Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykkel og trekk


Margrete

Recommended Posts

Jeg skulle så gjerne ha fått Juta til å trekke meg på sykkelen, finnes det noen kloke hoder her, som har tips til å få til dette? Hun fikk på kritikken sin i dag at hun hadde dårlig fremsteg, ergo må vi jobbe med det, siden det var omtrent det eneste negative

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å ta på henne sele, binde henne i styret og sette igang da? :lol:

Artig du! Ekke bare bare det vettu. Hun har på sele og jeg sykler, hunden trekker fortsatt ikke. Så det rådet vil jeg ikke ha, ellers takk :blink:

Vi sykler ca annen hver dag og da sykler vi gjerne ett stykke (5-6 km pga hennes kondisjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Host*... hva med å få 2ne og Nora til å løpe foran ??? :blink: (altså - ikke 2ne løpe, 2ne sykle, Nora løpe).

JA! God ide! Da får Norris trimma seg *ler*

Nå må vi være seriøs her folken *se strengt på* Jeg mener det oppriktig. Jeg trenger hjelp til å få bikkja til å trekke. Om ingen hjelper meg så setter jeg Juta på tredemølle og leker CM, men har med katta til naboen som også løper på tredemølle, og jeg sitter i en lenestol og holder igjen så hun må jobbe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! God ide! Da får Norris trimma seg *ler*

Nå må vi være seriøs her folken *se strengt på* Jeg mener det oppriktig. Jeg trenger hjelp til å få bikkja til å trekke. Om ingen hjelper meg så setter jeg Juta på tredemølle og leker CM, men har med katta til naboen som også løper på tredemølle, og jeg sitter i en lenestol og holder igjen så hun må jobbe litt.

Øyhhhh... synes du rådet mitt var USERRRRIØST ??? Seriøst ?? :blink:

Altså... da jeg begynte å snørekjøre med Babs så var hun så hjernevaska på at man ikke trekker i båndet, at hun selvsagt ikke kunne trekke på ski. Jeg måtte dermed bruke skritt-for-skritt-metoden, og bare belønne henne for hver gang hun hadde stramt bånd, etterhvert fikk jeg liksom oppildnet henne til å trekke litt også - så det er liksom bare å belønne gradvis det man vil ha *flir*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, her må sterkere midler til skjønner jeg. Da finner du et kosteskaft, hyssing, og en pølse. Spenn kosteskaftet fast i sykkelstyret, og ha pølsen foran hodet til hunden. Bånn gass!

Nei... men det hjelper ikke noe om du hausser henne opp skikkelig? Regner med at du har prøvd det. Skal ikke si noe mer nå jeg! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, at EN dommer sier hun har dårlige framsteg, betyr ikke at hun HAR dårlige framsteg.

For det andre - man tager et stk sykkel og et stk hund, man fester hunden til sykkelen og setter seg opp, så sparker man i gang. Når man når en viss fart så slutter man å tråkke, og når det da strammer i selen til et stk hund, så roser man og oppmuntrer kjøterdyret til å jobbe for føden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! God ide! Da får Norris trimma seg *ler*

Nå må vi være seriøs her folken *se strengt på* Jeg mener det oppriktig. Jeg trenger hjelp til å få bikkja til å trekke. Om ingen hjelper meg så setter jeg Juta på tredemølle og leker CM, men har med katta til naboen som også løper på tredemølle, og jeg sitter i en lenestol og holder igjen så hun må jobbe litt.

Var ikke dumt med lokke dyr foran vel... :lol:

Ellers var tredemølle veldig avslappende da,ta masse bilder...det får du fint til fra lenestolen :)

Sorry,jeg har ingen som helst anelse om hva du skal gjøre,Arok fikk på sele og trakk fra første forsøk,av seg selv liksom. Ingen hjelp herfra :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal hunden trekke på sykkelen? Ikke løpe ved siden av? Det må være herlig å ha en hund som ikke trekker, men som kan løpe ved siden av på et orntlig vis :blink:

Hvis det er trekk for å få muskler, går det an å la hunden trekke noe tungt, og du går ved siden av. Da kontrollerer du selv tempoet. Eller bruke kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal hunden trekke på sykkelen? Ikke løpe ved siden av? Det må være herlig å ha en hund som ikke trekker, men som kan løpe ved siden av på et orntlig vis :blink:

Hvis det er trekk for å få muskler, går det an å la hunden trekke noe tungt, og du går ved siden av. Da kontrollerer du selv tempoet. Eller bruke kløv.

Ja, hunden skal trekke :lol: hmm hvordan skal man forklare dette da... Hunden skal trekke slik at den strekker bedre ut med frembeina sine i travet mens den trekker. Det skal se ut som på utstilling, men i full fart i travet (blir det riktig forklart mon tro). Schæferen traver fort, så det blir veldig slitsomt å løpe med henne over flere km :)

Jeg innser nå at det ikke finnes en snarvei her... så jeg får bare ta ett steg av gangen rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en stykk hund fest den til sykkelen sett en venn oppå sykkelen og mor setter seg oppå en anne sykkel og sykler i veg og lager liv så en stykk hun gjerne vil se hva mor driver på med og da må en stykk venn ikke tråkke for harde livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en stykk hund fest den til sykkelen sett en venn oppå sykkelen og mor setter seg oppå en anne sykkel og sykler i veg og lager liv så en stykk hun gjerne vil se hva mor driver på med og da må en stykk venn ikke tråkke for harde livet.

Hvor finner man slike venner hen? Mine venner har det med å bo så langt unna... Jeg har nå en ide jeg. Sette sele på hunden, feste kjetting til selen, sette meg på sykkelen, sykle med hunden. HAH da trekker hun i fart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har fungert for meg og Tulla, er å sykle samme sted hver gang (til trekk er innlært i alle fall). Når hunden etterhvert kobler stedet+sykkel=moro (for jeg antar hun liker å løpe??), så vil entusiasmen bygge seg opp. Jeg pleier å traske et lite stykke med sykkelen først, og setter meg alltid opp på samme sted. Da er bikkja så klar til å løpe at hun kviner etter å få trekke! Jeg tror det handler om å bygge opp forventninger og vaner, rose når hunden trekker - kanskje gjerne med litt mørk stemme? Sistnevnte har i alle fall fungert bra for oss; det er stor forskjell på om jeg roser med lys eller mørk stemme; bruker jeg den lyse blir hun mer kontaktsøkende og lurer på hvor belønningen er, roser jeg med mørkere stemme er det som om hun gir på litt ekstra, tar frem skjulte krefter. Pleier å se for meg at jeg er en mannlig trekkhundfører - og da kommer mørke-stemmen frem..! :wub:

Ellers vil jeg anbefale å prøve å variere tempoet; mest trav, deretter sier du oppmuntrende "JAH!" og tar en liten galopp, le og ha det gøy og la hunden få vite at dette var morro! Deretter roer du ned til trav igjen, og kanskje trekker hun da? (Noe lignende har vel andre foreslått, men jeg tror en oppmuntrende "kommando" vil gi rosinen i pølsa her.)

Ellers har jeg tro på forslaget om å ha noen syklende foran.. Litt konkurranse mellom de to hundene kan få frem litt av hvert av trekk-egenskaper! Merket i alle fall det på UHPen vi tok nettopp; fy søren som hun trakk og så frustrert hun ble når andre hunder syklet forbi oss!

Hvoedpoenget er vel at hunden skal synes det er så gøy at den får skikkelig framdrift - så mye framdrift at trekkingen kommer. Du har jo ikke hatt henne så lenge, har du vel? så vanene og entusiasmen for å løpe med sykkel er kanskje ikke helt banket inn enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tia trekker ikke noe til vanlig, hun skal bare vimse hun, men er det hund foran så trekker hun som bare det. Ikke enkelt å få med hundevenner på sykkeltur alltid, men.

Mine hunder trekker ikke når de festes i sykkelen og må løpe foran. Da snur de seg mot mor og spør hva vi skal gjøre nå? Men har du prøvd å feste henne i springer? For da trekker begge mine - det virker som om det er enklere for dem å trekke når de ikke må trekke vekk fra meg og ikke har så langt bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tia trekker ikke noe til vanlig, hun skal bare vimse hun, men er det hund foran så trekker hun som bare det. Ikke enkelt å få med hundevenner på sykkeltur alltid, men.

Mine hunder trekker ikke når de festes i sykkelen og må løpe foran. Da snur de seg mot mor og spør hva vi skal gjøre nå? Men har du prøvd å feste henne i springer? For da trekker begge mine - det virker som om det er enklere for dem å trekke når de ikke må trekke vekk fra meg og ikke har så langt bånd.

Bare de ikke trekker skeivt så.. :D Er ikke noe særlig bra å belaste seg så skeivt veldig lenge om gangen, eller over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare de ikke trekker skeivt så.. :D Er ikke noe særlig bra å belaste seg så skeivt veldig lenge om gangen, eller over lengre tid.

Hvis en bruker springer, så kan det være lurt å skifte side på springeren innimellom.

Er ikke så vakkert med hunder som løper skeivt/på to spor i utstillingsringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare de ikke trekker skeivt så.. :D Er ikke noe særlig bra å belaste seg så skeivt veldig lenge om gangen, eller over lengre tid.

Mine gjorde det med vanlig sele, men når jeg fikk nomeselen på trekker de helt jevnt. Da ligger de alltid et hode eller to foran forhjulet, men det får fortsatt den effekten at de trekker som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd.

Jeg tror jeg skal prøve Huldra sitt forslag om å holde meg til ett sted, og øke forventningene der. Prøve den mannlige trekkhundfører stemmen skal jeg å, for hun har jo en tendens til å slutte å trekke i det jeg tar frem rosestemmen. hmmm

Trekker hun ikke da, så er det på med kjetting altså! *truer pelsen på gulvet*

Jeg har dessverre ikke noen som kan hjelpe meg med å sykle foran.

Jeg har henne i bånd i hånden og vi bytter side annen hver dag. Jeg må ha henne i bånd, slik at jeg lettere kan regulere travet. Hun skal nemlig ligge i så raske trav at det er på nippe til å gå over i galopp. Komplisert med utstillingsschæfer har jeg skjønt :D Er ikke bare bare det nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså Margrete, du må tylle mer rødvin i han gubben din og flytte til mer siviliserte områder.. vi står klare her til å sykle med deg og Juta alle mann/bisker!! Og her er det fantastiske skogsveier å sykle på.. (de er ikke noe særlig til bilkjøring, men funker ganske bra med sykkel altså. Og til vinteren når det blir holke, så kan man jo bare ta på seg skøyter og la bikkja trekke i vei, eller spark - bra sparkeføre her også fordi de strør jo ikke, salter ikke..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet mest med springer på dyret mitt og der har vi virkelig fått til "vil du være med så heng på" og han holder tempoet bra. Når jeg begynte å sykle med han veide han 10 kg mindre enn han gjør nå, ergo han var fullstendig utrent og rimelig skrapt på fett og muskler så for vår del måtte de første turene blir ganske rolige og korte ( en setter som blir sliten etter 3-4 km sier jo sitt:P). Springeren fungerte bra for å få hunden til å trekke på sykkelen. Bygde bare opp over tid og han løper nå alltid bra med springer.

MEN vi har alltid slitt med snørekjøringen og for vår del hjalp trekk av hjul veldig. Da har han i konstant motstand, noe som har gjort at han har blitt vant med å jobbe. Kanskje det kan være en idé for dere også?

Utover springer og evt bilhjul for å lære hunden hva jobben er synes jeg Huldra har gode tips og så vidt jeg husker var hun ganske frustert over en hund som ikke ville jobbe en gang i tiden, mens hun nå har en trekkanon;)

Men uansett tror jeg du må belage deg på å sykle en del selv i starten til hunden skjønner jobben og har havnet i litt "sykkelform". Husk gode bremser og oljet sykkel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet mest med springer på dyret mitt og der har vi virkelig fått til "vil du være med så heng på" og han holder tempoet bra. Når jeg begynte å sykle med han veide han 10 kg mindre enn han gjør nå, ergo han var fullstendig utrent og rimelig skrapt på fett og muskler så for vår del måtte de første turene blir ganske rolige og korte ( en setter som blir sliten etter 3-4 km sier jo sitt:P). Springeren fungerte bra for å få hunden til å trekke på sykkelen. Bygde bare opp over tid og han løper nå alltid bra med springer.

MEN vi har alltid slitt med snørekjøringen og for vår del hjalp trekk av hjul veldig. Da har han i konstant motstand, noe som har gjort at han har blitt vant med å jobbe. Kanskje det kan være en idé for dere også?

Utover springer og evt bilhjul for å lære hunden hva jobben er synes jeg Huldra har gode tips og så vidt jeg husker var hun ganske frustert over en hund som ikke ville jobbe en gang i tiden, mens hun nå har en trekkanon;)

Men uansett tror jeg du må belage deg på å sykle en del selv i starten til hunden skjønner jobben og har havnet i litt "sykkelform". Husk gode bremser og oljet sykkel;)

Takk igjen for råd :D Jeg har hatt ett trekkmonster (Z) så jeg har ett lager med bremser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for råd :D Jeg har hatt ett trekkmonster (Z) så jeg har ett lager med bremser :D

Da er du jo klar som ett egg da;) he he, tenkte på det i dag at du burde lære deg å bruke bremsene også (etter bitter erfaring fra flaksing over styret:P) men det kan du jo tydeligvis allerede;)

Du får holde oss oppdatert på hva som funker for dere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...