Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er klikkertrening?


Elisabeth

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Hvordan går den regla igjenn?

Husker ikke... :lol:

Jeg deler ihvertfall Morten E og Cecilie K (og Karen Pryors) definisjon på klikkertrening.

1fokus på å belønne riktig atferd

2hunden skal tilbyfrivellige atferder

3 systematisk bruk av en betinget forsterker

4 fokus på det vi kan observere..

Også selvfølgelig:positiv forsterkning og negativ straff...

De positive sidene ved denne treningsmetoden er altfor mange til at jeg orker å ramse dem opp.Men den er først og fremst effektiv og morsom.

De negative sidene #-o Vel,mange trener ikke inn annen betinget forsterker enn klikkeren og et halvinnlært "bra"og da er det jo fryktelig synd at klikkere har en egen evne til å bli borte i lomma eller være feil vei når du skal klikke.Det problemet har ikke jeg,for jeg bruker sjelden klikkeren :lol:

Det problemet jeg derimot har er at min "på grensen til overaktive"hund blir ikke akkurat mindre aktiv ved bruk av den metoden.Men dette synes jeg blir løst på en grei måte ved at jeg passer på å "alltid" starte treningsøkter de få gangene han er passiv.

Noen andre problemer kan jeg ikke se?Du mister muligheten til å skylde på bikkja da,og det kan nok føles hardt for noen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men tror ikke hun var ute etter et sånt svar. å kalle det pølsedressur er ikke å si hva som er negativ om det og trene klikker, det er å si hva du mener om selve klikker treningen. Syns det er på tide du kutter ut nå.

respekter at ikke alle forguder nordenstam da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men tror ikke hun var ute etter et sånt svar. å kalle det pølsedressur er ikke å si hva som er negativ om det og trene klikker, det er å si hva du mener om selve klikker treningen. Syns det er på tide du kutter ut nå.

respekter at ikke alle forguder nordenstam da.

ok greit da. Det negative syns jeg er godbitforbruket. Det blir vel på en måte det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg presisere at dette er mine tanker rundt dette, og absolutt ikke fasiten.

Positivt:

Man sier i fra mer presist, pga metalldingsen

Hunden vil aldri bli håndsky eller gjøre ting for å unngå fysisk straff

Hunden er alltid klar for å jobbe

Det er MYE bøker om dette på markedet, og mange instruktører

Negativt:

-Man oppnår ikke "riktig" kontakt

-Man blakker seg på godbiter (dersom man er en "klikker" - misforstått snillisme)

-Det er en tålmodighetsprøve: I stedet for å straffe atferden der og da og slippe å se atferden mer, så må man belønne riktig atferd 154 ganger før det sitter, evt fjerne noe 154 ganger

-Lite effektivt, sakte fremgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg presisere at dette er mine tanker rundt dette, og absolutt ikke fasiten.

Positivt:

Man sier i fra mer presist, pga metalldingsen

Hunden vil aldri bli håndsky eller gjøre ting for å unngå fysisk straff

Hunden er alltid klar for å jobbe

Det er MYE bøker om dette på markedet, og mange instruktører

Negativt:

-Man oppnår ikke "riktig" kontakt-Man blakker seg på godbiter (dersom man er en "klikker" - misforstått snillisme)

-Det er en tålmodighetsprøve: I stedet for å straffe atferden der og da og slippe å se atferden mer, så må man belønne riktig atferd 154 ganger før det sitter, evt fjerne noe 154 ganger

-Lite effektivt, sakte fremgang

Kan du utdype den litt? Jeg har vanskelig for å forstå at en godbit skal skape en dårligere kontakt, enn f.eks. en leke, apportering eller hva som helst...

Da skulle du sett valpene på valpekurset jeg var på i helgen! De som aldri hadde vært borti en klikker før tok poenget fort. Idag kunne en se at de forstod raskt hvorfor de fikk klikket , og jobbet skikkelig! Og dette var et helgekurs:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativt:

-Man oppnår ikke "riktig" kontakt

Jeg ser at du har kommet med utsagn som dette tidligere,bare at da brukte du ordet "ekte"kontakt..

Kan du utdype det der litt?

Hva mener du er ekte kontakt?Og ikke minst:hvorfor mener du at du er mer skikket enn dommere i Elite til å dømme dette?

--Lite effektivt, sakte fremgang

På den er det liten vits i å synse.Der tar du helt feil.Like dumt som jeg skulle sagt at det går treigere å kjøre bil enn å sykle fordi jeg ikke kan kjøre bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har kommet med utsagn som dette tidligere,bare at da brukte du ordet "ekte"kontakt..

Kan du utdype det der litt?

Hva mener du er ekte kontakt?Og ikke minst:hvorfor mener du at du er mer skikket enn dommere i Elite til å dømme dette?

På den er det liten vits i å synse.Der tar du helt feil.Like dumt som jeg skulle sagt at det går treigere å kjøre bil enn å sykle fordi jeg ikke kan kjøre bil..

hunden tar kontakt for å få godbit. Det er ikke ekte kontakt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøø. den tok jeg ikke :oops: Kan du forklare litt mer utfyllende?

tja, det er ikke noe lederskap. Hunden ser ikke på lederen fordi den ønsker å følge den, men for å få noe. Det kalles en bestikkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, så hunden har ikke "ekte" kontakt med godbit, men med leke?

Forskjellen på godbit og leke er at leke brukes på men hund som trenger mer fart og for å få hunden mer gira, mens godbit er dempende og brukes mest av de som har en veldig giret hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden tar kontakt for å få godbit. Det er ikke ekte kontakt i det hele tatt
Ok...så dere ser ikke likheten mellom øvelser som fot og valpenes atferd når valpemoren kommer hjem med byttet?

Eller er kontakt en slags greie hvor hunden skal vise eieren hvor mye den eeelsker h*n ved å stirre denne dypt og hengivent i øynene?På komando?

Jeg skjønner fortsatt ikke... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, så hunden har ikke "ekte" kontakt med godbit, men med leke?

Forskjellen på godbit og leke er at leke brukes på men hund som trenger mer fart og for å få hunden mer gira, mens godbit er dempende og brukes mest av de som har en veldig giret hund.

kontakten trenes inn med ros, kos og kjærtegn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...så dere ser ikke likheten mellom øvelser som fot og valpenes atferd når valpemoren kommer hjem med byttet?

Eller er kontakt en slags greie hvor hunden skal vise eieren hvor mye den eeelsker h*n ved å stirre denne dypt og hengivent i øynene?På komando?

Jeg skjønner fortsatt ikke... :?

hehehehe.. ekte kontakt er at hunden ønsker å jobbe for kun DEG! :lol: Den skal ønske det og synes det er morro å være med lederen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...