Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling


LeneG

Recommended Posts

Men når man kommer ut som Anniken sier, hva gjør man da om man roper "Tassen, kom", "NEEEI, Kom!" og bikkja fortsetter å løpe mot den hunden i motsatt ende av åkeren, eller etter det rådyret. Hvordan skal man stille krav her?

Hva gjør du den dagen bikkja gir f...?

Hvis hunden ikke kommer etter "nei'et", så vet den - med de forutsetningene om at man har lært hunden hva "kom" og "nei" betyr - at den har forbrutt seg på reglene. Så det jeg ville gjort, hadde faktisk vært å fanget inn hunden, og forklart den med STORE bokstaver hvor skapet skulle stå, slik at den ikke hadde fått spesielt lyst til å gjenta stuntet.

Edit: og nei, jeg har faktisk aldri opplevd at dette har ført til en hund som var redd for å komme til meg senere, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden ikke kommer etter "nei'et", så vet den - med de forutsetningene om at man har lært hunden hva "kom" og "nei" betyr - at den har forbrutt seg på reglene. Så det jeg ville gjort, hadde faktisk vært å fanget inn hunden, og forklart den med STORE bokstaver hvor skapet skulle stå, slik at den ikke hadde fått spesielt lyst til å gjenta stuntet.

Edit: og nei, jeg har faktisk aldri opplevd at dette har ført til en hund som var redd for å komme til meg senere, snarere tvert i mot.

Om man først klarer å faktisk fange en hund som legger ut på eventyr, og straffer den når man kommer nært nok, så straffer man jo ikke det at hunden ikke hørte på kommandoen - for det skjedde jo for flere sekunder siden.. Jeg klarer ihvertfall ikke nå igjen aussien min når hun setter ut på jakt, eller hvis hun ser en hund og allerede har begynt å løpe. Hunden tenker ikke: "aha, nå er eieren min sur på meg fordi jeg stakk av isted når jeg ble ropt på" - de skjønner antageligvis ikke hvorfor man er så sur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man først klarer å faktisk fange en hund som legger ut på eventyr, og straffer den når man kommer nært nok, så straffer man jo ikke det at hunden ikke hørte på kommandoen - for det skjedde jo for flere sekunder siden.. Jeg klarer ihvertfall ikke nå igjen aussien min når hun setter ut på jakt, eller hvis hun ser en hund og allerede har begynt å løpe. Hunden tenker ikke: "aha, nå er eieren min sur på meg fordi jeg stakk av isted når jeg ble ropt på" - de skjønner antageligvis ikke hvorfor man er så sur..

Tja, hunder er ikke dumme. Fanger man hunden som prøver å komme seg unna, merker den i alle fall fort at det IKKE lønner seg å stikke av. Men jeg ser hva du mener, og det høres jo fornuftig ut i teorien. Min erfaring bygger kun på det jeg selv har praktisert, og det er svært effektivt. Riktignok forutsetter det at hunden VET konsekvensene av "nei", og det å vise meg fingen når jeg gir den en kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man først klarer å faktisk fange en hund som legger ut på eventyr, og straffer den når man kommer nært nok, så straffer man jo ikke det at hunden ikke hørte på kommandoen - for det skjedde jo for flere sekunder siden.. Jeg klarer ihvertfall ikke nå igjen aussien min når hun setter ut på jakt, eller hvis hun ser en hund og allerede har begynt å løpe. Hunden tenker ikke: "aha, nå er eieren min sur på meg fordi jeg stakk av isted når jeg ble ropt på" - de skjønner antageligvis ikke hvorfor man er så sur..

Jeg vet teorien sier det, men den lille praktiske erfaringen jeg har med nå 4 hunder viser det motsatte. Jovisst skjønner de hvorfor jeg er "sur", og at de skjønner større sammenhenger enn vi ofte vil tro er jeg helt overbevist om. Hvis de ikke hadde lært noe av det, hvorfor har jeg (og Marthe) hunder som kommer på innkalling? Og det hender de forbryter seg, hvorfor skjer ikke det igjen med det første når vi følger denne fremgangsmåten?

I motsetning til Marthe belønner jeg innimellom innkallingene, men er nok flinkest med det første leveåret til hunden. Det er ikke fordi jeg vil gjøre det sånn, men jeg blir litt "sløv" med å belønne det. Jeg vet i teorien så skal en innkalling lært inn og vedlikeholdt med ren klikkertrening være minst like bra som en innkalling som er lært inn og satt krav til slik blant annet jeg gjør. Allikevel har jeg til gode å se en klikkertrent hund med en spesielt god innkalling i det hele tatt, når det er forstyrrelser og belønninger eieren ikke har kontroll på (feks andre hunder, ting å jakte på osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en god innkalling, så bør man ha klare regler på andre ting også. Skal jeg kommandere hunden min til å ligge inne, så skal hun gå å legge seg med en gang. Hvis ikke så er det "NEI, gå og legg deg". Jeg sier aldri "ligg, ligg, ligg, ligg,ligg".

Da blir det etterhvert at "ligg" betyr at du skal legge deg hver femte gang jeg sier "ligg".

Et eksempel er Link som jeg har hatt i èn mnd nå. Han kunne ikke innkalling før jeg fikk han. Før jeg i det hele tatt slapp han løs alene (jeg hadde han løs fra dag èn, men da kom han bare fordi alle de andre hundene kom), så gikk jeg igjennom et par små punkter med han.

Vi trente på at han skal gjøre ting første gang jeg sier det, hvis ikke får det konsekvenser. Det nytter ikke å "flørte seg vekk", late som at han må klø osv. Ligg er ligg, og der skal han ligge til han får en annen beskjed.

I tillegg så trente vi på å være rolig i buret. Har jeg sakt at han skal være rolig, så skal han være det. Hver gang han tøyer mine grenser, som er helt klare, så får det konsekvenser. Det lønner seg ikke, og han vinner aldri på det. Når jeg sier "nei" til hundene mine, så gir de opp, og gidder ikke å ta opp "kampen" for de vinner aldri allikevel.

Jeg belønner så og si aldri på innkallingene. Jeg gjorde det den første dagen på Link, men nå kommer de og får litt skryt før vi går videre. Jeg vil ikke at hundene mine skal være avhengig av så mange faktorer for å lye meg. Jeg vil ikke være avhengig av å stå og lokke med den ballen, eller den go`bit posen. Det er en selvfølge at de skal høre på meg, og da er det greit at jeg sier "flink gutt" og der ferdig med det.

Når det gjelder dette med "blokkering", så kan selvfølgelig hunder blokkere. Min erfaring er at en hund som vet at ting ikke får konsekvenser, "blokkerer" lettere. Eller rettere sakt, eieren mener at de blokkerer.

Alle vet at det ikke er lov å stjele, det hjelper ikke å si det, hvis den uønskede handlingen aldri får konsekvenser.

Jobb med litt hverdagslige ting, og sett det inn i innkallingsøvelsen. Ikke stå å rop "Tassen, kom. Kom, kom, kom. Tassen!". Det heter "Tassen, kom", "NEIII", "kom". Aldri belønn om hunden har tulllet på innkallingen. Tenk over hva dere belønner! Aldri lokk hunden til å komme til dere. Det er en selvfølge! :icon_redface:

Takk og tusen takk Marthe :aww:

Jeg er altfor rask til å gi dobbelt og trippelkommandoer. Må tydeligvis skjerpe meg på det punktet.

Hvis hunden ikke kommer etter "nei'et", så vet den - med de forutsetningene om at man har lært hunden hva "kom" og "nei" betyr - at den har forbrutt seg på reglene. Så det jeg ville gjort, hadde faktisk vært å fanget inn hunden, og forklart den med STORE bokstaver hvor skapet skulle stå, slik at den ikke hadde fått spesielt lyst til å gjenta stuntet.

Edit: og nei, jeg har faktisk aldri opplevd at dette har ført til en hund som var redd for å komme til meg senere, snarere tvert i mot.

Dette har jeg også vært meget usikker på men hvis man ikke straffer da så får det jo aldri noen konsekvens at hunden forsvinner.

Takk til deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen ga Grim f når jeg ropte han inn fra den minimale hageflekken vår, og ettersom det er endel katter, folk, og hunder rundt er jeg nødt til å kunne få han inn ved behov (spessielt fordi vi har et udugelig gjerde han både han hoppe over og krype under). Og naturligvis vil jeg jo at han skal høre på meg.

Da var konsekvens den absolutt mest effektive metoden. Kom han ikke inn etter komandoen "inn", gikk jeg ut å henten han med en gang. Jeg "gjetet" han inn. Nå kommer han med en gang, for det nytter jo ikke å ignorere meg uansett.

Nå blir jo dette ikke like lett å gjøre f.eks i skauen da, hehe. Men når vi har møtt på enten katt, pigsvin, eller ett eller anna annet dyr han vil løpe etter, har jeg rett og slett løpt mot han å sagt "NEI". Da ble han rimelig paff, og stoppet opp. Ikke at det alltid er så lett å rekke det før de skyter av gårde.

Jeg belønner han også når han oppfører seg, men ikke hvis han har tullet først.

Nå kan han gå løs og lar både kattene og pigsvina være i fred, og han stikker heller ikke i skauen hvis han ser/lukter noe spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ene utelukker jo ikke det andre. :wub:

De fleste bruker vel klikkermetoden når de skal lære hunden sin noe nytt?

- Kravene skal jo ikke komme før etter at hunden har lært hva komandoen betyr.

Og bryter den av da, og ikke hører, er jo konsekvens en grei metode å lære hunden at det kanskje ikke er så smart.

Man stiller jo krav ved alle mulige andre aspekter av hundeholdet, så hvorfor ikke på innkalling og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fokuserer på å lære hunden en skikkelig stopp-kommando som betyr: "avbryt det du holder på med og se hit". En må generalisere og trene kommandoen gradvis med større og større forstyrrelser.

Så ser jeg at hunden er "i sin egen verden" og ikke kontaktbar, bruker jeg først stopp-kommandoen og roser så for hans oppmerksomhet og gir så innkallingskommandoen når "vi er på nett". Innkallingskommandoen blir således ikke "brukt opp" eller "brutt" av hunden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...