Gå til innhold
Hundesonen.no

Scæfer som klør og røyter


Tearani

Recommended Posts

Typen min har en schæferhanne som klør seg ganske mye. Ofte klør han så mye at han har sår på kroppen. Han røyter også ekstremt mye og HELE tiden. Har prøvd å gre han hver dag (selv om han er korthåret) men det funker ikke, han røyter like mye for det om (og gulvet er nesten ett teppe av hår). Må støvsuge hver eneste dag. Vi tok han til dyrlegen og fikk hudutredelse for å se om han har noe form for allergi (midd, matallergi, støv osv) men denne var negativ. Vi byttet fòr og han ble litt bedre i pelsen (mørkere og litt mer glans) og det tok ca 1 måned så har han begynt og klø seg igjen (uten å klø på seg sår) nå bare klør han. Men han røyter like mye. Noen som har hatt lignende eller vet hva jeg kan gjøre for å minske røytingen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen min har en schæferhanne som klør seg ganske mye. Ofte klør han så mye at han har sår på kroppen. Han røyter også ekstremt mye og HELE tiden. Har prøvd å gre han hver dag (selv om han er korthåret) men det funker ikke, han røyter like mye for det om (og gulvet er nesten ett teppe av hår). Må støvsuge hver eneste dag. Vi tok han til dyrlegen og fikk hudutredelse for å se om han har noe form for allergi (midd, matallergi, støv osv) men denne var negativ. Vi byttet fòr og han ble litt bedre i pelsen (mørkere og litt mer glans) og det tok ca 1 måned så har han begynt og klø seg igjen (uten å klø på seg sår) nå bare klør han. Men han røyter like mye. Noen som har hatt lignende eller vet hva jeg kan gjøre for å minske røytingen???

Typisk schäferhud vil nå jeg si. Prøv å kutte ut tørrfôret og heller prøve Vom og Hundemat eller Norwegian Polar UTEN tørrfôr ved siden av. Hold ham tørr. Ikke bruk butikkjøpte godbiter, men gi "rene" godbiter som kylling, kjøtt, tørket lever o.l. Man får kjøpt tørket lever/oksekjøtt i godbitposer. Jeg gjetter at korn har en finger med i spillet her, men det ser man jo fort når man prøver å kutte det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæferen vår røyter også MYE når den først begynner, men røyter schæferen deres slik hele tiden? Det er jo vanlig at man har perioder der røytingen avtar. Et lite tips kan jo være å ha fiskeolje i maten, det skal være bra for pelsen, men vet ikke om det hjelper på røytingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en golden som plutselig har begynt å klø noe voldsomt også. Er det noen som vet om noen gode råd utenom å gå til vet.?

Golden er kjent med å ha en god del hudproblemer de også. Mye stress kan også resultere i kløing. Eller rett og slett bare prøve å bytte fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tatt i August? og han fylte 2 år i juli, så ca 25 måneder gammel..

Hmm, ja da skal det jo normalt vises på prøver om det er allergi... Tispa mi ble sjekket når hu var 14 mnd (ca) første gangen, da slo det ikke ut noe på test. Ny test i 2,5 års alder, DA ble det påvist litt av hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja da skal det jo normalt vises på prøver om det er allergi... Tispa mi ble sjekket når hu var 14 mnd (ca) første gangen, da slo det ikke ut noe på test. Ny test i 2,5 års alder, DA ble det påvist litt av hvert...

De testene er jo ikke til å stole på for fem flate øre. Hunden skal egentlig utredes skikkelig FØRST før man tar slike tester, egentlig kun som en bekreftelse på det man allerede vet.. De slår ut i hytt og pine.

Vi var hos dyrlegen idag pga han har begynt å klødd på seg sår igjen. Han skal nå på antibiotikakur og så inn til kontroll om 2 uker, så får vi se hva som skjer :innocent:

Edit: Skrev en liten feil...

Vel, beklager å måtte si det, men etter en antibiotikakur kan du forvente at hunden mest sannsynlig blir verre. Under selve kuren og litt etterpå er den muligens helt fin, men en stund etterpå vil den få tilbakeslag, og antageligvis begynne å klø mer. Antibiotika ødelegger immunforsvaret forresten, og det er stor sannsynlighet for at bakterier blir immune og andre sykdommer vanskeligere å bekjempe etterhvert som bakteriene blir resistente pga overdreven antibiotikabruk (som jeg dessverre mener hunden din nå er en del av). Du burde fått hunden din utredet skikkelig hos dyrlege; utelukket parasitter og midd, og prøvd nytt fôr, blant mange andre ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp på 3 mnd som også klør seg mye.

Var nettopp til veterinær med hun, som sa at hun var litt "tørr" i pelsen

Rådet jeg fikk var å bytte for.

Holder på med overgang til annet for, men har ikke merket noe forskjell enda.

Jeg lurer på om hundeshampo kan føre til kløe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...