Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund

MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal til fredag hente en 14mnd gammel hannhund jeg skal ha på prøve.

Rasen er kjent for å kunne være agressive og ha sterke kjønnsdrifter.

Linjene til denne hunden har hatt lite krangling og jeg kjenner flere halvsøsken av denne hannhunden som er veldig greie hannhunder.

Denne hunden er veldig vilter, glad og virker litt umoden.

Jeg har hatt en hannhund før og han var agressiv mot andre hannhunder.

Har nå 8 år gammel tispe som er usikker på fremmede hunder ( og bjeffer på noen ) men aldri sloss/vært ufin.

Så kommer saken, jeg kjenner på meg selv at jeg er redd for å få en "problemhund" og lurer på noen enkle gode råd for å unngå dette.

Å kun la han være sammen med ordentlig greie hannhunder er greit. Ute på tur kan aldri garantere hva man treffer. Så vet jeg at jeg må passe på min egen reaksjon når vi treffer andre hunder. Er det andre ting man bør være litt obs på ?

Litt spent på hvor påvirket han vil bli av tispa. Skal jobbe mer med henne også, slik at de ikke girer hverandre opp når vi ser andre hunder på tur ( vi hilser aldri på fremmende hunder - siden hun ikke liker dette )

Gode tips mottas med takk

Håper å få en grei og ålright hannhund denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg bare på her for å få tips jeg også...

Har panikk for at Bertil skal bli monsterhannhund...

Til nå lar vi han bare hilse på hunder vi kjenner godt og lar han kun få positive erfaringer med andre hunder. Dette kommer vi nok til å fortsette med lenge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia har svart ofte i sånne tråder før, og har sikkert mange gode tips å komme med.

Jeg har rett og slett bare unngått at Ace får hilse på/møte hannhunder i de verste tenåringsperiodene. Han får fortsatt ikke møte hunder jeg ser det ikke kommer til å fungere med.

Han får ikke lov å yppe, ikke terge, ikke sloss med andre hunder. Derfor holder jeg bare han bevisst unna sånne ting.

Selvfølgelig finnes det hunder han reagerer mer på enn andre, men da har vi bare gått en annen vei. Det er faktisk noen hunder som bare kan se på han og han reagerer. Men Ace er ingen bøllehund selv om. Han unngår konflikter, og er ganske trygg på seg selv.

Bortsett fra det har jeg ingen andre supertips.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt rasistisk og ikke latt valpen hilse på schæfere, dobermenn (andre), rottweilere, staffer og raser som kan ha litt høyt testosteron nivå og er kjent for å kunne være kjønnsaggressive. (hvis man ikke kjenner eier og hund veldig godt fra før)

Selvfølgelig har man ingen garanti uansett rase, men jeg har unngått disse pga kroppspråket og væremåten og for å unngå at valpen skal oppleve skremmende opplevelser. Ihvertfall i tidlig alder, så lenge som mulig. En hund på 10 mnd er mer rustet til å oppleve et dårlig møte, kontra en på 10 uker.

Så jeg så hundene veldig an. Kun hilse på trygge hunder. Prøvde å lage en mest mulig problemfri,happy og god tilværelse for valpen, når det gjaldt alt egentlig. Da får man et bra grunnlag ihvertfall.

Og når hunden blir ungdom, så ikke la dem leke med jevngamle hunder som kan framprovosere testing og slossing, men eldre stabile hunder. Og så trenger man ikke å hilse/leke i den værste tiden heller, som stineogace sier.

Man prøver å lære dem gode manerer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...