Gå til innhold
Hundesonen.no

Anklager kattepus for fem millioner fugledrap

Artemis

Recommended Posts

Ornitologer og zoologer er bekymret for at kattepus er en altfor effektiv drapsmaskin.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=585286

Akkurat dette har jeg irritert meg grønn over i lengre tid... Fugler, nei de er visst ikke verdt noen ting så lenge kattene får bruke de som leketøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et anslag er at det er over 500.000 katter i Norge. Om disse dreper ti småfugl hvert år, så forsvinner det fem millioner fugl fra norsk natur årlig.

Men dette regnestykket stemmer jo absolutt ikke! Her har man ikke tatt henssyn til den store prosentandelen med innekatter, de kattene som er dårlige jegere, eller de kattene som allerede har bjeller på halsbåndet sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette regnestykket stemmer jo absolutt ikke! Her har man ikke tatt henssyn til den store prosentandelen med innekatter, de kattene som er dårlige jegere, eller de kattene som allerede har bjeller på halsbåndet sitt!

Men så har man kanskje en del av de kattene som tar langt mer enn 5 puser hver seg i året også da... :rolleyes2: Tror Schnappikatten her var LANGT over det. Vi fant jo en ny trost i hagen hver dag nesten....

(men, for dere som liker fugler osv, Schnappi er død, han jakter ikke mer, og de resterende kattene her er innekatter, så de tar ingen fugler...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bånntvang på katt er dyreplageri sk jeg sette bånn på silke kattekrek vil jeg ikke bli sende ut ille nok den uka etter steriliseringa for ik og snakke om at ho vil terroisere de andre dyra pga for mye energi innabords NEI TAKK!!!!!! ja ho tar fugler men det er veldig sjeldent de tar friske sterke fugler jeg har opplevd en av mine tidligere katter komme hjem med en måke om ho fanget den selv eller ho fandt den død det får jeg aldrig hvite men stollt var ho :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om det blir båndtvang på katt, kommer jeg ikke til å ha katt mer etter mine to. Et liv i bånd er ikke noe liv for en katt. Det hadde blitt et problem bare med Lillpusen nå, som HATER å bli løftet, holdt fast eller tvunget til noe som helst, og som det ei heller går an å ha halsbånd på fordi han får det av seg uansett. Syns jeg ser det.. Om det blir båndtvang på katt, må jeg nok mest sannsynlig avlive Lillpus, kun pga han hadde mistrivdes noe enormt, i tillegg til å klare å stikke av hele tiden. Thomas derimot, ville nok kunne fungert slik, stakkars, selv om han nok ikke hadde trivdes. Og at hver katt tar 10 fugl i året, tjah. Det må i så fall være svake/skadete fugler. Kattene mine klarer aldri å ta fugl, og kun en sjelden gang i blant at de tar mus. Samme med mamma sine.

Edit: skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er viktig at alle katter kastreres (med mindre det er avl på rasekatt osv) slik at det ikke blir alt for mange av de. Det er jo et problem uansett, at det ikke er nok hjem til alle. Og bjelle er lurt.

Det er urealistisk med katt i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er viktig at alle katter kastreres (med mindre det er avl på rasekatt osv) slik at det ikke blir alt for mange av de. Det er jo et problem uansett, at det ikke er nok hjem til alle. Og bjelle er lurt.

Hva har sterilisering av huskatter men ikke av rasekatter med fugledrap og gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har sterilisering av huskatter men ikke av rasekatter med fugledrap og gjøre??

Det sier seg vel selv? Hvis alle blandingskattene i landet blir kastrert vil kattebestanden synke dramatisk, altså færre fuglemordere. Rasekatter vil jeg tro det er en del færre av. Men så er jo problemet at selv om blandingskattene blir kastrert, så vil det jo fortsette å bli produsert blandinger så lenge intakte rasekatter får springe fritt ute og parre seg uhemmet med andre raser... (Nå vet ikke jeg om katteoppdrettere lar kattene få gå ute, men jeg har i alle fall en nabo med ukastrert rasekatt som går fritt.)

Ellers kunne man hatt en ordning der alle innekatter fikk beholde utstyret, mens utekatter måtte kastreres, uavhengig om det var rase eller blanding... Men hvor etisk er det da, at alle katter må leve hele livet sitt innesperret i et hus? Skal ikke være enkelt nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg regner med, at de som driver seriøst avl på katter ikke lar dyra gå rundt å ha seg med alle.

Og det er mange katter, og de tar fugl. Reduserer man anntal katter, reduseres tallet døde fulger i takt med det.

Det er EN av tingene man kan kjøre.

Jeg sier jo ikke at katter slutter å jage fugl fordi de er fiksa.

Katter vil alltid ta pippiper. Sånn er det bare. Men reduserer man anntall katter, og setter på bjelle, bør det hjelpe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at alle katter som ikke med vilje skal brukes i avel burde steriliseres mine katter er steriliserte men i mitt nabolag er det også rasekatter som går ute ikke alle er steriliserte mange mener at det er unaturlig og sterilisere katter/dyr og VELDIG mange bryr seg ikke! men de som driver med rase avel selger ungene. det er ikke kattene som er hovet problemet men alle de som ikke steriliserer kattene følger bare naturens drifter :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...