Gå til innhold
Hundesonen.no

For den som fremdeles måtte lure ...

bardmand

Recommended Posts

Zappet tilfeldig innom TVN nettopp, og så tre minutter av "Hundehviskeren" - denne gangen om et ungt par som har to pitbulltisper som ikke liker hverandre (surpriiiiiiise!). Googlet litt og fant dette resymeet av episoden (tror ikke jeg orker å se resten): http://pitbullrescuecentral.blogspot.com/2...esar-erase.html

Hallo! Du LAR ikke en hundeaggressiv pitbull få muligheten til å angripe andre hunder om du kan unngå det. Punktum. Hvordan i himmelens navn folk kan ha tiltro til en selverklært "hundeekspert" som prøver seg på sånne idiotiske øvelser er helt utenfor min forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 311
  • Created
  • Siste svar
Hallo! Du LAR ikke en hundeaggressiv pitbull få muligheten til å angripe andre hunder om du kan unngå det. Punktum. Hvordan i himmelens navn folk kan ha tiltro til en selverklært "hundeekspert" som prøver seg på sånne idiotiske øvelser er helt utenfor min forstand.

Man lar vel ikke hundeaggressive hunder - samme hva slags rase - få muligheten til å angripe andre hunder om du kan unngå det? Gjerne med et punktum, om du foretrekker det..

Og burde du ikke se ferdig episoden før du dømmer den nord og ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lar vel ikke hundeaggressive hunder - samme hva slags rase - få muligheten til å angripe andre hunder om du kan unngå det? Gjerne med et punktum, om du foretrekker det..

I all hovedsak enig med deg. Rasen er ikke hovedpoenget her (dog ikke uvesentlig - en pitbull er en stor og dermed farlig hund om den er hundeaggressiv). Med f.eks. en fryktaggressiv chihuahua kan jeg til nød forstå at noen vil forsøke rehabilitering og ta sjansen på et møte med en større, stabil hund.

Og burde du ikke se ferdig episoden før du dømmer den nord og ned?

Nei, vet du, jeg har sett mer enn nok av både Millan og hundekamper på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du også fått med deg at han ikke vil levere den tilbake til dem for han vil ikke klare rehabilitere hunden til å fungere hos dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all hovedsak enig med deg. Rasen er ikke hovedpoenget her (dog ikke uvesentlig - en pitbull er en stor og dermed farlig hund om den er hundeaggressiv). Med f.eks. en fryktaggressiv chihuahua kan jeg til nød forstå at noen vil forsøke rehabilitering og ta sjansen på et møte med en større, stabil hund.

Jeg er forholdsvis klar over at størrelse har noe å si (bare se hva jeg skriver i tråden om små drittbikkjer i kjelleren), men nå gjorde du et poeng ut av å nevne rasen. Jeg har skilt labrador, dalmis, risenschnauzer og polarhundblandinger, det var ikke noe mindre farlig det - derfor presiserte jeg at det ikke betyr noe hva slags rase det er.

Det er synd du er så fordomsfull. Jeg er rett nok ikke enig med CM i alt han gjør, men jeg syns han har mange gode poenger - poenger som har blitt forfektet på dette forumet lenge før tvNorge begynte å vise CM. Som at man ikke skal være hysterisk når man skiller hunder som sloss, som at man skal holde seg rolig når man er rundt hunder med litt eksplosivt temperament, som at man ikke skal hilse på en hund som er hysterisk av gjensynsglede, som at man holder til hunden slipper når de førstes har bitt seg fast i hverandre osv..

Som alt annet på tv, så må du ikke ta til deg alt som er av info eller meninger. Men CM har nok noe å lære folk, også på dette forumet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du også fått med deg at han ikke vil levere den tilbake til dem for han vil ikke klare rehabilitere hunden til å fungere hos dem?

Ja, det er jo i og for seg nobelt av ham. Det som er mindre nobelt er at han ga dem forhåpninger om at han skulle få det til i utgangspunktet. IIIIIIIdiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo i og for seg nobelt av ham. Det som er mindre nobelt er at han ga dem forhåpninger om at han skulle få det til i utgangspunktet. IIIIIIIdiotisk.

Ja, for det første alle hundetrenere sier er "dette går ikke". :)

Jeg oppfatter deg som forholdsvis fordommsfull nå, og med en følese av at uansett hva CM (eller vi for den del) sier som er posetivt så vil du vri det til noe negativt.

Har jeg oppfattet dine innlegg eller tone korrekt?

Bare lurer ettersom om du har blokkert helt så orker jeg ikke bruke energi på å diskutere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd du er så fordomsfull. Jeg er rett nok ikke enig med CM i alt han gjør, men jeg syns han har mange gode poenger - poenger som har blitt forfektet på dette forumet lenge før tvNorge begynte å vise CM. Som at man ikke skal være hysterisk når man skiller hunder som sloss, som at man skal holde seg rolig når man er rundt hunder med litt eksplosivt temperament, som at man ikke skal hilse på en hund som er hysterisk av gjensynsglede, som at man holder til hunden slipper når de førstes har bitt seg fast i hverandre osv..

Som du selv påpeker: Dette er ikke noe CM har patent på.

Som alt annet på tv, så må du ikke ta til deg alt som er av info eller meninger. Men CM har nok noe å lære folk, også på dette forumet..

Kunne ikke vært mer enig, men innser også at det finnes folk som tar til seg mer av CMs info og meninger enn de (og hundene deres) har godt av. Godt mulig CM har noe å lære meg også, men akkurat når det gjelder hund, søker jeg heller lærdom andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de episodene jeg syns han faktisk sa mye klokt. Selvom han kaller doggie zen (rart begrep det også) for underdanig energi bla bla bla, så er jo effekten den samme. Du kan jo ikke gjøre alt galt når du har 37 hunder som lever i harmoni, hvorav en god del av dem er pitbuller. Den slossingen vi så, var ikke pen. De driver ikke akkurat med sånn tullebiting med mye lyd som de hundene jeg omgåes kan gjøre når de barker i hop. Jeg kunne fått bekreftet alle mine fordommer mot kamphunder, men det var jo ikke akkurat sånn at han sto og så på og lot dem sloss, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter deg som forholdsvis fordommsfull nå, og med en følese av at uansett hva CM (eller vi for den del) sier som er posetivt så vil du vri det til noe negativt.

Har jeg oppfattet dine innlegg eller tone korrekt?

Fordommer er noe man feller før man vet nok til å felle en mer grunngitt dom. Jeg synes faktisk jeg vet nok om både hund og CM til at mine meninger om det han driver med knappest kan kalles fordomsfulle. Javisst kan jeg se de tingene han gjør og sier som jeg kan være enig med ham i (selv om jeg kanskje ville brukt andre ord), men jeg skriver ikke innlegg på nettfora om alt jeg er enig med alle i - det ville raskt blitt uinteressant, eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all hovedsak enig med deg. Rasen er ikke hovedpoenget her (dog ikke uvesentlig - en pitbull er en stor og dermed farlig hund om den er hundeaggressiv).

(Unnskyld meg mens jeg OT'er litt.) Pit Bull. To ord. Forkortet fra American Pit Bull Terrier. Det er en middelstor rase, ikke stor (13.5 kg - 27,2 kg). Den er ikke nødvendigvis farlig om den er hundeaggressiv, det beror på mange ting det, som for eksempel eier (ikke rase som 2ne så korrekt påpeker), hvilket nivå av hundeaggresjon hunden har, hvordan hunden håndteres, etc etc etc. ;)

En hunds potensielle "farlighet" beror på mange årsaker, aldri bare én eller to.

Sånn, tilbake til Cesar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer er noe man feller før man vet nok til å felle en mer grunngitt dom. Jeg synes faktisk jeg vet nok om både hund og CM til at mine meninger om det han driver med knappest kan kalles fordomsfulle. Javisst kan jeg se de tingene han gjør og sier som jeg kan være enig med ham i (selv om jeg kanskje ville brukt andre ord), men jeg skriver ikke innlegg på nettfora om alt jeg er enig med alle i - det ville raskt blitt uinteressant, eller hur?

Å? Har du vært der? Fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Unnskyld meg mens jeg OT'er litt.) Pit Bull. To ord.

På engelsk, ja.

Pitbull er faktisk et norsk ord. Edit: Linken funka ikke, men slå opp "pitbull" her: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Det er en middelstor rase, ikke stor (13.5 kg - 27,2 kg). Den er ikke nødvendigvis farlig om den er hundeaggressiv, det beror på mange ting det, som for eksempel eier (ikke rase som 2ne så korrekt påpeker), hvilket nivå av hundeaggresjon hunden har, hvordan hunden håndteres, etc etc etc. :)

En hunds potensielle "farlighet" beror på mange årsaker, aldri bare én eller to.

"Stor, sterk og smidig nok til at fysikken gjør den potensielt farligere enn en hund med dårligere forutsetninger til å gjøre skade." OK sånn?

Det er for øvrig helt uvesentlig for det jeg forsøkte å formidle, men som konge av OT-poster kan jeg vel ikke klage ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at du var det, bare at jeg oppfatter deg slik. Da du ikke gir meg ett veldig nyansert inntrykk av at du syns noe posetivt om mannen ved å skrive:

Det betyr for meg at du vil diskutere noe du ikke har sett ferdig og forhåndsdømt ut fra hva noen andre har sagt/ment eller du har sett tidligere. Om du vil diskutere noe uten å ha sett det så syns jeg det blir veldig uinteressant, eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Har du vært der? Fortell!

Man må altså ha vært "der" (hva du nå mener med det) for å ha en mening om CMs metoder uten å være fordomsfull? Neppe mange som er meningsberettiget her da?

Jeg sa ikke at du var det, bare at jeg oppfatter deg slik.

Det er helt i orden, jeg skjønte nesten det. Du felte en fordom, det gjør vi alle - vi er ikke nødvendigvis fordomsfulle for det.

Det betyr for meg at du vil diskutere noe du ikke har sett ferdig og forhåndsdømt ut fra hva noen andre har sagt/ment eller du har sett tidligere. Om du vil diskutere noe uten å ha sett det så syns jeg det veldig uinteressant, eller hur?

Jeg stoler like mye, om ikke mer, på enkelte andrehåndskilder som jeg gjør på hvordan CM framstilles og redigeres i sitt eget program, ja, det innrømmer jeg glatt. Jeg oppfattet vel egentlig ikke startinnlegget mitt som noe innledning til diskusjon, men burde selvsagt innsett at man ikke kan starte en tråd med CM i emnefeltet uten å starte en sådan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet vel egentlig ikke startinnlegget mitt som noe innledning til diskusjon, men burde selvsagt innsett at man ikke kan starte en tråd med CM i emnefeltet uten å starte en sådan...

Ja nei det er klart.. Man starter jo ikke en tråd på et diskusjonsforum for å inviterer til diskusjon.. Hvordan kunne vi tro det, liksom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På engelsk, ja.

Pitbull er faktisk et norsk ord. Edit: Linken funka ikke, men slå opp "pitbull" her: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Som igjen viser til en blanding av to typer hund, ikke en spesifikk rase. Trinity er vel en Amerikansk Pit Bull Terrier?

(Jeg skal være snill og ikke gå nærmere inn i detalj om hvor misvisende den norske definisjonen er siden den er så uspesifikk og til og med blir brukt i lovtekst i Norge! Det får være måte på OT...)

"Stor, sterk og smidig nok til at fysikken gjør den potensielt farligere enn en hund med dårligere forutsetninger til å gjøre skade." OK sånn?

Njasj. Det er flere andre egenskaper enn bare fysikken. som må til for at en hund er potensielt farlig, og det var poenget mitt.

Mari out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at noen av Cesar sine metoder er litt vel ekstreme for mitt vedkommende, men han sier en god del glupe ting også, som om at man ikke skal hilse på en hund som er fra seg av gjensynsglede, og at man bør forholde seg rolig om det skulle oppstå en ubehagelig situasjon og sånn. Men jeg synes ikke så veldig mye om at han slenger småhunder i bakken med makt.. En episode jeg så hadde han med seg en av sine egne chi'er, og den la ørene bakover og virket fryktelig engstelig bare han pratet til den, og med en gang han kom opp på siden til Cesar så skvatt den, bråstoppet, og kikket opp på Cesar.. Jeg vet ikke helt sikkert, men jeg syntes jeg så mer frykt enn respekt i den bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at noen av Cesar sine metoder er litt vel ekstreme for mitt vedkommende, men han sier en god del glupe ting også, som om at man ikke skal hilse på en hund som er fra seg av gjensynsglede, og at man bør forholde seg rolig om det skulle oppstå en ubehagelig situasjon og sånn. Men jeg synes ikke så veldig mye om at han slenger småhunder i bakken med makt.. En episode jeg så hadde han med seg en av sine egne chi'er, og den la ørene bakover og virket fryktelig engstelig bare han pratet til den, og med en gang han kom opp på siden til Cesar så skvatt den, bråstoppet, og kikket opp på Cesar.. Jeg vet ikke helt sikkert, men jeg syntes jeg så mer frykt enn respekt i den bikkja.

Men dette sier jo egentlig veldig mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette sier jo egentlig veldig mange?

Takk for filmen.

Jeg syntes at han har ting som er bra, men at alt det negative i treningen hans overskygger det positive.

Skjønner ikke hvordan redsler kan kureres med straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle med stor glede vært noen uker "over there",for å se ham jobbe...

Tror han sitter på masse kunnskap som ikke kommer frem i programmene.

Ja,mye av det han gjør kan diskuteres opp og ned å att og fram,men mye er bra også......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som folk klager og syter om CM da??

Han straffer ikke hunder som er redde? Han får dem til å mestre sin frykt ved å "tvinge" dem til å konfrontere dette.. De ville jo ikke gjort noe med frykten sin selv.. Han bruker mange forskjellige metoder på mange forskjellige hunder og de fungerer. Han behandler små hunder akkurat på samme måte som store. Er det ikke en diskusjon her inne da som prøver å få folk til å behandle hunder likt? Chihuahua eller Grand Danois.. De får samme behandling av ham.. Rettferdig sier nå jeg.. Litt snodig forklart.. :)

Så denne episoden selv ikveld.. Så ikke NOE galt i den i det hele tatt.. Han lærte Trinity å omgås andre hunder uten at hun ville drepe dem.. Hva er galt i det? Skulle heller Trinity gått rundt å hate alle andre hunder? Og man så jo også tydelig at det her var eierne som var en del av det store problemet.. At hun får vært på senteret hans viser jo at hun blir mer avbalansert og roligere.

Er så mange her som friker helt ut bare man tar litt på hunden jo.. Den tåler såpass..!

Han har utrooolig mye klokt å komme med.. Og han virker genuin for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle med stor glede vært noen uker "over there",for å se ham jobbe...

Tror han sitter på masse kunnskap som ikke kommer frem i programmene.

Ja,mye av det han gjør kan diskuteres opp og ned å att og fram,men mye er bra også......

Vet du, det skulle virkelig jeg og likt. Tenk da, hvor mye man kunne lært av denne geniale mannen?

Jeg tror han blir fremstillt i et veldig dårlig lys, fordi folk er redd for hva andre mener og syns om hundeholdet dems, de er redde for å følge lignende metoder, fordi folk her i Norge (og andre land) er så fordomsfulle... Og klart det finnes "mange bedre" her i Norge.. Jeg tror ikke vi har folk med slik kunnskap om hund og språket dens, som trer på samme måte som denne mannen. Ja, klart vi har folk som er flinke med hund, men de aller fleste ville anbefalt avlivning så fort de to hundene smallt i sammen, i stedet for å gi de en sjanse. Folk her i Norge er så nådeløse når det gjelder hund, det være seg hundevandte mennesker, eller utenforstående. Jeg tror ikke verden har vondt av en Cecar Milan - og jeg digger å se hvordan han jobber med hundene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det skulle virkelig jeg og likt. Tenk da, hvor mye man kunne lært av denne geniale mannen?

Jeg tror han blir fremstillt i et veldig dårlig lys, fordi folk er redd for hva andre mener og syns om hundeholdet dems, de er redde for å følge lignende metoder, fordi folk her i Norge (og andre land) er så fordomsfulle... Og klart det finnes "mange bedre" her i Norge.. Jeg tror ikke vi har folk med slik kunnskap om hund og språket dens, som trer på samme måte som denne mannen. Ja, klart vi har folk som er flinke med hund, men de aller fleste ville anbefalt avlivning så fort de to hundene smallt i sammen, i stedet for å gi de en sjanse. Folk her i Norge er så nådeløse når det gjelder hund, det være seg hundevandte mennesker, eller utenforstående. Jeg tror ikke verden har vondt av en Cecar Milan - og jeg digger å se hvordan han jobber med hundene!

Det er tydeligvis blitt et refreng i denne tråden: Er man kritisk til Cesar Millans "metoder", så er man "fordomsfull". Sånne karakteristikker av et stort antall mennesker... DET er fordomsfullt, det!

Det finnes veldig mange mennesker både i norge (og andre land) med uendelig bedre fundert kunnskap om hund enn det CM har. At han sneier innom noe vettugt nå og da er jo fint, men hadde han vært noe mindre fordomsfull selv, kunne han kanskje lært noe av andre, han også, slik andre hundetrenere og -atferdsforskere forsøker å lære av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...