Gå til innhold
Hundesonen.no

Et par spørsmål om innlæring av nye adferder/treningsmengde osv


helle

Recommended Posts

Det står i "Lydighet i teori og praksis" at valpen helst bør være gjennom alle (i alle fall de enkleste) grunnferdighetene i løpet av de første 2 mnd man begynner å trene, så jeg har lyst til å prøve å få til det med valpen jeg har nå.

Valpen er mye mer lettlært enn den andre jeg har (hun startet jeg ikke å trene før hun var 14 mnd) merker jeg. Tok henne 5 min å skjønne at jeg ville ha frivillige sitter, og kanskje 10 min å få frem frivillige dekker. Hun tilbyr mye av seg selv, hopper og spretter, så det er lett å klikkertrene. Hun tilbyr også veldig lett den adferden jeg klikker på, altså skjønner hvor jeg vil hen veldig lett. Håper det fortsetter slik fremover, og at det ikke er flaks at hun har tatt de øvelsene vi har vært igjennom til nå veldig lett.

1. Hvor lang tid er det realistisk å tenke seg at det kommer til å ta før hunden lærer seg alle grunnferdighetene den trenger til LP? Selvsagt forutsatt at jeg trener målrettet og er nøyaktig i treningsarbeidet..

2. Hvor mange nye øvelser introduserer dere i uken? Holder det med to helt nye i uken, og så øve på øvelser som vi er godt i gang med parallelt?

3. Lurer også på hvor ofte dere trener? Mange små økter om dagen? En lang økt noen dager i uken? Eller er det rett og slett litt hips om hap?

Slik jeg trener nå med henne (og den andre hunden) er 2-5 økter hver dag, gjennomsnittslengde på hver økt er 10 min. Har også pause mer enn det på valpen, så vi trener gjerne 1-2 min, så pause, og så trene litt igjen. I tillegg har jeg begge hundene med på fellestrening hver søndag, den varer i ca 1,5 time. Unghunden min er også på AG trening 2 ganger i uken.. Kanskje det blir litt mye da?

4. Høres denne treningsmengden grei ut foreløpig, er det for mye, for lite? (Valpen og den andre hunden har aldri blitt lei foreløpig i alle fall, de er helt med og jeg avslutter treningen før de blir slitne).

Ambisjonene er å konkurrere i LP med valpen etterhvert.

Håper noen orker å svare, jeg føler vel at jeg selv burde visst svaret på disse spørsmålene jeg stiller, men er rett og slett helt grønn her altså.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor lang tid er det realistisk å tenke seg at det kommer til å ta før hunden lærer seg alle grunnferdighetene den trenger til LP? Selvsagt forutsatt at jeg trener målrettet og er nøyaktig i treningsarbeidet..
Du kan sikkert klare det innen den er ett år dersom målet er å bli "fortest mulig ferdig".

2. Hvor mange nye øvelser introduserer dere i uken? Holder det med to helt nye i uken, og så øve på øvelser som vi er godt i gang med parallelt?
Det er ikke noe i veien med å trene på flere, men ikke tren på mer enn én, maks to (dersom du tar pause i mellom øvelsene) per gang du skal trene inn nye adferder. Dette er spesielt viktig når man bruker shaping for å ikke forvirre hunden.

3. Lurer også på hvor ofte dere trener? Mange små økter om dagen? En lang økt noen dager i uken? Eller er det rett og slett litt hips om hap?
Variasjon synes jeg er fint. Noen dager uten noe som helst, andre dager med noen korte økter, noen dager med mange lengre økter med korte pauser. Siden du har en lettlært hund er det viktigere å planlegge treningen fremfor å trene mest mulig.

Slik jeg trener nå med henne (og den andre hunden) er 2-5 økter hver dag, gjennomsnittslengde på hver økt er 10 min. Har også pause mer enn det på valpen, så vi trener gjerne 1-2 min, så pause, og så trene litt igjen. I tillegg har jeg begge hundene med på fellestrening hver søndag, den varer i ca 1,5 time. Unghunden min er også på AG trening 2 ganger i uken.. Kanskje det blir litt mye da?

4. Høres denne treningsmengden grei ut foreløpig, er det for mye, for lite? (Valpen og den andre hunden har aldri blitt lei foreløpig i alle fall, de er helt med og jeg avslutter treningen før de blir slitne).

Så lenge både du og hunden har det morsomt og får utbytte av treningen er det bare å trene, men pass på at dere ikke blir utbrent. Er så kjedelig med hunder som er lydighetschampions i en alder av 2 år for så å bli pensjonert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...