Gå til innhold
Hundesonen.no

Anklager kattepus for fem millioner fugledrap


Artemis

Recommended Posts

Ornitologer og zoologer er bekymret for at kattepus er en altfor effektiv drapsmaskin.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=585286

Akkurat dette har jeg irritert meg grønn over i lengre tid... Fugler, nei de er visst ikke verdt noen ting så lenge kattene får bruke de som leketøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et anslag er at det er over 500.000 katter i Norge. Om disse dreper ti småfugl hvert år, så forsvinner det fem millioner fugl fra norsk natur årlig.

Men dette regnestykket stemmer jo absolutt ikke! Her har man ikke tatt henssyn til den store prosentandelen med innekatter, de kattene som er dårlige jegere, eller de kattene som allerede har bjeller på halsbåndet sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette regnestykket stemmer jo absolutt ikke! Her har man ikke tatt henssyn til den store prosentandelen med innekatter, de kattene som er dårlige jegere, eller de kattene som allerede har bjeller på halsbåndet sitt!

Men så har man kanskje en del av de kattene som tar langt mer enn 5 puser hver seg i året også da... :rolleyes2: Tror Schnappikatten her var LANGT over det. Vi fant jo en ny trost i hagen hver dag nesten....

(men, for dere som liker fugler osv, Schnappi er død, han jakter ikke mer, og de resterende kattene her er innekatter, så de tar ingen fugler...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bånntvang på katt er dyreplageri sk jeg sette bånn på silke kattekrek vil jeg ikke bli sende ut ille nok den uka etter steriliseringa for ik og snakke om at ho vil terroisere de andre dyra pga for mye energi innabords NEI TAKK!!!!!! ja ho tar fugler men det er veldig sjeldent de tar friske sterke fugler jeg har opplevd en av mine tidligere katter komme hjem med en måke om ho fanget den selv eller ho fandt den død det får jeg aldrig hvite men stollt var ho :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om det blir båndtvang på katt, kommer jeg ikke til å ha katt mer etter mine to. Et liv i bånd er ikke noe liv for en katt. Det hadde blitt et problem bare med Lillpusen nå, som HATER å bli løftet, holdt fast eller tvunget til noe som helst, og som det ei heller går an å ha halsbånd på fordi han får det av seg uansett. Syns jeg ser det.. Om det blir båndtvang på katt, må jeg nok mest sannsynlig avlive Lillpus, kun pga han hadde mistrivdes noe enormt, i tillegg til å klare å stikke av hele tiden. Thomas derimot, ville nok kunne fungert slik, stakkars, selv om han nok ikke hadde trivdes. Og at hver katt tar 10 fugl i året, tjah. Det må i så fall være svake/skadete fugler. Kattene mine klarer aldri å ta fugl, og kun en sjelden gang i blant at de tar mus. Samme med mamma sine.

Edit: skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er viktig at alle katter kastreres (med mindre det er avl på rasekatt osv) slik at det ikke blir alt for mange av de. Det er jo et problem uansett, at det ikke er nok hjem til alle. Og bjelle er lurt.

Det er urealistisk med katt i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er viktig at alle katter kastreres (med mindre det er avl på rasekatt osv) slik at det ikke blir alt for mange av de. Det er jo et problem uansett, at det ikke er nok hjem til alle. Og bjelle er lurt.

Det er urealistisk med katt i bånd.

Hva har sterilisering av huskatter men ikke av rasekatter med fugledrap og gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har sterilisering av huskatter men ikke av rasekatter med fugledrap og gjøre??

Det sier seg vel selv? Hvis alle blandingskattene i landet blir kastrert vil kattebestanden synke dramatisk, altså færre fuglemordere. Rasekatter vil jeg tro det er en del færre av. Men så er jo problemet at selv om blandingskattene blir kastrert, så vil det jo fortsette å bli produsert blandinger så lenge intakte rasekatter får springe fritt ute og parre seg uhemmet med andre raser... (Nå vet ikke jeg om katteoppdrettere lar kattene få gå ute, men jeg har i alle fall en nabo med ukastrert rasekatt som går fritt.)

Ellers kunne man hatt en ordning der alle innekatter fikk beholde utstyret, mens utekatter måtte kastreres, uavhengig om det var rase eller blanding... Men hvor etisk er det da, at alle katter må leve hele livet sitt innesperret i et hus? Skal ikke være enkelt nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har sterilisering av huskatter men ikke av rasekatter med fugledrap og gjøre??

Fordi jeg regner med, at de som driver seriøst avl på katter ikke lar dyra gå rundt å ha seg med alle.

Og det er mange katter, og de tar fugl. Reduserer man anntal katter, reduseres tallet døde fulger i takt med det.

Det er EN av tingene man kan kjøre.

Jeg sier jo ikke at katter slutter å jage fugl fordi de er fiksa.

Katter vil alltid ta pippiper. Sånn er det bare. Men reduserer man anntall katter, og setter på bjelle, bør det hjelpe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er viktig at alle katter kastreres (med mindre det er avl på rasekatt osv) slik at det ikke blir alt for mange av de. Det er jo et problem uansett, at det ikke er nok hjem til alle. Og bjelle er lurt.

Det er urealistisk med katt i bånd.

Jeg er enig i at alle katter som ikke med vilje skal brukes i avel burde steriliseres mine katter er steriliserte men i mitt nabolag er det også rasekatter som går ute ikke alle er steriliserte mange mener at det er unaturlig og sterilisere katter/dyr og VELDIG mange bryr seg ikke! men de som driver med rase avel selger ungene. det er ikke kattene som er hovet problemet men alle de som ikke steriliserer kattene følger bare naturens drifter :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...