Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase?


SiriEveline

Recommended Posts

Men tolleren har jo veldig lettstelt pels da, bare å kamme ørene litt nå og da så det ikke blir floker. Hvis det bare er derfor du har strøket den fra listen da :aww:

Nei, det er kun utseende det går på der. Og selvfølgelig det at det er lettere å tørke av gjørme. Men er vant til sånn pels, mamma har jo Kleiner Munsterlander og den pelsen er veldig lik. Også føler jeg på en måte at det ikke er rasen for meg. Kan liksom ikke sette fingeren på hva det er.. men har jo vurdert den tidligere.. og gikk også bort fra det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårscollien passer deg perfekt tror jeg! Mitt inntrykk av rasen (har to tisper i nær familie) er at de er stødige, lett-trente (men lek MÅ jobbes med fra valpestadiet), snille og vennlige, men ikke så interesserte i mennesker utenom familien, førerorienterte (men ikke på lik linje med en BC eller belger) og utrolig flotte hunder. Hodet vender du deg veldig fort til! De to tispene jeg kjenner er nokså forskjellige, men trekkene ovenfor er fellestrekk. Den ene er fra Gemdales, en flott oppdretter som satser endel på å bruke hundene- jeg ville definitivt valgt derfra! Tispen som er fra Gemdales er typen som la seg til å sove under bordet selv om det var stoort middagsselskap hjemme med masse folk og masse lyd. Hun har også vist seg å være et agilitytalent ... Begge hundene går ut og inn som de vil, og er løse i hagen alene, selv om det ikke er port. Fiiiine hundene :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er spørsmålet, DSG, MT og Pinscher. Hvordan er de som hund? Hva brukes de til (idag) utenom utstilling? Og hvordan gjør de det innenfor de forskjellige bruksområdene: agility, lydighet, freestyle, spor osv.

Og:

kan de gå løse?

bjeffer de mye?

Jeg kan svare angående gårdshunden siden ingen andre har gjort det.

Gårdshunden er en enkel og grei rase, men krever grensesetting som alle andre hunder i oppveksten.

Per dags dato vet jeg om mange som bruker gårdshunden i Agility, og vi har tre fra vårt oppdrett som har opprykk til klasse 2 og en som har opprykk til klasse 3. Ellers kan du se bilder av forskjellige aktiviteter som blir drevet med på raseklubben sin side: Elgjakt - Lydighet - spor - jeg har også hørt om gårdshund som har blitt trent opp til ettersøkshund, uten at jeg vet hvordan det har gått med dem. Med andre ord en allsindig rase som er med på det meste. De har en veldig god avknapp inne, men freser ute om du ber dem om det.

Jeg har ingen problem med å ha min løs, ikke mamma heller. Helene går på tur med 8 av gangen og kan slippe alle sammen uten innkallingsproblemer. Så å ha dem løs er ikke et problem, men det krever en god innkalling, som med alle andre raser.

Bjeffer mye? Nei.. altså, Lillemor, labradoren vår bjeffer mer en hva gårdshundene gjør. Nå har vi tre hunder her som har litt jakt instinkt, og dermed bjeffer om det lander en fugl i hagen. Dette med jaktinstinkt er veldig individuelt, men er ikke noe vi kan koble som linjebasert, det plopper frem i ny og ne i større eller mindre grad, eller i ingen grad.

Så der er det bare å høre med oppdretter hva og hvilke jaktinstinkt foreldrene har :blink:

Lurer du på noe mer, så er det bare å ta kontakt!

Edit: Gårdshunden bjeffer når det kommer folk. De ble brukt på gårdene og oppgaven deres var å vokte gården, men være vennligstilt og imøtekommende mot fremmende. Altså, de varsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varsling er liksom det jeg ønsker å unngå. Pluss at jeg tror DSG'en er litt liten for meg. Vil jo helst at den skal kunne trekke på ski, osv. Jeg trenger liksom ikke en Tinka til!

Ellers har jeg sett en del som gjør det bra i lydighet. Kun sett en i konkurranse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varsling er liksom det jeg ønsker å unngå. Pluss at jeg tror DSG'en er litt liten for meg. Vil jo helst at den skal kunne trekke på ski, osv. Jeg trenger liksom ikke en Tinka til!

Ellers har jeg sett en del som gjør det bra i lydighet. Kun sett en i konkurranse da.

Mamma har trent vekk varslingen på Tjalfe :-) Så det går fint ann å trene det bort. Jeg ser ikke noe problem i at hannhundene her skal kunne klare å dra på ski. Jeg har med meg en og en hannhund på rollerblades innimellom og ingen av de har noe problem med å trekke i både opp og nedover bakker, eller "straka vegen".

Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra to Canaanhund oppdrettere, og det er ikke hunden for meg. Etter hva oppdretter sier, så er det en ganske selvstendig hund. Men mer som en Amerikansk Akita føler jeg (utifra hva hun sier), som ikke akkurat gjør noe med mindre den føler at den "vinner" noe på det osv.

I tillegg sa hun at det absolutt IKKE er en schäfer man får. Nå er det ikke heeelt det jeg ser etter heller, men mer retning schäfer enn akita. Ihvertfall når det gjelder arbeidsomhet.

Så selvom jeg kanskje innerst inne allerede hadde bestemt meg. Så kan jeg nå si offisielt, at hvis ingenting får meg til å forandre mening på et år, så blir det nok kortis til sommeren!

Bare ut å kikke på oppdrettere, kombinasjoner, steder å importere (Finland/Sverige). Så takk sonen! Hadde nok aldri tenkt på kortis hvis jeg ikke hadde startet denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, korthåret collie er veldig bra, det eneste jeg ikke liker med den er utseendet... :blink: Ellers kunne det nok fort blitt en her i huset også.

Det var sånn her også. Men etter å ha sett på fler og fler av dem, så innser jeg at de er ganske sjarmerende, og på alle andre måter er den perfekt. Og jeg tviler på at jeg ikke kommer til å bli glad i valpen pga av nesen liksom!

Tatijana:

Men er det bare hannhunder du har, eller vil en tispe også greie det? Har nemlig tispe fra før, så blir nok å gå for tispe igjen. Bor i leilighet, så det er ikke bare bare å separere dem.

Og hvor lange turer trekker de på? Det er jo forskjell på en time og tre liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med kortiskjøpet da! Så moro! (Synd det blir for tidlig for din del men jeg vet om noen som antagligvis trenger eier til tispevalp fra Finland om ikke lenge.. :lol: )

Og utseende, ja det var den styggeste hunderasen i boka sammen med bedlington terrier (sorry bedlisfolk!) for min del i mange år, men så ble jeg kjent med noen, og noen fler og vips var de ikke stygge lenger! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med kortiskjøpet da! Så moro! (Synd det blir for tidlig for din del men jeg vet om noen som antagligvis trenger eier til tispevalp fra Finland om ikke lenge.. :) )

Og utseende, ja det var den styggeste hunderasen i boka sammen med bedlington terrier (sorry bedlisfolk!) for min del i mange år, men så ble jeg kjent med noen, og noen fler og vips var de ikke stygge lenger! :blink:

Det blir dessverre litt tidlig både med tanke på det økonomiske, og planlegging. Også vil jeg helst ha sommervalp :lol: (ikke noe jeg setter høyt på listen, men et lite ønske).

Har dessuten funnet en kjempefin kombinasjon fra Finland som er planlagt til neste år. Sandcastle's The Rasmus og Kosvuoken(helt feil skrevet) Nefertiti (Maisa).. så håper det blir noe av.

Man må bare bli vant til utseende! De har jo verdens søteste uttrykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...