Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie bruks vs showlinjer?

Aussieglis

Recommended Posts

Det må vel være omtrent det merkligste jeg har lest på lenge. Fint å høre hva du mener om saken da :lol:

Øhh.. Du skjønte kanskje ikke at det var tull fra min side..?? :)

Selvsagt er jeg ikke så dum at jeg tror det er sånn, det var bare fleip siden jeg så tidligere i tråden at mange synes bruksaussie er styggere en showaussie... At at eneste forskjellen mellom disse er utseende... Men jeg gidder ikke å forklare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 126
  • Created
  • Siste svar
Det hadde vært veldig fint om dere kunne quotet det innlegget hvor jeg har skrevet at My er en revavlet brukshund :lol: Det ENESTE jeg har sagt om My er at hun ikke er en utstillingshund. Hun er ikke avlet frem for utstilling... Men det gjør henne ikke til en tjenestehund eller whatever. Jeg vil kalle henne en sportshund, hvis jeg skulle fått velge. :)

Jeg tror egentlig dere leser litt av det dere selv VIL lese.

Kan umulig være det det går på heller?! :) Når så mange sitter med inntrykket av at aussien er en monsterhund etter hva du skriver om den. Jeg lurer på hvor disse aussiene du snakker om er, for de ser ikke jeg mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke ta poenget og lese det jeg skriver, så deg gir jeg herved opp.

Feil, det er faktisk "ja takk, begge deler" etter mitt skjønn. Og det kan man faktisk få. En aussie som følger standarden har både utseende og bruksegenskaper. At alle ikke følger standarden er jo helt klart, det finnes ikke utelukkende glansbilder innenfor noen rase!

Tror egentlig ikke at det er forståelsen det henger på - bare at vi er dypt uenig om hva som er pent og hvilke deler av standarden man burde prioritere.

En ting som showfolk ofte glemmer er tex pelskvalitet - mange showhunder har altfor myk pels som ikke i det hele tatt er egnet for skittent arbeid. At benstommen skal være "passe" for en hund som skal være kjapp og smidig for mange timers arbeid er også noe som lett glemmes.

Det virker faktisk generelt veldig vanskelig for folk med showhunder å skjønne at de som aktivt søker og kjøper en hund av annen type alldeles sikkert mener at den typen er mere attraktiv - det er ikke sånn at utstillingsdommere har monopol på hva som er pent - ikke heller på hvordan følge rasestandarden!

Det er jo liksom ikke sånn at folk med ambisjoner tenker - "hmmm, en pen hund er jo like god som en stygg, men jeg tror nok jeg skal lete lenge og kjøre langt for å finne en riktig stygg hund likevel" :)

Det var et retorisk spørsmål. Poenget er at det ikke burde være klin umulig å lage aussie, belger eller schäfer som både er pene OG brukandes. De gjør det jo med AK'en..

Jomen gjøres ikke det da?

Jeg kjenner til mange pene bruksaussies o bruksschæferen ær jo den absolutt peneste typen av schæfer, og en kraftfull bruksmalle er jo noe av det peneste man kan få gleden av å se!

Men om du med pen mener at samme linjer vinner både på utstilling og på feltet så kan jeg kun minne meg om at det gjøres som sagt blant tex støvere, pointer, elghunder, kelpie, og noen flere. Det disse raser har sammen som jeg ser det er at oppdrettene prioriterer prestasjoner på feltet høyest.

Det tror jeg altså er nøkkelen - for at det skal gå å kombinere må arbeidsegenskapene gå først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der lærte vi noe nytt idag også :) My er litt lang i lenden tror jeg, men iflg. vår O-store-rasestandard så er hun jo helt korrekt - for hun er -litt- lengre i ryggen enn hun er høy. (47cm høy, 49cm lang i ryggen)

Da tror jeg du må lære en ting til, for man måler ikke høyde/lengdeforhold ved å måle hundens rygg fra manke til hale, men ved å måle fra hundens brystbeinsspiss til sittebeinsknute. Altså hundens totale lengde, ikke bare rygglengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers pleier man å anbefale at særlig gjeterhunder ikke skal ha for mye brystkasse fordi de skal kunne snu på en femøring, tror faktisk jeg har det fra en slik standardskrift om aussie fra usa - skal se om jeg finner den slik at jeg kan vise til kilden.

Men det er da litt forsjell på bra bryst og se ut som en mastiff. Det er også rart at andre gjeterhund raser kan snu på en 5-øring og fortsatt ha en bra brystkasse.

Eksteriøret henger meget ofte sammen med skader/sliasje/belastning. Veldig mange jeg kjenner med feks BC opplever at hunde ikke varer alle dem årene dem ønsker nettopp pga dette, selv om dem er mentalt bra og har arbeids egenskaper.

Det er faktisk en liten (stor syns jeg) sammenheng mellom ett bra eksteriør og en hund som holder i alle år. Ta feks for rett knee vinkler som fort kan overbelaste knær og rygg. Det er faktisk en ting jeg legger merke til at mange oppdrettere ikke klarer se på hundene sin, generellt på alle raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du må lære en ting til, for man måler ikke høyde/lengdeforhold ved å måle hundens rygg fra manke til hale, men ved å måle fra hundens brystbeinsspiss til sittebeinsknute. Altså hundens totale lengde, ikke bare rygglengden.

Man kommer virkelig ikke lengre / vil ikke komme til enighet når man henger seg opp i slike OT-bagateller.... Who cares? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer virkelig ikke lengre / vil ikke komme til enighet når man henger seg opp i slike OT-bagateller.... Who cares? :)

Eh, når jenta sier at hun har målt bikkja og sier at hun er 49 cm. lang og har målt ryggen, så synes jeg hun bør opplyses om at hun har målt ryggens lengde og ikke totallengden. En hund som er 47 cm. høy og 49. cm. i ryggen vil gi et lavstilt helhetsinntrykk og helheten er faktisk det viktigste. Dessuten var det vitterlig ikke jeg som hang meg opp i de "lavstilte showhundene med dvergpregede ben" tidligere i tråden :lol:

Who cares? I do! Standarden er utviklet og skal følges så godt det lar seg gjøre i godt selskap med helse, godt gemytt og gode bruksegenskaper, i hvertfall i en perfekt verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksteriøret henger meget ofte sammen med skader/sliasje/belastning. Veldig mange jeg kjenner med feks BC opplever at hunde ikke varer alle dem årene dem ønsker nettopp pga dette, selv om dem er mentalt bra og har arbeids egenskaper.

Nettopp dette er kanskje den beste grunnen til at en del brukshundoppdrettere burde lære seg bittelitt om eksteriøre rasetrekk. Jeg tror ikke jeg kjenner til mange bordercollier som IKKE har slitasjeskader eller andre skader, antakelig pga at den eksteriøre bygningen ikke helt henger sammen med hundens aktivitetsnivå og vilje til å jobbe.

En tidligere venn av meg drev svært aktivt med jakt med sin vorsteher. Dessverre kunne han ikke jakte mange dagene siden hunden var så steil i fronten at den fikk belastningsskader lenge før jakta var over... Viljen og evnen var der - men det fysiske holdt rett og slett ikke til lange jaktdager i skog og fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp dette er kanskje den beste grunnen til at en del brukshundoppdrettere burde lære seg bittelitt om eksteriøre rasetrekk. Jeg tror ikke jeg kjenner til mange bordercollier som IKKE har slitasjeskader eller andre skader, antakelig pga at den eksteriøre bygningen ikke helt henger sammen med hundens aktivitetsnivå og vilje til å jobbe.

En tidligere venn av meg drev svært aktivt med jakt med sin vorsteher. Dessverre kunne han ikke jakte mange dagene siden hunden var så steil i fronten at den fikk belastningsskader lenge før jakta var over... Viljen og evnen var der - men det fysiske holdt rett og slett ikke til lange jaktdager i skog og fjell.

Jeg kan rett og slett ikke se at en brukshundoppdretter tar mindre hensyn til bygningen til hundene de prøver å avle frem enn en showhund? :) Jeg ser liksom ikke hvordan kjempe masse pels, overdreven beinbygning, svære ører og lite arbeidsegenskaper gir av fordeler mtp på slitasje (siden man likegodt kan kjøpe seg en showhund hvis man trenger en gjeterhund, for begge delene er jo helt like, det er jo bare den ene som er styggere enn den andre :lol:)

Også kan man jo snu det andre veien igjen: om bruksoppdrettere burde lære av utstillingsoppdrettere, så er det jo en enda sværere haug for utstillingsoppdretterne å lære av bruksoppdretterne - mtp på rasenes opprinnelse, arbeidsegenskaper, drifter, mentaltesting, å kjenne hundenes positive og negative egenskaper mentalt osvosvosv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan rett og slett ikke se at en brukshundoppdretter tar mindre hensyn til bygningen til hundene de prøver å avle frem enn en showhund? :) Jeg ser liksom ikke hvordan kjempe masse pels, overdreven beinbygning, svære ører og lite arbeidsegenskaper gir av fordeler mtp på slitasje (siden man likegodt kan kjøpe seg en showhund hvis man trenger en gjeterhund, for begge delene er jo helt like, det er jo bare den ene som er styggere enn den andre :lol:)

Jo, det er faktisk en del bruksoppdrettere av forskjellige raser som tar for lite hensyn til eksteriøret, har sett det på blant annet bc og ser det på belgere. Feks steile fronter og dårlige bakbeinsvinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er faktisk en del bruksoppdrettere av forskjellige raser som tar for lite hensyn til eksteriøret, har sett det på blant annet bc og ser det på belgere. Feks steile fronter og dårlige bakbeinsvinkler.

Altså, jeg tviler ikke på det utsagnet, men jeg tror det gjelder (vel så mye!) andre veien igjen.

Det kan jo også kanskje være et resultat som kanskje ikke var helt planlagt. Akkurat som utstillingsoppdrettere ikke klarer å avle opp champions etter champions i hvert eneste kull de har, så klarer kanskje ikke bruksoppdretterne å sørge for at alle frontene på valpene deres blir perfekte og at de ikke får fine nok bakbeinsvinkler. Tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan rett og slett ikke se at en brukshundoppdretter tar mindre hensyn til bygningen til hundene de prøver å avle frem enn en showhund?

Nehei ? Da har du ikke sett så alt for mange hunder som er såkalt bruksoppdrettet kanskje ? Tror du en bordercollieoppdretter ser spesielt mye på vinkler og rygglengde, kroppsbalanse og øvrige eksteriøre bygningstrekk så lenge hunden gjeter sau ? Om det var tilfelle hadde vi neppe sett så mange feilbygde bordercollier som pga feilene har fått slitasjeskader lenge før de har nådd pensjonsalder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg tviler ikke på det utsagnet, men jeg tror det gjelder (vel så mye!) andre veien igjen.

Det kan jo også kanskje være et resultat som kanskje ikke var helt planlagt. Akkurat som utstillingsoppdrettere ikke klarer å avle opp champions etter champions i hvert eneste kull de har, så klarer kanskje ikke bruksoppdretterne å sørge for at alle frontene på valpene deres blir perfekte og at de ikke får fine nok bakbeinsvinkler. Tror jeg :)

Ja, det gjelder vel så mye andre veien også. Jeg bare kommenterte det som hørtes for meg ut som at bruksoppdrettere alltid tar vare på det funksjonelle eksteriøret, for det stemmer altså ikke. :lol:

Og jeg tror nok man kan finne linjer/oppdrettere hvor dette er ting som går igjen, altså at det er mer enn bare et uheldig resultat av en parring gjort i god tro. Jeg tror personlig at ikke alle bruksoppdrettere helt vet hvordan et funksjonelt eksteriør skal se ut.

Edit: Siri, du er jo eksteriørguru.. Hvilke problemer er vanligst hos hunder med (for) lange rygger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomen gjøres ikke det da?

Jeg kjenner til mange pene bruksaussies o bruksschæferen ær jo den absolutt peneste typen av schæfer, og en kraftfull bruksmalle er jo noe av det peneste man kan få gleden av å se!

Men om du med pen mener at samme linjer vinner både på utstilling og på feltet så kan jeg kun minne meg om at det gjøres som sagt blant tex støvere, pointer, elghunder, kelpie, og noen flere. Det disse raser har sammen som jeg ser det er at oppdrettene prioriterer prestasjoner på feltet høyest.

Det tror jeg altså er nøkkelen - for at det skal gå å kombinere må arbeidsegenskapene gå først!

Hvis det er det samme hvordan bikkja ser ut eksteriørt, og det bare er arbeidsegenskapene som teller, hvorfor gidde å kjøpe rasehund da? Hvorfor ikke bare lage noen brukandes bastarder?

Og ja, jeg mener pen som i å vinne på utstilling. Kelpien er BÅDE pen og brukandes, fikk du ikke med deg det av tittelrekka til Jeanettes Blaze? Og jeg kan strekke meg til å si at en kraftfull bruksmalle er en pen hund, men en pen BELGER er det ikke. Og jeg VET at man kan kombinere både eksteriør og egenskaper i enkelte raser, det er derfor det er totalt uforståelig at det skal være så vanskelig på langhårsbelger og aussie.

Og nei, for at man skulle kunne kombinere, så må man ta hensyn til både eksteriør og egenskaper, det er det som er å kombinere, ikke å fade ut noe for å få mer av noe annet. Det er når det blir prioriteringer den ene eller den andre veien, man får delte raser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da litt forsjell på bra bryst og se ut som en mastiff. Det er også rart at andre gjeterhund raser kan snu på en 5-øring og fortsatt ha en bra brystkasse.

Det er faktisk en liten (stor syns jeg) sammenheng mellom ett bra eksteriør og en hund som holder i alle år. Ta feks for rett knee vinkler som fort kan overbelaste knær og rygg. Det er faktisk en ting jeg legger merke til at mange oppdrettere ikke klarer se på hundene sin, generellt på alle raser.

Altså det med brystkassen gjelder forstås generelt for alle hunder som skal snu på femøringer :)

For sikkerhets skyld må jeg vel kanskje presisere at jeg naturligvis ikke mener at hunden skal ha en grund brystkasse...

Ellers kunne jeg ikke ha vært mere enig om viktigheten av god eksteriør! Man har ikke særlig mye bruk for en god hjerne hvis hundens kropp ikke holder.

Enig også om at mange oppdrettere har for lite kunskap/interesse i anatomi, men som valpekjøper er jeg veldig glad at eksteriøren er det enkleste å finne ut av når man ser etter ny hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så naiv at jeg tenker lett at når noe går galt med noen som har kjøpt seg en god aussie fra gode linjer og en god oppdretter, så er det kanskje noe annet som slår feil hvis man ikke takler den hunden enn selve hunden. Kanskje er det samarbeid, kanskje passer man ikke sammen, kanskje blir hunden for mye, kanskje har den litt for mye vokt/vakt... Mens er det snakk om en showaussie er virker det som om det er nervøsitet, sykdommer (fysisk), og stress som er de største problemene.

Så hvis jeg kjøper hund etter rene (beviste) brukslinjer, og ikke klarer med hunden min, så kan jeg skylde på at den hunden var for mye for meg. Men om jeg gjør det samme fra showlinjer, så kan jeg skylde på linjene/oppdretter? Intr... Det er SÅNN det funker altså...

Hmmm...

Når det gjelder AK'en har jeg en teori, og det er at det nesten ikke finnes oppdrettere i Norge/Sverige som satser kun på utstilling. Kelpien er helt enkelt ikke en nok "flashig" rase for å tiltrekke seg slike folk. Dette gjør at de som prioriterer arbeidsegenskaper også har sjanse på tittlene når de drar på utstilling.

Slik var det også med aussien da den kom til Sverige - det var ikke mange på hver utstilling og de som ble viset var av "dual-purpose type". Nå er det så mange rene showhunder at allroundhundene ser tynne og nakne ut ved siden av dem :)

dette er jeg helt enig i, og syns det er synd det er blitt sånn...

Men hvorfor må man velge? Kan man ikke få begge deler? Det finnes da visserlig bruksaussier som er pene? Og jeg er sikkert dum, som tror at det faktisk finnes pene aussier som kan brukes også. Hvorfor må man velge det ene foran det andre?

Litt mer spørsmål, syns jeg, er om vi i HundeNorge egentlig BØR ha de hardbarka aussiene som ble avlet frem for bruk på rancher "over there"? Er Norge stedet for såpass mye vakt som det er i aussien "opprinnelig"? Med tanke på de hundelovene vi har?

Og vil ikke de fleste raser, generelt, bli "mildere" etterhvert som de blir mer kjent og brukes til andre ting enn det de er avlet for? Ja, jeg er helt enig i at en aussie skal ha vakt, ellers hadde det ikke vært en aussie. Men spørsmålet er hvor mye? I hvilken grad? Hvor mye vakt trenger en aussie for å fortsatt stå i forhold til standard (det er jo en grunn til at standarden finnes), for å "kun" fungere som agility eller Lp hund? Selv i Elite klasse eller lignende?

Ellers skal jeg ikke uttale meg om spesifikke linjer, for det kan jeg for lite om rett og slett.

edit: lagt til et ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE(Anniken&rotta @ 14:57 - 25.09.2009) *

Jeg er så naiv at jeg tenker lett at når noe går galt med noen som har kjøpt seg en god aussie fra gode linjer og en god oppdretter, så er det kanskje noe annet som slår feil hvis man ikke takler den hunden enn selve hunden. Kanskje er det samarbeid, kanskje passer man ikke sammen, kanskje blir hunden for mye, kanskje har den litt for mye vokt/vakt... Mens er det snakk om en showaussie er virker det som om det er nervøsitet, sykdommer (fysisk), og stress som er de største problemene.

Så hvis jeg kjøper hund etter rene (beviste) brukslinjer, og ikke klarer med hunden min, så kan jeg skylde på at den hunden var for mye for meg. Men om jeg gjør det samme fra showlinjer, så kan jeg skylde på linjene/oppdretter? Intr... Det er SÅNN det funker altså...

Hmmm...

QUOTE(annica @ 16:05 - 25.09.2009) *

Når det gjelder AK'en har jeg en teori, og det er at det nesten ikke finnes oppdrettere i Norge/Sverige som satser kun på utstilling. Kelpien er helt enkelt ikke en nok "flashig" rase for å tiltrekke seg slike folk. Dette gjør at de som prioriterer arbeidsegenskaper også har sjanse på tittlene når de drar på utstilling.

Slik var det også med aussien da den kom til Sverige - det var ikke mange på hver utstilling og de som ble viset var av "dual-purpose type". Nå er det så mange rene showhunder at allroundhundene ser tynne og nakne ut ved siden av dem ahappy.png

dette er jeg helt enig i, og syns det er synd det er blitt sånn...

QUOTE(annica @ 19:14 - 25.09.2009) *

Men hvorfor må man velge? Kan man ikke få begge deler? Det finnes da visserlig bruksaussier som er pene? Og jeg er sikkert dum, som tror at det faktisk finnes pene aussier som kan brukes også. Hvorfor må man velge det ene foran det andre?

Litt mer spørsmål, syns jeg, er om vi i HundeNorge egentlig BØR ha de hardbarka aussiene som ble avlet frem for bruk på rancher "over there"? Er Norge stedet for såpass mye vakt som det er i aussien "opprinnelig"? Med tanke på de hundelovene vi har?

Og vil ikke de fleste raser, generelt, bli "mildere" etterhvert som de blir mer kjent og brukes til andre ting enn det de er avlet for? Ja, jeg er helt enig i at en aussie skal ha vakt, ellers hadde det ikke vært en aussie. Men spørsmålet er hvor mye? I hvilken grad? Hvor mye vakt trenger en aussie for å fortsatt stå i forhold til standard (det er jo en grunn til at standarden finnes), for å "kun" fungere som agility eller Lp hund? Selv i Elite klasse eller lignende?

Ellers skal jeg ikke uttale meg om spesifikke linjer, for det kan jeg for lite om rett og slett.

Det rettferdigjør ikke at vi ødelegger de få rasene vi har som er laget for slik bruk. En ting er å tilpasse linjer til ditten og datten, men det er noe helt annet å ta fra en rase hele grunnlaget til dens eksistens.. Arbeidet..

Hvis vi ikke trenger hunder som aussien, så får vi vel velge noe annet da, og ikke prøve å forandre rasen slik at den passer oss best mulig - som de late sofapotetene vi har blitt idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det ganske enkelt og sier en av de mer vakre og brukbare aussiene jeg vet om tilhører Heidi Linnerud(SeaPerto) og er:

N LCh S LCh N UCh S UCh BH NVCh

Meet MyOwn Timea Nagy "Mynta"

Heidi viser det at det går ann å ha en rimelig tett opp til standard aussie som kan brukes :)

Sakset ifra hennes hjemmeside (www.seaperto.com)

*Bestått "Test av Vallningsanlag" Svenska Kelpieklubben (uoff. da det ikke finnes egen test for Aussier, men man bruker samme test som for Bearded Collies)

* Gjennomført en enestående MH i Norge med 4 på skudd /Approoved Mentaleprofiled

*Bestått K test /Approoved Mentalprofiled passed with gonshots

*Bestått FP (BH)

*Brukshundkåret /aporved obeedience/stracking for workingdogs

* N S Lch

* NUch

*Godkjent C spor (8+9+10 i spes.øvelsene, men for lite poeng i lydighetsdelen)

*NRH: Appel, egenhettest og feltprøve: Bestått!

*1x Cert/BIR Sverige

*Årets Lydighets Aussie Elite 2008 kåret av ASCKN

* Vinner av Appel Cup C 2009 Stovner H.Klubb

*Opprykk til B spor

*SUCh

* Norsk Viltspor Champion

Jeg vet også at hun har fått opprykk til A-spor.

Bilde av Mynta frittstående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det bildet der av datra til Mynta, Laischa? :lol: Er nokså sikker på det nemlig. Men ellers er jeg veldig enig med deg; Mynta er et veldig flott eksemplar for sin rase! En av grunnene til at jeg valgte kennelen som My er ifra faktisk. Et levende bevis på at man kan være pen OG flink!

Men så har hun jo en utrolig flink og dyktig eier også som fortjener mye credit :)

http://seaperto.no/NSlch-004-ut.jpg

Aussietreff2008313.jpg

My og Mynta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det bildet der av datra til Mynta, Laischa? :) Er nokså sikker på det nemlig. Men ellers er jeg veldig enig med deg; Mynta er et veldig flott eksemplar for sin rase! En av grunnene til at jeg valgte kennelen som My er ifra faktisk. Et levende bevis på at man kan være pen OG flink!

Men så har hun jo en utrolig flink og dyktig eier også som fortjener mye credit :lol:

Sto Mynta i bloggen :) Stussa litt på det og tentke at jeg husket feil...

Men hva gjør det?

Laischa er da like så vakker og er på vei til å bli like så flink ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det ganske enkelt og sier en av de mer vakre og brukbare aussiene jeg vet om tilhører Heidi Linnerud(SeaPerto) og er:

N LCh S LCh N UCh S UCh BH NVCh

Meet MyOwn Timea Nagy "Mynta"

Heidi viser det at det går ann å ha en rimelig tett opp til standard aussie som kan brukes :)

Sakset ifra hennes hjemmeside (www.seaperto.com)

Jeg vet også at hun har fått opprykk til A-spor.

Bilde av Mynta frittstående

Mynta er en kanon hund!

Men er det ikke litt synd at det bare fins en slik hund i Norge, og bare en oppdretter i Norge som antageligvis har dem resultatene på avlshunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynta er en kanon hund!

Men er det ikke litt synd at det bare fins en slik hund i Norge, og bare en oppdretter i Norge som antageligvis har dem resultatene på avlshunden sin?

Enig, og det er godt det er bevist at man kan få begge deler. Tror rett og slett det er altfor få som er interessert og engasjert nok i både utstilling og bruks, lydighet e.l. til å satse på flere enn én ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statestikk er morro, fant desverre ikke registrerings statetikken.

Dette er svensk statestikk og er nok av interesse for alle som har en rase som er til for å brukes:

Antall startene av rasen, alle klasser & grener, i bruks.

Hvis du går inn her kan du se topp 100 igjennom tidene innen grenen. Den går på antall Cert til ekvipasjen i høyeste klasse.

Eller i Norge hvor du kan se hunder/raser som har fått opprykk i bruks igjennom årene.

Eller her hvor du kan gå inn på hver enkelt stevne eller se på kvalifisering til NM (desverre ikke historisk) NM resultat igjennom tidene. Om du gå på NM-kvalifisering så kommer dem fleste startene i opp, med rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er det samme hvordan bikkja ser ut eksteriørt, og det bare er arbeidsegenskapene som teller, hvorfor gidde å kjøpe rasehund da? Hvorfor ikke bare lage noen brukandes bastarder?

Og ja, jeg mener pen som i å vinne på utstilling. Kelpien er BÅDE pen og brukandes, fikk du ikke med deg det av tittelrekka til Jeanettes Blaze? Og jeg kan strekke meg til å si at en kraftfull bruksmalle er en pen hund, men en pen BELGER er det ikke. Og jeg VET at man kan kombinere både eksteriør og egenskaper i enkelte raser, det er derfor det er totalt uforståelig at det skal være så vanskelig på langhårsbelger og aussie.

Og nei, for at man skulle kunne kombinere, så må man ta hensyn til både eksteriør og egenskaper, det er det som er å kombinere, ikke å fade ut noe for å få mer av noe annet. Det er når det blir prioriteringer den ene eller den andre veien, man får delte raser..

Kanske du missførstår mig før att jag ær så kass på norska - så jag prøvar med det språket jag behærskar istællet:

Alltså jag skriver ingenstans att exteriøren ær oviktig - sund exteriør ær superviktig før den som vill ha en hund som presterar år efter år!

Och japp - jag fick med meg titelraden och det jag menar ær att den finns der før att många kelpieuppfødare prioriterar arbetsegenskaperna, men OXÅ tar hænsyn till exteriøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...