Gå til innhold
Hundesonen.no

Fuciderm salve


Nina80

Recommended Posts

Turbo(chihuahua) måtte til dyrelegen for noen dager siden,da han var så rød på siden av snuta,og klødde en del der.Dyrelegen mente han hadde vært borti noe,feks brennesler så klødd osv på det slik det har kommet en liten betennelse i huden.Så fikk med hjem fuciderm salve jeg skulle smøre på to ganger daglig i en uke.

Men står på lappen i eska at man må passe på at hunden ikke slikker salven i seg,men det er jo komplett umulig når salven skal så nær munnen,jeg smører på og han sleiker seg rundt munnen..kan det være farlig for han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuciderm er antibiotika. Hunden vil altså få i seg antibiotika som den kanskje ikke bør få i seg. Kanskje er det noe med typen antibiotika som gjør at det ikke er bra å få den i seg "oralt". Du kan jo spørre dyrlegen din; ta en tlf i morgen og hør. Er det brennesle hunden har vært borti, hjelper uansett ikke antibiotika.. Antibiotika hjelper mot bakterier, og det er ikke derfor man klør/det svir av brennesle! Har det kommet en infeksjon i det, er saken en annen, men det er jo vanskelig å si da, uten å se stedet. Dessuten er vel dyrlegen mest kompetent på dèt området uansett. :wub:

Klarer du kanskje å avlede hunden fra å slikke seg rundt snuten rett etter at du har tatt på salve? Hva om du gir han noe skikkelig godt som tar litt tid å spise (denta stix, griseøre, oksemuskel o.l.) rett etter at du har smurt på; så blir han så opptatt av det at han glemmer salven? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fucidermsalve til katten min når hun hadde noen sår på gang i munnvikene. Veterinæren hadde jo undersøkt henne på forhånd og vi diskuterte hvorvidt salve kom til å hjelpe i og med at den ville slikkes bort - hun nevnte ingenting om at det skulle være farlig på noe vis, bare mindre effektivt. Jeg ser det står i veterinærkatalogen at det kan være farlig for drektige dyr, og at man bør være forsiktig med å bruke det i over en uke.

Fuciderm er både kortikosteroid og antibiotikum, og vil altså hjelpe mot både bakterielle årsaker og kroppens egne betennelsesreaksjoner på f.eks. brennesle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask fikk utskrevet fuciderm når han hadde våteksem. Dette er det veterinærkatalogen sier om produktet:

Forsiktighetsregler: Man bør unngå langvarig behandling og/eller behandling av store hudområder, fordi dette øker risikoen for bivirkninger. Unngå at hunden inntar preparatet ved å slikke behandlede hudområder. Benytt ev. halskrage. Behandling av drektige tisper kan ha fosterskadelig effekt. Det anbefales å bruke hansker ved påsmøring av gelen og å vaske hendene etter påsmøringen. Ved ev. direkte kontakt med preparatet, skal hendene straks vaskes grundig. Forsiktighetsreglene gjelder særlig ved langvarig behandling og/eller hvis behandleren er gravid.

Hele teksten finner du her :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...