Gå til innhold
Hundesonen.no

IPO og Aussie

Bambi

Recommended Posts

Mitt spørsmål til Mailin

Hvordan opplevde du driftene til Lyng ihnt til IPO? Jeg vil så gjerne prøve det selv nemlig, men skulle jo likt å hørt litt nærmere hvordan andre aussier tar til seg IPO'n

Fikk ikke helt grep på hva du egentlig lurte på? Aussier er jo generelt veeldig forskjellig, og Lyng var den første figgen til han ene figuranten, og den 6. aussien til den andre figuranten. Den figgen som hadde "lekt" med 5 andre aussier sa at opplevelsen var veldig forskjellig, hvor noen knapt holdt i filla etter 4-5 økter, og andre, som Lyng, var klar for mer systematisk trening fram mot konkurranse etter knapt ei økt. Så å si at aussien er sånn og sånn er jo umulig, særlig siden de hverken er avlet for IPO eller er prøvd i IPO  :icon_cry:

Ja selvfølgelig er det forskjellig. Sånn er det med alle hunder. Men du ga meg det svaret jeg lurte på egentlig  :sint_01: Lyng likte det, elsket det(?) mens andre aussier som andre figger har prøvd har ikke vært så keene på det. Drifter er kanskje ett dårlig ord for det, men jeg fant ikke bedre :D

Spørsmålet var rett og slett hvordan du opplevde din individuelle aussie :P

Det er ikke bare drifter det går på :sint_01: Det skader jo ikke å prøve IPO med din nye aussie, men de færreste figuranter gidder å legge ned masse arbeid i en hund som bare "skal prøve c-arbeid", som du sikkert fortstår :P

Men det er utrolig kult at folk med andre ikke-tradisjonelle raser får øynene opp for sporten :)

Å jeg skal prøve, jeg er fasinert av sporten. Uansett skal jeg ta grunnkurs for å bli lisensiert til C-arbeid med en venninne til høsten igjen. Og jeg tror også at man legger noe grunnarbeidet til å sette hunden i c-arbeid selv er viktig. om jeg gjorde meg forstått?

Ellers vil jeg gjerne høre hva slags erfaringer andre har. Hva de har sett/opplevd uten nødvendigvis har en aussie selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønner ikke helt dette innlegget jeg. Det er tydelig at det bare er klippet ut fra en annen tråd (som jeg ikke har lest) men er spøørsmålet om aussier egner seg til IPO? Sånn i essensen?

Jeg har ikke aussie, men jeg har mange års erfaring i iposporten, som ivrig observatør og en sped start som utøver. Så mulig jeg kan hjelpe deg om du formulerer diskusjonen slik at jeg (og muligens flere) skjønner problemstillingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt dette innlegget jeg. Det er tydelig at det bare er klippet ut fra en annen tråd (som jeg ikke har lest) men er spøørsmålet om aussier egner seg til IPO? Sånn i essensen?

Jeg har ikke aussie, men jeg har mange års erfaring i iposporten, som ivrig observatør og en sped start som utøver. Så mulig jeg kan hjelpe deg om du formulerer diskusjonen slik at jeg (og muligens flere) skjønner problemstillingen..

Unnskyld i aller høyeste grad!  :sint_01: Jeg glemte å putte inn det første spørsmålet som var i en annen tråd.. (skylde på at jeg var nattravn? :icon_cry: )

Spm er jo egentlig bare hvordan erfaringen til andre har vært når det kommer til aussie og IPO. Altså hva de har sett av vilje til å jobbe med IPO og ikke. Om det virker som Mailin sa.. de døde og kom til himmelen eller det bare er ett rart blikk, hallo skal jeg gidde det der liksom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange hunder har vilje til å leke med en arm, men hvor gode IPO-hunder de blir og hvor langt man når er en annen sak jeg satte spørsmålstegn ved. Det var noen andre i en annen tråd som ville ha aussie fordi man ville drive litt med c-arbeid, men jeg tror de færreste figuranter gidder å legge ned en hel masse arbeid i en hund som bare skal "prøve litt c-arbeid" - siden det er figuranten som gjør over 90% av arbeidet med hunden liksom.

Men så er ipo-programmet så mye mer enn bitearbeid også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på rik kurs første gang, var det en aussie der. Den hadde ingen interesse for byttet og ingen grep i det hele tatt. (ville ikke bite) Det er vel ikke akkurat en rase som pleier å bli brukt til denne type trening, men noen individer syns sikkert slik type lek er kjempegøy. Skal man trene for gøy, er det nok ingen problem å prøve ut og se. Skal man trene for et mål, er aussie ikke det beste valget på rase å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange hunder har vilje til å leke med en arm, men hvor gode IPO-hunder de blir og hvor langt man når er en annen sak jeg satte spørsmålstegn ved. Det var noen andre i en annen tråd som ville ha aussie fordi man ville drive litt med c-arbeid, men jeg tror de færreste figuranter gidder å legge ned en hel masse arbeid i en hund som bare skal "prøve litt c-arbeid" - siden det er figuranten som gjør over 90% av arbeidet med hunden liksom.

Men så er ipo-programmet så mye mer enn bitearbeid også da.

Nå er ikke mine ambisjoner å trene for NM akkurat da :icon_cry: Det er for å prøve sporten, for å ha det gøy om hunden liker det. Altså, vil jo da selvsagt gå inn for å gjøre ett godt arbeide, men det kommer jo selvsagt ann på hundens vilje og lust. Ja IPO mye mere, men det kan man jo klare å gjennomføre, det er jo c-arbeidet som det ofte kommer ann på for å kunne fullføre programmet :sint_01: 

Da jeg var på rik kurs første gang, var det en aussie der. Den hadde ingen interesse for byttet og ingen grep i det hele tatt. (ville ikke bite) Det er vel ikke akkurat en rase som pleier å bli brukt til denne type trening, men noen individer syns sikkert slik type lek er kjempegøy. Skal man trene for gøy, er det nok ingen problem å prøve ut og se. Skal man trene for et mål, er aussie ikke det beste valget på rase å bruke.

Som sagt.. vi trener ikke for NM. Det er for å prøve noe, ha det gøy og leke :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt.. vi trener ikke for NM. Det er for å prøve noe, ha det gøy og leke :icon_cry:

Selvsagt ikke, det er bare å melde seg på rik gr og prøve å komme inn i en treningsgruppe. Jeg har selv trent litt med Tia, og det er ikke jakten det står på, men det hun mangler, og som jeg ser mange andre hunder også mangler, er belastbarhet, evnen til å veksle mellom drifter, nervekonstitusjon osv. Og det er nok her veldig mange raser/hunder faller utfor. Igjen: det skader ikke prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ærlig talt ikke om aussier som har "trent" IPO (etter en treningssamling kan jeg ikke si at vi trener ipo.). Så å si at aussien gjør det sånn og sånn i trening er rett og slett umulig, det er vel bare en som har lisens også.

Av generell kamping(kamplek) med aussiene har jeg sett veldig mye forskjellig. En del hunder kamper bra, andre mer halvhjertet og en god del aussier jeg kjenner kamper så vidt. De henger kanskje fast, men uten noe voldsomt mer.

Lyng var i himmelen ja, han har en veldig bra kamplyst og en god byttedrift. Han henger fast når han først har fått tak på filla/puta og han slipper ikke. Han er en hund som gjerne er med på all action. På treningssamlinga testet vi med lett belastning og det gikk bra, men hvordan han ville gjort det mer belastning vet jeg jo ikke.

Det er jo så mye som kreves i ipo for å bli en god hund; skuddfast, ha et ok/godt bitt som man kan bygge videre på), byttedrift, tåle mye belastning av figuranten (det er mange hunder som ikke går på figuranten når han kommer ut og utfordrer hunden på motprøvene), så skal de ha intensitet i sporet, men jobbe rolig og behersket, ikke gå ut av sporet, ha rette vinkler og mye mer.

Dessuten er jeg litt enig med flere her, om man ikke trener for konkuranse så tar man mye tid fra andre som vil konkurrere. IPO, og da spesielt C-arbeid er tidkrevende da man bare trener en og en hund, så mange treningsgrupper orker ikke folk som bare kommer for å teste en gang eller to uten videre ambisjoner. Det er litt som i rundering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent var vel denne aussien nesten helsort og slet desverre med en god del issues mentalt. Veldig usikker og forsiktig hund, som desverre ble så dårlig at han måtte få dra til hundehimmelen :wub:

Aussier generellt har jeg inntrykk av at er ganske gjenstandsinteresserte og lette å vekke kamplysten i, også har jo de fleste en god del jaktlyst eller hva det heter som gjør at de vil "gå etter" byttet. Men jeg tror at aussien svikter mest på mentaliteten - jeg tror kanskje ikke at en gjennomsnittsaussie takler det presset og trykket som må til etterhvert i denne sporten. Jeg tror derimot at aussien burde ha -potensiale- til å kunne bli en slags "IPO-hund", som den potethunden de er. Og en aussie burde vel være mulig å bli stødig nok også.. Men slik som vi avler aussier nå til dags er det vel kanskje ikke sååå rart at de ikke blir solgt som tjenestehunder og IPOhunder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...