Gå til innhold
Hundesonen.no

ID-merking


Whoopsis

Recommended Posts

Det skal ikke være lett å skjønne seg på Nkk greier.. Jeg skal nemlig melde Ella inn i NOX-registeret, og der er ID-merking påbudt. Hun er chipet, går ut i fra at det er det samme som ID-merke? Problemet er at når jeg skriver inn chipnr hennes, så står det at det ikke finnes.. Går det an at hun er merket, men at det ikke er ført inn i "Dyreidentitets database"? Vet at hun er det, for vi har lest den av flere ganger på løp. Om det er sånn at hun bare ikke er ført inn i Dyreidentitets database, hva skal jeg i så fall gjøre med det? Mulig å sende inn nr og få henne registrert der? Jammen ikke enkelt dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilken veterinær som chipet henne, om det har noe å si (omplasseringshund). Det er vel den veteriæren som har infoen?

Og når jeg først er i gang, hvor mange siffer består egentlig dette ID nr av? Veldig godt mulig at jeg har skrevet inn feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvem som har chippa, det jeg gjorde med min hund som var import, hos vet'n så leste de av chippen og sendte inn opplysningene til dyreidentitet. Chipen er vel registrert med deg som eier? Hvis ikke må du sende inn melding om eierskifte.

http://www.dyreidentitet.no/idmerking.html Her kan du sjekke selv.

Begge mine har 15 nr, en som er chippa i norge og en i danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvem som har chippa, det jeg gjorde med min hund som var import, hos vet'n så leste de av chippen og sendte inn opplysningene til dyreidentitet. Chipen er vel registrert med deg som eier? Hvis ikke må du sende inn melding om eierskifte.

http://www.dyreidentitet.no/idmerking.html Her kan du sjekke selv.

Begge mine har 15 nr, en som er chippa i norge og en i danmark.

Jeg vet for å være helt ærlig ikke hvem som står registert som eier på chipen. (ja jeg vet, dårlig organisert omplassering) Men tusen takk for godt svar! Da blir det vel enda en tur til veterinæren.. (klage klage, har allerede vært der to ganger siste uka ;) ) Så får jeg håpe at alt går i orden :) (om jeg forsto deg riktig så må lappen om eierskifte sendes inn etter at man har sendt inn opplysningene til dyreidentitet. Kanskje litt logisk det ja.. Hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet for å være helt ærlig ikke hvem som står registert som eier på chipen. (ja jeg vet, dårlig organisert omplassering) Men tusen takk for godt svar! Da blir det vel enda en tur til veterinæren.. (klage klage, har allerede vært der to ganger siste uka :lol: ) Så får jeg håpe at alt går i orden :) (om jeg forsto deg riktig så må lappen om eierskifte sendes inn etter at man har sendt inn opplysningene til dyreidentitet. Kanskje litt logisk det ja.. Hehe)

kan det hende hun er chippet med chip fra hundekjøringsforbundet? de er i såfall ikke "Inne i systemet". Dyreidentitet har fått et monopol på chipping i NKK systemet sånn sett. Ikke bra! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det hende hun er chippet med chip fra hundekjøringsforbundet? de er i såfall ikke "Inne i systemet". Dyreidentitet har fått et monopol på chipping i NKK systemet sånn sett. Ikke bra! :)

Det er sikkert det hun er! For var jo en hundekjører som eide henne.. Må man gjøre noe spesielt for å få henne "inn i systemet"? Eller er det bare å dra til veterinæren og lese av osv? Utrolig dumt at de må gjøre det så vanskelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert det hun er! For var jo en hundekjører som eide henne.. Må man gjøre noe spesielt for å få henne "inn i systemet"? Eller er det bare å dra til veterinæren og lese av osv? Utrolig dumt at de må gjøre det så vanskelig :)

jeg tror du må ringe NKK og spørre hvordan du skal gå frem.

Jeg vet at en bekjent med (renraset) trekkhund stilte den på NKK utstilling med hundekjørerforbundets chip. Det gikk fint etter litt diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror du må ringe NKK og spørre hvordan du skal gå frem.

Jeg vet at en bekjent med (renraset) trekkhund stilte den på NKK utstilling med hundekjørerforbundets chip. Det gikk fint etter litt diskusjon.

Chipene er vel internasjonale. Altså nr. inneholder like mange sifre. Så da burde det kun være å få nr. registrert på Dyreidentiteten og derifra NOX-registrere. Eller rett og slett sette i en ny chip.

Mamma sin hund måtte det. Han er amerikansk og den chip'en leses ikke av alle lesere i Europa. Så han måtte få inn en amerikansk chip. Nå viste det seg jo at veldig mange lesere klarer å lese chip'en. Men bedre med 2 chip enn ingen (eller en som ikke kan leses).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chipene er vel internasjonale. Altså nr. inneholder like mange sifre. Så da burde det kun være å få nr. registrert på Dyreidentiteten og derifra NOX-registrere. Eller rett og slett sette i en ny chip.

Mamma sin hund måtte det. Han er amerikansk og den chip'en leses ikke av alle lesere i Europa. Så han måtte få inn en amerikansk chip. Nå viste det seg jo at veldig mange lesere klarer å lese chip'en. Men bedre med 2 chip enn ingen (eller en som ikke kan leses).

dette er en ganske stor sak i sledehundmiljøet. Dyreidentitet har etter som jeg skjønt ikke åpnet for registrering av denne andre typen chip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er en ganske stor sak i sledehundmiljøet. Dyreidentitet har etter som jeg skjønt ikke åpnet for registrering av denne andre typen chip

Det er jo ekstremt skuffende da. Man burde jo ikke TRENGE å chippe hunden to ganger. Det er jo forholdsvis dyrt!

Får håpe det ordner seg for EllaogMaria da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :lol: Jeg har nå sendt sp til Nkk, så får jeg se hva de sier. Håper jeg slipper å sette en ny chip, for nå har det blitt mye dyrlegeregninger i det siste. Også håper jeg at det er fikset før LP1 på Alna i oktober, for der tenker jeg kanskje at vi debuterer. Og da må jo registreringen være i orden :) At ikke disse hundeorganisasjonene kan være litt mer sammarbeidsvillige.. Dumt når det blir så tungvindt. Men men, får bare håpe på det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...