Gå til innhold
Hundesonen.no

Kornete bilde i photoshop

Huldra

Recommended Posts

Skrevet

Hva har det seg at når jeg åpner et bilde i Photoshop, så blir det kornete? Det er jo ikke sånn egentlig... Hva kan jeg gjøre for at bilde skal vises "slik det er", dvs ikke kornete?

Edit: Bildet er ikke kornete når jeg ser det i mappen det ligger i (i Mine bilder), og heller ikke hvis jeg zoomer inn på det i PS. Bildene er ca 4 MB store.

Skrevet
Hva har det seg at når jeg åpner et bilde i Photoshop, så blir det kornete? Det er jo ikke sånn egentlig... Hva kan jeg gjøre for at bilde skal vises "slik det er", dvs ikke kornete?

Edit: Bildet er ikke kornete når jeg ser det i mappen det ligger i (i Mine bilder), og heller ikke hvis jeg zoomer inn på det i PS. Bildene er ca 4 MB store.

Dette hørtes merkelig ut. Kan det være at det ser kornete ut fordi bildet er stort og du ser det i en forminsket versjon, f.eks 60% av opprinnelig bildestørrelse? Da blir ofte bildene snåle å se på. Men hvis man zoomer inn til 100% (opprinnelig bildestørrelse) så ser man at bildet blir klart igjen..

Skrevet
Dette hørtes merkelig ut. Kan det være at det ser kornete ut fordi bildet er stort og du ser det i en forminsket versjon, f.eks 60% av opprinnelig bildestørrelse? Da blir ofte bildene snåle å se på. Men hvis man zoomer inn til 100% (opprinnelig bildestørrelse) så ser man at bildet blir klart igjen..

Kanskje? :innocent: Bildet blir jo ikke kornete når jeg zoomer helt inn, og jeg ser det selvsagt i en størrelse som gjør at bilde får plass inni "photoshop-skjermen". Jeg prøvde å velge view - fit on screen, og det er vel sånn jeg ser på bildene til vanlig (altså ingen endring, muligens en tanke større, men bildet er fremdeles like kornete). (Gosj, så dårlig man blir å forklare! :) )

Skrevet

Wiæærd, kan du linke til et bilde (originalt) som det skjer med.?

Et bilde sier mer en 1000 ord, vertfall i dette tilfellet høres det ut for...

Er det type ISO-støy.?

Printscreen.?

Skrevet

Det går ann og tyrkke "image", "resize" og på "image size" hvor du kanskje halvarer størelsen på bildet :lol:

Feks. orginalstørelse 4000, og du "resizer" til 2000 +/- :ahappy:

Skrevet
Wiæærd, kan du linke til et bilde (originalt) som det skjer med.?

Et bilde sier mer en 1000 ord, vertfall i dette tilfellet høres det ut for...

Er det type ISO-støy.?

Printscreen.?

Prøver meg på en printscreen, pluss en link til bildet fullstørrelse (det samme bildet som det er printscreen av). Her er bildet, og her er printscreen. Mulig du ikke ser at det er kornete før du zoomer inn en gang, men da ser du det tydelig. Jeg skjønner ingenting, jeg synes det ser "pikslete" ut.. :D

Det går ann og tyrkke "image", "resize" og på "image size" hvor du kanskje halvarer størelsen på bildet :ahappy:

Feks. orginalstørelse 4000, og du "resizer" til 2000 +/- :lol:

:) Forklar! :D Endrer jeg på selve bildet hvis jeg gjør dette, eller kun på innstillinger i PS? Vil ikke "ødelegge" bildet, eller gjøre noe som endrer på det uten at jeg mener det, hvis du skjønner?

Skrevet
Photoshop.... 1...? CS1?

100% oppdatert så den støtter alle nye filformater og komprimeringsmetoder..?

Ser litt,,, old ut...

CS 2... ikke 100% oppdatert, jeg gidder sjelden å oppdatere noen programmer egentlig.. :)

Skrevet

Bildet ditt er forminsket ned til 16,67 %, jeg tror bare at det er det som gjør det "kornete". Pluss at du har en gammel varsjon :)

Hva vil du med bilde? Skal du feks. legge det ut på hjemmesiden, og vil fikse litt på det først. Så er det bedre at du først forminsker det til 1000 px i bredden, og gjør det enda mindre når du skal legge det ut :)

Skrevet
Bildet ditt er forminsket ned til 16,67 %, jeg tror bare at det er det som gjør det "kornete". Pluss at du har en gammel varsjon :)

Hva vil du med bilde? Skal du feks. legge det ut på hjemmesiden, og vil fikse litt på det først. Så er det bedre at du først forminsker det til 1000 px i bredden, og gjør det enda mindre når du skal legge det ut :)

Forminsket, som i at visningen av bildet er forminsket? Jeg kan jo endre det til 1000 px i bredden mens jeg redigerer det, hvis det er sånn at bildet ikke blir sånn for alltid?

Skrevet

Hvis du forminsker det til 1000 pxl i bredden, også redigerer (fikser farger osv) så kan ikke bildet gjøres større igjen, med mindre du angrer og går tilbake til original versjon...men da har du jo ingen av endringene.

Skrevet
Hvis du forminsker det til 1000 pxl i bredden, også redigerer (fikser farger osv) så kan ikke bildet gjøres større igjen, med mindre du angrer og går tilbake til original versjon...men da har du jo ingen av endringene.

Okei, så hvorfor bør da forminske? Og hvorfor er bidlet forminsket i utgangspunktet?? :)

Skrevet

Altså, hvordan forminske mener du?

Når du åpner et bilde i photoshop, kan du Ctrl pluss - for å forminske bildet på skjermen. Bildet er i realiteten like stort som før, men det passer bedre på skjermen.

Det er en måte å forminske på, men den er ikke varig.

Jeg trodde kanskje du mente å forminske bildet for godt, altså å gå inn på menyen, image size og 1000 pixels der. Og det er en varig forminskning, det kan ikke gjøres større igjen.

Altså, hvis det er et bilde du skal bruke på hjemmesiden, som fks. skal være 500 pixler i bredde når det er ferdig,kan du jo godt forminske bildet til 1000 pixler først, redigere, også forminske til 500 når du er ferdig. Slik får du et rimelig stort bilde å jobbe med, men det vil sannsynligvis ikke vises så kornete.

:)

Skrevet
Altså, hvordan forminske mener du?

Når du åpner et bilde i photoshop, kan du Ctrl pluss - for å forminske bildet på skjermen. Bildet er i realiteten like stort som før, men det passer bedre på skjermen.

Det er en måte å forminske på, men den er ikke varig.

Jeg trodde kanskje du mente å forminske bildet for godt, altså å gå inn på menyen, image size og 1000 pixels der. Og det er en varig forminskning, det kan ikke gjøres større igjen.

Altså, hvis det er et bilde du skal bruke på hjemmesiden, som fks. skal være 500 pixler i bredde når det er ferdig,kan du jo godt forminske bildet til 1000 pixler først, redigere, også forminske til 500 når du er ferdig. Slik får du et rimelig stort bilde å jobbe med, men det vil sannsynligvis ikke vises så kornete.

:)

Jeg vet hvordan jeg skal forminske bilder til diverse bruk (hjemmesider osv), så det er ikke problemet. Problemet er at bildet er kornete/pikslete når jeg åpner det i PS (se linker til bilde og printscreen). Hvis det hjelper å forminske det så det passer skjermen bedre, så kan jeg gjøre det, men vil ikke endre bildet varig. :) Så ja, det første du sa!

Skrevet

Bildet er kornete fordi det er forminsket for å passe photoshop, om du forminsker slik at du ser 100% av bildet i full visning er det ikke kornete. Bredde 500/600 er jo vanlige bredder for hjemmesider og om du fikser det og zoomer det til actually size er det ikke lenger kornete. Så lenge du trykker på save as.. eller save for web når du er ferdig, beholder du orginalbildet og får en fil til med det bildet du har forandret på.

Skrevet
Bildet er kornete fordi det er forminsket for å passe photoshop, om du forminsker slik at du ser 100% av bildet i full visning er det ikke kornete. Bredde 500/600 er jo vanlige bredder for hjemmesider og om du fikser det og zoomer det til actually size er det ikke lenger kornete. Så lenge du trykker på save as.. eller save for web når du er ferdig, beholder du orginalbildet og får en fil til med det bildet du har forandret på.

Okei, så det er sånn kornete hos deg også når du åpner originalfilen i PS i en størrelse som er forminsket for å passe PS? Det går ikke an å få det mindre kornete med mindre jeg zoomer inn til virkelig størrelse altså? :)

Skrevet
Okei, så det er sånn kornete hos deg også når du åpner originalfilen i PS i en størrelse som er forminsket for å passe PS? Det går ikke an å få det mindre kornete med mindre jeg zoomer inn til virkelig størrelse altså? :)

Helt riktig. Og jeg har en nyere versjon en deg også, så det har ikke noe med det å gjøre. Selv om det er kornete og du vil redigere det i den str du har, så er det ikke kornete i full str.

Skrevet
Helt riktig. Og jeg har en nyere versjon en deg også, så det har ikke noe med det å gjøre. Selv om det er kornete og du vil redigere det i den str du har, så er det ikke kornete i full str.

Nemlig. Men det er altså ikke noe å gjøre med det, hvis jeg vil redigere det i den størrelsen? (Litt enklere å croppe for eks..) :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...