Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden vil ikke sitte/dekke ute


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har lyst å prøve å ta bronsjemerket med Nitro. mange av øvelsene går ganske bra, men jeg har to problem. Han misliker sterkt å sitte og dekke utendørs. Spesiellt når det er kaldt eller vått. Da får jeg han ikke til å sitte/dekke, uansett hva jeg tilbyr av godiser. Jeg kan regelret tvinge han til å sett seg en gang, men det er maks 2 sekunder så er rompa oppe igjen.

Så.. har jeg da ingen sjangs til å kunne gjennomføre programmet? Du har jo dekk i 2 minutter, dekk fra holdt og innkalling fra sitt. Jeg regner med jeg ikke kan ha noe teppe med på konkurransen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tia nektet også å sitte og legge seg når det var vått, men er blitt mye bedre. Jeg tar henne med når det er våtest ute og bare leker. Evt får hun tilby sitt for å få leken eller godiset, men jeg ber ikke om noen ting. Så leker vi masse igjen - på treningsbanen (for heldigvis er den rett utenfor). Dette prøver jeg å gjøre hver gang det regner, bare leker, og etterhvert har det kommet litt av seg selv og hun har blitt bedre.

Hva med å gå en god tur med han en gang før en våt trening? Hvis han da er klissvåt selv, så kan det hende han ikke bryr seg så mye om han blir litt våtere av å sitte eller ligge?

Evt kan du jo ta bronsemerkeprøven innendørs eller en solskinnsdag :icon_cry:

Og teppe på konkurranse tviler jeg sterkt på at er lov :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme med Chira. Hun har ikke underull og dermed ganske frøsen av seg. Så vi tar heller en "nybegynner" sitt/dekk innimellom øktene med andre momenter som ikke inneholder de to. Så prøver jeg å hale de ut med et par sekunder av og til. Det viktigste er at hun ikke bryter.

Mange mener det kan trenes vekk, men jeg er usikker. De uten underull takler selvfølgelig kulde dårligere enn de med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Når jeg er dommer på bronsemerkeprøver, så tillater jeg bruk av teppe på enkelt dekk om eiere av spesielt kortpelsede hunder spør om det (har til nå kun vært mynder). Men jeg presiserer også at dette ikke er tillatt praksis på konkurranser. Man kan trene på det, man kan vente med å ta prøven til været er mer myndevennlig, man kan trene masse på det innendørs slik at hunden kan øvelsen 100% og man kan ha på hunden dress/frakk.

Edit: Forøvrig kan det være ett godt tips å ha stående hund som utgangsposisjon ved fvf og lf, så sitter han kun i innkallingen og må legge seg kun i enkelt dekken og dekk fra holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg fikk doffen til og dekke på hard og kald bakke hadde jeg virkelig trodd det var noe galt med han altså! men så mangler han nesten hår på brystetkassen også da, så det blir vel i grunn ganske så ubehagelig opplevelse for han da.. men husker da vi trente en del før, så nyttet det IKKE og få han i dekk på asfalt sikkelig( altså ned med hele kroppen) Tror nok det er en vanlig "problemstilling" til disse myndene dette :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...