viktigste er små smaksterke måltider. Altså som hunden din liker (men som er "sundt). Avslutte dagen med ett godt måltid da man ikke forbrenner så mye når man sover og slapper av :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...