Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er klikkertrening?

Elisabeth

Recommended Posts

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Hvordan går den regla igjenn?

Husker ikke... :lol:

Jeg deler ihvertfall Morten E og Cecilie K (og Karen Pryors) definisjon på klikkertrening.

1fokus på å belønne riktig atferd

2hunden skal tilbyfrivellige atferder

3 systematisk bruk av en betinget forsterker

4 fokus på det vi kan observere..

Også selvfølgelig:positiv forsterkning og negativ straff...

De positive sidene ved denne treningsmetoden er altfor mange til at jeg orker å ramse dem opp.Men den er først og fremst effektiv og morsom.

De negative sidene #-o Vel,mange trener ikke inn annen betinget forsterker enn klikkeren og et halvinnlært "bra"og da er det jo fryktelig synd at klikkere har en egen evne til å bli borte i lomma eller være feil vei når du skal klikke.Det problemet har ikke jeg,for jeg bruker sjelden klikkeren :lol:

Det problemet jeg derimot har er at min "på grensen til overaktive"hund blir ikke akkurat mindre aktiv ved bruk av den metoden.Men dette synes jeg blir løst på en grei måte ved at jeg passer på å "alltid" starte treningsøkter de få gangene han er passiv.

Noen andre problemer kan jeg ikke se?Du mister muligheten til å skylde på bikkja da,og det kan nok føles hardt for noen :wink:

Skrevet
Jeg syns det er rein pølsedressur. men det er da min mening

Hvorfor gidder du? :?

Hun spurte HVA mener du er klikkertrening, hva er positivt, og hva er negativt.

Skrevet

Hvorfor gidder du? :?

Hun spurte HVA mener du er klikkertrening, hva er positivt, og hva er negativt.

det at det er pølsedressur syns jo jeg er negativt.

Skrevet

ja, men tror ikke hun var ute etter et sånt svar. å kalle det pølsedressur er ikke å si hva som er negativ om det og trene klikker, det er å si hva du mener om selve klikker treningen. Syns det er på tide du kutter ut nå.

respekter at ikke alle forguder nordenstam da.

Skrevet
ja, men tror ikke hun var ute etter et sånt svar. å kalle det pølsedressur er ikke å si hva som er negativ om det og trene klikker, det er å si hva du mener om selve klikker treningen. Syns det er på tide du kutter ut nå.

respekter at ikke alle forguder nordenstam da.

ok greit da. Det negative syns jeg er godbitforbruket. Det blir vel på en måte det samme?

Skrevet

ok greit da. Det negative syns jeg er godbitforbruket. Det blir vel på en måte det samme?

Men hvis du er så imot godbit kan du bruke leke som belønning :wink:

Skrevet

La meg presisere at dette er mine tanker rundt dette, og absolutt ikke fasiten.

Positivt:

Man sier i fra mer presist, pga metalldingsen

Hunden vil aldri bli håndsky eller gjøre ting for å unngå fysisk straff

Hunden er alltid klar for å jobbe

Det er MYE bøker om dette på markedet, og mange instruktører

Negativt:

-Man oppnår ikke "riktig" kontakt

-Man blakker seg på godbiter (dersom man er en "klikker" - misforstått snillisme)

-Det er en tålmodighetsprøve: I stedet for å straffe atferden der og da og slippe å se atferden mer, så må man belønne riktig atferd 154 ganger før det sitter, evt fjerne noe 154 ganger

-Lite effektivt, sakte fremgang

Skrevet
La meg presisere at dette er mine tanker rundt dette, og absolutt ikke fasiten.

Positivt:

Man sier i fra mer presist, pga metalldingsen

Hunden vil aldri bli håndsky eller gjøre ting for å unngå fysisk straff

Hunden er alltid klar for å jobbe

Det er MYE bøker om dette på markedet, og mange instruktører

Negativt:

-Man oppnår ikke "riktig" kontakt-Man blakker seg på godbiter (dersom man er en "klikker" - misforstått snillisme)

-Det er en tålmodighetsprøve: I stedet for å straffe atferden der og da og slippe å se atferden mer, så må man belønne riktig atferd 154 ganger før det sitter, evt fjerne noe 154 ganger

-Lite effektivt, sakte fremgang

Kan du utdype den litt? Jeg har vanskelig for å forstå at en godbit skal skape en dårligere kontakt, enn f.eks. en leke, apportering eller hva som helst...

Da skulle du sett valpene på valpekurset jeg var på i helgen! De som aldri hadde vært borti en klikker før tok poenget fort. Idag kunne en se at de forstod raskt hvorfor de fikk klikket , og jobbet skikkelig! Og dette var et helgekurs:D

Skrevet

Nå som jeg har veldig klikkertrygg hund så krever jeg mer og mer av henne før hun får klikket og godbiten.

Så det er vel mer i begynnelsen det er mye godbit, og det syns ikke jeg gjør noe når det er i innlæringsfasen.

Skrevet
Negativt:

-Man oppnår ikke "riktig" kontakt

Jeg ser at du har kommet med utsagn som dette tidligere,bare at da brukte du ordet "ekte"kontakt..

Kan du utdype det der litt?

Hva mener du er ekte kontakt?Og ikke minst:hvorfor mener du at du er mer skikket enn dommere i Elite til å dømme dette?

--Lite effektivt, sakte fremgang

På den er det liten vits i å synse.Der tar du helt feil.Like dumt som jeg skulle sagt at det går treigere å kjøre bil enn å sykle fordi jeg ikke kan kjøre bil..

Skrevet

Men hvis du er så imot godbit kan du bruke leke som belønning :wink:

null disiplin

Skrevet

Jeg ser at du har kommet med utsagn som dette tidligere,bare at da brukte du ordet "ekte"kontakt..

Kan du utdype det der litt?

Hva mener du er ekte kontakt?Og ikke minst:hvorfor mener du at du er mer skikket enn dommere i Elite til å dømme dette?

På den er det liten vits i å synse.Der tar du helt feil.Like dumt som jeg skulle sagt at det går treigere å kjøre bil enn å sykle fordi jeg ikke kan kjøre bil..

hunden tar kontakt for å få godbit. Det er ikke ekte kontakt i det hele tatt.

Skrevet
Bruker ikke du godbit Astrid?

i ag bruker jeg masse godbit, mens i lydighet er det kun leka og meg som gjelder :lol:

Skrevet

Øøø. den tok jeg ikke :oops: Kan du forklare litt mer utfyllende?

tja, det er ikke noe lederskap. Hunden ser ikke på lederen fordi den ønsker å følge den, men for å få noe. Det kalles en bestikkelse.

Skrevet

ja, så hunden har ikke "ekte" kontakt med godbit, men med leke?

Forskjellen på godbit og leke er at leke brukes på men hund som trenger mer fart og for å få hunden mer gira, mens godbit er dempende og brukes mest av de som har en veldig giret hund.

Skrevet
hunden tar kontakt for å få godbit. Det er ikke ekte kontakt i det hele tatt
Ok...så dere ser ikke likheten mellom øvelser som fot og valpenes atferd når valpemoren kommer hjem med byttet?

Eller er kontakt en slags greie hvor hunden skal vise eieren hvor mye den eeelsker h*n ved å stirre denne dypt og hengivent i øynene?På komando?

Jeg skjønner fortsatt ikke... :?

Skrevet
ja, så hunden har ikke "ekte" kontakt med godbit, men med leke?

Forskjellen på godbit og leke er at leke brukes på men hund som trenger mer fart og for å få hunden mer gira, mens godbit er dempende og brukes mest av de som har en veldig giret hund.

kontakten trenes inn med ros, kos og kjærtegn :lol:

Skrevet
Ok...så dere ser ikke likheten mellom øvelser som fot og valpenes atferd når valpemoren kommer hjem med byttet?

Eller er kontakt en slags greie hvor hunden skal vise eieren hvor mye den eeelsker h*n ved å stirre denne dypt og hengivent i øynene?På komando?

Jeg skjønner fortsatt ikke... :?

hehehehe.. ekte kontakt er at hunden ønsker å jobbe for kun DEG! :lol: Den skal ønske det og synes det er morro å være med lederen sin.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...