Gå til innhold
Hundesonen.no

HD Røntgen


MonicaT

Recommended Posts

Kan man ikke forhåndsbetale HD-røntgen på NKK sine sider? Også tar man med de papirene.

Har aldri opplevd at original stamtavle er nødvendig, veterinæren har tilgang til dogweb.

De sjekker bare chippen for å se om den stemmer med id-nr som står i stamtavlen.

Har aldri trengt original stamtavle til verken HD/AA eller øyelysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg måtte dra tilbake til veterinær med stamtavla for å vise den fram, de sendte ikke inn bildene før de hadde sett stamtavla. Dette til tross for at det var min faste dyrlege som behandler de bikkjene rett som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at veterinærer skal se stamtavla, er for å vite at hunden er registrert i NKK - for å unngå de som prøver seg med å si at hunden er uregistrert, røntger og registrerer senere HVIS hunden er fri. Og selvfølgelig, er stamtavla med kommer de rette opplysningene i papirene (hvis veterinær/eier klarer å skrive avskrift, ikke alltid det...), og alt blir enklere for NKK.

Men hvis en forhåndsbetaler kommer alle opplysningene på papirene du tar med, og da trenger du ikke stamtavla. De som fremdeles insisterer på det da, har misforstått hvorfor den skal tittes på - røntgenrekvisisjonsskjemaet bekrefter jo både at hunden er registrert og har riktige opplysninger.

En hund kan fint være ID-merket uten at de opplysningene står på stamtavla.

Når det er sagt, ville jeg også spurt eier om å få røntge hunden, med mindre dere har en avtale som gir deg så sotr disposisjonsrett. Jo flere hunder som er røntget, jo bedre for kunnskapen om helsesituasjonen for den rasen. Men det kan jo være årsaker til å vente - kanskje har eier avtale med oppdretter om å vente til hunden er 18 måneder, også videre. Greit å dobbeltsjekke at det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, ville jeg også spurt eier om å få røntge hunden, med mindre dere har en avtale som gir deg så sotr disposisjonsrett. Jo flere hunder som er røntget, jo bedre for kunnskapen om helsesituasjonen for den rasen. Men det kan jo være årsaker til å vente - kanskje har eier avtale med oppdretter om å vente til hunden er 18 måneder, også videre. Greit å dobbeltsjekke at det er greit.

Oppdretter en en venn av meg, så det er ingen avtale der. Han ønsker at jeg røntger hunden så fort som mulig. Jeg har en muntlig avtale med eier om å kjøpe hunden. Hun er innlagt på sykehuset med kreft, så det er ikke noe tema/aktuelt å mase på henne om stamtavle etc

Jeg kan så klart vente med å røntge hunden, men jeg vil jo gjerne vite om han er fri eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter en en venn av meg, så det er ingen avtale der. Han ønsker at jeg røntger hunden så fort som mulig. Jeg har en muntlig avtale med eier om å kjøpe hunden. Hun er innlagt på sykehuset med kreft, så det er ikke noe tema/aktuelt å mase på henne om stamtavle etc

Jeg kan så klart vente med å røntge hunden, men jeg vil jo gjerne vite om han er fri eller ei.

Jeg vil ikke være dommer i deres avtale, men det høres jo ut som om det er relativt avklart.

Uansett trenger du ikke original stamtavle før eierskifte skal foretas, røntgen skal fint kunne taes uten, med mindre du møter en veterinær som ikke er oppdatert på regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg bestilt time til HD røngten, neste torsdag.

Snakket med eier i går og det var helt i orden. Jeg skal til de om noen uker for å signere papirene på han. Så greit å få tatt bilder og få en liten vurdering av dyrlegen om det ser bra ut eller ikke før jeg kjøper han. Vet at man ikke kan si noe før bildene er lest av NKK, men et lite inntrykk får man jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...