Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyesykdom..

Line_

Recommended Posts

Skrevet

Argh, husker ikke hva den heter nå..PRA? Men i hvertfall. Faren til Felix er akkurat blitt skjekket for det å han er en B :) Det vil si at han aldri får sykdommen selv men kan gi det videre. Noen som vet hva det koster å få testa det? felix skal jo kanskje brukes i avl hvis han er frisk så. Hvordan gjøres det? Hva koster det?

Skrevet

Optigen B, er IKKE farlig for din hund om den andre forelderen har A.

Det finnes 3 grader av Optigentseten, som er e test som kan gradfeste din hunds øyenstatus i forhold til PRA. Man kan teste hunden ved DNA, altså en blodprøve som sendes til USA:

Optigen A= FRI, ikke noen tilknytning til PRA.

Optigen B= Bærer, er bærer av sykdommen, men kommer aldri til å få den selv.

Optigen C= PRA. Hunder med C, vil mest sannsynelig få PRA, altså blindhet.

A+A= Kun A-avkom

A+B= A og B-avkom

B+B= A, B og C avkom

C+B/C= Mest sannsynelig mange C'er.

Det vanlige er å bruke en A og en B, eller to A. ALDRI bruke en C i avel. Men en A+ en B er ikke farlig :)

Mye bokstaver her nå, men håper du forstod litt mer. Det står litt mer om optigentesting på www.optigen.com

Skrevet

Oldefren til Lisa er anleggsbærer av PRA, så det er sjans for at Lisa også er anleggsbærer. Skal uansett parre med Normal/Clear hannhund, så tar det ikke så tungt. Med en slik stamtavle hadde det vært synd å la være å avle på henne "bare" på grunn av at hun er carrier. Men skal a optigen test så finner jeg ut av det. Håper på normal/clear seff..

Skrevet
Vet noen hva det koster?

Tipper 1-2000 kr, alt ettersom hvor man gjør det. Blodprøve er dyrt som pokker, mener vi tok mellom 800-1500 kr på klinikken jeg jobba for før.

Skrevet

En ting jeg lurer på... Er gir A + A alltid A resultat? Har nemlig en treningsvenninne med en eng springer spaniel. PRA er veldig uvanlig for den rasen - men hunden hennes på 4 år har altså C (blind er den også), men om jeg ikke tar helt feil, så nevnte hun sist trening at ingen av foreldrene er bærere, men at grunnen til at hunden har C er fordi han er innavla (far + datter)? Er dette mulig?

Skrevet

Å ta selve blodprøven koster ikke særlig mye, det er analysen som koster.

Hos oss koster det bare 300 å ta en blodprøve, men det blir jo fort dyrere når man skal sende den inn til analyse. Tror f eks Sentrallaboratoriet på veterinærhøyskolen tar ca 500,- for en analyse. Hva det koster å sende til USA aner jeg ikke, men det er jo bare å ta en telefon til veterinæren du bruker så skal de kunne svare deg på det. :wink:

Nå kjenner ikke jeg til denne sykdommen så godt og heller ikke nøyaktig hvordan den nedarves, men hvis man parrer far og datter som begge er clear så burde det i utgangspunktet være problemfritt (kommer selvfølgelig ann på linjene og hvor dyktig man er på linjeavl) men hvis det finnes hunder bakover i slekta som har PRA så er det muligens fullt mulig at dette kan videreføres til eventuelle valper da disse genene forsterkes via linjeavl.

Men dette blir bare spekulasjoner ut i fra det jeg vet om avl og genetikk og siden jeg ikke vet særlig mye om akkurat denne sykdommen så erdet vanskelig å si noe sikkert.

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at PRA kan dukke opp fra bakover i slekta. Men det er heller sjeldent at en hund etter to a-foreldre får PRA :-o

Satte meg grundig inn i dette med PRA før jeg fikk Chessea. Det er påvist en del av sykdommen på rasen. Dette med PRA er utrolig viktig å sjekke opp nøye! Dog, det viste seg etter at en hund i Chesseas slekt ble brukt i avel, hadde den PRA. Den ble testen 4 år etter at den hadde blitt brukt i avel, men frem til da kun blitt øyenlyst som FRI. Så, dette med øyenlysning for eks. kan man ikke helt stole på, mener jeg, og da er Optigentest et mye sikrere og bedre alternativ, sprsielt for avelshunder.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...