Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykere hunder gir dyrere forsikring

Artemis

Recommended Posts

"Avlsrelaterte sykdommer øker hos flere hunderaser, og nå skrur forsikringsselskapet Gjensidige opp prisen.

Selskapet ser en klar økning i eksteriørrelaterte lidelser, som pusteproblemer på grunn av for trange nesebor hos mops og bulldograser.

Gjensidige nå har tatt initiativ til et seminar med veterinærmiljøene og Norsk Kennel Klub om helsefarlig raseavl."

http://e24.no/naeringsliv/article3283466.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde de ikke da heller ha høyere pris for de rasene der det er slike problemer enn å straffe også de som har hunder av sunne raser? Hvorfor i all verden skal jeg straffes for at folk vil ha hunder med så syke bakbeinsvinkler og ødelagte hoder at de ikke kan leve normale, sunne liv?

Fint at det settes fokus på dette mer og mer, håper det tas tak i disse rasene snart.

Cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde de ikke da heller ha høyere pris for de rasene der det er slike problemer enn å straffe også de som har hunder av sunne raser? Hvorfor i all verden skal jeg straffes for at folk vil ha hunder med så syke bakbeinsvinkler og ødelagte hoder at de ikke kan leve normale, sunne liv?

Fint at det settes fokus på dette mer og mer, håper det tas tak i disse rasene snart.

Cec

Det er vel allerede en del forskjeller i både premier, egenandeler og hva som dekkes avhengig av hvilken rase du har, i hvert fall i noen selskaper. Om jeg ikke husker helt feil, fikk man ikke dekket utgifter til keisersnitt på raser som engelsk bulldog og pekingeser allerede da jeg forsikret den første hunden min (og det er vel over 20 år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal kanskje være glad jeg har Agria jeg da, med tanke på det som står om GD der :getlost: men synes også det blir urettferdig for de med sunne friske hunder...

Tja, jeg vil tro det går i en retningen med alle forsikringsselskaper. Om de ikke nevner spesifikke raser alltid, strammer de inn på hvor mye de dekker av enkelte type behandlinger. F.eks. har Agria i Sverige begrenset hvor mye de betaler ut til behandling av korsbåndskader, og de dekker ikke lenger keisersnitt på chihuahua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at det kun er de rasene med mye sykdom på som det blir dyrere og forsikre. Missforstår jeg? Jeg mener jeg har hørt tidligere at mops blant annet er dyrere å forsikre enn andre raser. Det blir mer rettferdig å gjøre det på den måten enn at det skal bli dyrere og forsikre alle raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvilke skader GD får pga eksteriørmessige feil jeg? (sånn leste jeg det iallefall)

Høres jo vilt ut med 51 % av alle skader!

Ja, det synes jeg hørtes mye ut også :getlost: men så var det jo 26% vel på den som kom best ut, da synes jeg liksom ikke det hørtes så ille ut sammenliknet med det.

men mener de 51% av alle skader forsikringer må punge ut penger for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skadefrekvens" vil vel si hvor stor andel hunder av en gitt rase Gjensidige har betalt ut livsforsikring eller veterinærutgifter for. Håper de ikke legger alt for stor vekt på dette tallet for beregning av forsikringspremie. Det er jo forskjell på å sy en hudrift og å bytte ut et hofteledd, liksom, både når det gjelder veterinærutgifter og når det gjelder hva som kan gjøres med det gjennom avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Valpene har blitt store! Vil gjerne se oppdaterte bilder av resten av valpegjengen også 😍 Julehilsen fra Pod (8 mnd), Ild (1 år) og Floss (7 år).
    • Hei. Ble så glad da jeg fant denne siden. Jeg er over gjennomsnittet interessert i hunder, og liker å lese om alle raser.  Har hatt flere hunder selv, men er nå delvis pensjonist, og ønsker ikke heltidsansvar for en hund. Samtidig kan jeg ikke tenke meg et liv uten hund, så store perioder av året har vi hund boende hos oss. Det finnes dessverre mange useriøse hundepassere der ute, så jeg oppfordrer hundeiere til å sjekke nøyde, be om referanser og avtale prøvepass, dersom ukjente skal passe hunden.    Ønsker alle på to- og fire ben en hyggelig og fredelig jul, og alt godt for det nye året. ❤️
    • Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...