Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjemispørsmål


Benedicte

Recommended Posts

Meg og fasiten i boken er ikke enige, og jeg lurer på hvem av oss som tar feil :)

For det første mener boken at CuCl er en ionebinding, mens jeg tror den er en polar kovalent binding (fordi elektronegativiteten kun er på 1,1). Hva er korrekt?

I en annen oppgave skal jeg skille fleip fra fakta, og jeg syns jo oppgaven virket enkel, men heller ikke her er boken enig :lol:

Jeg mener at påstanden "et molekyl med bare polare bindinger kan være et upolart molekyl" er fleip, men boken sier at det er fakta.

Boken sier også at påstanden "det er to bindingselektroner i en dobbeltbinding" er fleip :lol: ?

Er jeg helt på jordet? For jeg føler meg skråsikker på at jeg har rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første mener boken at CuCl er en ionebinding, mens jeg tror den er en polar kovalent binding (fordi elektronegativiteten kun er på 1,1). Hva er korrekt?

Nå er det noen år siden jeg hadde kjemi sist, og denne er jeg ikke sikker på, men høres riktig ut.

Jeg mener at påstanden "et molekyl med bare polare bindinger kan være et upolart molekyl" er fleip, men boken sier at det er fakta.

Et molekyl med polare bindinger kan vel være upolart om "summen" av bindingene blir 0, eller?

Boken sier også at påstanden "det er to bindingselektroner i en dobbeltbinding" er fleip :lol: ?

I en enkeltbinding er det jo to elektroner, derfor vil en dobbeltbinding ha fire elektroner.

Hm, merker det er en stund siden, det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen år siden jeg hadde kjemi sist, og denne er jeg ikke sikker på, men høres riktig ut.

Et molekyl med polare bindinger kan vel være upolart om "summen" av bindingene blir 0, eller?

Hm, som i CO2 feks? Det gir mening! Takk :lol:

I en enkeltbinding er det jo to elektroner, derfor vil en dobbeltbinding ha fire elektroner.

Åjaa :) Det er ett elektronpar :lol: Takk igjen. Kan godt hende det kommer flere spørsmål her etterhvert.

Hm, merker det er en stund siden, det her...

Jeg kjenner at jeg glemmer det bare jeg ikke har hatt det på en liten stund, derfor prøver jeg å opprettholde det ved å gjøre litt hver dag.

Angående det første spørsmålet, så googlet jeg det, og google sier (som boken) at CuCl er en ionebinding. Det virker logisk mtp at Cl har 7 ytterelektroner og Cu har 1. Men med elektronegativiteten får jeg det ikke til å stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere spørsmål:

- Hvor mange O-atomer er det i 1 mol O2?

Jeg tenkte det var 6,022 x 10^23 (opphøyd i 23 altså) og så ganget med 2?

Siden det er 6,022 x 10^23 atomer av et stoff i 1 mol, eller?

Og siden jeg ikke skjønte dette med den utregningen, så sliter jeg med de andre spørsmålene om samme tema også. Jeg har svarene, men vil vite hvordan man kom frem til det.

- Hvor mange mol H2O er 3,0 x 10^24 vannmolkelyer?

- Hvor mange oksygenatomer er det i

a) 1,25 mol SO3

b) 3,15 mol MnO2

c) 3,0 mol NiSO4 x 6H20

Om jeg bare skjønner prinsippet så klarer jeg nok oppgavene, men jeg forstår ikke prinsippet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere spørsmål:

- Hvor mange O-atomer er det i 1 mol O2?

Jeg tenkte det var 6,022 x 10^23 (opphøyd i 23 altså) og så ganget med 2?

Siden det er 6,022 x 10^23 atomer av et stoff i 1 mol, eller?

Og siden jeg ikke skjønte dette med den utregningen, så sliter jeg med de andre spørsmålene om samme tema også. Jeg har svarene, men vil vite hvordan man kom frem til det.

- Hvor mange mol H2O er 3,0 x 10^24 vannmolkelyer?

- Hvor mange oksygenatomer er det i

a) 1,25 mol SO3

b) 3,15 mol MnO2

c) 3,0 mol NiSO4 x 6H20

Om jeg bare skjønner prinsippet så klarer jeg nok oppgavene, men jeg forstår ikke prinsippet...

Utrolig nok så gjorde jeg akkurat disse oppgavene i forigårs. Og hadde prøve i dette temaet på onsdag, så dette burde jeg jammen kunne.. Eneste problemet er at den prøven gikk kjempedårlig, så jeg har vel innsett at jeg egentlig ikke kan dette så godt likevel :icon_confused:

Den øverste oppgaven er riktig, da ganger du det med antall O-atomer. (altså 2)

Hvor mange oksygenatomer:

a) 1,25 mol SO3

Svar: Det er tre oksygenatomer. Da tar du 3x1,25x6,022x10^23

b) 3,15 mol MnO2

Svar: Det er to oksygenatomer, så da blir det: 2x3,15x6,022x10^23

c) 3,0 mol NiSO4 x 6H20

Svar: Da blir denne 10x3x6,o22x10^23

Så var det den"Hvor mange mol H2O er 3,0x10^24 vannmolekyler".. Da tror jeg man kan forklare det så enkelt som at du skal finne ut hvor mange mol (6,022x10^23) 3,0x10^24 H2O er. Altså 3,0x10^24 / 6,022x10^23. (/=delt på)

Om dette gjorde ting litt klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nok så gjorde jeg akkurat disse oppgavene i forigårs. Og hadde prøve i dette temaet på onsdag, så dette burde jeg jammen kunne.. Eneste problemet er at den prøven gikk kjempedårlig, så jeg har vel innsett at jeg egentlig ikke kan dette så godt likevel :icon_confused:

Den øverste oppgaven er riktig, da ganger du det med antall O-atomer. (altså 2)

Hvor mange oksygenatomer:

a) 1,25 mol SO3

Svar: Det er tre oksygenatomer. Da tar du 3x1,25x6,022x10^23

b) 3,15 mol MnO2

Svar: Det er to oksygenatomer, så da blir det: 2x3,15x6,022x10^23

c) 3,0 mol NiSO4 x 6H20

Svar: Da blir denne 10x3x6,o22x10^23

Så var det den"Hvor mange mol H2O er 3,0x10^24 vannmolekyler".. Da tror jeg man kan forklare det så enkelt som at du skal finne ut hvor mange mol (6,022x10^23) 3,0x10^24 H2O er. Altså 3,0x10^24 / 6,022x10^23. (/=delt på)

Om dette gjorde ting litt klarere?

Og dette var helt korrekt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det forrige innlegget mitt kom visst aldri opp. Jeg fikk hjelp av min far av det, og da datt alt på plass. Får se hvor lenge det varer! Men tusen takk for svar! Kommer nok garantert flere spørsmål :icon_confused:

Flere spørsmål på vei. Jeg merker at jeg bare blir dritsur og frustrert når jeg spør min far om råd. Han skal fortelle ting så himla komplisert og dra inn tusen andre ting og rette på feil i boken osv, og det hjelper ikke akkurat meg :icon_confused:

Er ikke så glad i kjemi akkurat nå :icon_confused:

Oppgave:

Til en kalsiumkloridløsning settes overskudd av en sølvnitratløsning, og det felles ut sølvklorid. Bunnfallet filtreres, vaskes, tørkes og veies. Massen av bunnfallet er 3,73 g.

Jeg har balansert ligningen slik:

CaCl2 + 2AgNO3 -> 2AgCl + Ca(NO3)2

Spørsmål er: Hva er massen av kalsiumkloridet som var løst i den opprinnelige løsningen?

Det er da CaCl2 de tenker på, ikkesant? Massen av det? Eller?

Slik har jeg gjort det, som tydeligvis ikke er korrekt:

Massen til bunnfallet, altså 2AgCl er 3,73 g.

Den molare massen (molekylvekten) til 2AgCl er 286,7 g/mol.

Da blir stoffmengen (n) 3,73 g / 286,7 g/mol = 0,013 mol

Og 1 CaCl2 -> 2AgCl. Blir det ikke et slikt forhold? At 1 mol CaCl2 er det samme som 2 mol AgCl?

I så fall blir vel stoffmengden til CaCl2 = 0,013 mol / 2 = 0,0065 mol (stemmer det? kalkulatoren min har litt problemer med å regne så små tall)

Og dersom stoffmengden til CaCl2 = 0,0065 mol

Og den molare massen til CaCl2 er 110,98

Da blir massen til CaCl2 = 110,98 x 0,0065 = 0,721 g

Eller???

Men det stemmer ikke med svaret og jeg føler noe er veldig galt :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fant svaret på det i gårkveld, men har jo glemt det allerede nå.

Men jeg sliter med dette med forhold.

F.eks NaHCO3 -> Na2CO3 + H2O + Co2. Jeg klarer ikke å se hvorfor 1mol NaHCO3 er det samme som 1mol Co2 f.eks?

Og hvordan er forholdene i 2 C8H18 + 17 02 (oksygengass) -> 16 CO2 + 18 H2O? Hvordan er forholdet mellom C8H18 og CO f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Og nå låner jeg tråden, for her trengs det desperat hjelp..

Også fra kjemi 1 dette her, og temaet er beregning av likevekt.

Oppgaven:

Likevektskonstanten for dette uttrykket skal bestemmes:

2SO3 (g) <--> 2SO2 (g) + O2 (g) (<--> er min versjon av en likevektspil)

En beholder rommer 50L og holdes ved konstant temperatur. Det ledes 1,00 mol svoveltrioksid inn i beholderen. Ved likevekt er det 0,60 mol svoveldioksid i beholderen. Beregn likevektskonstanten for reaksjonen ved den temperaturen som er i behoderen.

Noen smarte hjerner her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hvordan beregner man utbytte? Jeg skal beregne massen av blyet som fremstilles av 35 kg mønje når utbyttet er 0,85. Trodde det var så enkelt som å gange 35 kg med 0,85 :ahappy: Svaret skal være 27kg

Reaksjonslikningen er slik, hvis det har noe å si:

Pb3O4 + 2C -> 3Pb + 2CO2

Ser jo at forholdet mellom mønje og bly er 1 : 3, men skal det ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan beregner man utbytte? Jeg skal beregne massen av blyet som fremstilles av 35 kg mønje når utbyttet er 0,85. Trodde det var så enkelt som å gange 35 kg med 0,85 :wub: Svaret skal være 27kg

Reaksjonslikningen er slik, hvis det har noe å si:

Pb3O4 + 2C -> 3Pb + 2CO2

Ser jo at forholdet mellom mønje og bly er 1 : 3, men skal det ha noe å si?

Du må gå veien om mol :ahappy:

Først finner du den molare massen til Pb3O4. Se i periodesystemet.

Bly: 207,2 g/mol Oksygen: 16,00 g/mol Dvs. Pb3O4= 207,2 * 3 + 16 * 4 =685,6 g/mol

35 kg = 35 000 g

Så deler du den molare massen til Pb3O4 på massen til mønjen:

685,6 g/mol / 35 000 g = 51,05 mol

Det HAR noe å si at forholdet er 1 : 3. Det er tre ganger så mange mol Pb som det er Pb3O4, og derfor ganger du 51,05 med tre:

51,05 mol * 3 = 153,15 mol

Nå ganger du dette med den molare massen av bly for å få svaret i gram. Altså antall gram utbytte av bly.

153,15 mol * 207,2 g/mol = 317733 g = 31,73 kg

Ettersom utbyttet ikke er 100%, men 85%, så må du gange dette med 0,85 for å få riktig svar:

31,73 * 0,85 = 26,97 kg, dvs 27 kg.

Håper at dette var til hjelp :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRØSS OG GRU - veien om mol!! :P

*kjenner hun er veldig glad for å være ferdig med alle kjemi-emner på studiet sitt*

(Men det er fordi jeg liker teoretisk matte og fysikk bedre, finnes sikkert de som er omvendt av meg :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hater veien om mol og prøver å unngå den om jeg kan :D

GRØSS OG GRU - veien om mol! :P

*kjenner hun er veldig glad for å være ferdig med alle kjemi-emner på studiet sitt*

(Men det er fordi jeg liker teoretisk matte og fysikk bedre, finnes sikkert de som er omvendt av meg :P )

Nåååh, dere er nå søte :P

Mislikte veien om mol en gang jeg også, men så fant jeg ut at ettersom "alt" gikk veien om mol, så var jeg bare nødt til å begynne og like den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...