Gå til innhold
Hundesonen.no

Hopper og napper

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

På slutten av tur, uavhengig av lengde (1,5 timer, 20 min) så blir Mona vill og gal. Hun løper i et åttetall hvor jeg er på midten, og hver gang hun kommer pesende forbi meg hopper hun, og snapper etter armer,jakke, båndet jeg holder i hånda, samma hva egentlig. Hun hopper og glefser hvertfall. Det er ikke alltid hun gjør dette, og noen ganger blir hun bedre av at jeg bare fortsetter å gå, selv om det er rimelig smertefullt å få de tenna i armen eller hånda. Enkelte ganger driter hun i at jeg overser henne også.

Hva kan jeg gjøre? Jeg trenger seriøst hjelp. MÅ jeg holde henne i bånd på siste delen av turen, er det det som er løsningen?

Jeg ble litt fed up her nå, for hun løp rett inn i låret mitt, det er ti minutter siden men gjær J Æ V L I G vondt fremdeles :lol:

Skrevet

Du kan jo gjøre det, hvis hun ikke klarer og oppføre seg så må hun gå i bånd.

Jeg hadde det problemet før, men hver gang dette skjedde stoppet jeg henne og fikk henne i dekk, da snudde jeg ryggen mot henne og stod sånn en liten stund.

Dette gjorde jeg hver gang hun hoppet og nappet. Etterhvert så skjønte hun at hun ble avvist av denne oppførselen og på en måte, negativ respons.

Da gadd hun ikke å holde på med dette særlig mye lenger.

Skrevet
På slutten av tur, uavhengig av lengde (1,5 timer, 20 min) så blir Mona vill og gal. Hun løper i et åttetall hvor jeg er på midten, og hver gang hun kommer pesende forbi meg hopper hun, og snapper etter armer,jakke, båndet jeg holder i hånda, samma hva egentlig. Hun hopper og glefser hvertfall. Det er ikke alltid hun gjør dette, og noen ganger blir hun bedre av at jeg bare fortsetter å gå, selv om det er rimelig smertefullt å få de tenna i armen eller hånda. Enkelte ganger driter hun i at jeg overser henne også.

Hva kan jeg gjøre? Jeg trenger seriøst hjelp. MÅ jeg holde henne i bånd på siste delen av turen, er det det som er løsningen?

Jeg ble litt fed up her nå, for hun løp rett inn i låret mitt, det er ti minutter siden men gjær J Æ V L I G vondt fremdeles :)

:):D

Jeg vet det er stygt å le,men jeg tror Mona og Loke hadde kommet vanvittig godt overens...De har jo helt lik humor jo!:lol:

Det gjør noe så inni **** vondt når bikkja stopper av all kraft inni låret ditt.Det værste er at jeg er redd nakken til Loke skal knekke engang.Han treffer ofte med hodet først og det ser ganske styggt ut noenganger :lol:

Han har sluttet nesten helt å nappe og glefse da..

Jeg brukte langline på han og bandt han fort fast i det nærmeste jeg fant og "gikk" fra han.Da sluttet han kjapt med sånn..det hender han glemmer seg litt men da bare stopper jeg opp og kremter.

Hvis hun bare gjør det siste biten av turen hadde jeg tatt henne i bånd den strekningen.Dette er noe hun vokser av seg,typisk drittunge fakter som går bort av seg selv hvis hun ikke får noe ut av det.Alltid best med enkle løsninger etter min mening,det er så mye annet å pese med :wink:

Skrevet

Ja, kunne sikkert koblet henne fast et sted. Men problemet er at alle turene våre ender med åpne områder!

Loke: Treff? You, me, rødvin, stearinlys? (de to GÆRNE bikkjene som raser rundt og biter oss til blods, samtidig som de knuser inventaret i huset kan vi jo bare overse) :lol:

Skrevet
Ja, kunne sikkert koblet henne fast et sted. Men problemet er at alle turene våre ender med åpne områder!

Loke: Treff? You, me, rødvin, stearinlys? (de to GÆRNE bikkjene som raser rundt og biter oss til blods, samtidig som de knuser inventaret i huset kan vi jo bare overse) :lol:

Det hørtes fryktelig koselig og stressende ut :lol:

Skrevet

Ta med en tjoringspåle, hehehe :lol:

Skrevet

Ta med en tjoringspåle, hehehe :)

Tenk det synet: en hund på ca to meter, en påle, en haug med godbiter, bånd, klikker muligens, kanskje en leke, mobil, nøkkel- ut på tur aldri sur :D:)

P.S Puma synes også det er veldig gøy å løpe inn i beina på folk. Dessuten pleier han å spise opp armen min nedenifra hvis jeg f.eks er så frekk at jeg holder en ball i hånda, eventuelt lomma. Jeg vet ikke om dette gjør at han faller i deres kategori, men om han gjør det så kan vi jo ha et lite hundetreff på Dikemark sinnsykehus. Der pleier de visst å være flinke til å fikse "unormal" adferd

Skrevet

Tenk det synet: en hund på ca to meter, en påle, en haug med godbiter, bånd, klikker muligens, kanskje en leke, mobil, nøkkel- ut på tur aldri sur :D:)

P.S Puma synes også det er veldig gøy å løpe inn i beina på folk. Dessuten pleier han å spise opp armen min nedenifra hvis jeg f.eks er så frekk at jeg holder en ball i hånda, eventuelt lomma. Jeg vet ikke om dette gjør at han faller i deres kategori, men om han gjør det så kan vi jo ha et lite hundetreff på Dikemark sinnsykehus. Der pleier de visst å være flinke til å fikse "unormal" adferd

Svigermor jobber der, på lukket avdeling! Hun trener redningshunder, og er psykolog for gærninger, hun kan helt sikkert hjelpe oss alle med unormale tendenser.

Guest Hyper_Bærta
Skrevet

HaHa, veninna mi som vorsteh ligner de på!

Ofe på åkeren når han kommer løpendes så springer han rett på. OG det er faktisk en vorsteh på 70cm!!!

Engang på hytta og så sto jeg i en liten bekk som lå ned en skrent. Bikkja hennes tok sats og ville i armene mine. han sto faktisk på toppen.Rett i skuldrene mine...AUU!!! det gjorde vondt det..=P

Menmen.ha det koselig på turen deres da:P

Skrevet

Haha, ser for meg Mona og Loke :):)

Men Lokes råd syns jeg var bra. Balder var ofte slik han også, men han bet heldigvis ikke - bare hoppet opp (80 kg ja!) :roll: Så jeg bandt han i nærmeste tre og stod med ryggen til. Når han roet seg klikket jeg og gav godbit, og gikk videre med han, og belønnet masse når han gikk fint. Tok ikke lang tid før det gikk over :wink:

Skrevet

Sliter også med det, er helst armen hun hopper etter, så jeg er veldig glad at hun har begynt med det etter at jeg begynte å gå med jakke :roll:

Men er enig med handler og Loke, det er ihvertfall verdt et forsøk...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...