Gå til innhold
Hundesonen.no

"Leder"- alle trenger jo det!

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Mye snakk om lederskap og at alle hunder/flokkdyr trenger en leder.. Og det er jeg helt enig i! En leder som en slags mamma, den som tar frem maten, den som passer på, den som sørger for at hunden blir behandlet riktig og får det den trenger.. Alle, uansett treningsmetode er vel enig i at hunden trenger en leder, en slags "foresatt"? Jeg trener klikkertrening, og tror ikke på rangstige mellom hund og menneske.. Ikke rangstige, men gjensidig repsekt. Det er nemlig ikke det samme det! Såklart vi klikkertrenere også forlanger respekt av hunden vår, kanskje bare ikke like åpenlyst.. Jeg "tar" aldri hunden min, men når Puma blir redd kommer han løpende og gjemmer seg hos meg. I mine øyne- ikke fordi jeg er sjefen hans, den som bosser han rundt, men fordi han vet at hos mamma/hos min lille leder, der er det trygt og godt, der får jeg mat, der får jeg leke..

Bare et litt oppgitt innlegg fra meg om ordet leder og lederskap.. Såklart alle trenger en leder, en mamma/pappa, en "voksen og ansvarlig".. Uansett om det er en klikkerhund eller en NS hund.. Det går ann å nyansere ting. En leder er ikke det same i mine øyne som i Geir Nordenstams øyne, men vi har vel begge et slags lederskap for hundene våre!

Skrevet
Mye snakk om lederskap og at alle hunder/flokkdyr trenger en leder.. Og det er jeg helt enig i! En leder som en slags mamma, den som tar frem maten, den som passer på, den som sørger for at hunden blir behandlet riktig og får det den trenger.. Alle, uansett treningsmetode er vel enig i at hunden trenger en leder, en slags "foresatt"? Jeg trener klikkertrening, og tror ikke på rangstige mellom hund og menneske.. Ikke rangstige, men gjensidig repsekt. Det er nemlig ikke det samme det! Såklart vi klikkertrenere også forlanger respekt av hunden vår, kanskje bare ikke like åpenlyst.. Jeg "tar" aldri hunden min, men når Puma blir redd kommer han løpende og gjemmer seg hos meg. I mine øyne- ikke fordi jeg er sjefen hans, den som bosser han rundt, men fordi han vet at hos mamma/hos min lille leder, der er det trygt og godt, der får jeg mat, der får jeg leke..

Bare et litt oppgitt innlegg fra meg om ordet leder og lederskap.. Såklart alle trenger en leder, en mamma/pappa, en "voksen og ansvarlig".. Uansett om det er en klikkerhund eller en NS hund.. Det går ann å nyansere ting. En leder er ikke det same i mine øyne som i Geir Nordenstams øyne, men vi har vel begge et slags lederskap for hundene våre!

Lederskap har vært et begrep i hundeverden alltid. Med lederskap mener veldig mange straff. Gå og tren lederskapet osv.. Derfor liker ikke jeg dette ordet i og med at for meg blir dette det samme som straff. Jeg vil ikke bruke slike begreper. Vi styrer godene til hunden og den er totalt avhengig av oss, så uansett er det vi som bestemmer.

Skrevet

Jeg er enig med deg Aya, men jeg forlanger ikke respekt, jeg gjør så godt jeg kan for å gjøre meg fortjent til den :lol: I mine øyne er det umulig å forlange respekt.

Skrevet

helt enig aya! :lol: for meg er en leder en trygghet, og det vil jeg også at lederen skal være for hunden min. trur ikka man skaffer trygghet med og straffe i tide og utide..

Skrevet

Jeg er enig i hvert ord :lol:

Det blir litt dumt å helt avfeie forelderrollen vi tross alt har og.

Det er liksom forskjell på "lederskap " og lederskap :lol:

Jeg kan vel stjele noen formuleringer :Du får ikke ekte lederskap ved å bruke makt :)

kanskje vi bare skal ta tilbake det ordet? :wink:

Skrevet

Litt enig med Lilleariel her. Man kan ikke forlange respekt. Det er jo noe man må gjøre seg fortjent til! Hunden respekterer deg ikke med mindre den har en grunn :lol:

Skrevet

Nei, enig med Julie og Christina. Man må gjøre seg fortjent til respekt såklart, var litt feil ordbruk. Vanskelig å forklare. Blir som når jeg forventer av hesten min at han ikke løper meg rett overende... Så en slags "respekt" forventer jeg jo egentlig.

Skrevet
Litt enig med Lilleariel her. Man kan ikke forlange respekt. Det er jo noe man må gjøre seg fortjent til! Hunden respekterer deg ikke med mindre den har en grunn :lol:

tror du hunden gir deg respekt om du forer den mer? eller klikker på de gode adferdene? sånn funker hvertfall ikke lederskapet til en ulv.

Skrevet
som jeg har sagt før så er ikke alfaparet i en ulveflokk ledere fordi de er sterkest.

fordi de er sterkest psykisk, og fysisk.

Skrevet

Fordi de er sterke i psyken, eldst, o.l

De må kunne være en god leder for flokken sin og ikke minst må de andre føle seg trygge.

Slikt er det her i huset også, av meg får de mat, omsorg og trygghet.

Skrevet

tror du hunden gir deg respekt om du forer den mer? eller klikker på de gode adferdene? sånn funker hvertfall ikke lederskapet til en ulv.

Jeg spør igjen; hvorfor gidder du? Det er da INGEN som har sagt noe som er i nærheten av det du antyder!

Er du uenig i at man ikke kan kreve respekt? Men at man må gjøre seg fortjent til det?

Skrevet

Men vi er heller ikke ulver astrid. Eller nå vet ikke jeg hvor masse kroppshår du har og om du liker å spiser rått kjøtt men tviler på at du har/gjør noen av delene.

Folk sier hele tiden "ja men se på ulveoppdragelsen! Det er ingen kjære mor der!" Men da glemmer de at ulvemødre er de mest tolmodige mødre i VERDEN!

Hvor mange ganger må ikke valpen bite,syte,bjeffe,terge før more sier NØYAKTIG i fra? Vi mennesker klarer ALDRI å straffe en hund så presist som en ulv/hund gjør! UANSETT hva folk sier så vil vi ALDRI klare å straffe så presist.

Ulver dreper hverandres unger også de..skal vi også gjøre det? siden dere vil være så lik en ulveflokk som mulig. Eller kanskje gulpe opp litt mat. Tror ikke ulvelederen kommer gående med godbiter og sier "sitt" til de under i rangstigen.

Greit hunden stammer fra ulven MEN vi er ikke ulver! Vi vil aldri bli det heller!

Skrevet

er ikke du snart lei av å kverulere sånn...? Nå er det jo heller IKKE ulv vi har, det er hunder.

Skrevet

Jeg tror du hadde tapt godt om du skulle prøvd lede en ulv!

Vi har hunder....-og som hundeførere må vi være rettferdige, strenge,trygge og konsekvente, bare for å nevne noe..! -enig med de andre her. Respekt er noe man gjøre seg fortjent til.

Skrevet

Alle trenger en leder, absolutt. I barndommen trenger man foreldre, på skolen trenger man en lærer og på jobben trenger man en sjef. (Unntatt meg, for jeg ER sjef - hoho.)

Og denne lederen er en som dytter deg uti ting, får deg til å prøve og feile, oppmuntrer og veileder deg. Dette trenger hunden også. Den trenger noen som tar styringen og har kontroll over hundens ressurser, som fungerer som forelder/lærer/trener/sjef -alt i ett. Noen må fôre den, oppdra den, lære den å tisse ute, leke med den, trene med den og holde den med selskap og ikke minst lære den hva som lønner seg og ikke lønner deg. En leder er ikke en som klyper bikkja i øret hver gang den ikke sitter rett i utgangsstilling, eller fillerister den når den tisser inne. En leder er derimot tålmodig, rettferdig, henghiven, konsekvent, selvikker og rolig. Dette er min oppfatning av et lederskap, og det skurrer derfor litt når noen sier at lederskap er det samme som dominans eller undertrykkelse. Jeg har hvertfall aldri opplevd undertrykkelse som barn i mors lune armer, på skolen eller på jobb. Mine ledere har heller vært de som har fått meg til å yte det lille ekstra.

Skrevet
Alle trenger en leder, absolutt. I barndommen trenger man foreldre, på skolen trenger man en lærer og på jobben trenger man en sjef. (Unntatt meg, for jeg ER sjef - hoho.)

Og denne lederen er en som dytter deg uti ting, får deg til å prøve og feile, oppmuntrer og veileder deg. Dette trenger hunden også. Den trenger noen som tar styringen og har kontroll over hundens ressurser, som fungerer som forelder/lærer/trener/sjef -alt i ett. Noen må fôre den, oppdra den, lære den å tisse ute, leke med den, trene med den og holde den med selskap og ikke minst lære den hva som lønner seg og ikke lønner deg. En leder er ikke en som klyper bikkja i øret hver gang den ikke sitter rett i utgangsstilling, eller fillerister den når den tisser inne. En leder er derimot tålmodig, rettferdig, henghiven, konsekvent, selvikker og rolig. Dette er min oppfatning av et lederskap, og det skurrer derfor litt når noen sier at lederskap er det samme som dominans eller undertrykkelse. Jeg har hvertfall aldri opplevd undertrykkelse som barn i mors lune armer, på skolen eller på jobb. Mine ledere har heller vært de som har fått meg til å yte det lille ekstra.

Ja hunden trenger en leder men ikke en som står med pisken klar og klyper i øret når den ikke skjønner hva du mener med "sitt".

Selv om hunden KAN "sitt" men én dag ikke lystrer så er det ikke fordi at hunden ikke vil sitte! kanskje du sa "sitt" litt annerledes enn vanlig? Kanskje du sa det utydelig? Kanskje det var noe som var mer interessant bak deg? Kanskje den hører en lyd som den lurer på hva er? Kanskje hunden ikke fulgte helt med?

Det nytter ikke å klype bikkja i øret da.Da vil den bare bli forvirret og kanskje nekte ENDA mer neste gang.

Skrevet

Ja hunden trenger en leder men ikke en som står med pisken klar og klyper i øret når den ikke skjønner hva du mener med "sitt".

Selv om hunden KAN "sitt" men én dag ikke lystrer så er det ikke fordi at hunden ikke vil sitte! kanskje du sa "sitt" litt annerledes enn vanlig? Kanskje du sa det utydelig? Kanskje det var noe som var mer interessant bak deg? Kanskje den hører en lyd som den lurer på hva er? Kanskje hunden ikke fulgte helt med?

Det nytter ikke å klype bikkja i øret da.Da vil den bare bli forvirret og kanskje nekte ENDA mer neste gang.

Jøss, leste du ikke innlegge mitt eller?

Skrevet

Jo det gjorde jeg.

Men hvorfor må lederne "ta" hunden for å få den til å høre? En god leder burde nå kunne vise hunden det på andre måter?

Skrevet

Jeg vet hvertfall hva slags lærere som motiverer meg best. Det er IKKE de som smeller til hele klassen og forteller oss hvor late og ubrukelige vi er, og at karakterene går til helvete.

Skrevet
Jo det gjorde jeg.

Men hvorfor må lederne "ta" hunden for å få den til å høre? En god leder burde nå kunne vise hunden det på andre måter?

Men hvorfor svarer du mitt innlegg med at man ikke må klype bikkja i øret for å være en leder? Det er jo nettoppp det jeg skrev? En god leder er ikke en som klyper bikkja i øret om det sitter skjevt i utgangsstilling eller fillerister den når den tisser inne. En god leder er derimot rettferdig, hengiven, osv.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...